TRT Jastreboff/Hazell

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Jacob

TRT Jastreboff/Hazell

Bericht door Jacob » za 04.09.2010 20:52

Een veel gebruikte behandelmethode die is ontwikkeld voor tinnitus bestaat uit twee onderdelen:

1. informatie om de negatieve gedachten en gevoelens te verminderen; en
2. geluiden aanbieden waardoor de tinnitus op de achtergrond raakt.
Tinnitusrevalidatie is in veel landen, ook in Nederland, gebaseerd op het door Jastreboff (1990) beschreven model voor tinnitus en de door Jastreboff en Hazel (1993) daarop gebaseerde behandelmethode de "Tinnitus Retraining Therapy" (TRT).

Het model van Jastreboff laat zien dat tinnitus een probleem is als het een emotionele reactie oproept. De tinnitus zorgt er dan voor dat niet alleen het hoorsysteem maar ook andere systemen in de hersenen actief worden. Die systemen zorgen er samen voor dat de tinnitus steeds meer op de voorgrond komt. De geluiden worden steeds bewuster gehoord. Zo ontstaat een vicieuze cirkel, omdat de bewust gehoorde geluiden weer een emotionele reactie oproepen enzovoort. Zolang die cirkel niet doorbroken wordt, kan men niet aan de tinnitus wennen.

De TRT-behandeling bestaat uit twee onderdelen:

1. Directieve counseling, waarbij informatie wordt gegeven over tinnitus en processen die tinnitus beïnvloeden. Het doel is de negatieve gedachtegangen over tinnitus te doorbreken, perspectieven te geven dat ook met tinnitus te leven is en de (emotionele) reactie erop te veranderen.
2. Geluidsverrijking: het aanbieden van een zachte ruis die naast de tinnitus hoorbaar is en de waarneming van de tinnitus (op den duur) verandert. Dit wordt bewerkstelligd door een
suismasker, een soort hoortoestel dat zelf een suis geeft. Dit masker moet dagelijks minimaal 6 uur gedragen worden. Als tinnitus met slechthorendheid samen gaat, wordt een hoortoestel gebruikt om meer aanbod van geluid te krijgen. Ook kunnen gewone omgevingsgeluiden benut worden.

In 1999 stelde Jastreboff dat alle op zijn model gebaseerde behandelingen samen te vatten zijn onder het begrip Tinnitus Habituatie Therapieën. De in Nederland gangbare tinnitusbehandelingen zijn, evenals de TRT, vormen van Tinnitus Habituatie Therapie.
Ben ik nou gek?
Bovenstaande tekst staat op de site van het tinnitusloket:

http://www.tinnitus.nl/over-tinnitus.html

Hier staat dus klip en klaar dat men in Nederland TRT volgens Jastreboff/Hazell toepast. Welwel....
Op de kaart met erkende instituten die TRT Jastreboff/Hazell toepassen is Nederland een blanco gebied. In Europa wordt het alleen in Engeland, België en Finland toegepast. In Nederland h e l e m a a l niet.

In Nederland hebben we dus 'vormen' van TRT therapie volgens J/H.
Wel een beetje misleidend, als je weet dat de 'echte' TRT in België zo effectief is voor een aantal forumleden.
Waarom zou men in Nederland gekozen hebben voor die 'vormen van'. Werkt dat beter? Wat een wazigheid. Zijn de cursussen en/of licenties van Jastreboff/Hazell misschien te duur?
Laatst gewijzigd door Jacob op za 04.09.2010 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

sen

Bericht door sen » za 04.09.2010 21:02

ben benieuwd
heb alleen dit gevonden;

http://www.sig-net.be/PublicatieDetail. ... n=Pl&id=41

15 euro is nog te doen,misschien copieren en de kosten delen
sen

Jacob

Bericht door Jacob » za 04.09.2010 21:16

Je kunt 't altijd proberen, maar je mist dan wel de op je individuele geval toegespitste behandelingen. En bijvoorbeeld de ruismaskeerders etc. die, voorzover ik heb begrepen, ook naar individuele eisen worden aangemeten.

Maartje

Bericht door Maartje » za 04.09.2010 22:20

Ik heb die CD in huis. Maar als je kijkt op www.tinnitus.org en daar kiest voor "TRT demo and 'sounds of tinnitus", krijg je hetzelfde verhaal, alleen in het engels.
Ik heb het verhaal zitten luisteren en het is geruststellend, moet ik zeggen.

Maar ik denk ook dat individuele aanpak beter werkt dan zo'n algemene aanpak.

Hns

Re: TRT Jastreboff/Hazell

Bericht door Hns » za 04.09.2010 23:37

Jacob schreef: Hier staat dus klip en klaar dat men in Nederland TRT volgens Jastreboff/Hazell toepast. Welwel....
Er staat; gebaseerd op het door Jastreboff (1990) beschreven model voor tinnitus....etc.
Wel een beetje misleidend, als je weet dat de 'echte' TRT in België zo effectief is voor een aantal forumleden.
Waarom zou men in Nederland gekozen hebben voor die 'vormen van'. Werkt dat beter?
Op oorzaken.nl staat o.a.:
"Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat cognitieve therapie efficiënter is bij de behandeling van oorsuizen dan tinnitus retraining therapie (Jastrebroff).
Cognitieve therapie verdient dan ook de voorkeur, echter met TRT worden ook goede resultaten bereikt."

Misschien is men in Nederland minder overtuigd van de TRT (Belgie) door dit soort onderzoek/berichtgeving en kiezen daarom meer een eigen weg?

Jante

Bericht door Jante » zo 05.09.2010 00:37

Val vers in deze discussie.
Persoonlijke ervaring, sorry als deze een beetje fel verwoord is:

die cognitieve therapie is erg in de mode voor ongeveer alle problemen met een psychologisch aspect. Maar mij komt hij een beetje de keel uit.
Je moet niet voelen wat je voelt: daar komt het simpel gezegd op neer.

Zolang ik deze cognitieve vorm van 'tinnitustherapie' in Nederland heb gevolgd (ongeveer een jaar lang),
zijn zelfmoordneigingen mij niet bespaard gebleven.
Sinds ik in Gent ben geweest wel.

De therapeuten die mij die cognitieve therapie gaven, hadden nog nooit van de oorspronkelijke TRT-benadering of van een ruisgenerator gehoord.
Stonden er gelukkig uiteindelijk wel voor open toen ik ze erover inlichtte.
Er bestaat hier echter nog steeds geen oorspronkelijke TRT-therapie volgens J&H.

Alle onderzoek ten spijt, en ieder zijn eigen keuze, ik denk dat Nederland nogal blijft steken op dit vlak.
Recent onderzoek heeft laten zien dat cognitieve therapie op veel vlakken minder effectief is doordat gevoelens worden weggerationaliseerd.

Groet,
Jante

sen

Bericht door sen » zo 05.09.2010 09:49

Ik heb die CD in huis. Maar als je kijkt op www.tinnitus.org en daar kiest voor "TRT demo and 'sounds of tinnitus", krijg je hetzelfde verhaal, alleen in het engels.
Ik heb het verhaal zitten luisteren en het is geruststellend, moet ik zeggen.

fel is het niet hoor jante,maar soms heb je effe een ondersteuning ,nodig
dacht de cd bied dan uitkomst

Ja gent trt bijft toch,de oplossing,dat zie je aan jou,
en vele andere voor je
waar een wil is is een weg,als je kunt bel gent

Ik moet wel zeggen ik heb de trt traing gedaan in amsterdam osdorp,door gestuurd door het amc,en mij heeft het goed geholpen

annemieke

Bericht door annemieke » zo 05.09.2010 09:58

he heerlijk Jante,

dat heb ik nou ook met cognitieve gedragstherapie,
ik kan het niet zo mooi onder woorden brengen

maar dat heb jij dus gedaan.

ik fiets straks met mijn dochter en zoon naar
het strand het is hier prachtig weer.

liefs annemiek

opa cor

Bericht door opa cor » zo 05.09.2010 10:41

Lekker duidelijk Jante. Complimenten !!!!

gr. opa cor

Kees

Bericht door Kees » zo 05.09.2010 12:24

Ja, maar dat is met alle soorten therapie, de één vindt er niks en de ander vind er heel veel.

