Plan van aanpak voor mogelijke tinnitus oorzaken afgedaan als onzinnig door de huisarts ???

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Sergi

Plan van aanpak voor mogelijke tinnitus oorzaken afgedaan als onzinnig door de huisarts ???

Bericht door Sergi » do 28.09.2017 17:04

Hallo,

Mijn naam is Sergio. Ik ben momenteel 28 jaar en loop al sinds 2010 rond met Tinnitus. In het begin heb ik het er zeer moeilijk mee gehad, maar heb ermee leren leven. Het grootste deel van de dag heb ik er geen erg in. Pas wanneer ik in stilte zit merk ik echt dat het er is en ondervind ik er irritatie aan. Ik ben blij dat ik het niet zo erg heb als sommige mensen bij wie de levenskwaliteit drastisch omlaag vliegt.

Een week geleden zag ik op tv iets over tinnitus waardoor ik me er toch weer even in ben gaan verdiepen. Tijdens het zoeken op internet ben ik erachter gekomen dat er heel veel oorzaken kunnen zijn die tinnitus veroorzaken. Hier even op een rijtje wat ik allemaal heb gevonden met erachter aangegeven of deze mogelijke oorzaak bij mij is uitgesloten of niet:
- Verkeerde stand van kaken (Denk het niet)
- Knarsen of jaar in jaar uit kaakklemmen (Ik ben een echte kaakklemmer!)
- Gehoorschade (Uitgesloten. Mijn gehoor is volgens de KNO perfect)
- Oude vullingen (Zou kunnen. Heb sinds mijn 12e dezelfde vullingen)
- Hoge spiertonus in halsregio (zou kunnen. Zit vaak met m'n schouders omhooggetrokken achter de laptop etc.)
- Ernstige magnesium tekort (Zou kunnen, maar denk het niet)
- Niet verwijderde verstandskiezen (Zou kunnen. Ik heb nog steeds mijn verstandskiezen)

Dat zijn dus best veel mogelijke oorzaken die bij mij van toepassing zijn (6 van 7). Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan na een plannetje te hebben gemaakt. Ik wil eerst mijn kaken laten checken door de kaakchirurg van het ZMC te Zaandam. Mogelijk kan ik een spalkje krijgen zodat ik mijn kaken niet meer onnodig op elkaar klem (wat ik bijna ieder moment dat ik er niet bewust mee bezig ben doe). Als dat niet werkt wil ik laten controleren of mijn vullingen nog goed zijn en niet aan vervanging toe zijn en of er een andere manier is om te zien of het aan de vullingen ligt. Als dat niet werkt ga ik kijken wat voor stappen ik kan ondernemen m.b.t. mijn verstandskiezen.

Nu kom ik net van de huisarts vandaan en heb met moeite een doorverwijsbrief voor de kaakchirurg gekregen. De huisarts deed alsof het verspilde moeite is en er niks aan valt te doen, en dat de kaakchirurg me waarschijnlijk hetzelfde zal vertellen. Ik probeer voorzichtig te zijn met hoop hebben, maar de huisarts heeft bijna elk sprankje weg gevaagd.

Is er iemand hier die ervaring heeft met de opgenoemde mogelijke oorzaken en weet, of me een richting op kan sturen, over of mijn huisarts waarschijnlijk gelijk heeft of niet?

Alvast bedankt.

nicole

Re: Plan van aanpak voor mogelijke tinnitus oorzaken afgedaan als onzinnig door de huisarts ???

Bericht door nicole » vr 29.09.2017 23:11

Al vele jaren aktief binnen dit forum (of wat er van over is).
Het zoeken naar een oorzaak van je Tinnitus is een fase die velen kennen. Helaas levert dit voor de meesten helemaal niets op. Ook binnen de
wetenschap is duidelijk dat er vele mogelijke oorzaken zijn, en dat er per oorzaak eigenlijk geen remedie is.
Tijdens het zoeken naar een oorzaak ben je feitelijk voortdurend bezig je focus op je T. te richten. Meestal wordt je T. er hierdoor
niet minder op.....
Wat je vooral zou kunnen doen is leren omgaan met je T. Bekijk vooral eens de mogelijkheden om hierbij hulp te krijgen. Via de zoek-
funktie van dit forum kom je al een heel eind.
Je T. verdwijnt niet maar krijgt uiteindelijk een bijrol ipv. de hoofdrol die je T. nu krijgt.....

Nicole

Sergi

Re: Plan van aanpak voor mogelijke tinnitus oorzaken afgedaan als onzinnig door de huisarts ???

Bericht door Sergi » zo 01.10.2017 20:46

Het heeft geen hoofdrol. Heb het al 6 jaar en die fase ben ik inderdaad allang voorbij. Betekent niet dat ik niet kan zoeken naar een mogelijke oplossing. Je hoort soms verhalen dat het minder is geworden na een bepaalde ingreep, dus waarom niet. Het kan geen kwaad. Ik trek me allang niet meer de haren uit het hoofd om de tinnitus en zo erg heb ik het gelukkig niet vergeleken met anderen. 80% van de dag hoor ik het niet en heb ik er geen last van, en wanneer ik het hoor in bed, ben ik binnen 20 min in dromenland. Zou fijn zijn als ik het niet zou horen wanneer ik lekker overdag zonder tv aan op de bank lig en alleen maar stilte hoor. Mijn levenskwaliteit heeft geen 4 of 5/10. Ik ervaar geluk net als ieder ander mens zonder T. Maar nogmaals, proberen kan geen kwaad. Ik heb rare trekjes met mijn kaken die men normaal niet zou moeten hebben. Who knows, wie weet wordt het minder wanneer ik mijn kaken een keer normaal inspan, of mijn halsregio los laat maken, of mijn vullingen laat vervangen. Wie weet zegt de kaakchirurg over twee weken wel;"Die verstandskiezen hadden er allang uit gemoeten, joh!". And if not, then so be it! Dan weet ik in ieder geval wanneer ik later oud en grijs ben dat ik niet met tinnitus heb rondgelopen, hetzij gelukkig een milde vorm, terwijl dit niet nodig was.

nicole

Bericht door nicole » ma 02.10.2017 13:25

Fijn om te horen dat ook bij jou de T. in een bijrol(letje) is gedwongen !
Goed nieuws.
Je zou lezers wel een plezier doen door te beschrijven op welke wijze dit jou lukte.

Natuurlijk sta ik -net zoals jij- vooraan zodra zich een realistisch, wetenschappelijk onderzocht en bewezen aanbod aandient.
Helaas is dat al jarenlang niet het geval en worden zodoende velen gedreven richting "de vrije markt" alwaar het woord
therapie inmiddels door vrijwel iedereen wordt gebezigd.
Voor zover mijn waarschuwing mocht je zo erg van je T. gaan balen dat je zomaar aan de slag gaat.

Heel benieuwd naar je reaktie overigens !

nicole

Sergi

Bericht door Sergi » ma 02.10.2017 13:47

Ja, ik snap je. Nee, ik ben niet zo naïef en eerder wantrouwig van aard. Wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn is dit meestal ook zo. De dingen die ik opsomde zijn volgens mij niet zo onrealistisch? Je moet gewoon het geluk hebben dat het in jouw situatie daardoor komt. Ik besef dat het 50/50 is (of misschien zelfs nog minder). In het geval dat het allemaal niks helpt dan ga ik gewoon verder zoals ik nu ga en dat is prima.

