Wie herkent mijn verhaal?

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Anita

Wie herkent mijn verhaal?

Bericht door Anita » za 12.04.2014 14:04

Beste forumleden,

Sinds 2,5 week heb ik last van Tinnitus. Zeer hoge toon in linkeroor, continu aanwezig. Geen gehoorbeschadiging bij de kno-arts geconstateerd, trommelvlies ziet er heel uit. Geen vocht in het oor, toch geregeld een 'nat' gevoel in het oor. Geen pijn, wel een lichte druk. Niet verkouden, ook niet onlangs geweest. Wanneer ik mijn oor met twee vingers heel hard dicht druk, hoor ik de tinnitus gering/niet.
Na een groepsles in de sportschool met harde muziek, vervolgens een douche genomen en/of wellicht te diep gebruik van wattenstaafje, heb ik last van deze hoge toon in mijn linkeroor.

Tot nu toe heb ik een bezoek aan drie huisartsen en twee kno-artsen gebracht.
Huisarts 1 (vervanging van eigen huisarts i.v.m. vakantie): geen bijzonderheden te zien in het oor. Waarschijnlijk piep door geluidsoverlast, weet niet of het over gaat. Neusspray en pijnstillers.
Huisarts 2 (weekendarts): slaappillen gegeven, neusspray gebruiken. Wellicht een gaatje in het trommelvlies of verstopte buis van eustachius? Zorgen voor geluid om me heen, 's nachts radio aan.
Huisarts 3 (eigen huisarts): zenuwen die overprikkelend reageren geven de hoge toon af. Niet veel aan te doen, blijven neussprayen, pijnstillers en anti-depressive (amitryptiline) Wel verwijzing naar kno-arts gekregen.
Kno-arts 1: kleine hoeveelheid vocht te zien achter het trommelvlies. Geluid in sportschool kan de oorzaak niet zijn. Gehoortest gedaan en geen bijzonderheden geconstateerd. Geen gaatje in het trommelvlies te zien. Nieuwe neusspray mee gekregen en slaapmedicatie. (zolpidemtart = inslapers) Over zes weken terug komen.
Kno-arts 2: Mijn halsklier aan de linkerkant is opgezet, ook last van trekkend gevoel in mijn kaak. Geen gaatje o.i.d. in gebit, net controle gehad bij tandarts. Kno arts ziet geen vocht (meer) achter het trommelvlies. Arts twijfelt of er sprake is van een ontsteking binnen in, gezien de klier alleen is opgezet en niet ontstoken. Stootkuur prednison gekregen, beginnen met 50 mg prednison, vervolgens afbouwen. Over twee weken terug komen bij kno arts 1.

Zoals je merkt; de artsen lijken grotendeels allen iets anders te denken. Ik weet niet meer wat ik moet gevoelen/doen... Slaap heel weinig en word gek van het hoge geluid. Zijn er mensen die bovenstaande symptonen herkennen? Ik hoor het heel graag!!

JanJohannes

Re: Wie herkent mijn verhaal?

Bericht door JanJohannes » za 12.04.2014 19:44

Dag Anita.
Ikzelf herken je relaas maar zeer beperkt.
Al die verschillende adviezen, om gek van te worden.

Ik reageer op het wattenstokje.
Een collega maakte een plotse beweging
terwijl ze een wattenstokje gebruikte.
Gat in het trommelvlies (vlies was opgeschoven) hoge piep vergezeld
van rinkelende bellen.
Daar is ze een paar weken zoet mee geweest.
Uiteindelijk was een operatie niet nodig.
Het trommelvlies had zichzelf hersteld.
Ze hoort iets minder goed aan één oor.
Verder overal vanaf.
Geluksvogel.

Wellicht goed om de kno arts(en) de verschillende invalshoeken
naast elkaar te laten leggen (beoordelen) zodat een goed advies
gegeven kan worden?

Sterkte! Hans.

Anita

Bericht door Anita » za 12.04.2014 20:36

Beste Hans,

Hartelijk dank voor je reactie. Fijn om te zien dat er mensen zijn die mijn bericht lezen en reageren!
Was er bij je collega ook daadwerkelijk te zien dat het trommelvlies iets verschoven/er een gaatje in zat? Bij mij zag de tweede kno-arts een piepklein puntje er op zitten maar dacht dat de pieptoon hier niet van zou kunnen komen. Verder was het trommelvlies heel en schoon.