Maar dat hangt ook in grote mate af van hoe het gebracht wordt en hoe de therapeuten ermee omgaan.

Zoals jullie onderhand wel zullen weten heb ik mijn leven weer op kunnen pakken
met deze vorm van cognitieve therapie zoals ze die geven bij "de Riethorst" in Ede.

Hieronder enkele onderdelen die gegeven worden.

Programma-onderdelen TRT.

In de fases l en 2 worden de volgende programma-onderdelen gegeven.

Gespreksonderdeel.

Binnen de groepsgesprek is er aandacht voor de volgende
zaken:
• gedragsbeïnvloeding door gedachten
• lichamelijke, sociale en emotionele gevolgen van tinnitus
• psycho-educatie
• diverse thema's en items als slaapproblemen, concentratieproblemen, werk, verlies van stilte,
kwetsbaarheid en grenzen, onvrede en frustratie, fases van verdraagzaamheid.

Psychomotore therapie.

Doel van dit therapie-onderdeelis dat u zich bewust wordt van u zelf - uw lichaam - emoties - omgeving.
Ook leert u zich bewust te worden en vervolgens vroegtijdig te her- en erkennen van lichaamssignalen, spanning en emoties en de gevolgen ervan.
U leert actief sturen en beheersen van de aandacht op tinnitus of juist het omgekeerde.
Tenslotte leert u ontspanningsoefeningen die u in het dagelijkse leven kunt toepassen.

Beeldende therapie.

Tijdens beeldende therapie leert u een balans te vinden tussen actief zijn, creatief zijn en ontspanning.
Ook wordt u tijdens de beeldende therapie gestimuleerd uw aandacht voor geluid te verplaatsen naar aandacht voor andere sensaties.

Communicatie.

Binnen dit programma-onderdeel inventariseert u de
vaardigheden en beperkingen op het gebied van
communicatie. U leert de communicatie te verbeteren en uw
communicatieve mogelijkheden en vaardigheden worden
uitgebreid.

Denk hierbij aan: visuele training, non-verbale communicatie,
lichaamstaai en mimiek. Ook traint u gespreksvaardigheden en
oefent u deze in rollenspellen.
Tenslotte leert u anderen
duidelijk te maken wat tinnitus voor u betekent.

Dagopening- en sluiting.

De wekelijkse bijeenkomsten worden geopend en gesloten.
Doel van de dagopening is dat gecheckt wordt of er zaken zijn die van invloed kunnen zijn op deelname aan de groepstherapie.
De opening is ook bedoeld als stimulans en ondersteuning om met deze zaken iets te doen in de groep.
De dagsluiting is bedoeld om na te gaan of verwachtingen gehaald zijn en te checken of iedereen redelijkerwijs naar huis kan gaan.

Pauzes.

De programma's zijn zo opgesteld dat er voldoende pauzes zijn.

Individueel traject.

Naast de groepstherapie krijgt u individuele, ondersteunende
gesprekken waarin aandacht is voor uw persoonlijke problematiek.
In het individuele traject inventariseert u
persoonlijke werkdoelen en wordt bekeken of het aanbod
voldoende aansluit bij uw hulpvraag.
Het is mogelijk om uw eventuele partner bij dit traject te betrekken.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Kees

Bericht door Kees » zo 05.09.2010 12:28

Beste mensen,

Iemand die de gehele informatie wil hebben over deze therapie bij "de Riethorst"
moet mij dan even zijn E-mailadres via een PB sturen, dan mail ik de cursus naar je toe.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Jante

Bericht door Jante » zo 05.09.2010 14:12

Kees, dit ziet er uit als een fantastisch veelzijdig programma, dat heel veel aspecten van het probleem aan bod laat komen.
Ik kan me voorstellen dat hierna de zon in jouw huis weer is gaan schijnen!

Wat me speciaal boeit is de psychomotore therapie. Die wilde ik ook al langer doen want lijkt me erg nuttig, maar het is om praktische redenen niet gelukt.
Kun jij zeggen wat je aan dit onderdeel hebt gehad? Ik ben er benieuwd naar.