In het begin werd ik er gek van. Heb zelfs een paar nachten huilend in mezelf in bed gelegen met m'n 21 jaar. Ik denk dat ik het feit dat het er was erger vond dan het geluid, snap je? Het geluid was en is te verdragen, of ik heb gewoon mentaal een hoge pijngrens? Ik weet het niet. Op de gegeven moment werd het gewoon normaal en stoorde het me niet eens meer zo erg. Ik heb het nu over een half jaar tot een jaar later. Dan was het meer zo van:""Hey, ben jij er ook weer?". De tinnitus is er altijd wel als ik eraan denk, maar het zit niet in mijn herinneringen. Mijn herinneringen zijn zonder tinnitus. Praat ik weer in raadsels? Het leven is mooi, en ik zou het leven geen lagere cijfer geven door de tinnitus. Ik ben blij met wie ik ben en met het lichaam dat ik heb, en daar hoort de T dus helaas ook bij. Maar... Nogmaals... Ik denk dat ik een milde vorm heb. Kan me niet voorstellen dat mensen gek worden van deze tinnitus. Ik denk dat hun het erger hebben.

Johnpon

Bericht door Johnpon » zo 29.10.2017 14:07

Zo dit te hebben gelezen heb je een milde vorm van tinnitus en daar kan me zich wel overheen zetten. Dat kon ik ook, maar nu dat het erger is geworden vindt ik het leven niet meer de moeite waard. Ik lijdt ontzettend, het heeft mijn hele leven in zijn greep, iemand opzoeken kan niet meer, en als iemand op bezoek komt is dat ook moeilijk. Kan geen boek meer lezen en geen film meer zien. Zo zijn er nog vele andere obstakels.
Je uitspraak over het leven heeft alleen betrekking op jezelf.

Huisartsen en KNO artsen verdienen een schop onder hun kont. Zij zijn mogelijk er de oorzaak van dat er geen of weinig onderzoek is naar gedaan!!!!!!

Sergi

Bericht door Sergi » do 02.11.2017 21:42

Ik snap je Johnpon. Hoe lang heb jij het al en binnen hoe veel tijd is het ondragelijk geworden? Het komt niet vaak voor dat tinnitus erger wordt

Sergi

Bericht door Sergi » di 07.11.2017 14:32

Bij mij is het alleen iets luider wanneer ik te weinig heb geslapen, al te lang wakker ben of een drukke dag heb gehad (dus lichamelijk vermoeid ben, ook na sporten). Maar verder niet echt.

jahn

Bericht door jahn » di 07.11.2017 16:46

Johnpon schreef:
zo 29.10.2017 14:07
Huisartsen en KNO artsen verdienen een schop onder hun kont. Zij zijn mogelijk er de oorzaak van dat er geen of weinig onderzoek is naar gedaan!!!!!!
John, wat onderzoek betreft is er wel een kentering gaande.
De UMC's in Groningen en in Maastricht doen er veel aan
en ook in Europees verband is er nu onderzoek.
Enkele jaren geleden was er een oproep uit Groningen
waar mensen zonder Tinnitus gevraagd werden een CTscan
te ondergaan. Dat onderzoek was een stap in het project over tinnitus.
Mijn vrouw heeft zich toen gemeld en is er geweest.

Onder KNO-artsen is ook e.e.a. gaande en de NVVS/Hoormij
is druk doende om het onder de aandacht te brengen.

Het duurt lang voor de toepassingen duidelijk worden,
over hoe wij echt geholpen kunnen worden.
Maar er wordt stevig aan de weg getimmerd.
Ik hoop dat je van dit semi-optimisme ook iets kunt oppikken.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

jahn

Bericht door jahn » di 07.11.2017 16:54

Johnpon schreef:
zo 29.10.2017 14:07
...... maar nu dat het erger is geworden vindt ik het leven niet meer de moeite waard. Ik lijdt ontzettend, het heeft mijn hele leven in zijn greep, iemand opzoeken kan niet meer, en als iemand op bezoek komt is dat ook moeilijk. Kan geen boek meer lezen en geen film meer zien. Zo zijn er nog vele andere obstakels. ....
Ik wens je dat je een radicale stap naar hulp neemt.
In Hoensbroek, GGMD, of middels TRT of andere mogelijkheden.
Je beschrijft een noodsituatie die om krachtige begeleiding vraagt.
In bijeenkomsten van NVVS, maar ook op dit forum,
ontmoeten we mensen die net zo diep zaten
en toch bij een leefbare situatie uitgekomen zijn.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie