Last van geluiden

Misofonie, 4S of Selective Sound Sensitivity Syndrome (ook wel Soft Sound Sensitivity Syndrome) en fonofobie: wat houdt dat allemaal in? Samengevat onder de noemer Misofonie of Misophonia.

Moderators: moderator, forumadmin

AV

Re: Last van geluiden

Bericht door AV » ma 05.08.2013 08:56

Ik hoor en lees de laatste tijd veel over de behandeling in het AMC Amsterdam, maar kan nergens ervaringen/beoordelingen van deelnemers vinden, helaas. Ik ben zelf net voor een behandeling bij Adelante in Hoensbroek geweest. Zij hebben daar een therapie die voor zowel tinnitus, misofonie als hyperacusis wordt ingezet. Je leert er technieken om anders met de geluiden om te leren gaan. Ik ben voorzichtig optimistisch. Heb wel het gevoel dat ik op het juiste pad zit, maar er is nog geen directe verbetering merkbaar. De technieken vergen veel oefening; ze geven aan dat het wel een jaar kan duren.

Frits

Bericht door Frits » ma 05.08.2013 08:59

Dat klopt ook wel. Je moet een aantal cognitieve
vaardigheden aan leren. Dat heeft tijd nodig.
Reken op één tot anderhalf jaar.

Je moet dus in je zelf investeren!
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » ma 05.08.2013 19:04

AV schreef:Ik hoor en lees de laatste tijd veel over de behandeling in het AMC Amsterdam, maar kan nergens ervaringen/beoordelingen van deelnemers vinden, helaas. Ik ben zelf net voor een behandeling bij Adelante in Hoensbroek geweest. Zij hebben daar een therapie die voor zowel tinnitus, misofonie als hyperacusis wordt ingezet. Je leert er technieken om anders met de geluiden om te leren gaan. Ik ben voorzichtig optimistisch. Heb wel het gevoel dat ik op het juiste pad zit, maar er is nog geen directe verbetering merkbaar. De technieken vergen veel oefening; ze geven aan dat het wel een jaar kan duren.

Dat klopt inderdaad, deze therapie is op
basis van de Jastreboff en Hazell methode.
Daar ben je inderdaad minimaal een jaar tot wel anderhalf jaar mee bezig.
Maar Hoensbroek is niet voor iedereen bereikbaar helemaal onder in Limburg.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Georgina

Bericht door Georgina » di 19.11.2013 06:33

Hallo lieve lotgenoten,
Ik denk dat ik ook een misofoniër ben. Alles wat ik hier op dit draadje lees herken ik zo. Zelfs van dat pulken. Waarvan ik niet had verwacjt dat dat 'erbij' zou horen. Ik pulk heel erg. Ik bijt nagels, pulk aan pukkels die ergens niet horen te zitten. En als ik op mijn lichaam niets kan vindenom te pulken dan zoek ik ernaar.
Mijn kennis over misofonie is dus erg beperkt.
Ik heb op aanraden besloten binnenkort naar de dokter te gaan. Ik weet alleen nog niet wanneer. Ik ben daar nogal nerveus over...

elke

Bericht door elke » di 06.05.2014 14:08

Ik vind het ook jammer dat er niemand zijn ervaringen wil delen over de behandeling in het AMC.

Ik heb daar een intake gedaan en ik vond het zeer onaangenaam. De psychologe wilde mijn dossier bij voorgaande psychologen opvragen en omdat ze niet relevant
waren voor de misophonie behandeling wilde ik daar geen toestemming voor geven. Daardoor kwam ik niet in aanmerking voor een behandeling.

Op mij komt het over als weer een ziekenhuis die goede sier wil maken met onderzoek doen naar misophonie maar niet echt daadwerkelijk geinteresseerd is patienten te helpen. Ik zie trouwens ook niet in hoe "exposure" therapie bij mij zou kunnen helpen. Aangezien ik het gehekelde geluid niet kan ontlopen, al zou ik willen. Dus exposure is er genoeg in mijn leven.

groetjes
Elke

Ik ben erg benieuwd of die therapie in Amsterdam wel helpt.

Plaats reactie