nieuw hier... misofonie

Misofonie, 4S of Selective Sound Sensitivity Syndrome (ook wel Soft Sound Sensitivity Syndrome) en fonofobie: wat houdt dat allemaal in? Samengevat onder de noemer Misofonie of Misophonia.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
emmy

nieuw hier... misofonie

Bericht door emmy » di 09.08.2011 23:18

vanmiddag stond ik in de rij aan de kassa in de kantine van het werk.
Achter me een vrouw die haar club laat openvallen en de boel terug erin propt,
vingers vol mayonaise, en vervolgens die vingers in die mond, luid smakkend.
De adrenaline giert door m'n lijf, ik tril op m'n benen,
m'n hart klopt als een gek, en ik denk maar één ding:
dit mens moet nu stoppen, ik moet slaan!!!.
Ik doe maar één ding: NIETS, juist een poging tot een minzaam lachje,
en daarna bekomen.

Ik stap na de lunch terug naar mijn bureau en begin nog maar eens te googelen...
Nee: ik heb niks aan mijn oren, hoor wel goed, ook veel boventonen,
dat wel, maar verder normaal,
nee, ik heb geen algemene ondraaglijke overgevoeligheid voor geluid
(ik ben niet dol op veel lawaai, maar ik red het wel, vermijd deze situaties niet noodzakelijk),
nee, het is ook geen geluidenfobie.
Onder neuroses vind ik weer maar niets (afgelopen jaren al zo vaak gezocht...),
CAPD, daar zou ik durven over denken maar dan omwille van andere symptomen... maar ik blijf op de dool...

en dan ineens: ergens pik ik het woord misofonie op en zoek het op.
Kom op de blog van Marjolein... en dan verder op dat Engelse forum,
wikipedia... de wereld gaat open: dat is het!!!
dat is het waar ik al 35 jaar mee worstel!
Exact wat op die wiki-pagina beschreven is, en de zo herkenbare schuldgevoelens waar Marjolein het over heeft.
Dat wat ik meestal verzweeg, mijn familie al 35 jaar om lacht en negeert,
dat waar ik in relaties wel moest mee komen,
dat waar ik uiteindelijk na vele jaren ook mee bij de collega's kwam,
omdat één van hen elke dag appels at en ik zolang op het toilet doorbracht...
Iets dat als aanstellerij werd gezien, lacherig werd over gedaan,
soms zelfs aanleiding was om me ermee te pesten
(het geluid nog eens goed in de verf zetten door het met opzet te herhalen).

Het begon toen ik 8 was, en ik sliep met mijn kleinste zusje op de kamer.
Een hele avond en nacht slurpte ze op haar fopspeen (tut, zeggen wij in Vlaanderen).
Gek werd ik ervan, tot ik na maanden mijn matras uit het bed op de hal sleepte
en het noodsignaal door mijn ouders werd opgepikt.
Ik kreeg een andere kamer, maar het kwaad was al geschied...
mijn aversie tegen het geslurp had zich inmiddels al uitgebreid over smakken en andere eetgeluiden.
Daar kwamen ook de tikgeluiden bij (bv. repititief aan en afklikken van een bolpen), gesnif, gekuch....
Maar ook de visuele prikkels als tics, en andere repititieve dingen als mensen die steeds hetzelfde stopwoord gebruiken...
Eén voordeel met visuele prikkels: meestal kan je je afwenden.
Met geluid zit dat even anders. Oordoppen op maat beschermen me bij etentjes,
maar isoleren me 30db verlies ook tegelijk van het gesprek.
Met mijn kinderen eet ik soms samen, en dan kennen ze de regels,
maar omdat ik hen dat niet altijd wil aandoen eet ik vaak apart...
Mijn liefdesleven heeft het ook beïnvloed, sommige partners konden écht niet blijven
omdat ze me dagelijks de gordijnen injoegen.

Ik kan niet zeggen dat het mijn hele leven bepaald heeft,
ik lees soms verhalen waarbij het zich nog verder uitbreidt over knisperende geluiden,
of over het getik van naaldhakken, over zingen en fluiten...
die dingen heb ik (gelukkig) nog niet.
In omgevingen met vrij veel achtergrond geluid kan ik meestal goed functioneren
zodat mijn sociaal leven er niet merkelijk onder lijdt...

Ik zou mezelf over het algemeen als een heel verdraagzame persoon kunnen omschrijven,
eerder nonchelant, creatief, wat bohemienne, helemaal niet gehecht aan beleefdheidsvormen of zo...
ik ben ook een conflictvermijdend persoon die op de meeste mensen een heel rustige indruk maakt.
En eigenlijk ben ik ook best rustig en relativerend...
ik durf beweren dat ik doorheen de jaren (ik ben nu 43) tot een behoorlijk evenwicht ben gekomen
en heel wat veerkracht bezit... ondanks de nodige (soms behoorlijk dramatische) hobbels
die mijn levenspad kruisten.
Een rust waarmee die misofonie - en de tomeloze agressie die het in me opwekt-
in schril contrast lijkt te staan.
Ook al uit ik die agressie nooit: ik ben een meester geworden in ze te onderdrukken.
Zodanig dat ik in andere situaties, die niets met deze 'aandoening' hebben te maken
ook moeite heb om dat los te laten.

