Opnieuw naar Arts?

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

NielZ

Opnieuw naar Arts?

Bericht door NielZ » wo 19.07.2006 08:07

Toen ik mijn Tinnitus kreeg ging ik al niet vaak uit, ik heb ook geen Ipod of mp3-player waar ik vaak naar luister, en sinds ik tinnitus heb zorg ik dat ik altijd zo ver mogelijk van de boxen vandaan sta.
Verder ben ik minder lang op feesten dan vrienden en ga zoiezo al minder heen.

Het gekke is, de piep lijkt harder te worden. Ik werd vannacht rond 4 uur wakker en de piep die normaal iets weg heeft van een luide TV frequentie leek meer een snerpend geluid. Nu 's ochtends is het weer normaal.

Maar toch in vergelijking met een tijd terug is het luider. Normaal hoorde ik de piep toen ik wakker werd niet, of nouwelijks. Nu hoor ik hem duidelijk.
Als ik de handen op mijn oorden drukte hoorde ik mijn bloed rondzuisen met op de achtergrond een piep, nu is het eerder andersom.

Toen ik deze nacht wakker werd met zo'n harde piep kon ik niet meer in slaap komen, ik raakte ook enigsinds in paniek, uit angst dat de piep maar zou blijven toenemen en op die manier mijn gehele dag en nag ritme gaat omgooien en daarmee ook mijn humeur.
De piep is vervelend, maar met ook met verjaardagen, kermis en uitgaan maakt het mij ontzettend bang voor verergering.

Dat alles gezegt, het is dus erger lijken te worden, zonder dat ik echt veel in aanraking ben geweest met harde muziek (die vergelijkbaar is met die avond dat ik het kreeg).
De KNO, die nog half zijn lunch zat op te eten, zij dat hij niks kon doen, de haartjes bij mijn slakkenhuis zijn als het ware in de war (niet afgebroken, mijn gehoor zelf is in orde)
Maar als het idd luider wordt zonder harde muziek, heb ik het idee dat er iets anders niet klopt.

Merk dan ook op dat ik de laatste weken meer last heb van mijn oren zolans een drukkende pijn.

Kees

Opnieuw naar de arts??

Bericht door Kees » wo 19.07.2006 09:11

Beste Nielz,

Je zegt dat je niet naar harde muziek gaat e.d.
Maar je schreef wel dat je naar de kermis gaat.
Naar mijn weten is er op de kermis toch ook altijd aardig wat lawaai.
Ik ga daar in ieder geval niet naar toe met mijn Tinnitus, want die muziek is mij veel te hard op de kermis.
Het gaat er ook niet om dat de muziek net zo hard moet zijn als die avond dat je je Tinnitus hebt opgelopen.
Het gaat erom dat je nu je oren moet beschermen voor alle wat hardere muziek en lawaai.
Een hele drukke verjaardag kan al funest zijn voor je oren die nu al een beschadiging hebben opgelopen.
Misschien schat je de ernst van de situatie nog niet helemaal goed in.

Maar je moet zeker niet in paniek raken, want dan wordt je Tinnitus nog erger door de stress.
Ontspannen en je gedachten afleiden van je Tinnitus is dus de boodschap.
Je niet streeds op je tinnitus concentreren en luisteren of de piep misschien weer harder wordt.
Maar juist aan andere (leuke) dingen denken en je gedachten afleiden van de Tinnitus.

Veel sterkte toegewenst.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

NielZ

Bericht door NielZ » wo 19.07.2006 18:46

Wat jij dus zegt houd in dat als iemand Tinnitus heeft gekregen, hij of zij ook sneller ergere last krijgt?

Mensen met Tinnitus zouden dus niet eens even snel een kermis moeten overlopen, vuurwerk vermijden en niet uitgaan?
Uitgaan zal wel kunnen met gehoorbescherming, maar op de kermis zullen mijn vrienden mij dan raar aankijken.
Ik ga al vaak niet mee, en dan krijg ik letterlijk van zulke berichten op msn:
"jahh wat wil je dan..nixx leuks meer doen omdat je last van oren hebt".

