TRT Jastreboff/Hazell

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Jacob

Bericht door Jacob » zo 05.09.2010 18:36

Misschien is men in Nederland minder overtuigd van de TRT (Belgie) door dit soort onderzoek/berichtgeving en kiezen daarom meer een eigen weg?
Minder overtuigd... je mag het hopen. Niet op de hoogte, zou namelijk ook zomaar kunnen. Ik ben er een beetje drammerig over, zo je wellicht hebt gemerkt, maar ik vind het verschil te belangrijk.

Uit de gemelde ervaringen van forumleden krijg ik de indruk dat de Nederlandse 'TRT' methode je in principe beter leert leven met je interne herrie.
Uit de berichten over TRT te België krijg ik de indruk dat je T minder wordt of verdwijnt.
"Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat cognitieve therapie efficiënter is bij de behandeling van oorsuizen dan tinnitus retraining therapie (Jastrebroff). Cognitieve therapie verdient dan ook de voorkeur, echter met TRT worden ook goede resultaten bereikt."
Uit onderzoek gebleken... altijd argwaan geboden bij zo'n mededeling. 5 keer telefonisch een vraag stellen is ook onderzoek. Websites navlooien ook. Doen we allemaal.
In Nederland wordt geen originele TRT Jastreboff/Hazell toegepast - men heeft er nooit van gehoord zelfs. Zie Jante's herhaaldelijke meldingen. Het werd ook bevestigd door die kaart van Hazell met een blanco Nederland (die ik ff zo gauw niet terugvond.)
Hoe zouden ze dan een vergelijkend onderzoek hebben kunnen doen? Tegen deze achtergrond gezien is het niet zo'n overtuigende mededeling.

scorpius

Bericht door scorpius » zo 05.09.2010 19:21

Imho past dat ook wel een beetje bij de cultuur die nog steeds leeft bij veel artsen en beleidsmakers: lijden hoort nu eenmaal bij het leven en is geen ziekte, de oude Hollandse calvinistische inslag.

Zo was Nederland ook een van de laatste landen waar zwangere vrouwen geen ruggenprik kregen bij de bevalling: pijn lijden hoort er nu eenmaal bij.

Langzaam zie je die instelling wel veranderen, maar het komt nog steeds vaak voor.

Hetzelfde is een beetje aan de hand met TRT krijg ik het idee. In Nederland pakt men niet het probleem zelf aan (de tinnitus) maar alleen de persoon: pijn lijden is normaal, je moet er alleen mee leren omgaan.

De originele TRT gaat veel meer uit van het neuroplastisch (her training van de hersenen) principe, doordat de hersenen net de T blijven horen boven de ruis. Dat is iets heel anders dan een psychosociale aanpak.

Ik zeg het bovenstaande misschien wat chargeert en cynisch, waarvoor excuus :)

Hns

Bericht door Hns » zo 05.09.2010 21:48

Jacob:
hns schreef:Misschien is men in Nederland minder overtuigd van de TRT (Belgie) door dit soort onderzoek/berichtgeving en kiezen daarom meer een eigen weg?
Jacob schreef:Minder overtuigd... je mag het hopen. Niet op de hoogte, zou namelijk ook zomaar kunnen. Ik ben er een beetje drammerig over, zo je wellicht hebt gemerkt, maar ik vind het verschil te belangrijk.
Het is niet gezegd dat deze onderzoeken alleen in Nederland gedaan zijn. En ik vind het helemaal niet drammerig, integendeel. Het verschil is voor een aantal duidelijk, voor anderen weer niet. Dus waarom niet eerst onderzoeken?
Jacob schreef:Uit de gemelde ervaringen van forumleden krijg ik de indruk dat de Nederlandse 'TRT' methode je in principe beter leert leven met je interne herrie. Uit de berichten over TRT te België krijg ik de indruk dat je T minder wordt of verdwijnt.
TRT Belgie is veruit de beste, dat lees je niet alleen op dit forum. Maar als iedereen er dus mee geholpen zou zijn, dan was het wereldnieuws inmiddels. Maar OK, wie weet wordt het dat nog?
hns schreef:"Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat cognitieve therapie efficiënter is bij de behandeling van oorsuizen dan tinnitus retraining therapie (Jastrebroff). Cognitieve therapie verdient dan ook de voorkeur, echter met TRT worden ook goede resultaten bereikt."
Jacob schreef:Uit onderzoek gebleken... altijd argwaan geboden bij zo'n mededeling. 5 keer telefonisch een vraag stellen is ook onderzoek. Websites navlooien ook. Doen we allemaal. In Nederland wordt geen originele TRT Jastreboff/Hazell toegepast - men heeft er nooit van gehoord zelfs. Zie Jante's herhaaldelijke meldingen. Het werd ook bevestigd door die kaart van Hazell met een blanco Nederland (die ik ff zo gauw niet terugvond.)
Hoe zouden ze dan een vergelijkend onderzoek hebben kunnen doen? Tegen deze achtergrond gezien is het niet zo'n overtuigende mededeling.
We blijven kritisch, ook als het gaat om een onderzoek. Maar je moet toch wel ergens van uitgaan op een gegeven moment. Als je dan meerdere onderzoeksgegevens naast elkaar legt, kun je voor jezelf een conclussie trekken. Ik ken de achtergronden van dit onderzoek niet, daar zou ik naar kunnen informeren. Ik ga eerst altijd uit van de goede bedoelingen vd mens, totdat eventueel anders blijkt. Voor mij is dit onderzoek daarom ook "geldig", evenals hetgeen hier op het forum hierover gezegd wordt.

TRT Jastreboff/Hazell vind je niet in Nederland, Jante heeft hierin volkomen gelijk. Maar als gezegd worden onderzoeken niet alleen in Nederland gedaan.

Tot slot: Overweeg je een TRT, waarom dan niet de TRT Jastreboff/Hazell?

Groet,

Hns

Hns

Bericht door Hns » zo 05.09.2010 22:12

scorpius schreef:
Hetzelfde is een beetje aan de hand met TRT krijg ik het idee. In Nederland pakt men niet het probleem zelf aan (de tinnitus) maar alleen de persoon: pijn lijden is normaal, je moet er alleen mee leren omgaan.
Ik kan mij eenvoudigweg niet voorstellen, dat bijvboorbeeld een UMCG, waar toch keihard gewerkt wordt aan ons probleem, hieraan voorbij zou gaan.

Hns

Bericht door Hns » zo 05.09.2010 22:17

Kees schreef:Ja, maar dat is met alle soorten therapie, de één vindt er niks en de ander vind er heel veel.
Kees; is de TRT Jastreboff/Hazell als eens door de NVVS onder de aandacht gebracht bij het UMCG en andere? En dan natuurlijk
met de vraag waarom dit niet in Nederland gegeven wordt?

Kwamen hier reacties op, en zo ja welke?
Laatst gewijzigd door Hns op zo 05.09.2010 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpius

Bericht door scorpius » zo 05.09.2010 22:18

Hns schreef:Ik kan mij eenvoudigweg niet voorstellen, dat bijvboorbeeld een UMCG, waar toch keihard gewerkt wordt aan ons probleem, hieraan voorbij zou gaan.
Oh zeker, de oude filosofie verdwijnt ook wel redelijk snel in Nederland gelukkig. Kwaliteit van leven is iets wat gelukkig steeds vaker ook als erg belangrijk wordt ervaren.

Alleen helaas nog niet overal.

Jante

Bericht door Jante » zo 05.09.2010 22:21

Het lijkt mij in ieder geval belangrijk dat het onderscheid tussen TRT volgens J&H en de in Nederland gehanteerde methode duidelijk wordt.

Uit de tekst op de door Jacob geciteerde site
htp://www.tinnitus.nl/over-tinnitus.html
blijkt dat die duidelijkheid ontbreekt, er worden dingen door elkaar gehaald. Bv hier wordt gesproken over ruismaskeerders als onderdeel van de TRT-therapie
terwijl volgens J&H het maskeren van t juist absoluut niet moet. Maskering staat het therapeutisch doel van vermindering van de t in de weg.
Geluidsverrijking is het therapeutisch genereren van geluid (breedbandruis) waardoor de hersenen en gehoorzenuwen kunnen wennen en zelf op de duur zullen ophouden hinderlijke geluiden te registreren.

Dat zelfs deskundigen in Nederland dit onderscheid niet maken, maakt mij duidelijk dat er nog een hoop op te helderen valt.

De genoemde cd is overigens geschreven door de audiologen van Gent en geeft de achtergrond van de oorspronkelijke methode weer.

Verder kan ik niet reageren want mijn pc is ook in de war en slaat steeds uit
hopeloos

Groet Jantei

Jacob

Bericht door Jacob » ma 06.09.2010 03:01

We blijven kritisch, ook als het gaat om een onderzoek. Maar je moet toch wel ergens van uitgaan op een gegeven moment. Als je dan meerdere onderzoeksgegevens naast elkaar legt, kun je voor jezelf een conclussie trekken. Ik ken de achtergronden van dit onderzoek niet, daar zou ik naar kunnen informeren. Ik ga eerst altijd uit van de goede bedoelingen vd mens, totdat eventueel anders blijkt.

Beste Hns, je hebt een veel mooier karaktertje dan ik. Je hebt gelijk, we kunnen nadere informatie vragen. Dat ga ik doen, en ik zal verslag doen.
Tot slot: Overweeg je een TRT, waarom dan niet de TRT Jastreboff/Hazell? 
Reken maar. Helaas (voor mij dan) loopt het zo storm in Gent dat de inschrijvingen voorlopig zijn gestopt. Wij kletsen er over, maar er loeren vrijwel continu zo'n 100 lurkers mee op dit forum. Die weten dus ook meteen waar ze moeten wezen.[/quote]

Jacob

Bericht door Jacob » ma 06.09.2010 04:10

. Ik ken de achtergronden van dit onderzoek niet, daar zou ik naar kunnen informeren.
Beetje overhaast ingezet van me, zie ik nu. Wil jij 't vragen? We kunnen ook pB-gewijs de vraag opstellen namens een aantal forummers. Legt wat meer gewicht in de schaal. Belangrijk genoeg, dit item.

Hns

Bericht door Hns » ma 06.09.2010 10:14

Jacob schreef: Helaas (voor mij dan) loopt het zo storm in Gent dat de inschrijvingen voorlopig zijn gestopt.
Als ik het goed begrepen heb zijn er meer adressen waar je terecht kunt voor de TRT Jastreboff & Hazel, die staan hier op het forum.

Wat betreft het genoemde onderzoek van oorzaken.nl; ik zal vragen hoe en waar het onderzoek gedaan is, en of we inzage kunnen krijgen.

P.s. staat je computer wel op tijd?

Jante

Bericht door Jante » ma 06.09.2010 11:01

Goed idee om naar die onderzoeken te vragen, lijkt me.

Maar dan wel met specificaties.
Als cognitieve therapie zou worden vergeleken met de in Nederland gegeven 'TRT gebaseerd op J & H', dat wil zeggen met een methode die rechtstreeks in strijd is met 1 van de 2 elementaire peilers van de TRT volgens J&H (geluidsverrijking/ruisgeneratie i.t.t de hier gebruikte maskering)
dan zeggen de uitkomsten van dit onderzoek niets,
althans niet over de vergelijking tussen cogniitieve therapie en de - o.a. in Belgie gegeven - oorspronkelijke TRT.

Als het buitenlands onderzoek betreft geldt wezenlijk dezelfde vraag. Wat is met wat vergeleken?

Ik denk overigens dat Frits in de goede richting zit met zijn vermoedens over de maatschappelijk/financiele barrieres als oorzaak voor de blanco plek van Nederland op de TRT-kaart.

Mijn pc hield dit....!

Jante

opa cor

Bericht door opa cor » ma 06.09.2010 11:12

Ik denk dat er wat trt betreft in nederland iets helemaal fout zit.
Jante je vroeg je af wat de beweegredenen zijn dat het in nederlend niet gegeven wordt volgens de Jastreboff/hazel methode.

Ik denk dat dit enkel bestaat uit vasthouden aan eigen methodes zonder de wil andere te overwegen, of te onderzoeken. Niet flexibel om in andere richtingen, die zich inmiddels wel hebben bewezen, te denken.
Ze gaan daarbij voorbij aan het belang van hun patienten.

Dat is verwijtbaar, immers daardoor zijn ook zorgverzekeraars niet genegen vergoedingen voor o.a. behandelingen in Gent te overwegen.

vr.gr opa cor

Hns

Bericht door Hns » ma 06.09.2010 11:37

Jante schreef:Goed idee om naar die onderzoeken te vragen, lijkt me.
Maar dan wel met specificaties.

Ik denk overigens dat Frits in de goede richting zit met zijn vermoedens over de maatschappelijk/financiele barrieres als oorzaak voor de blanco plek van Nederland op de TRT-kaart.

Mijn pc hield dit....!
Ik heb inmiddels gevraagd om inzage van het onderzoek. We weten dan precies wat, waar en hoe onderzocht is.

Over maatschappelijk/financiele barrieres gesproken. Mag zo zijn, maar ik weiger vooralsnog hier vanuit te gaan.
Wij hebben rechten in dit land, o.a. voor een goede behandeling. Dat mag niemand ons onthouden!
Maar met alleen "wellis/nietes" komen we er niet, er is meer nodig als je dingen wilt veranderen....

Hns

Bericht door Hns » ma 06.09.2010 11:41

opa cor schreef: Ik denk dat dit enkel bestaat uit vasthouden aan eigen methodes zonder de wil andere te overwegen, of te onderzoeken. Niet flexibel om in andere richtingen, die zich inmiddels wel hebben bewezen, te denken.
Ze gaan daarbij voorbij aan het belang van hun patienten.
Ik blijf nog even een dwarsligger in deze. Zonder dwarsliggers ook geen spoor....:)

Als we met feiten komen, kunnen we dingen veranderen.....

Jante

Bericht door Jante » ma 06.09.2010 11:53

Ik moet eerlijk zeggen dat wat Opa Cor schrijft ook mijn idee over de allerbelangrijkste oorzaak weerspiegelt.
Alleen hoe kom je hier aan feiten...

Ik zelf ken het uit ervaring: de diepgewortelde weerstand om een eenmaal ingenomen standpunt ( bijvoorbeeld een raadsstandpunt dat er een autoweg door een mooi natuurpark noodzakelijk is) ooit te veranderen.
Ook al haal je elke feitelijk argument onderuit, er komen steeds weer nieuwe, want ego's en de behoefte van veel mensen (dat geldt niet alleen politieke bestuurders) om vast te houden aan wat ze eenmaal hebben en kennen, zijn bijzonder groot.

Maar Hans je hebt helemaal gelijk als je er van blijft uitgaan dat dit allemaal niet zo is of hoort te zijn!
Echte feiten moeten een verschil kunnen maken.
Anders komen we nooit ergens.

Groet, Jante
Laatst gewijzigd door Jante op ma 06.09.2010 11:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie