Op zoek naar zo goed mogelijke KNO-arts mbt begrip/onderzoek

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
xmen

Op zoek naar zo goed mogelijke KNO-arts mbt begrip/onderzoek

Bericht door xmen » di 29.12.2015 18:20

Hallo!

Ik heb een vraag over het zoeken van een KNO-arts. Ik heb in het verre verleden een KNO-arts gehad in Amsterdam wiens naam ik maar niet nader ga benoemen. Ik had nooit het idee serieus door deze arts te worden genomen en na het zoeken op de site https://www.zorgkaartnederland.nl/ (tevens een goede tip als je wilt zien hoe goed je kno-arts bekend staat voor iedereen om even te checken!) bleek ik niet de enige te zijn en zag ik een boel slechte reacties van mensen op deze arts die precies hetzelfde gevoel (grootste voorbeeld = behandeld worden als een nummertje). Mede hierdoor heb ik Uiteindelijk heb ik besloten na vorig jaar tinnitus te hebben opgelopen na een fikse oorontsteking een andere KNO-arts te zoeken die als beter te boek stond. Na een gehoorstest en wat onderzoek bleek inderdaad dus dat ik een licht gehoorsdipje had in mijn linkeroor. Overigens heb ik wel een positief gevoel overgehouden aan deze arts. Voor mij heeft dit dus een grote impact gehad omdat ik een studie muziek volg. Mijn oren zijn dus eigenlijk mijn gereedschap voor later en met deze gedachte heeft dit ook in psychisch opzicht voor mij moeiljker gemaakt motivatie te vinden om plezier te houden in het maken en bezig zijn van muziek.
Ik heb hier ook al eens een topic over aangemaakt dus voor sommigen van julie is dit wellicht niet de eerste keer dat jullie mijn verhaal lezen.

Nu zoek ik dus een zo goed mogelijke KNO-arts/audioloog die ervaring heeft met onderzoeken afnemen mbt het oor. Ik zoek niet zozeer een remedie voor mijn tinnitus (dat is er niet), maar waar het voor mij vooral om gaat is iemand die zo goed mogelijk begrijpt wat voor impact het voor mij heeft en ook bereid is meerdere onderzoeken te doen op mijn oren. Ik heb bijvoorbeeld een heel lichtvermoeden dat mijn buis van Eustachius de luchtdruk ongelijk is in mijn linkeroor dan mijn rechteroor en als ik mijn oren klaar valt het mij bijvoorbeeld op dat ik bepaalde hele hoge frequenties weer kan horen met mijn linkeroor waarvan ik eerst had gedacht dat ik ze niet meer kon horen. En ik weet dat ik geen oorexpert ben, maar het zou mij voornamelijk rust geven als ik bij een kno-arts zit die zoveel mogelijk begrip toont voor mijn situatie en ook is bereid zijn of haar nek enigzins uit te steken voor de patient. Deze hoeft dus niet per se in Amsterdam te zitten, ik ben best bereid het land door te reizen hiervoor dus ik ben benieuwd of er iemand hier een suggestie kan geven!

jahn

Re: Op zoek naar zo goed mogelijke KNO-arts mbt begrip/onder

Bericht door jahn » di 29.12.2015 20:09

Xmen, ik heb goede ervaring bij Pento in Amersfoort.
Met audioloog Tim Prinzen en anderen aldaar. Zeer begripvol en positief.
Begeleidend, meedenkend en ook adviserend over muziek maken (met tinnitus/hyperacusis).
De demping van mijn oordopjes werd nagemeten en ook de decibellen van mijn cello, die ik mee nam.

(Elders bezocht ik daarvoor een kno-arts. Onderzoek en wat adviezen + verwijzing naar audiologisch centrum Pento. Niet opvallend positief, dus daarom lijkt het niet wat jij zoekt).
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » wo 30.12.2015 19:03

xmen schreef:als ik mijn oren klaar valt het mij bijvoorbeeld op dat ik bepaalde hele hoge frequenties weer kan horen met mijn linkeroor waarvan ik eerst had gedacht dat ik ze niet meer kon horen.
Ik heb er al meer op gewezen maar het veelvuldig klaren van de oren
is niet goed. Het doet de trommelvliezen verslappen waardoor het
gehoor achteruit kan gaan.
Ik weet het, het is verleidelijk om het te doen. Het geeft even verlichting.
Maar kort daarna keert de oude situatie terug.

Ik heb goede ervaringen met de KNO-artsen van het VUmc en
audiologisch centrum van het VUmc.
Of ze je echt kunnen helpen weet ik niet. Maar het is te proberen.

Er zitten overigens meer dan vijftig KNO-artsen in Amsterdam.
Daar moet toch wel een goede tussen zitten?

Ik heb intussen wel ontdekt dat aan veel problemen met de oren
vaak weinig is te doen.

Succes en sterkte er mee.
Hartelijke groet,

Frits

xmen

Bericht door xmen » wo 30.12.2015 20:14

Frits schreef:
xmen schreef:als ik mijn oren klaar valt het mij bijvoorbeeld op dat ik bepaalde hele hoge frequenties weer kan horen met mijn linkeroor waarvan ik eerst had gedacht dat ik ze niet meer kon horen.
Ik heb er al meer op gewezen maar het veelvuldig klaren van de oren
is niet goed. Het doet de trommelvliezen verslappen waardoor het
gehoor achteruit kan gaan.
Ik weet het, het is verleidelijk om het te doen. Het geeft even verlichting.
Maar kort daarna keert de oude situatie terug.
Ik weet het...ik vind het echter erg lastig om hiermee op te houden want als ik muziek aan het maken ben of luisteren dan irriteer ik me er af en toe zo erg aan dat ik met mijn rechteroor de hoge frequenties beter hoor. Ik vind het dan ook erg raar dat na het klaren mijn rechteroor niks mee lijkt te gebeuren en het alleen mijn linkeroor is waar het een effect op heeft. Dit is mede een van de redenen (buiten het feit dat ik sowieso voor een check-up elk jaar mijn gehoor wil laten testen bij de kno-arts) dat ik binnekort even bij een goede kno-arts langs wol gaan. Het is een proces denk ik...gelukkig zei de kno-arts de vorige keer dat ik er was dat mijn trommelvlies er prima uitzag dus denk niet dat het nog invloed heeftr gehad maar zag wel ergens een post voorbij komen dat iemand 15 jaar lang zijn oren had geklaard en dat de trommelvliezen helemaal slap waren geworden.

nicole

Bericht door nicole » wo 30.12.2015 23:05

Misschien kun je hier iets mee:
- na de kerstvakantie kontakt op nemen met een conservatorium; deze hebben vaak een vast kontakt met een kno arts.
- kontakt opnemen met een klassiek orkest; bij de grote orkesten behoort het tot standaardroutine de orkestleden te checken op gehoorsproblemen en indien nodig naar een vast kno kontakt te verwijzen.

Groetn

nicole

Plaats reactie