Probéér TRT nou!

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Kees

Bericht door Kees » ma 26.01.2009 19:04

Het is wel ongeveer dezelfde therapie, maar wordt toch op diverse wijzen gegeven.
Bij de stichting VIA doen ze het toch weer anders dan bij de Riethorst.
De benadering en werkwijze is anders.
Bij Bureau DDS doen ze ook weer net eventjes anders dan de anderen.
Maar het resultaat is uiteindelijk gelijk, beter leren omgaan met je Tinnitusklachten.
Laatst gewijzigd door Kees op di 27.01.2009 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

nieske
Contacteer:

Bericht door nieske » di 27.01.2009 19:48

Ik heb in maart mijn eerste afspraak in Gent, ik ga daarheen omdat ik verbetering van mijn Hyperacusis wil (ook al heeft dat 6 mnd tot 1 jaar nodig), en niet een, mee leren omgaan zoals ze de trt hier in Nederland geven.

AV

behandeling misophonia met TRT volgens Jastreboff

Bericht door AV » ma 02.02.2009 16:57

Aangezien misophonia mijn leven steeds meer gaat beinvloeden wil ik de TRT therapie van Jastreboff gaan proberen. Op tinnitus.org zie ik dat er alleen in Belgie therapeuten zitten. Ik heb geen idee welke therapeut goed is. Is er iemand die ervaring heeft met de TRT van Jastreboff in Belgie? Wat zijn je ervaringen, wat zijn de kosten (ik neem aan dat het niet vergoed wordt), wat is de duur van het traject? Alvast bedankt.

tremendozapato

Bericht door tremendozapato » zo 29.03.2009 01:09

John van Loon schreef:Ik wil wel even duidelijk stellen dat de TRT die in de Riethorst gegeven wordt NIET de TRT is die die Dutchbird en ik bedoelen. Kan er verder natuurlijk geen oordeel over geven, omdat ik dat traject niet ben ingegaan (in Ede). En uiteraard ben ik blij dat het solaas biedt.

Meer informatie over de 'officiele' TRT waar wij op doelen kun je lezen op www.tinnitus.org en www.hyperacusis.net

Vooralsnog wordt deze therapie gebaseerd op het model van Jastreboff en Hazell niet gegeven in Nederland.
Hallo John
ben jij naar Engeland geweest voor die ' Jastreboff ' TRT ? ik heb zelf al een jaar of 6 last van hyperacuses en T , vooral de H vind ik het allerlastigst . maar zou graag iets meer willen weten wat die therapie inhoud . het is wel goed eindelijk iets positiefs te horen , ik heb zojuist een folder van het 'tinnitus team' van het Erasmus ziekenhuis gekregen en dat staat ook weer vol met zaken als ' ermee leren leven' , en onbehandelbaar etc. niet echt zaken die je blij maken . ik ben zeer bereid om ergens heen te gaan als er kans is op verbetering , maar graag iets meer over wat er wordt gedaan , hoe lang moet je ervoor uittrekken etc. alvast bedankt !
ik ben ook aan het proberen via postbus 51 een TV-spotje uit te laten brengen om H en T meer onder de aandacht te brengen , hopelijk dat er dan ook wat meer aandacht aan zal worden besteedt . dit terzijde ...
gr
Chris

Kees

Bericht door Kees » zo 29.03.2009 12:29

De TRT van Jastreboff is op basis van geluids Therapie.

De TRT van "de Riethorst" is meer gebaseerd op Psychomotore en cognitieve gedrags Therapie.

Werkt ook goed, want die heb ik met hele goede resultaten gevolgd.
Laatst gewijzigd door Kees op ma 06.04.2009 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

John van Loon
Contacteer:

Bericht door John van Loon » ma 06.04.2009 01:16

Kees schreef:De TRT van Jastreboff is pure geluids Therapie.

Quote van www.tinnitus.nl

Tinnitusrevalidatie is in veel landen, ook in Nederland, gebaseerd op het door Jastreboff (1990) beschreven model voor tinnitus en de door Jastreboff en Hazel (1993) daarop gebaseerde behandelmethode de "Tinnitus Retraining Therapy" (TRT).

Het model van Jastreboff laat zien dat tinnitus een probleem is als het een emotionele reactie oproept. De tinnitus zorgt er dan voor dat niet alleen het hoorsysteem maar ook andere systemen in de hersenen actief worden. Die systemen zorgen er samen voor dat de tinnitus steeds meer op de voorgrond komt. De geluiden worden steeds bewuster gehoord. Zo ontstaat een vicieuze cirkel, omdat de bewust gehoorde geluiden weer een emotionele reactie oproepen enzovoort. Zolang die cirkel niet doorbroken wordt, kan men niet aan de tinnitus wennen.

De TRT-behandeling bestaat uit twee onderdelen:

1. Directieve counseling, waarbij informatie wordt gegeven over tinnitus en processen die tinnitus beïnvloeden. Het doel is de negatieve gedachtegangen over tinnitus te doorbreken, perspectieven te geven dat ook met tinnitus te leven is en de (emotionele) reactie erop te veranderen.
2. Geluidsverrijking: het aanbieden van een zachte ruis die naast de tinnitus hoorbaar is en de waarneming van de tinnitus (op den duur) verandert. Dit wordt bewerkstelligd door een
suismasker, een soort hoortoestel dat zelf een suis geeft. Dit masker moet dagelijks minimaal 6 uur gedragen worden. Als tinnitus met slechthorendheid samen gaat, wordt een hoortoestel gebruikt om meer aanbod van geluid te krijgen. Ook kunnen gewone omgevingsgeluiden benut worden.

Het verschil met de ruismaskeerders die in Nederland door audiologen worden afgegeven is, dat de WSG's (Wearable Sound Generators) van de Jastreboff methode de tinnitus NOOIT mogen overstemmen. Het is dus niet de bedoeling dat je de ruis gebruikt om je T te maskeren. Bovendien is de ruis uit de apparaten een breedband ruis en geen speciaal op maat gemaakte ruis.

Gebleken is ook dat deze therapie vooral ook veel hulp biedt aan hyperacusis patienten. Mijn hyperacusis is in ieder geval zodanig verminderd, dat ik heerlijk zonder oordoppen naar een theathervoorstelling van Brigitte Kaandorp ben geweest begin deze maand. Vorig jaar zomer kon ik niet eens de stem van 1 persoon in dezelfde ruimte verdragen!

Kun je je voorstellen? Heel Carre vol met joelende en klappende mensen die bovendien nog met z'n allen op een kazoo 'Land Of Hope And Glory' toeteren? Lekker hoor, en geen centje T naderhand!
One day it will happen... One day it will all make sense...

tremendozapato

Bericht door tremendozapato » ma 06.04.2009 11:24

Gebleken is ook dat deze therapie vooral ook veel hulp biedt aan hyperacusis patienten. Mijn hyperacusis is in ieder geval zodanig verminderd, dat ik heerlijk zonder oordoppen naar een theathervoorstelling van Brigitte Kaandorp ben geweest begin deze maand. Vorig jaar zomer kon ik niet eens de stem van 1 persoon in dezelfde ruimte verdragen!
Kun je je voorstellen? Heel Carre vol met joelende en klappende mensen die bovendien nog met z'n allen op een kazoo 'Land Of Hope And Glory' toeteren? Lekker hoor, en geen centje T naderhand!

Ik heb een afspraak gemaakt in mei en ga naar de kliniek in Gent .
Heb er erg veel moeite mee dat men in NL alleen probeert je ermee te leren leven ,
als je geluk hebt , want vaak wordt alleen gezegd door zo'n KNO arts :
niets aan te doen , moet je mee leren leven ' ,
als je het goed beschouwd schandelijk , en zo'n consult(DBC) kost maar liefst 265 euro ...
Ik ben er van overtuigd dat er wel dingen zijn die het een en ander , en ook mechanisch kunnen verbeteren ,
en ik ben blij dat mensen als John van Loon mij in de goede richting helpen .
heel herkenbaar dat je eerst een stem niet kon verdragen en dat je nu naar een voorstelling bent geweest met klappende mensen .
alleen dat eerste is overigens herkenbaar voor mij .
hopelijk zal dat tweede ook tot mijn realiteit gaan behoren .
allemaal de hartelijke groeten van
Chris

Longosan

Bericht door Longosan » ma 14.09.2009 19:22

Het is inderdaad het standaard zinnetje hier in Nederland: Leer er maar mee leven!

Maakt de NVVS zich nou alleen druk om gehoorverlies of steken ze hun neus ook in T en H?

Er zijn zoveel collectes in Nederland zodat er onderzoek verricht wordt: Hartstichting, Nierstichting, gebrokenbenenstichting... is zoiets niet op te zetten voor T&H zodat er onderzoek gedaan kan worden (maar natuurlijk niet i.s.m. de Nederlandse KNO artsen :-) )

S
Let op: dit produkt kan enige sporen van T & H bevatten!!

tremendozapato

Bericht door tremendozapato » ma 14.09.2009 19:50

Longosan schreef:Het is inderdaad het standaard zinnetje hier in Nederland: Leer er maar mee leven!

Maakt de NVVS zich nou alleen druk om gehoorverlies of steken ze hun neus ook in T en H?

Er zijn zoveel collectes in Nederland zodat er onderzoek verricht wordt: Hartstichting, Nierstichting, gebrokenbenenstichting... is zoiets niet op te zetten voor T&H zodat er onderzoek gedaan kan worden (maar natuurlijk niet i.s.m. de Nederlandse KNO artsen :-) )

S
je kunt je afvragen wanneer de NVVS iets voor 'ons' gaat doen , maar ik vind het idioot dat wij met zijn allen min of meer toelaten hoe er met ons wordt omgegaan , i.p.v ons te verenigen en er iets aan te doen . te denken aan publiciteit zoeken , de politiek benaderen enz . reken dat het druk zal zijn op het binnenhof als we er met z'n allen staan ....
ondertussen heb ik wel gemerkt dat wanneer je de grens overgaat je gelukkig in aanraking komt met artsen die zich nog heel goed herinneren dat ze ooit gezworen hebben mensen te zullen helpen . in mijn geval was dat een kliniek in Gent , die zeker niet commercieel bezig is , maar waar je als mens (ipv een machine waar iets voorgoed kapot aan is )door artsen en een audioloog die begrip hebben voor je situatie wordt geholpen . en bij dit alles heb ik ook veel goede tips en waarschuwingen over de valkuilen die aan H kleven , zoals het bijna continue dragen van oordoppen . met alle tips ( sessie van 2 uur ! ) uitgebreide uitleg van het gehoor en het nu dragen van de ruisgeneratoren is er voor mij al aardig wat verandert , en wel in positief opzicht . zo draag ik bijna geen oordoppen meer .
ik zou er veel voor voelen om zelf een vereniging op te richten en dan met velen een vuist maken en wellicht kunnen we in ieder geval voor anderen veel ellende voorkomen .

Kees

Bericht door Kees » ma 14.09.2009 20:41

Als commissie zijn we er echt druk mee bezig.

Ook in de onderhandelingen met de KNO-vereniging.
Ik heb daar al eens eerder over geschreven.

Ook zijn we bezig met andere organisaties om te kijken of we hier
ook iets als en Tinnituskliniek van de grond kunnen krijgen.

Maar gedult is in Nederland een schone zaak merken ook wij steeds wer.
Groeten,

Kees.

Plaats reactie