Ik probeer had geluid te vermijden, maar dat lukt niet altijd omdat ik mijn vrienden en familie niet altijd kan blijven afzeggen met verjaardagen ed.

Maar even terug naar mijn hoofdvraag;
zou ik opnieuw naar de dokter moeten? De KNO zei dat hij niks kon doen, maar hij heeft ook niks geprobeerd.
Mijn medische kennis is niet zo hoog.. maar als mijn haartjes uit balans zijn, is acupunctuur dan geen oplossing?

(off-topic: Ik heb een enquette ingevuld die ik over mijn mail heb ontvangen, worden wij hiervan op de hoogte gehouden met uiteindelijke resultaat en bijbehoordende activiteiten?)

Kees

Bericht door Kees » do 20.07.2006 09:07

NielZ schreef:Wat jij dus zegt houd in dat als iemand Tinnitus heeft gekregen, hij of zij ook sneller ergere last krijgt?

Mensen met Tinnitus zouden dus niet eens even snel een kermis moeten overlopen, vuurwerk vermijden en niet uitgaan?
Uitgaan zal wel kunnen met gehoorbescherming, maar op de kermis zullen mijn vrienden mij dan raar aankijken.
Ik ga al vaak niet mee, en dan krijg ik letterlijk van zulke berichten op msn:
"jahh wat wil je dan..nixx leuks meer doen omdat je last van oren hebt".

Ik probeer had geluid te vermijden, maar dat lukt niet altijd omdat ik mijn vrienden en familie niet altijd kan blijven afzeggen met verjaardagen ed.

Maar even terug naar mijn hoofdvraag;
zou ik opnieuw naar de dokter moeten? De KNO zei dat hij niks kon doen, maar hij heeft ook niks geprobeerd.
Mijn medische kennis is niet zo hoog.. maar als mijn haartjes uit balans zijn, is acupunctuur dan geen oplossing?

(off-topic: Ik heb een enquette ingevuld die ik over mijn mail heb ontvangen, worden wij hiervan op de hoogte gehouden met uiteindelijke resultaat en bijbehoordende activiteiten?)
Hallo Niels,

Dat heb je dus goed begrepen.
Je zult inderdaag overmatige geluiden moeten vermijden, of oordoppen gebruiken als je naar de kermis o.i.d. gaat.

Als ik jouw was zou ik eens een verwijskaart bij je huisarts of
KNO-arts gaan vragen voor een bezoek aan een Audiologisch centrum.
Misschien kunnen zij je nog goed advies geven hoe om te leren gaan met je Tinnitus-klachten.

De commissie Tinnitus en Hyperacusis gaat aan de hand van de uitkomsten
van de vragenlijst hierop eventuele acties ondernemen.
Alles wat we doen kan teruggevonden worden op de NVVS-site
en als het belangrijk is zullen we uiteraard ook de dingen vermelden op het forum.

Mensen kunnen zich ook abonneren op een nieuwsbrief van de NVVS.
http://www.nvvs.nl/index.php?redir=nieuwsbrief

Dan krijg je ook regelmatig nieuws vanuit de NVVS.
Groeten,

Kees.

NielZ

Bericht door NielZ » ma 07.08.2006 15:50

Eventuele acties vind ik enigsinds vaag.
Word daarmee bedoeld dat ze het bestaan van tinnitus algemener bekend willen maken (vergelijk met dyslectie en faalangst)
Of word bedoeld dat ze meer onderzoek gaan doen in de genezing/herstelling ervan?

Kees

Bericht door Kees » ma 07.08.2006 20:01

NielZ schreef:
Eventuele acties vind ik enigsinds vaag.
Word daarmee bedoeld dat ze het bestaan van tinnitus algemener bekend willen maken (vergelijk met dyslectie en faalangst)
Of word bedoeld dat ze meer onderzoek gaan doen in de genezing/herstelling ervan?
Hallo Nielz,

Je moet eerst de uitkomsten hebben voordat je weet wat je precies met de gegevens kunt gaan doen.
Eén van de commissieleden heeft ondertussen al een voet tussen de deur weten te krijgen
bij het UWV via enkele andere commissies.
Aan de hand van de gegevens kun je daar misschien nog wat bereiken voor de keuringen enz.
Ook bij de politiek kunnen we misschien wat maar dat hangt allemaal af van de uitkomsten van de vragenlijsten.
Misschien kunnen we ook wat via de Arbodiensten of de werkgevers, je weet maar nooit.
Altijd de zaken positief blijven benaderen, zeker als iemand met Tinnitus.
Daarom blijf ik het leven altijd van de zonnige kant bekijken.
Groeten,

Kees.

gga

Bericht door gga » do 28.05.2009 21:18

Hoi,

Ik heb nu ongeveer 2 maanden last van een lichte T. Het is ontstaan na een tentfeest met Nederlandse artiesten. Ik heb enkele vragen;
1. Ik zou graag willen vragen of er een verband kan zijn met duiken? Ik heb namelijk met iemand een proefles duiken gehad ongeveer 3 weken daarvoor. Wij beide hebben nu na dat feest last van een lichte T.
2. Ik heb nu ook soms last van pijnsteekjes in beide oren, iemand een idee wat dat kan zijn?
3. Ik ben al vrij snel bij de huisarts geweest, maar de diagnose was eerst ingetrokken trommelvliezen; neusspray en klaar, later zij hij dat er niets meer aan te doen was en dat een bezoek aan de KNO arts ook geen zin had. Nog stappen ondernemen?
4. Tot slot; ik heb kaarten voor Guus Meeuwis in Eindhoven (openlucht). Ik heb de Filterz oordoppen aan laten meten; adviseren jullie mij te gaan?

Mvg.,

Bedankt!!

JV
Contacteer:

Bericht door JV » vr 29.05.2009 02:22

1) Ja zeker! Eee metertje of wat onder water kan heel wat te weeg brengen in je oren.
2) Misschien dat duiken, en een klein beetje verkouden of zo..
3) Nee. Rustig afwachten! Dit weekend mooi weer dus doe waar je zin in hebt!
4) Als Guus optreedt in het PSV-stadion moet je ZEKER gaan! Zoiets wil je niet missen.... BRABANT, want daar brand nog licht!!

Groet, veel plezier bij Guus!
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Kees

Bericht door Kees » vr 29.05.2009 10:40

Ja, maar of het van het duiken komt of van het feestje erna is moeilijk in te schatten natuurlijk.
Gewoon naar Guus gaan, vergeet alleen je oordoppen niet mee te nemen.

Verder inderdaad gewoon afwachten, ga genieten van het mooie weer komend weekend,
vermijd wel overmatig geluid, misschien dat het dan nog wat verder afzwakt.
Groeten,

Kees.

gga

Bericht door gga » do 04.06.2009 18:17

Hoi Kees, JV en anderen,

Bedankt vor jullie reactie! Fijn te horen dat jullie mij adviseren te gaan. Toch ben ik angstig om te gaan. Ik heb zoiets van nu gaat het goed, maar als het erger word wat dan. Ik heb het nodige gelezen. Maar als je eenmaal T. hebt ben je er dan vatbaarder voor? Er gaan zoveel mensen naar een concert zonder bescherming die niets oplopen. Ik heb T. en ga met doppen in, loop ik dan een risico?
Het is voor mij nu echt zo van alles weer opnieuw uitvinden, wat kan ik wel en wat niet. Zo'n concert is dus iets wat ik weer opnieuw moet proberen. Maar gerust ben ik er niet op; ondanks de doppen en dan praten we over een openlucht concert van Guus en niet over een Dance/Hardrock feest/concert.

Groetjes

Kees

Bericht door Kees » do 04.06.2009 19:17

Van die angst kan ik je niet afhelpen, al is dat zeker niet goed voor je klachten.
Met goede oordoppen zie ik echt geen probleem, zolang je maar uit de buurt van de boxen blijft.

Geniet van het vooruitzicht en zet die angst eens aan de kant.
Groeten,

Kees.

NielZ

Bericht door NielZ » ma 08.06.2009 23:49

In princiepe kan gaan geen kwaad, met goede oordoppen.

Geluid werkt eigenlijk vrij simpel, op basis niveau gezien.
1 meter afstand = 100 decibel
Wordt de afstand twee keer zo groot, dan wordt het aantal decibel twee keer zo klein.

Stel even dat je vanaf 80 decibel schade KAN oplopen. Al zeggen velen ook dat dit bij 85 DB begint, maar dan mag je als nog er enige tijd in staan.

Oordoppen van Beter Horen (ER25) dempen voor 25 decibel.
Dat betekend dus dat voor jou er 105 decibel mag zijn, indien je die oordoppen draagt. Ga dan ook eens op een mooie plek van de geluid boxen staan. Dan moeten die boxen wel dermate hard staan wil het dan nog echt risico vol zijn.

Natuurlijk voelt het altijd wel even vervelend. Oordoppen dempen immers ook de gewone geluiden. Doe je de oordoppen weer uit als je na een concert na buiten loopt, lijkt alles harder te klinken. Let je beter op geluiden, ga je vergelijken, denken. Dat alles zorgt er ook voor dat je de piep wellicht beter zal horen, maar dat is puur omdat je er op dat moment zo op let.

Zelf ga ik niet naar concerten toe, al licht dat meer aan mijn hobbies. De kroeg in met vrienden doe ik wel en grotere tentfeesten ook, maar dan wel achteraan, af en toe even naar buiten voor de frisse neus en wat extra rust :)

gga

Bericht door gga » di 09.06.2009 11:13

Hoi Nielz,

Bedankt voor je antwoord. Geeft weer wat meer vertrouwen. Ik heb Filterz oordoppen aangeschaft. Maar om het forum is er volgens mij niet zoveel ervaring mee. Enig idee waarom?

Grt

NielZ

Bericht door NielZ » di 09.06.2009 17:01

Waarschijnlijk is een groot deel te wijden aan de bekendheid van Filterz. Beter horen zit in elk dorp met meer dan 10.000 inwoners, filterz waarschijnlijk niet.

Heb even op hun website gekeken en die ziet er wel netjes uit, alleen qua demping niveau's iets ingewikkelder.

Een practisch verschil kan zijn is dat de ER25 van beterhoren geluid gelijkmatig dempt. Dus of het nu een hoge, mid of lage toon is, overal snoept ie er 25DB van af.

Vaak zie je bij industriele oordoppen dat ze van bijvoorbeeld hele hoge of lage tonen er 30 db van af halen, maar bij mid tonen dan maar 10. Tijdens een concert of bij het bespelen van een muziek instrument is dat niet handig, omdat je dan ineens hoge tonen niet (goed) meer hoort. Of juist de lage. Ga maar eens een lekker bass nummer luisteren en draai de bas van je geluidbox uit, klinkt ook niet zoals je het wilt hebben.

Maar filterz lijkt mij wel bedoeld voor het stappen, dus neem aan dat ze in hun verkoopproces wel hebben nagedacht dat een product ook moet werken ^^

gga

Bericht door gga » di 09.06.2009 17:50

Bedankt voor je zoekwerk! Ik heb ze vandaag opgehaald. Even wennen en ook redelijk moeilijk in te doen. Maar idd ze zijn wat anders betreft de demping. Misschien schaf ik die van Beter Horen ook nog maar aan.
Je hoort je T. wel duidelijk als je ze inhebt.

Plaats reactie