heb ik ook misofonie?

Misofonie, 4S of Selective Sound Sensitivity Syndrome (ook wel Soft Sound Sensitivity Syndrome) en fonofobie: wat houdt dat allemaal in? Samengevat onder de noemer Misofonie of Misophonia.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
mausi65

heb ik ook misofonie?

Bericht door mausi65 » wo 14.05.2014 11:29

Ik herken heel veel in de symptomen van misofonie, ook ik erger me aan mondgeluiden en geritsel en geknaag ed maar word daar niet zo vaak boos om omdat het meestal niet zo lang duurt maar ik zeg er wel altijd iets van. ik weet wel uit ervaring dat de ergernis wel op kan lopen en dat ik dan ontplof.
waar ik het meeste last van heb zijn omgevingsgeluiden als ik buiten in de tuin zit of met de hond loop. geluiden van machines zoals schuren, zagen, slijpen, grasmaaiers, hoge druk reinigers, bladblazers ed. je kunt me niet gekker krijgen! ik reageer daar heel heftig op. het bouwt zich op tot het omhoog borrelt en ik me niet meer kan beheersen, dan begin ik te schreeuwen en te schelden en kan ik wel janken. ik heb zelfs eens met stenen tegen de schutting van de buren staan gooien omdat ze met een bladblazer bezig waren.
ik heb het gevoel dat ik er zelfs "depressief" van word.
misschien heeft het ook wel met mn autisme te maken? is dit ook misofonie of is er iets anders aan de hand?

graag lees ik jullie reacties, groetjes, mausi :-)

Frits

Re: heb ik ook misofonie?

Bericht door Frits » wo 14.05.2014 11:45

Dit allemaal wel heel erg veel Mausi.
Ik denk dat je er verstandig aan doet
om je te laten door verwijzen door je
huisarts.

Heel veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

elke

Bericht door elke » do 15.05.2014 13:01

Hoi!

Ja het kan met autisme te maken hebben. Ze noemen dat sensory processing disorder geloof ik.
Ik weet precies hoe het is want ik heb dat ook met bepaalde geluiden... ik probeer er zo goed en kwaad als ik kan mee om te gaan maar
feit blijft dat Nederland heel erg druk is en dat er heel veel geluidsvervuiling is. Voor mensen die geluidsgevoelig zijn is er soms geen
moment meer op de dag dat het even rustig of stil is. De vraag bij aandoeningen blijft altijd: heeft de patient werkelijk een stoornis..
of is het gewoon een maatschappelijk probleem... het is natuurlijk aardig zot dat stilte nergens meer verdedigd en gewaardeerd lijkt te worden,
terwijl heel veel mensen er behoefte aan hebben.

Ik denk overigens wel dat jouw omschrijving onder "misophonie" valt. Ik herken direct je gevoelens. En ik heb ook een autisme spectrum "stoornis"
namelijk ADD. Wij raken naar alle waarschijnlijk eerder overprikkeld omdat we minder zintuigelijk 'afgestompt' zijn dan de gemiddelde mens.

Ook de reden waarom veel mensen ons vaak niet begrijpen... omdat ze zelf die gevoeligheid missen.

Groetjes
Elke

mausi65

Bericht door mausi65 » ma 19.05.2014 14:09

ik ben al bij de huisarts geweest met deze klachten en toen kreeg ik risperdal voorgeschreven tegen overprikkeling ivm mn autisme maar dat heeft niet geholpen.
er is hier idd geen stilte te vinden, we wonen in een wijk die dicht op elkaar gebouwd is met veel kinderen (heb zelf ook een zoontje van 8) en er wordt enorm geklust en verbouwd hier in de buurt. wel wonen we vlakbij een heel groot bos maar helaas loopt hier de A2 dwars doorheen dus zelfs savonds en snachts is het hier niet stil. af en toe verlang ik gewoon naar de tijd dat ik naar een bejaardenhuisje kan hihi.......

groetjes, Miranda :-D

Frits

Bericht door Frits » ma 19.05.2014 17:48

Ja Miranda er is overal geluid en soms
veel lawaai. Dat is een gegeven. Daar
is weinig aan te doen.

Ik vind overigens dat je huisarts er zich
wel makkelijk van af maakt. Een pilletje
en dat is het dan.

Je hebt een goede begeleiding nodig. Hij
moet je dus doorverwijzen.
Dat zou een audiologisch centrum kunnen
zijn of naar een GGMD of Kentalis. Voor
adressen zie:

http://www.fenac.nl

http://www.ggmd.nl

http://www.kentalis.nl

Dring er dus bij je huisarts op aan dat er
meer moet gebeuren.

Genezen is misschien niet mogelijk maar
je kan het wel leefbaarder maken.

Heel veel sterkte
Hartelijke groet,

Frits

elke

Bericht door elke » ma 19.05.2014 21:14

mausi65 schreef:ik ben al bij de huisarts geweest met deze klachten en toen kreeg ik risperdal voorgeschreven tegen overprikkeling ivm mn autisme maar dat heeft niet geholpen.
er is hier idd geen stilte te vinden, we wonen in een wijk die dicht op elkaar gebouwd is met veel kinderen (heb zelf ook een zoontje van 8) en er wordt enorm geklust en verbouwd hier in de buurt. wel wonen we vlakbij een heel groot bos maar helaas loopt hier de A2 dwars doorheen dus zelfs savonds en snachts is het hier niet stil. af en toe verlang ik gewoon naar de tijd dat ik naar een bejaardenhuisje kan hihi.......

groetjes, Miranda :-D
Nou daar is het helemaal een herrie... :) die oude mensjes zijn doof dus die hebben allemaal rtl4 op vol vermogen :D :shock:

mausi65

Bericht door mausi65 » di 20.05.2014 13:50

ohja, dat is dan ook weer zo haha......misschien dan als ik in mn kistje lig maar dat mag nog wel ff duren! voorlopig maar iets anders verzinnen en idd toch een verwijzing vragen via de huisarts.

groetjes weer, Miranda :)

Plaats reactie