WERKGROEP ONDERZOEK BESTE BEHANDELMETHODEN ••• INPUT•••

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

WERKGROEP ONDERZOEK BESTE BEHANDELMETHODEN ••• INPUT•••

Bericht door Werkgroep OBB » di 19.10.2010 12:11

Afbeelding

••• INPUT ••• is de plaats voor alles wat je aan de werkgroep OBB wilt melden en vragen.

We willen om te beginnen graag weten wie van jullie onze flyer al heeft verstuurd, en mocht je er reacties op hebben gekregen, dan willen we die ook heel graag horen.

De flyer kun je HIER downloaden.

Mocht je van plan zijn TRT/J&H te kiezen zodra de behandeling in Nederland wordt aangeboden; laat het ons weten.

Discussies mogen hier ook, maar vallen buiten de redactionele verantwoordelijkheid van de Werkgroep OBB.

Hou er rekening mee dat we, zodra we de ingebrachte gegevens hebben verwerkt, dit forum af en toe opschonen.
Laatst gewijzigd door Werkgroep OBB op ma 25.10.2010 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Jacob

Bericht door Jacob » zo 24.10.2010 11:49

treep46 schreef:een aantal van de mensen komen ook bij de AC's. En die hebben de flyer ontvangen. Nu maar hopen dat ze die ook gebruiken. Verder komen er natuurlijk ook mensen bij de kno-artsen. Maar die geven nog lang niet de folder van de NVVS mee. Dus of die wat met de flyer zullen doen? Groeten Joost.

De vraag is wie de kip en wie het ei wordt. Zien we een KNO arts een cursus TRT/J&H volgen en dat gaan practiseren? Ik kan me dat niet zo goed voorstellen. Hij/zij heeft ook nog kelen en neuzen in het repertoire.
KNO artsen zie ik meer als doorverwijzers. Zolang er geen aanbieders zijn hebben ze niks door te verwijzen.

Het toepassen van TRT/J&H zien we zich voornamelijk in het vakgebied van audiologen voltrekken. Dus moeten we vooral eerst een aantal audiologen over de streep zien te trekken. Zij moeten dan nog op die cursus, ze moeten opstarten, begeleid worden, noem maar op. Tegen de tijd dat de eerste audioloog daadwerkelijk TRT/J&H draait, is die KNO arts onze flyer van nu al weer vergeten. Wél al geven hoor - bij brainwashen moet je veel herhalen:-))

Hoewel Into Ears misschien al wel spoedig van de partij zal zijn. Dat houden we beslist in de gaten.

Maarrrr...om al die andere audiologen in beweging te krijgen moet o.a. duidelijk zijn dat er veel mensen staan te trappelen om TRT/J&H in Nederland te volgen.
Daarom is het zo belangrijk dat iedereen die dat graag wil zich meldt op deze plek in het forum.

joop borst

WERKGROEP ONDERZOEK BESTE BEHANDELMETHODEN ...INPUT ...

Bericht door joop borst » do 28.10.2010 16:08

Beste allemaal en geacht bestuur,
Ik heb niet eerder een reactie kunnen geven op jullie prachtige initiatief.
Na 5 minuten achter mijn computer jankt de tinnitus met 60 dB door mijn hoofd.

Als er TRT gegeven gaat worden in Nederland doe ik graag mee, al is de kans op slagen voor mij niet al te groot vanwege toonhoogte te hoog en tinnitus te luid en T aan beide oren.
Dit zijn ook selectiecriteria die prof De Ridder hanteerde waardoor ik buiten de boot zou vallen.

Ik wil graag nog wat info geven, al eerder heb ik iets soortgelijks gepost, misschien hebben jullie er wat aan.

Type eens op google dimedico tinnitus ex in. De daar genoemde TRT werd al in 2002 door hun gegeven. Wat hierbij frapant is, kijk onderaan waren de adviseurs cq therapeuten o.a Dr Tan KNO arts in Dordrecht (ja het was degene van de hyperbare zuurstoftherapie bij het AMC) en Dr Bosman audioloog AZ uit Nijmegen (een bekende van tinnituscongressen).

Ik heb niet zo lang geleden nog eens met Dimedico gebeld met de vraag waarom ze er mee gestopt waren en er geen vervolg gekomen is.
Er werd door hun gezegd dat ondanks dat de training een redelijk succes was het niet meer tot hun (duur woord) core business behoorde (die is gehoorbescherming.
Verder hadden ze veel problemen met de leverancier van de ruisgeneratoren wat ook een reden van afnokken was.

Los gezien daarvan reageerde in die tijd Hazell (de geestelijke vader TRT) veel terughoudender m.b.t. het te bereiken eindresultaat van de TRT.

Op een congres werd toen door Drs Tromp gereageerd op de vraag is TRT een heilig huisje of een rijtjeshuisje, met dat het een rijtjeshuisje was.
Andere voorstanders van de TRT haakten af omdat in de ziekenhuizen er geen geld beschikbaar voor gesteld werd en begonnen voor zichzelf.

Sinds die tijd is de electronica van de soudgeneratoren danig verbeterd en kunnen deze ook hogere frequenties en een breed spectrum aan en is er meer kennis.

Mijn vraag is zou het bestuur s.v.p de onderaan de bladzijde van Dimedico genoemde personen met name Dr Tan en Dr Bosman een extra flyer op kunnen sturen en te vragen of zij nog initiatieven willen ontplooien.
Mij ontbreekt even de fut op dit moment.
Nogmaals succes het door jullie genomen initiatief.
JB

Jacob

Bericht door Jacob » vr 29.10.2010 10:25

Joop Borst schreef:Mijn vraag is zou het bestuur s.v.p de onderaan de bladzijde van Dimedico genoemde personen met name Dr Tan en Dr Bosman een extra flyer op kunnen sturen en te vragen of zij nog initiatieven willen ontplooien.
Beste Joop, naar aanleiding van je vraag heb ik gebeld met dr. Arjan Bosman, die nu in het Radboud te Nijmegen zit. Hij had al van de werkgroep gehoord. Hij is volstrekt niet onder de indruk van onze actie. Antwoorden in de trant van: dat kan wel zo zijn, maar wetenschappelijk is op geen enkele manier aangetoond dat TRT volgens Jastreboff en Hazell beter werkt dan 'onze Nederlandse' tinnitus cognitieve therapie. Ik vertelde dat we hier eenduidig positieve ervaringen met TRT/J&H in Gent hebben, antwoord: "dan gaan jullie daar toch naar toe!" In tegenstelling tot, zei ik, relatief veel meldingen van mensen die niks aan die cognitieve trainingen hadden. Aan het verschil tussen 'leren leven met' en genezen kwam ik niet toe. Met toegenomen hautaine en ongeduldige toon: "Ja, dat zijn van die shoppers, dat zegt me niks. Wij zien geen enkele aanleiding om hier in Nederland dat soort TRT van de grond te trekken."

Zo horen jullie maar weer eens hoe er over patienten cq forumleden gedacht wordt, stelletje shoppers!!!

Bij deze meneer moeten we dus niet wezen.

Frits

Bericht door Frits » di 02.11.2010 16:50

Jante schreef:Maar Frits
(helaas niet meer zo melig :-( :-( )

De 'leer ermee leven- TRT' in Nederland wordt wél vergoed, toch??

Groet, Jante
Ik liep de trap op en ik dacht ik wordt geroepen. En ja hoor, een vraag van Jante.

Ede wordt bij mij weten gewoon vergoed uit de AWBZ-pot.
Dat geldt eveneens voor Leidschendam en de GGMD'S.

Er worden je wat wijsheden aangereikt door psychologen en soms is er ook PMT en wat creativiteit. Veel schilderen.

TRT P&H waar wij het over hebben is een niet bewezen therapie. En wordt daarom niet vergoed. Of het helpt doet er niet toe.

Ik vond het overigens wel gezellig in Leidschendam. Leuke psychologe.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Ik las trouwens een artikeltje in de krant dat mevrouw Borst, voormalig minister van VWS, heeft gezegd dat artsen veel meer op elkaar moeten letten en dat patienten zich veel meer en beter moeten organiseren.

Ik dacht zo dat wij aardig bezig zijn.

Ik heb trouwens nog een leuk krantenartikeltje. Maar dat is voor later.
Hartelijke groet,

Frits

Hns

Re: rol van NVVS

Bericht door Hns » zo 07.11.2010 11:50

Pine schreef:Kan de NVVS, als belangenbehartiger, geen rol spelen bij het promoten van TRT in NL?
De NVVS speelt nu al een heel grote rol, de vaste plek hier op het forum is daar een voorbeeld van.
Verder steunt de NVVS het initiatief van de werkgroep van harte en zijn we uitgenodigd onze plannnen
en vragen bekend te maken zodat er meegedacht kan en zal worden.

Hier zijn wij natuurlijk heel erg blij mee! Op dit moment wordt daar dan ook hard aan gewerkt.

Gr, Hns

hyht

Bericht door hyht » ma 08.11.2010 15:57

Beste leden van het forum, laat ik allereerst vermelden dat ik het enorm waardeer dat jullie zo positief tegen T en H aankijken en je voor behandelingen inzetten.

Mijn eigen tinnitus is ontstaan eind 2004, na vele jaren blootstelling aan hard geluid - ook wel bekend als discotinnitus. Regelmatig bezoek aan feesten in combinatie met zwakke oren (ik ken mensen die al 10 jaar elk weekend naar feesten gaan en nergens last van hebben) hebben ervoor gezorgd dat de suis bleef. Nu kan ik daar totdusverre aardig mee leven maar de cirkel van emotionele reacties en een toename van de suis vragen toch om een oplossing.

Vooralsnog zijn er 2 behandelingen die mij op het oog het meest zinvol lijken, namelijk de Tass methode (ANM Neuromodulator) en de Jastreboff methode (TRT).

De Tass methode oogt goed en is in op mars. Maar zoals blijkt uit verslagen van Annette en Erica, werkt het apparaat nog niet optimaal, ondanks de hoge prijs. Het concept heeft wel veel potentie en dat blijkt ook wel uit de publicaties over voorlopers van het onderwerp. Echter kijk ik uit naar de wetenschappelijke publicatie waar de resultaten ook echt beschreven staan. Tot nu toe is slechts een kleine sample getest (N=61) en daarvan zijn de resultaten goed te noemen. De lijst van publicaties die hier vooraf aan zijn gegaan zijn terug te vinden op PubMed.

De Jastreboff methode bestaat al een stuk langer en heeft volgens mij sinds kort een toevlucht genomen, althans op dit forum. Ook ik ben enthousiast geworden door al de positieve verhalen. Echter heb ik wel wat kanttekeningen hierbij. Uit publicaties blijkt dat de TRT methode niet zo goed als hier soms beweerd wordt. Uit een recente Cochrane review (Cochrane Database Syst Rev. 2010 Mar 17;(3):CD007330.) blijkt dat er maar 1 low-quality trial is uitgevoerd waaruit blijkt dat TRT effectiever is dan maskeren. Verder zijn er geen trials uitgevoerd dus - de standaard voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied van therapie. Afgaande op de reacties van dit forum, lijkt de behandeling uiterst effectief. Echter zijn er waarschijnlijk ook zat mensen waarbij het niet werkt, maar die zie je niet. Niettemin, zou ik echter zelf ook een poging willen wagen in Gent, al laat de wachtlijst dat pas eind 2011 toe. Ondanks dat het wetenschappelijke bewijs voor een zo'n hoge slagingskans van de therapie afwezig is, is het toch het proberen waard. Ook om de prijs hoef je het niet te laten.

Wat ik ook opzienbarend vind, is het feit dat een ogenschijnlijk succesvolle methode vrijwel niet meer uitgevoerd wordt. Dit roept toch wel vragen bij mij op. Gent meldt dat er weinig andere plekken zijn waar het gegeven wordt, althans voor zover zij weten. De telefoonnummers van andere praktijken die op dit forum vermeldt zijn, worden niet beantwoord. Hoe kan het dat een succesvolle methode uitsterft? Doet mij vermoeden dat het niet optimaal werkt.

Ik wil benadrukken dat de werkgroep goed bezig is in hun poging om de TRT therapie naar Nederland te halen. Hopelijk kunnen we dan binnen afzienbare tijd met de behandeling beginnen, maar ik vrees dat het waarschijnlijk nog lang gaat duren (als Nederland er al aan begint...).

wiseman

Bericht door wiseman » ma 08.11.2010 17:54

hyht schreef:
Wat ik ook opzienbarend vind, is het feit dat een ogenschijnlijk succesvolle methode vrijwel niet meer uitgevoerd wordt. Dit roept toch wel vragen bij mij op. Gent meldt dat er weinig andere plekken zijn waar het gegeven wordt, althans voor zover zij weten. De telefoonnummers van andere praktijken die op dit forum vermeldt zijn, worden niet beantwoord. Hoe kan het dat een succesvolle methode uitsterft? Doet mij vermoeden dat het niet optimaal werkt.
Hoorketen Laperre in België houdt zich ook bezig met TRT, daarbij kun je psychologische begeleiding krijgen en een ruisgenerator..

Maartje

Bericht door Maartje » ma 08.11.2010 19:09

hyht schreef: De Jastreboff methode bestaat al een stuk langer en heeft volgens mij sinds kort een toevlucht genomen, althans op dit forum. Ook ik ben enthousiast geworden door al de positieve verhalen. Echter heb ik wel wat kanttekeningen hierbij. Uit publicaties blijkt dat de TRT methode niet zo goed als hier soms beweerd wordt. Uit een recente Cochrane review (Cochrane Database Syst Rev. 2010 Mar 17;(3):CD007330.) blijkt dat er maar 1 low-quality trial is uitgevoerd waaruit blijkt dat TRT effectiever is dan maskeren. Verder zijn er geen trials uitgevoerd dus - de standaard voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied van therapie. Afgaande op de reacties van dit forum, lijkt de behandeling uiterst effectief. Echter zijn er waarschijnlijk ook zat mensen waarbij het niet werkt, maar die zie je niet. Niettemin, zou ik echter zelf ook een poging willen wagen in Gent, al laat de wachtlijst dat pas eind 2011 toe. Ondanks dat het wetenschappelijke bewijs voor een zo'n hoge slagingskans van de therapie afwezig is, is het toch het proberen waard. Ook om de prijs hoef je het niet te laten.

Ik heb het op dit forum al eerder gemeld... waarom zijn er geen cijfers bekend? Heeft Gent geen cijfers waaruit duidelijk wordt of mensen iets aan hun TRT hebben gehad?
Helaas is het nog steeds zo dat de zorgverzekeraars pas "mee willen" als er gedegen onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van een therapie. Omdat Adelante in Hoensbroek blijkbaar ook geen cijfers kon overhandigen is daar de vergoeding ook stop gezet.

Bevreemdt me weer wel dat een dubieuze therapie als bv homeopathie wél vergoed wordt. Over de werkzaamheid van deze middelen zijn de meningen ook zeer divers. Is wetenschappelijk ook niet onderbouwd.
Hebben de homeopaten in Nederland een sterke lobby gehouden? Kunnen we daar niet eens te rade gaan?

Jacob

Bericht door Jacob » ma 08.11.2010 21:51

Een paar opmerkingen. Het zijn over het algemeen juist de succesvolle (alternatieve) genezers en therapeuten die volstrekt niet geïnteresseerd zijn in de rompslomp van onderzoeken. Hun bewijzen worden namelijk continu geleverd door de genezingen die ze tot stand brengen. Ze gebruiken hun energie liever direct om cliënten te helpen dan die te steken in controlegroepen, rapporten, toedienen van placebo's etc. Om tenslotte te merken dat de resultaten toch weer door derden in twijfel worden getrokken. Een enkeling doet het één keer. Daarbij komt dat ze de opzet van de onderzoeken vaak te beperkt vinden. Dan doen ze sowieso niet mee. Als je de gemelde ervaringen in dit forum turft kun je niet om TRT/J&H, zoals toegepast in Gent, heen. Wat moet je dan toch met onderzoeksresultaten? Het is de enige therapie met zo'n score. En twijfel je toch; draai het eens om.
Waarom zouden hier geen negatieve berichten over TRT/&H gemeld worden, terwijl er van elke, maar dan ook elke andere therapie teleurstellende resultaten worden gemeld?
Volgens mij hebben ze het in Gent echt te druk om zwijggeld te betalen aan teleurgestelde klanten.

Over homeopathie nog dit. De therapie is niet dubieus. Het bewijs dat het principe van de homeopathie werkt is meerdere malen geleverd. Meest recent in 1997: http://www.wddty.com/medics-grudgingly- ... roven.html
De werkzaamheid van homeopathie is helaas wel zeer afhankelijk van de arts/therapeut. Het is buitengewoon moeilijk om uit de enorme hoeveelheid middelen de juiste keuze te maken. Daarbovenop komt dan nog het bepalen de juiste verdunningen en doseringen. Een goeie homeopaat kan echter wonderen verrichten.

Je hoort wel van die cliché's als: baat het niet, het schaadt ook niet. En: je moet erin geloven, dan werkt het misschien als placebo. En: er zijn altijd wel spontane genezingen.
Iedereen die meerdere malen een zieke hond of een paard (!) heeft zien genezen door homeopathie weet dat de bestaande vooroordelen onzin zijn. Hoezo placebo?

Maartje

Bericht door Maartje » ma 08.11.2010 22:11

Jacob,

Hier schrijft iemand die gelooft in TRT à la J&H. En bovendien heb ik persoonlijk héél goede ervaringen met homeopathie.

Maar ik blijf het raar vinden dat niemand met cijfers kan komen.
Waarom kan bv Gent niet met cijfers komen? Ze houden toch een administratie bij? Ze kunnen toch terugkoppelen met (voormalige) cliënten wat de TRT voor hen gedaan heeft? Zo moeilijk is dat toch niet?

Into Ears wil graag de TRT naar Nederland halen, maar de vergoeding door de zorgverzekeringen is een probleem.
Hier kun je lezen dat het College voor Zorgverzekeringen pas over de brug wil komen met vergoedingen als is aangetoond dat de therapie effectief is. En dat doe je als er cijfers beschikbaar zijn.
Homeopathie, als voorbeeld, kan ook niet met cijfers komen en dit wordt wél vergoed door de ziektekostenverzekeraars.

Jante

Bericht door Jante » di 09.11.2010 09:41

Hoi Maartje

Ik zal Gent vragen om cijfers.

Wat ik wel weet is dat zorgverzekeraars vaak expliciet melden dat ze geen enkele aansprakelijkheid nemen voor de werkzaamheid van (met name de alternatieve) therapieen die ze vergoeden.
Als maar genoeg mensen bv biomeditatieneurofeedback willen en daarvoor een aanvullende verzekering willen betalen, vergoedt de verzekering dat, meestal onder de voorwaarde dat de behandelaar lid is van een beroepsvereniging.
Het zegt allemaal niks over de werkzaamheid.
FBTO bijvoorbeeld maakt dit meer dan duidelijk.

Vreemd dat het standpunt van CVZ afwijkt. Het is natuurlijk inhoudelijk respectabel maar zorgverzekeraars denken zelf nu eenmaal commercieel.

Anderzijds, voor TRT biedt dat weer hoop: als er maar genoeg belangstelling is!

Groet!
Jante
Laatst gewijzigd door Jante op di 09.11.2010 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

hyht

Bericht door hyht » di 09.11.2010 10:05

Jacob schreef: Een paar opmerkingen. Het zijn over het algemeen juist de succesvolle (alternatieve) genezers en therapeuten die volstrekt niet geïnteresseerd zijn in de rompslomp van onderzoeken. Hun bewijzen worden namelijk continu geleverd door de genezingen die ze tot stand brengen. Ze gebruiken hun energie liever direct om cliënten te helpen dan die te steken in controlegroepen, rapporten, toedienen van placebo's etc. Om tenslotte te merken dat de resultaten toch weer door derden in twijfel worden getrokken. Een enkeling doet het één keer. Daarbij komt dat ze de opzet van de onderzoeken vaak te beperkt vinden. Dan doen ze sowieso niet mee. Als je de gemelde ervaringen in dit forum turft kun je niet om TRT/J&H, zoals toegepast in Gent, heen. Wat moet je dan toch met onderzoeksresultaten? Het is de enige therapie met zo'n score. En twijfel je toch; draai het eens om.
Waarom zouden hier geen negatieve berichten over TRT/&H gemeld worden, terwijl er van elke, maar dan ook elke andere therapie teleurstellende resultaten worden gemeld?
Volgens mij hebben ze het in Gent echt te druk om zwijggeld te betalen aan teleurgestelde klanten.

Over homeopathie nog dit. De therapie is niet dubieus. Het bewijs dat het principe van de homeopathie werkt is meerdere malen geleverd. Meest recent in 1997: http://www.wddty.com/medics-grudgingly- ... roven.html
De werkzaamheid van homeopathie is helaas wel zeer afhankelijk van de arts/therapeut. Het is buitengewoon moeilijk om uit de enorme hoeveelheid middelen de juiste keuze te maken. Daarbovenop komt dan nog het bepalen de juiste verdunningen en doseringen. Een goeie homeopaat kan echter wonderen verrichten.

Je hoort wel van die cliché's als: baat het niet, het schaadt ook niet. En: je moet erin geloven, dan werkt het misschien als placebo. En: er zijn altijd wel spontane genezingen.
Iedereen die meerdere malen een zieke hond of een paard (!) heeft zien genezen door homeopathie weet dat de bestaande vooroordelen onzin zijn. Hoezo placebo?
Jacob, van mijn kant dan een paar tegenopmerkingen want volgens mij draai je wat zaken om.

De standaard voor therapeutisch wetenschappelijk onderzoek is een RCT, oftewel een randomiseerde klinische trial. De opzet van zo'n studie is er volledig op gericht om het effect van de behandeling op de uitkomst helder te krijgen, zonder verstorende factoren. Het is niet verwonderlijk dat in de Westerse wereld dit een graadmeter is voor kwaliteit.

"Bewijs" van alternatieve genezers of therapeuten staat dan niet in verhouding tot wetenschappelijk onderzoek. Het argument dat zij geen zin hebben in rompslomp is wat mij betreft niet op zijn plaats. Het is juist de manier om aan te tonen dat de therapie werkt!

Wetenschappelijk onderzoek wordt zo opgezet dat het eerlijk verloopt, en je echt meet wat je wilt meten, althans dat is de insteek. Vervolgens worden de resultaten beschreven en wordt het artikel peer-reviewed. Als het artikel goed en relevant is, kan een editor overgaan tot publicatie. Het is echter onzin om te beweren dat het wetenschappelijke onderzoek corrupt is en er alleen maar handje-klap wordt gedaan. Het overgrote deel is integer en doet het niet om het geld. Ik ontken niet dat er rotte appels tussen zitten, maar daarom is juist een overvloed van bewijs van verschillende onafhankelijke partijen die het onderzoek kundig hebben uitgevoerd essentieel.

De reden dat je geen negatieve berichten hoort, kan ook eenvoudig verklaard worden. Wil het zeggen dat de mensen die reageren op dit forum een correcte steekproef zijn van de onderzochte populatie? Wellicht zijn de mensen op dit forum meer extravert dan diegene die er niet op zitten en zodoende kun je een vertekend beeld krijgen van de resultaten. Ook dit is een essentieel onderdeel van onderzoek.

Het lastige van homeopathie is het aspect van natuurlijk beloop. Hoe kan je ooit meten dat iemand (of een paard ;)) geneest als gevolg van de homeopathie, terwijl het net zo goed zou kunnen komen door het nauurlijk beloop van de aandoening? Daarvoor heb je dus controles nodig.

Laat ik voorop stellen dat ik ook baat heb bij goede resultaten voor behandeling van T & H, maar aangezien ik zelf in het wetenschappelijk onderzoek zit (op een ander onderwerp overigens) weet ik hoe belangrijk het is om goede publicaties te hebben over dit onderwerp. Het opent deuren naar behandelmethoden, ook op financieel gebied. Ik geloof niet in kwakzalvers als ze niet op een wetenschappelijke manier kunnen aantonen dat hun middel werkt.

Jante

Bericht door Jante » di 09.11.2010 10:35

Even heel kort ,
ik heb 8 jaar lang psychologie gestudeerd met als afstudeerrichting sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Destijds (ik zeg met nadruk destijds, toen de universiteiten nog financieel onafhankelijk waren) werd inderdaad met integere opzet wetenschappelijke onderzoek gedaan.
Maar als ik 1 ding geleerd heb die 8 jaar is het dat elk onderzoek zwakke punten heeft, en dat het kan en zal worden tegengesproken door weer ander wetenschappelijk onderzoek. Er zijn altijd 'verstorende factoren'.
De zoektocht naar wetenschappelijke waarheid is een zeer langdurig dispuut
Pas op de de heeeel lange duur kan er iets duidelijk worden.
Daarom is er ook 40 jaar overheen gegaan voor algemeen aanvaard werd dat roken longkanker veroorzaakt. Hoeveel wetenschappelijke onderzoeken dat in de loop van al die jaren wel niet hebben tegengesproken!!!!
En ja, nu eindelijk gelooft iedereen het wel.

Met andere woorden, voor wetenschappelijke onderbouwing heb je een lange adem nodig. Elke theorie is falsifieerbaar. Verifieren is een haast onmogelijke opgave (zie ook Popper).

Daar komt nog bij de recente praktijk dat artsen en professoren hun naam zetten onder 'wetenschappelijke onderzoeken' die in opdracht van partijdige instanties zoals de farmacie zijn uitgevoerd. Dit is wel degelijk een aangetoonde praktijk, en draagt niet bij aan de helderheid van werkzaamheid van therapieen en medicijnen.

Wat moet je dan in deze situatie als met je acute gezondheidsproblemen zoals ernstige tinnitus kampt? Dat wetenschappelijke bewijs van TRT over 40 jaar afwachten, of afgaan op de ervaringen die nu beschikbaar zijn?

Het schijnbare uitsterven van TRT therapie in Belgie, is inderdaad vreemd, daar ga ik zelf ook meer over uitzoeken, Maar door een slechtere successcore dan andere therapieen kan het echt niet komen! Zie Soners/Jacobs overzicht op dit forum

Hierbij wil ik nog een oproep doen:
als iemand die dit forum leest TRT heeft gevolgd in de Sint Lievenspoortkliniek te Gent (let op: niet een medische behandeling in het Universiteitsziekenhuis Gent dat daar ook gevestigd is!) en in die TRT teleurgesteld is,
wil die zijn of haar ervaring dan op dit forum melden?

Dat er enkelen zullen zijn bij wie het niet helpt is op zijn minst geloofwaardig. Ook Jastreboff zelf claimt absoluut geen 100% succes.
En een mislukpercentage van 10 of stel zelfs 50% haalt nog steeds de relatief grote effectiviteit van de therapie niet onderuit.
Maar het is goed om alle ervaringen boven het voetlicht te krijgen.

Hartelijke groet,

Jante
Laatst gewijzigd door Jante op di 09.11.2010 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Hns

Bericht door Hns » di 09.11.2010 11:46

hyht schreef: Wat ik ook opzienbarend vind, is het feit dat een ogenschijnlijk succesvolle methode vrijwel niet meer uitgevoerd wordt. Dit roept toch wel vragen bij mij op. Gent meldt dat er weinig andere plekken zijn waar het gegeven wordt, althans voor zover zij weten. De telefoonnummers van andere praktijken die op dit forum vermeldt zijn, worden niet beantwoord. Hoe kan het dat een succesvolle methode uitsterft? Doet mij vermoeden dat het niet optimaal werkt.
Lapperre Hearing Systems hierover:

"De methode vergt wat ervaring en is tijdrovend en hierdoor voor dokters of firma’s als de onze niet zo winstgevend waardoor een algehele promotie inderdaad niet is gebeurd."

"Aan de andere kant hebben wij als marktleider qua hoorcentra in België onlangs beslist om een aantal gespecialiseerde centra voor tinnitus op te richten onder de naam LAPPERRE MEDICAL. Voor de franstaligen zijn we al actief in Clinique Saint-Pierre in Brussel. Voor de nederlandstaligen zou een eerste Lapperre Medical opgericht worden in Oostende in samenwerking met een plaatselijke NKO-arts. Dit zou dit jaar nog van start moeten gaan. Op termijn hebben we de ambitie om per provincie een dergelijke Lapperre Medical te hebben."

Gr, Hns

Plaats reactie