Dag 2 op de poli en nieuws uit het UMCG: nieuw onderzoek!

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Trees

Dag 2 op de poli en nieuws uit het UMCG: nieuw onderzoek!

Bericht door Trees » wo 07.04.2010 19:33

De Poli
Na de teleurstellende ervaring van vorige week vandaag, 7 april, een goede middag gehad op het tinnitusspreekuur van het UMCG. Ik had een informatief gesprek met de audioloog en de psycholoog. Er kwam veel uitleg en informatie en ik kon veel vragen stellen, ook onzinnige. Het hele oor stond op zeker moment in model op tafel en we hebben omstandig besproken wat het verschil is tussen geleidingsdoofheid en perceptiedoofheid. Helaas heb ik dus perceptiedoofheid, waar niks aan te doen is, en wat zij dus ook uit testen kunnen halen. Ook mijn vragen over otosclerose en brughoektumoren (en botox, en antidepressiva, en apparaatjes, en betahistine, en kaakgewrichtaandoeningen en god mag weten wat) hebben we besproken, maar dat sloeg allemaal niet op mij. Ik heb dus helaas geen kwaal waar iets aan te sleutelen valt. Ook nog een uitgebreide gehoortest gedaan waarmee gemeten werd in hoeverre ruisinvoer de tinnitus doet stoppen, ook al is het maar even. Een heel gedoe.

Nieuw onderzoek
Nu blijkt dat er net een nieuw onderzoek loopt in Groningen. De opzet is om mensen met tinnitus plus gering gehoorverlies (op hoge tonen) een speciaal hoorapparaat aan te bieden dat (in mijn geval) de hoge tonen aanbiedt aan mijn oren/hersenen. De theorie is dat dit de tinnitus zou kunnen doen afnemen. Je krijgt dan een apparaat aangemeten door het ziekenhuis en komt daar regelmatig terug voor onderzoek en evaluatie. Er doen pas vier mensen aan mee. Of ik ook mee wilde doen. Natuurlijk heb ik meteen ja gezegd. Het onderzoek wordt geleid door drs. K. Heijneman, onder auspiciën van professor Van Dijk, gaat een half jaar duren. Ik wacht dus nu op verdere afspraken, die waarschijnlijk ergens in mei zullen plaatsvinden. Het gaat om een klein hoorapparaatje dat achter het oor wordt geplaatst , met een klein slangetje naar je oor. Verder krijg ik een gesprek over eventuele deelname aan een patiëntengespreksgroep op het UMCG, en ook een uitnodiging voor de informatiebijeenkomsten voor patiënten in juli.
Nou, genoeg te beleven dus weer. Het gevaar is wel dat ik nu alle hoop op het apparaatje ga vestigen, terwijl er nog totaal niks van te zeggen valt. Jullie horen in elk geval nog van mij hoe ik reil en zeil.

udo j

Bericht door udo j » wo 07.04.2010 21:06

Het bied nu teminnste perspectieven. En hoop doet leven!
mvg udo

Trees

Bericht door Trees » wo 07.04.2010 21:08

udo j schreef:Het bied nu teminnste perspectieven. En hoop doet leven!
mvg udo
Hoop doet horen, hoop ik :-)

Erica47

Bericht door Erica47 » wo 07.04.2010 22:02

Jeetje, wat een ommezwaai.
Gelukkig maar.
En wat lekker dat je ook onzinnige vragen mocht stellen.
Dat geeft een goed gevoel.

Ben benieuwd hoe dat nieuwe onderzoek in Groningen verloopt.

Erica

Jante

Bericht door Jante » wo 07.04.2010 23:47

Ik kan me goed voorstellen dat die benadering die je beschrijft werkt, Trees.

Zelf heb ik een licht gehoorverlies op de lage tonen. Ik heb nu ontdekt dat als ik in een auto heb gezeten (ook lage tonen) de tinnitus daarna afneemt.
Alsof inderdaad mijn hersenen iets hebben gecompenseerd wat dan even niet nodig bleek - Joost mag het weten. (Joost??)
Ik wil dus vaker in auto's! Het werkt overigens alleen als ik ontspan en niet angstig ben voor het geluid.

Als het voor lage tonen kan kan het vast ook voor hoge.
En graag blijvend....
Succes!
Goed dat je ons op de hoogte houdt.

Groet, Jante

annemieke

Bericht door annemieke » do 08.04.2010 10:41

ik heb een licht gehoorverlies op hoge tonen en vind het ook erg ontspannend om auto t rijden.gisteravond mijn dochter naar amsterdam gebracht voor haar stage verloskunde in het slotervaartziekenhuis,een heerlijk tochtje en op de terugweg zelfs met 130 onspannen over de snelweg
zo weer terug in sint pancras. 8-)

drummer

Bericht door drummer » do 08.04.2010 13:56

Trees het is toch eigelijk van de gekke dat hier ophef gemaakt moet worden voor een naar mijn mening normale behandeling. Ik hoop voor jou, dat Groningen je brengen mag wat je wenst, vriendelijke groeten drummer

Kees

Bericht door Kees » do 08.04.2010 21:24

Met dit soort hoortoestellen zijn ze al een poosje bezig bij het UMC Groningen.

De reslutaten schijnen behoorlijk positief te zijn, dus wie weet.

In ieder geval heel positief ten opzichte van vorige keer.
Vergeet die dag dus maar gauw en richt je op de toekomst.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

JV
Contacteer:

Bericht door JV » vr 09.04.2010 02:23

Hoi Trees,

Blij te lezen dat het toch allemaal netjes en serieus wordt aangepakt!
Ook mooi dat je meedoet met dit onderzoek. Natuurlijk, het is moeilijk om niet te veel te hopen op 'de oplossing' maar dat doe je toch; sterker nog: dat moet ook! En je weet zelf net zo goed als iedereen dat de kans (veel?) kleiner is dan 100% maar toch!

Veel suc6 en ik ga er van uit dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen van het onderzoek!!
:cool:
Groet,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Plaats reactie