Herkenning en oplossingen?!

Misofonie, 4S of Selective Sound Sensitivity Syndrome (ook wel Soft Sound Sensitivity Syndrome) en fonofobie: wat houdt dat allemaal in? Samengevat onder de noemer Misofonie of Misophonia.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
misofoontje

Herkenning en oplossingen?!

Bericht door misofoontje » wo 03.09.2014 17:30

Hoi, nieuw hier :-D

Gister zag ik op BNN 'Je zal het maar hebben' over misofonie... en al bij het introfilmpje dacht ik 'o jee, dat lijkt wel op wat ik heb', en jawel hoor, herkenning na herkenning, dit is wat ik ook heb en niet eens van wist dat het een naam had, laat staan dat het een psychische stoornis is. Eerdere uitzendingen en nieuwsberichten hadden mij kennelijk niet bereikt, maar nu dan toch wel..

Ik denk dat ik een milde variant heb, nu ik er meer over ga lezen denk ik vaak 'o nee zo erg heb ik het niet'. Toch stoort het me wel in het dagelijks leven, en ik heb wel eens overwogen om naar huisarts/psycholoog te gaan om te kijken of er niet iets te doen was aan mijn 'intolerantie voor andere mensen', zoals ik het zelf tot gisteren zou hebben omschreven.

Het begon als kind met het ergeren aan het eetgedrag van mijn moeder. Nog steeds heb ik moeite om met haar aan tafel te zitten. Het liefst loop ik weg. Ik heb me hier altijd voor geschaamd en dit dan ook nooit tegen iemand verteld. Al merkte mijn moeder er natuurlijk wel wat van. Die trok het zich erg aan, misschien omdat ze zelf gewichtsproblemen had.

Later kwam het ergeren aan die ene vriendin die kauwgom in had. Een andere vriendin die altijd aan haar haar zit. Mensen die appeltjes eten in het algemeen (vaak maak ik hier zelf nog grapjes over ook, nu ik weet dat het een naam heeft weet ik niet of ik dat nog zal doen :wink: ). Reclames of films met eetgeluiden, onbegrijpelijk dat die gemaakt werden, dacht ik.

Ik kan er zoals ik zeg redelijk mee leven, mijn woede onderdrukken of soms toch mijn irritatie kenbaar maken of even weglopen. In de bioscoop of als ik naast iemand zit mijn oor dichthouden. Maar ik heb het ook bij mijn partner, ik kan het geluid van zijn ademhaling slecht verdragen. Ik kan eigenlijk niet naast hem zitten op de bank, niet samen wandelen (ik ga dan meestal iets verder van hem aflopen zodat ik het niet hoor). Ik zou hier zo graag van af willen. Ik denk dan wel eens, 'het zit in mijn hoofd deze ergernis, dan kan ik er toch ook weer mee ophouden'?, het zou het leven zoveel leuker maken... Maar het lukt niet. Als mijn vriend zo naast mij loopt te snuiven zou ik hem willen slaan of weglopen, soms lucht het op om zelf een paar agressieve 'snuifs' te laten horen. Mijn vriend vindt dit raar en vervelend, maar beseft niet dat hij dit gedrag triggert. Of hij weet het wel, maar toch niet hoe het echt zit. En hoe onrustiger ik zelf ben, hoe groter de woede en ergernis is.

Zoals ik zei heb ik er verder in het dagelijks leven niet heel veel last van. Op werk niet, bij uit eten gaan niet, mijn ergernis richt zich ook op specifieke mensen lijkt het (behalve met appeltjes eten, maar dan ga ik gewoon even weg of loop een treincoupe verder). Alleen met mijn partner, moeder en goede vrienden, en daar zou ik toch wel heel graag van af willen. Ik heb nu ook nog heel veel schaamte, durf het mijn partner e.d. niet te vertellen (al denk ik dat mijn moeder zelf misschien ook een vorm hiervan heeft, en die heeft ook last van oorsuizen).

Ik lees dat meerdere mensen het als opluchting zien dat het een naam heeft er meer mensen last van hebben. Ik ben er juist eigenlijk vooral van geschrokken. Dacht dat het gewoon een min of meer onschuldig gekkigheidje van mij was.

Nu vraag ik mij af of therapie mij zou kunnen helpen. Ik zit hier niet echt om te springen. Het liefst zou ik zelf aan de slag gaan met trainingen of oefeningen. Weet een van jullie of dit ook bestaat? Ik las al ergens hoe de therapie eruit ziet, ongeveer (het nare geluid aan iets positiefs koppelen), maar of je dat nou ook kan doe-het-zelf-therapieën? Heeft een van jullie dingen gedaan waardoor het minder erg was?

Ik zie dat dit forumonderdeel niet erg actief is, ik hoop dat toch iemand reageert :)

misofoontje

Re: Herkenning en oplossingen?!

Bericht door misofoontje » wo 03.09.2014 17:36

O ja, heb ook kinderen maar daar heb ik gelukkig geen last van. Behalve als mijn zoon met gore geluiden drinkt, maar daar zegt mijn vriend ook wat van, dus dat is kennelijk echt zo :wink:

Frits

Bericht door Frits » wo 03.09.2014 18:02

Ik vind het erg moeilijk om er iets over te zeggen.
Waar ligt de grens tussen een gewone irritatie en
een pathologische aandoening?

Ik erger me ook wel eens ergens aan. Zoals iedereen
dat denk ik wel eens doet. Maar daarvoor hoef je niet
in therapie.

Ik kan je niet helpen aan oefeningen die je eventueel
zelf kan doen.
De enige plek is de afdeling psychiatrie van met AMC
in Amsterdam. Maar misschien hoeft dat niet eens. Misschien
kan je huisarts verwijzen naar een eerstelijns psycholoog
om je te helpen met een paar gesprekken.

Het lijkt me de moeite waard om dat gesprek met je huisarts
aan te gaan. Het zou jammer zijn als je relatie op de tocht
komt te staan. Laat het dus niet versloffen.

Anderen zullen zullen misschien zeggen, "Waar heeft ze het over?"
Maar het is jouw probleem. Dus ga er wat aan doen.

Misschien komen er nog andere reacties.

Ik wens je heel veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

misofoontje

Bericht door misofoontje » vr 05.09.2014 09:06

Dank voor je reactie, Frits.

Inderdaad precies wat ik me ook afvraag, waar houdt gewone irritatie op en begint een echte aandoening.
Ik las ergens dat 6 a 7 % van de bevolking hier in min of meerdere mate last van heeft. En 0,5% echt de aandoening. Dan hoor ik misschien bij die 6 a 7%.

Misschien een goed idee om hiermee bij de huisarts langs te gaan, maar moet daar wel even moed voor verzamelen.

Frits

Bericht door Frits » vr 05.09.2014 09:22

misofoontje schreef: Misschien een goed idee om hiermee bij de huisarts langs te gaan, maar moet daar wel even moed voor verzamelen.
Heel verstandig. Ik zou er niet te lang mee wachten.

Irritaties moet je niet te lang laten doorzieken. Daar moet
over gepraat worden.
De huisarts is dus de eerste stap. En laat je niet afschepen.
Het is aandoening die nog niet algemeen bekend is.

Ik wens je heel veel sterkte. Het komt goed.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie