Verandering en verergering van geluid door auto/treinreizen

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Geertje

Verandering en verergering van geluid door auto/treinreizen

Bericht door Geertje » do 19.11.2009 10:57

De laatste weken heb ik veel meer last van mijn T. Ik heb me ook ziek gemeld. Voorheen had ik verlichting door autorijden en treinreizen maar nu heb ik alleen maar veel meer last van T na uitstappen en niet eventjes maar de hele dag. Een paar weken geleden heb ik op de 2 dagen dat ik werk met een loeiharde soort zoemgeluid rondgelopen dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Heeft iemand van jullie dat ook dat jullie T geluid veranderd door auto/treinreizen of door andere dingen? Stofzuigen heb ik ook last van,even een half uurtje wat minder herrie in mijin oren en daarna knalt het eruit.
Gisteren nog met oordoppen in de auto gezeten, kan nu eenmaal niet altijd thuisblijven boodschappen moeten ook gedaan worden en daarna had ik weer die harde zoemer in mijn oor de rest van de middag en avond. Het lijkt wel door de kadans te komen. Ik heb ook met mijn werkzaamheden veel last omdat ik veel telefoneer met klanten en ook dat maakt mijn klachten erger terwijl dat voorheen niet zo was. Op aanraden van mijn huisarts heb ik de kno arts gebeld en die heeft mij verwezen naar www.intoears.nl voor een ruismaskeerder en dan specifiek naar Dr Nando. Hebben jullie hier weleens van gehoord? Ik heb ook nog een gesprek aangevraagd met de audioloog waar ik eerder kwam in Erasmus. Dit dus nog even afwachten. Het is best een eindje van mijn woonplaats vandaan dus ik vraag mij af of ik niet ook naar Schoonenberg kan voor dit soort dingen. Oh ja en volgens mijn KNO arts had een vorm van hyperacusus gekregen maar ik heb geen problemen met geluiden op zich maar juist nadat die afgelopen zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Groetjes Geertje

Geertje

Kees

Bericht door Kees » do 19.11.2009 19:20

Into Ears, ik had er nog nooit van gehoord.

Maar als ik naar de site kijk van deze firma lijken ze me wel uiterst professioneel.

Toch proberen de aandacht van de klachten af te houden en veel ontspanning zoeken.

Sterkte toegewenst.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Geertje

Bericht door Geertje » do 19.11.2009 23:14

Hallo Kees,
dat vond ik ook wel dat het er erg professioneel uitziet,
Ik denk dat ik binnenkort maar een afspraak ga maken.
Maar dat veranderen van het geluid of veel erger worden heb jij daar wel vaker van gehoord?

Groet Geertje

vlecht

Bericht door vlecht » do 19.11.2009 23:54

Om weer eens lekker af te dwalen (hoi Joost :P ),

Ik zag op hun website dat er TRT wordt aangeboden mét geluidsverrijking (volgens 'origineel recept', zeg maar). Ik heb ze een mail gestuurd met het verzoek om meer informatie, omdat ik dacht dat die therapie niet op die manier in Nederland werd gegeven.

On topic: ik zit niet vaak in auto of trein, maar merk dan geen noemenswaardige verandering.

Groeten,

Jeroen.

Geertje

Bericht door Geertje » vr 20.11.2009 00:00

Ha Jeroen bedankt voor je reactie.
Even afwachten wat ze antwoorden.

Groetjes Geertje

Kees

Bericht door Kees » vr 20.11.2009 14:34

Geertje schreef:Hallo Kees,
dat vond ik ook wel dat het er erg professioneel uitziet,
Ik denk dat ik binnenkort maar een afspraak ga maken.
Maar dat veranderen van het geluid of veel erger worden heb jij daar wel vaker van gehoord?

Groet Geertje

Dat is nu nhet vervelende van Tinnitus.
Zet 100 Tinnituspatiënten naast elkaar en ze hebben honderd verschillende klachten en belevingen.

Het kan dus steeds veranderen en dat is best vervelend, want bij elke
verandering wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt.

Dat geld ook als het steeds harder wordt en eventueel weer terug zakt.

Als Tinnitus steeds eenzelfde toon "uitzend" kun je dit beter
negeren dan als het steeds van toon en/of luidheid veranderd.

Mijn Tinnitus is een constant geluid en dat is gewoon beter te negeren en opzij te zetten.

Bij jouw wordt het dan een stuk lastiger om het proberen te negeren.

We horen graag hoe het verder gaat bij Into Ears.
Groeten,

Kees.

Geertje

Bericht door Geertje » vr 20.11.2009 14:45

Hallo Kees,

Als ik er ben geweest dan laat ik dat hier zeker weten. En je hebt gelijk hoor telkens dat veranderen is heel lastig alhoewel als ik een poosje heb gehad dat het heel erg is en het word dan minder dan ben ik ook wel blij.
Ik moet zeggen nu ik 2 weken thuis ben en echt mijn rust neem ben ik toch opgeknapt en is het minder.
Volgende week ben ik ook nog thuis en in tegenstelling tot wat ik eerder zei, ik moet volgende week bij de Arbo arts komen niet deze week :D
Helaas dezelfde oelewapper die vorige keer zei dat ik met deze klachten net zo goed kon werken als thuis zijn :evil:

Fijn weekend iedereen

Geertje

Kees

Bericht door Kees » vr 20.11.2009 14:55

Oelewapper, dat is inderdaad wel de juiste benaming denk ik. :D :-(

Succes en sterkte als je naar die Oelewapper moet. :)
Groeten,

Kees.

Geertje

Bericht door Geertje » vr 20.11.2009 14:58

BEDANKT

Geertje

Bericht door Geertje » do 26.11.2009 15:10

Ik ben naar de Arbo arts geweest en tegen al mijn verwachtingen in mag ik voorlopig nog 4 weken thuis blijven. Grote opluchting dus!
Gisteren ben in naar intoears geweest in Delft en over 2 weken ga ik proberen met een ruismaskeerder mijn klachten te verminderen.
Hij twijfelde wel of een maskeerder iets zou zijn omdat ik had verteld dat ik last heb van veel geluiden. Heb tegenwoordig vaak niks meer aanstaan van tv of radio(overdag).
Toch gaan we het proberen en heeft hij er 1 besteld eerst voor mijn slechtste oor.
Werkt het niet dan kost het niks. Werkt het wel dan gaat hij aanvraag doen bij zorgverzekeraar en CWI.Vaak kost het dan weinig tot niks.
Dat zou wel fijn zijn want het is vast een dure grap.
Ik hou jullie op de hoogte.
En Jeroen, ik zou zeker even bellen hoor. Ze hebben het (helaas) erg druk dus misschien is jouw mail er doorheen geglipt??
Ik ben een half uur nadat ik had gemaild een telefoontje van hen!

Sterkte iedereen.

Geertje

vlecht

Bericht door vlecht » do 26.11.2009 17:20

Geertje schreef:En Jeroen, ik zou zeker even bellen hoor. Ze hebben het (helaas) erg druk dus misschien is jouw mail er doorheen geglipt??
Hoi Geertje,

Ik heb inmiddels een mail ontvangen, dat ik binnenkort een antwoord tegemoet kan zien. Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten.

En succes met je ruismaskeerder, natuurlijk. En probeer te genieten van je 'time-out'.

Groeten,

Jeroen.

vlecht

Bericht door vlecht » za 05.12.2009 03:00

Ik heb een zeer uitgebreid antwoord ontvangen van IntoEars, n.a.v. mijn vraag over de door hun vermelde TRT. Ik was toch enigszins verrast cq. overrompeld door het heil dat zij verwachten van hoortoestellen. Ik heb het wel eerder de revue zien passeren, maar nog nooit zo uitgesproken.

Intussen weet ik niet meer precies waar ik mijn joker op moet gaan inzetten: een hoortoestel, een ruismaskeerder of toch maar ruisgeneratoren? Wie het weet, mag het zeggen...

Mocht je willen reageren op de onderstaande tekst: be my guest, please.

Groeten,

Jeroen.

Hier een samenvatting van onze aanpak bij tinnitusklachten.
De training wordt uiteraard pas gestart na een uitgebreide analyse en onderzoek van het gehoor in samenwerking met een KNO-arts, die eventueel een MRI kan gelasten.

Eerste onderdeel: Soundenrichment
Wij gaan in eerste instantie uit van compensatie van een eventueel gehoorverlies, hoe klein dat ook is en ook als er geen verdere hoorklachten dan tinnitus zijn. Je gebruikt immers het liefst de "natuurlijke" geluiden om tinnitus te maskeren, omdat ze tot een zinnige afleiden leiden. Door het activeren van de auditieve centra in de hersenen kan het fantoomsignaal worden teruggedrongen. Bovendien zal de inspanningsvermindering voor een aantal auditieve taken (bijvoorbeeld verstaanbaarheid van spraak) ook kunnen leiden tot een afname van de klachten: Een beter gehoor leidt immers tot minder vermoeidheid en stress (beide belangrijke factoren in deze materie).
Soundenrichment met een hoortoestel is problematisch, indien de cliënt ook moeilijk prikkels uit de omgeving kan verwerken, zeker bij ADHD kenmerken.
Indien de klachten niet afnemen en er een behoefte is aan controle op de tinnitus kan er met een maskeerruis worden gewerkt. Deze wordt naar behoefte ingeschakeld en moet afleiden van het fantoomgeluid. Kritisch bij deze methode is de wijze waarop instrumenten worden ingesteld en het tempo waarin soundenrichment wordt opgevoerd.

Tweede onderdeel:
Counselingstrategieën. Hierin zijn er een aantal methoden. Deze zijn sterk afhankelijk van de behoeften van de cliënt.
Gezocht wordt vaak naar emotionele factoren, omstandigheden en persoonlijkheidsstructuren die aan de basis van de klachten liggen.
Hierin hebben wij bij IntoEars slechts een signaal- en verwijsfunctie.

Derde onderdeel:
Behandeling van comorbiditeiten.
Bij veel tinnituspatiënten komen andere klachten aan hoofd, nek, schouders en rug voor. Migraine, slikklachten, aangezichtsspanningen, kaak- en kauwproblemen, stijve nek en schouders en (hoge) rugklachten zijn veelgehoorde comorbiditeiten.
Daarbij zijn oorzaak en gevolg niet altijd aan te geven. (Bijv.: Is de nek stijver geworden doordat cliënt constant op zijn tenen moet lopen vanwege hoorproblemen en allert moet blijven, of is er een neurale blokkade die oorzaak is van beide klachten?) Ook hier hebben we een verwijsfunctie.

Kees

Bericht door Kees » za 05.12.2009 11:52

Hallo Jeroen,

Is het alleen het oorsuizen waar je last van hebt en verder geen klachten
van de nek enz. zou ik denk ik kiezen voor de eerste optie.

Zijn er ook psychische problemen, omdat je nog niet goed met
de klachten weet om te gaan, zou ik de tweede optie gaan kiezen.

Zomaar op mij persoonlijke gevoel afgaande natuurlijk.
Maar ook hier, ga op je gevoel af en laat je hart spreken.

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van de juiste keuze.
Groeten,

Kees.

Maartje

Bericht door Maartje » za 05.12.2009 12:08

Als ik het goed begrijp is Intoears de enige speler op de Nederlandse markt die het heeft over geluidsverrijking. Dit zou de T kunnen aanpakken ipv alleen maskeren?
Ik zou daar voor gaan geloof ik. Lijkt een beetje op het principe van Julich, toch?

Maartje

Kees

Bericht door Kees » za 05.12.2009 15:21

Tinnitus berstrijden met geluidsverrijking lijkt
een beetje op het Jastreboff principe.

http://www.tinnitus-pjj.com/
Groeten,

Kees.

Plaats reactie