15 jarige met misofonie

Misofonie, 4S of Selective Sound Sensitivity Syndrome (ook wel Soft Sound Sensitivity Syndrome) en fonofobie: wat houdt dat allemaal in? Samengevat onder de noemer Misofonie of Misophonia.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
xMelaniiee

15 jarige met misofonie

Bericht door xMelaniiee » do 21.06.2012 16:51

hoi!
ik ben Melanie, ik ben 15 jaar en ik heb misofonie.

ik weet dat hier heel veel verhalen staan, maar ik heb toch de behoefte om even mn verhaal te doen, ook al zitten er niet zo heel veel mensen meer op deze site haha :)

Een paar weken geleden ontdekte ik per toeval dat dit een naam heeft: Misofonie.

Wat een opluchting, echt ik kan wel janken.

Eindelijk een bevestiging dat ik NIET gek ben zoals de meeste mensen denken en dat ik NIET de enige ben.

Al heel mn leven erger ik me aan het geluid dat mensen drinken (sommige klokken dan zo erg) maar voor zover ik het weet kon ik me daar overheen zetten.

Een paar jaar geleden begon de ellende pas. Op een of andere manier ergerde ik me verschrikkelijk als mn zusje aan het eten was. ik weet nog dat ik toen dacht: heh, waarom? waarom ergert het me? Waarom komt dat geluid ineens zo hard op mn oren af?

Ik gaf haar dan een soort 'dodelijke' blik zonder dat ik het zelf wilde. dan werd mn moeder boos dus probeerde ik me op andere dingen te concentreren. dat lukte niet. het geluid van mn etende zusje trok me aan en ik bleef maar met een boze blik naar haar kijken.

Het werd stééds erger. Ook begon ik me enorm te ergeren als mn moeder koffie dronk, als mn vader borrelnootjes at, als mijn moeder zo'n salmiak bal at (dat geklak van die bal tegen der tanden) of als mn vader op zn nagels beet. bijna élk geluid ging me enorm irriteren.

Ook ging ik daardoor steeds meer vreemde trekjes vertonen. als ik mn zusje hoorde eten ging ik trillen, enorm wiebelen op mn stoel, ik ging gillen , ik kreeg woede uitbarstingen of ik ging met mn nagels in mn gezicht krassen. ik weet het, het is heel fout wat ik doe, maar het gaat vanzelf :(

en het ergste (vind ik zelf) is dan nog de ruzie met mijn ouders. Mijn ouders willen het maar niet snappen. Ze blijven maar zeggen: ga maar eens proberen om ervan af te komen en dat ik moet stoppen met die act opvoeren.

ZE BLIJVEN HET MAAR ZEGGEN. en waarschijnlijk geld dat ook voor andere misofonie patienten : DAT GAAT NIET. Ik kan me niet concentreren op wat anders. De geluiden komen als het ware op me af.

Dan beginnen mn ouders te zeggen : Ja mel, we snappen je wel maar wij moeten ook nog gewoon kunnen eten zonder dat jij een woede uitbarsting krijgt enz. Ik begrijp hun ook wel, ik zou ook knettergek worden als iemand constant boos naar me zat te kijken als ik aan het eten ben,

maar ik heb hier zeker niet voor gekozen, ik zou er alles voor over hebben om van de misofonie af te komen, want ik wil geen ruzie's met mn ouders meer, en ik wil gewoon gezellig met mijn familie aan het avond eten kunnen zitten zonder dat ik me aan ze stoor!

Mensen denken dat ik gek ben en dat ik me enorm aanstel!

ik hoop dat er een behandeling/oplossing of iets dergelijks komt voor Misofonie want ik ben pas 15 en dan moet ik mezelf de rest van mn leven ergeren aan etende mensen :o

ik wilde even mijn verhaal kwijt, bedankt voor het lezen :)

Liefs, Melanie

udo j

Bericht door udo j » do 21.06.2012 21:17

Hoi Mel, Kan me voorstellen dat je tegen eten met andere mensen gaat op zien.

Ik denk dat er mensen zijn hier op het forum die je wel wat tips kunnen geven.

Ik dacht dat trt ook hierbij kan helpen. Even een tip als je nog wat meer schrijft hier graag af en toe een spatie er tussen ander wordt het

voor de mensen lastig om te lezen. Bedankt voor je verhaal en ik hoop dat je hier wat verder kan komen.

vmg udo

NES

Bericht door NES » do 21.06.2012 21:36

Kijk effe hier melanie

http://www.amcpsychiatrie-angst.nl/beha ... ofonie.htm

Vraag je huisarts voor doorverwijzing

Dit is de juiste plaats.

Sucses

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

de redder

Bericht door de redder » vr 22.06.2012 06:45

Melanie,

Moedig dat je dat schrijft.

Inderdaad het beestje heeft een naampje.

Helaas is er niet zoveel bekend over misofonie.

Toen ik nog Hyperacusis had was het al vechten tegen de bierkaai.

Ik heb nu nog lichte tinnitus en misofonie.

Mijn misofonie is in het verre verleden erger geweest.
Ik weet danook niet hoe het is gekomen dat het minder is geworden.

Echter ik heb er ook nog steeds last van.

Sen heeft een goede link gepost.

Sterkte !!
Am i part of the decease or am i part of the cure.

iluvk3

Re: 15 jarige met misofonie

Bericht door iluvk3 » do 20.06.2013 19:02

hallo melanie

sinds kort loop ik bij een psychotherapeut. ik ben er positief over. voor het eerst in mijn leven heb ik het gevoel dat het kan werken voor mijn misofonie. het wordt volledig vergoedt.

xMelaniiee

Bericht door xMelaniiee » wo 26.06.2013 21:17

Even een update na 1 jaar.

Sindskort mag er onder het avond eten de radio aan en dat werkt erg goed (:

ook ben ik erachter gekomen dat het bij mij sindskort wel periodes zijn. Als ik op school heel veel stress heb, of ik ben chagrijnig is het heel erg, vooral de eetgeluiden. Maar als ik gewoon een dag heel vrolijk ben en lekker in mn vel zit dan valt het eigenlijk wel mee.

Toch weet ik er nog niet heel goed mee om te gaan, als ik weer zo'n dag heb dat ik werkelijk géén enkel irritant geluid kan weerstaan. als iemand hier met een theelepeltje tegen het theeglas roert kan ik nog steeds opspringen om vervolgens boos te zeggen dat ze onmiddellijk moeten stoppen met roeren.

Nog steeds praat ik er met niemand over, mensen snappen het niet en ik heb het bij de meesten maar in het midden gelaten. Vriendinnen weten bijvoorbeeld wel dat ik het niet persoonlijk bedoel als ik ineens snauw: 'jeetje kraak niet zo met die chips, ik word er knettergek van!!'

Ik weet niet of het komt dat ik ouder word dat het minder wordt, maar het gaat in ieder geval beter met mij en de misofonie (:

de redder

Bericht door de redder » ma 01.07.2013 08:29

Deze maand staat er in het blad psychologie een heel stuk geschreven over misofonie.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Plaats reactie