Met vriendelijke groet,
Anita

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » zo 13.04.2014 08:36

Dag Anita.

Ja die verschuiving was ook echt te zien.
De kno arts stelde toen een afwachtend beleid voor.
Dat pakte uiteindelijk voor mijn collega goed uit.

Wanneer je verder op dit forum leest dan zul je zien
dat ontspanning voor veel mensen het beste werkt.

De eerste paniek bestreed ik door gesprekken met een
psycholoog direct gevolgd door mindfulness, fietsen, wandelen
en het in het algemeen kalmer aan te doen.
Minder van mijzelf te eisen en mild te zijn.
Periodes van slecht slapen komen ook nu nog voor.
Ik herken dat inmiddels als iets van voorbijgaande aard.
Sommigen nemen om goed te slapen Melatonine.
Misschien is dit iets om te proberen?

Er is geen recept m.b.t. het omgaan met tinnitus.
In een notendop was bovenstaande mijn route.
Met vallen en opstaan is het mij gelukt
met constante herrie in het hoofd te leven.

Het boek Eerste Hulp Bij Oorsuizen van Olav Wagenaar heeft mij
hierbij ook wel geholpen.

Groet, Hans

Erica47

Bericht door Erica47 » zo 13.04.2014 15:06

Hallo Anita,

Het is om gek van te worden, dat hoge geluid.
Ook ik heb (uiteraard) de eerste maand na het ontstaan van mijn tinnitus slecht geslapen.
Ik kreeg echter geen slaapmiddel van mijn huisarts.
Achteraf heb ik daar nog steeds gemengde gevoelens over:
- ik ben blij dat ik het zonder heb gered,
- ik weet bijna zeker dat het met medicijnen beter was gegaan.

Maar dat ligt nu inmiddels vijf jaar achter me.
Tinnitus houdt mij niet meer wakker.
Sterker nog, als ik 's avonds een verhoogde tinnitus hoor maak ik me niet druk.
Ik weet dat ik evengoed in slaap val.
Als mijn lijf mijn heerlijke matras en donsdeken voelt valt er veel weg.
Wel merk ik dat ik na een paar jaar tinnitus toch vermoeider ben dan vroeger.
Maar ik ben dan ook geen 20 meer.

Ik heb een geschiedenis van 'oren uit laten spuiten'.
En ik denk nog steeds dat dat, in combinatie met jarenlange werkstress, en het begin van de overgang
mijn tinnitus tot gevolg had. Met mijn oren is verder niets aan de hand, alles in orde.
Zoals jouw eigen huisarts zegt 'zenuwen die overprikkelend reageren geven de hoge toon af'.
In die uitspraak kan ik mij wel vinden.
En inmiddels is dat bij mij continu. Met goede en slechte dagen.

Helaas hoort de tinnitus al weer een paar jaar bij mijn leven.
Ik ervaar dat zelf als 'de glans is er af'.
Maar ik leef! En doe nog steeds dingen die ik leuk vind, er zitten zelfs 'gewone' dagen bij (met tinnitis!).
Het gaat alleen allemaal een beetje rustiger aan (minder energie).

Ik herken dus je symptomen maar heb geen makkelijke oplossing voor je.
Ontspanning, blijf je aandacht op andere, leuke dingen richten en geef het tijd.
Helaas, dat is het.

Succes Erica.

Anita

Bericht door Anita » zo 13.04.2014 17:32

Hallo Erica (en andere forumleden)

Bedankt voor je reactie. Misschien goed om te melden dat ik al jaren met oordopjes slaap, wel van die siliconen dingen van de kruidvat. Ik heb echter verder geen ervaringen met oorontstekingen, operaties of wat dan ook. Nooit mijn oren uit laten spuiten. Daarnaast ben ik pas 28, nog geen overgang of gehoorverlies i.v.m leeftijd. Uit gaan doe ik zelden, enkel de muziek in de groepslessen van de sportschool staat soms hard.
Overprikkelende zenuwen vind ik zelf dan ook een bijzondere conclusie. Ik sta natuurlijk niet heel ver bij zo´n box vandaan, maar zeker niet het meest dichtbij. De andere sportleden hebben nergens last van, vandaar dat ik me behoorlijk zorgen maak. Ik word letterlijk ´gek´ van de hoge piep en de prednison lijkt na drie dagen (nog) niets te doen. Ook van de neusspray merk ik niets, die gebruik ik nu 2 weken. Het voelt toch wel alsof er een gaatje in mijn oor zit, waardoor heel geringe lucht ontsnapt en dat de hoge toon veroorzaakt.
Toch zien de huisarts en kno-arts geen gaatje of beschadiging aan mijn trommelvlies. Als ik mijn oor heel hard dicht druk, dan hoor ik de piep nauwelijks. Oordopjes helpen hier niet bij. Ook blijft er een vochtig gevoel aanwezig, al probeer ik nu zeker van mijn oor af te blijven. Wat zou er toch gaande zijn? :(

Groet, Anita

jahn

Bericht door jahn » ma 14.04.2014 19:06

Hoi Anita,
Heftig; ik hoop dat je gauw wat rust vind.
Op een paar dingen reageer ik:
~ het al of niet dicht bij een geluidsbox staan en 'anderen hebben geen last': overgevoeligheid voor geluid en voor schade verschilt nogal per persoon. Ik liep schade op (machines en orkest) waar anderen nergens las van hadden;
~ slapen met dopjes: afgesloten oren maken dat de tinnitus heviger is. Er komt bijna geen geluid binnen, waardoor de zenuwen nog meer gaan compenseren. (Raadzaam is dopjes alleen te gebruiken bij echt hard of belastend geluid). Tip: probeer bij het slapen gaan eens of je zonder dopjes kunt en dan zachte muziek aan. Rustige muziek en dan heel, heel zacht.

Daarmee is het voor jou nog niet opgelost. Maar ik hoop dat, zolang medisch onderzoek nog loopt, je met dit soort tips iets kunt om ontspanning en rust te vinden.

Ten slotte: is een verwijzing naar audiologisch centrum een idee?
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » ma 14.04.2014 19:59

Slapen met oordopjes?
Afgelopen maart rigoureus mee gestopt.
Kostte mij een week om ervan af te komen.
Een paar nachten slechter geslapen.
Moest eraan wennen dat er geluiden zijn (mijn partner draait
zich wel eens om :D ).
Nu slaap ik zelfs door de vroege vogeltjes heen.
Ben blij dat ik van die oordoppen af ben.

Die oordoppen maakten mijn tinnitus niet luider.
Niets van gemerkt.

Groet, Hans.

Anita

Bericht door Anita » di 15.04.2014 09:26

Wederom dank voor de info en tips!

Het afschaffem van de oordopjes 's nachts heb ik meteen al gedaan. Inderdaad komt de piep dan nog harder binnen, vreselijk. Toch kan ik het geluid wel wat beinvloeden door met mijn vingers druk te geven. (uiteraard niet in mijn oren)
Ik heb nu 's nachts ook muziek aan, dat verplaatst mijn gedachten een beetje.
Wanneer ik gaap wordt mijn tinnitus harder, dat vind ik zelf opvallend. , gezien gehele afsluiting van lucht wel lijkt te helpen?

Wat betreft de schade van geluid: kaan een groepsles in een sportschool echt schade brengen??
Bij een concert, een vuurwerkknal of een band lijkt mij dat het volume nog wel harder is?

Zelf ben ik bang dat ik iets te diep met een wattenstaafje mijn oor in ben geweest, wat zou ik geraakt kunnen.hebben? Mijn opgezette klier is gelukkig al een stuk minder.

Groet, Anita

Anita

Bericht door Anita » wo 16.04.2014 18:51

Vanmorgen kwam er bij het schoonmaken met een nat washandje hele kleine bloedplekjes uit mijn oor. Vanmiddag meteen met de KNO-arts gebeld; zij heeft mij nu antibiotica gegeven in de vorm van oordruppels. Ik moet nu drie keer per dag drie druppels in mijn oor doen, hopelijk zorgt dit er voor dat het piepen stopt! De prednison ben ik inmiddels al aan het afbouwen, dat heeft helaas geen effect gehad. Slaapmedicatie heb ik echt nodig. Zaterdagnacht niet gebruikt omdat het op was, wat een ellende. Nu dus maar gewoon weer een pilletje voor en tijdens het slapen. (zolpidemtart) Wel blijven neussprayen, we wachten het maar weer af...

(zo kan ik toch even mijn verhaal kwijt aan mensen die weten hoe het 'klinkt!')

Kees

Bericht door Kees » wo 16.04.2014 23:34

Als je met een wattenstaafje iets raakt,
kan dat alleen het trommelvlies zijn geweest.
Of je moet de wand van de gehoorgang beschadigd hebben,
maar dat lijkt me met een wattenstaafje onwaarschijnlijk.

Het is trouwens nooit aan te raden met
wattenstaafjes in de gehoorgang te prutsen.
Dat de medicatie zal zorgen dat het piepen stopt,
zal ik maar niet al te veel van verwachten, helaas.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

toontje56
Contacteer:

Bericht door toontje56 » do 17.04.2014 08:31

:? Tinnitus ; sinds 25 september 2005 gevangen door deze vreselijke stoornis (ik was liever bevangen door de Heilige geest) Het is 2014 en in deze tijd van ''Technologische hoogstandjes'' is het voor mij een raadsel dat ze juist deze stoornis niet kunnen verklaren. Ik wordt er in ieder geval gek van.
24/7 die irritante ruis in/of rondom je oor ''overklaarbaar'' zowel KNO als Neurologen zitten met hun handen in hun haar ''mee leren leven'' is het enigste wat ze je kunnen vertellen. 95% doof aan de linkerkant en 80DB die constant met je meegaat maakt je op den duur wel gek. Lusteloos ongeconcentreerd moe en slapeloze nachten. Ik ben bijna 10 jaar aan het zoeken naar de oplossing maar is onvindbaar. 95% doof maar de geluiden komen knalhard bij mij binnen dus sta ik meestal met mijn linkeroor naar de muur toe. Al van alles geprobeerd tot en met een maskeerder toe. Maar ja dan krijg je 2 geluidjes met je mee en als je dan de straat opgaat wordt je al lopend gek. Maar ja lotgenoten we zullen (proberen) ermee te leven.

Vriendelijke Lentegroet Ton (ruis/piep ze)
mee leren leven volgens KNO arts, niet aan denken zegt de psychiater, maar dat is niet zo makkelijk want het zit in je hoofd hoe kan je je daar aan onttrekken ?????????????

Kees

Bericht door Kees » do 17.04.2014 21:05

Wij zeggen hier altijd: "Ermee leren omgaan".
Een iets andere benadering.
Zodoende kan ik er na 24 jaar nog steeds goed mee overweg.

Ook al waren de eerste jaren voor mij ook niet echt leuk.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

NES

Bericht door NES » do 17.04.2014 21:59

Neem rust voor je oren,ga je naar de sportschool doe oordoppen in.

De muziek is daar ook hard.

http://www.bol.com/nl/l/mooi-gezond/per ... index.html

Wattenstaafjes weg dit is beter.

Wij werken alleen nog met earscrater in de zorg.

http://www.bol.com/nl/p/earscratcher-st ... 007564120/

Ontspanningsoefeningen;

Kijk of je het wat vind

http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html

Sucses sterkte

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

Anita

Bericht door Anita » di 29.04.2014 12:15

Inmiddels is er een CT-scan gemaakt van mijn hersenen, gezien ik ruim een week met flinke hoofdpijn te kampen had. Dit in combinatie met de tinnitus was voor de neuroloog aanleiding om de hersenen te checken. Vanmiddag krijg ik de uitslag hier van, maar ik verwacht zelf geen bijzonderheden. De hoofdpijn is gelukkig wat afgenomen, waar door ik weer enigszins normaal kan functioneren.
Zaterdag 10 mei zal er een mri scan gemaakt worden om gerichter naar het oor te kijken.
Ik blijf het zelf opvallend vinden dat mijn tinnitus verdwijnt wanneer ik mijn oren goed dicht druk. Dit omdat ik vrijwel overal op het forum lees dat de tinnitus bij veel mensen juist harder wordt wanneer zij hun oor dicht drukken. Een oordopje (gewoon zelf te vormen) helpt helaas niet, omdat deze toch nog lucht door laat.
Toch kan ik moeilijk de hele dag m'n oor dicht drukken natuurlijk...
Prednison en oorduppels hebben niets geholpen, na de oordruppels werd ik zelfs steeds beroerder. Ik heb het gevoel dat de hoofdpijn mede door de oorduppels veroorzaakt werd.
Slapen doe ik nu met met het ventilatiesysteem aan, dit werkt voor mij vele malen beter dan de muziek. Helaas nog steeds medicatie nodig om in slaap te kunnen komen, al ben ik al wel gaan minderen.

Bedankt allen voor de reacties! Mochten mensen nog tips/ideeen hebben, ze zijn altijd welkom!

Plaats reactie