Ik las in een andere topic dat jullie nog maar met een goede handvol aan het onderzoek meewerken,
iemand merkte op dat dit wellicht nog maar 1/10de van het aantal gevallen in Nederland zou zijn...
zouden het er niet nog meer zijn???
Zelf hoorde ik van twee mensen die er ook aan lijden (zonder het te weten wellicht, net zoals ik),
als ik dat vergelijk met de mensen die ik ken en het NIET hebben,
zou ik eerder in de richting van 1 op duizend of zo beginnen denken?
Ik wil er gerust enkele 100 kilometers voor reizen om mezelf in de onderzoekspool te steken.

In elk geval: mijn belangrijkste motivatie om hier te vertoeven (naast eindelijk begrepen te worden),
is de hoop op één of andere remediëring, anders dan oordoppen enz... iets therapeutisch
(en anders dan simpele 'blootstelling': van het idee alleen al dat ik naar China zou moeten reizen komt al m'n haar rechtop).

ik ben ook benieuwd of er verbanden zouden kunnen gevonden worden met bv.
HSP of hoogbegaafdheid, of bv. met autismespectrumstoornissen, ADD of nog andere...
Alles lijkt nog zo in de kinderschoenen te staan.

eventjes genoeg,

tot later!

Emmy

berichtregels ingekort

Tinkerbell

Bericht door Tinkerbell » wo 24.08.2011 13:42

Hoi Emmy, ik ben ook nieuw op dit forum en net als jij is er een wereld voor me open gegaan dat het een naam heeft wat ik heb.

Vervelend dat je er zoveel last van hebt, dat je soms niet met de kids kan eten. Snappen zij het verder wel?

Annabel

Bericht door Annabel » wo 11.01.2012 19:42

Beste Emmy,

Ook ik ben nieuw op dit forum; ik was enorm geraakt dat ik dit vond; dat er meer mensen zijn die zo exact beschrijven waar ik al 30 jaar erg last van heb! Ook ik ben er heel erg benieuwd naar of dit vooral bepaalde mensen treft, zoals je noemt HSP, hoogintelligent, autisme-trekken?
Ik ben hooggevoelig, bovengemiddeld intelligent alhoewel daar veel minder van over is door alle stress in mijn leven en soms denk ik dat ik ook best autisme-achtige trekjes heb.
Wat mij opvalt is de prettige sfeer op het forum, tenminste, op de plekken waar ik tot nu toe vertoefd heb. Geen geklaag, maar gericht op zoek naar antwoorden.
Mijn alleereerste herinnering is dat ik als kind in de lagere-schoolleeftijd, bij een vriendinnetje sliep; zij was verkouden en haalde de hele nacht zwaar adem. Ik werd heel erg boos, waar ik me dan ook weer over schaamde. Het had voor mij heel erg met eenzaamheid en er niet mogen zijn te maken. Met dit vriendinnetje had ik eigenlijk helemaal geen band, er werd gewoon verwacht dat wij vriendinnetjes waren dus dat waren we dan ook. Haar moeder was heel erg jaloers op mijn intelligentie en liet dat altijd duidelijk merken en plaatse haar dochter op een voetstuk. Bij ons thuis werd ik óók achtergesteld bij dit vriendinnetje, omdat mijn moeder's opvatting was dat je altijd de ander boven je moet stellen om vriendschappen te bewaren....... al met al nogal een kluif voor mij.
Daarna begon het echte probleem in de pubertijd; ik kon niet tegen het gesmak van mijn ouders, het geluid van het doorslikken van een slokje thee dreef mij tot waanzin. Ik ben gaan vermijden; weglopen bij het ontbijt, 's avonds tijdens het eten altijd de radio hard. Er werd niet over gesproken, er was wel erg veel woede over, wat de stress voor mij weer vergrootte. Het scala aan geluiden heeft zich uitgebreid. Momenteel verdraag ik steeds minder de geluiden van buren, zoals lopen op hakken, muziek die ik hoor, buitenvuilnisbakken..........

de redder

Bericht door de redder » do 12.01.2012 09:09

Dat ga ik me nu ook afvragen, de link hsp en misofonie.
Ik ben namelijk ook een hsp`er. Ik weet ook niet of dat met elkaar te maken heeft. Ik weet wel dat hsp en hyperacusis met wat met elkaar te maken kan hebben.

Zie deze link,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis

En dat steeds minder van je buren kunnen hebben heb ik ook.
Dat heeft zeker ook met hsp te maken.

Zo zie je maar weer, iedere dag leer je wat. Je bent nooit te oud om te leren.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Plaats reactie