Groet!
Jante
Laatst gewijzigd door Jante op zo 05.09.2010 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits

Bericht door Frits » zo 05.09.2010 17:19

Jante schreef:Val vers in deze discussie.
Persoonlijke ervaring, sorry als deze een beetje fel verwoord is:

die cognitieve therapie is erg in de mode voor ongeveer alle problemen met een psychologisch aspect. Maar mij komt hij een beetje de keel uit.
Je moet niet voelen wat je voelt: daar komt het simpel gezegd op neer.

Zolang ik deze cognitieve vorm van 'tinnitustherapie' in Nederland heb gevolgd (ongeveer een jaar lang),
zijn zelfmoordneigingen mij niet bespaard gebleven.
Sinds ik in Gent ben geweest wel.

De therapeuten die mij die cognitieve therapie gaven, hadden nog nooit van de oorspronkelijke TRT-benadering of van een ruisgenerator gehoord.
Stonden er gelukkig uiteindelijk wel voor open toen ik ze erover inlichtte.
Er bestaat hier echter nog steeds geen oorspronkelijke TRT-therapie volgens J&H.

Alle onderzoek ten spijt, en ieder zijn eigen keuze, ik denk dat Nederland nogal blijft steken op dit vlak.
Recent onderzoek heeft laten zien dat cognitieve therapie op veel vlakken minder effectief is doordat gevoelens worden weggerationaliseerd.

Groet,
Jante

Laat ik nou toevallig deze week in Leidschendam zijn geweest. (VIA Rivierduinen)
Ik heb ze daar de therapie van J&H voorgelegd en er op gewezen dat deze in Gent wordt toegepast. En kennelijk met succes!
Mij is toen uitdrukkelijk gezegd dat deze therapie in Nederland niet wordt toegepast.

Mijn therapeute zou hier na haar vakantie op terugkomen. Eind september.

Word vervolgd.
Laatst gewijzigd door Frits op di 07.09.2010 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Frits

Jante

Bericht door Jante » zo 05.09.2010 17:37

Ik snap niet helemaal Frits, wat je bedoelt met 'met succes!'?
Is het zo geestig als ik denk dat het is?
Dan is het erg grappig!

Ik ben trouwens benieuwd wat de beweegredenen zijn, áls die er zijn, om het niet in Nederland te geven.

Hoe verging het je verder in Leidschendam?

Groet!
Jante

Frits

Bericht door Frits » zo 05.09.2010 18:22

Jante schreef:Ik snap niet helemaal Frits, wat je bedoelt met 'met succes!'?
Is het zo geestig als ik denk dat het is?
Dan is het erg grappig!

Ik ben trouwens benieuwd wat de beweegredenen zijn, áls die er zijn, om het niet in Nederland te geven.

Hoe verging het je verder in Leidschendam?

Groet!
Jante
Nee, het is niet geestig. Het is cynisch! De therapeute aan wie ik naar de beweegredenen vroeg was duidelijk met mijn vraag onthand. Ze is nu met vakantie. Eind september is ze weer terug. Reageert zij niet, dan doe ik het wel. Dat begrijp je natuurlijk wel.

Er is in TRT-land in Nederland, althans wat er voor doorgaat, heel wat aan de hand. Veel psychologen vertrekken naar een andere baan. We kunnen er naar gissen waarom. Misschien is het werken op deze manier weinig inspirerend. Maar het kan ook zijn nu de financiering van Adelante in Hoensbroek ter discussie staat ze een veiliger haven zoeken. Maar dat zijn zo maar wat gedachten van mij. Ik weet dat natuurlijk ook niet. Ze vertellen mij dat ook niet.
Maar zodra ik iets weet ben jij de eerste die het ook weet.

Ik heb het wel voor elkaar gekregen dat ik nu Rivotril slik. Al drie dagen dus je kan er nog niet zo veel van zeggen. Wel vind ik de T en H op het ogenblik zeer heftig.

Voorts wil ik nog nadrukkelijk zeggen dat ik jouw ervaringen en ook die van anderen in Gent niet in twijfel trek. Ik ben alleen maar blij dat het goed gaat. En ik hoop dat het blijvend is.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie