WERKGROEP ONDERZOEK BESTE BEHANDELMETHODEN ••• INPUT•••

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

JV
Contacteer:

Bericht door JV » wo 01.12.2010 00:51

Kees schreef:Gisteravond was ik bij de lezing voor Tinnitus en werk, waar ik ook mijn verhaal heb gehouden.

De persoon van Werkpad had ook de flyer bij zich voor het J&H gebeuren die hier op het forum staat.
Hij had die keurig uitgeprint bij zich.

Het werkt dus wel die flyer.
Ik heb zelf goede ervaringen met de organisatie "Werkpad". Voor zover mij instellingen bekend zijn die wat doen met tinnitus (dat zijn er toch wel aardig wat) lijkt mij Werkpad een van de aangewezen instanties om dit verhaal op te pikken.... hopelijk.

Aanvulling:
Ik heb inmiddels het stuk "TRT nader verklaard" in het topic WERKGROEP ONDERZOEK BESTE BEHANDELMETHODEN ••• INFO •••.
Het stuk dat daar staat is heel helder.
Mijn vraag: is dit stuk tekst opgesteld door de werkgroep? Of door "Gent"?

Verder zag ik dat de behandeling van tinnitus in de regel 1.5 tot 2 jaar nodig heeft. Hebben mensen al ervaring met dit lange traject? Wat moet ik mij bij die periode voorstellen?

Alvast bedankt voor reacties!! :cool:
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Jacob

Bericht door Jacob » wo 01.12.2010 11:31

JV schreef: Ik heb inmiddels het stuk "TRT nader verklaard" in het topic WERKGROEP ONDERZOEK BESTE BEHANDELMETHODEN ••• INFO •••.
Het stuk dat daar staat is heel helder.
Mijn vraag: is dit stuk tekst opgesteld door de werkgroep? Of door "Gent"?

Verder zag ik dat de behandeling van tinnitus in de regel 1.5 tot 2 jaar nodig heeft. Hebben mensen al ervaring met dit lange traject? Wat moet ik mij bij die periode voorstellen?
Alvast bedankt voor reacties!! :cool:
Het stuk is inderdaad opgesteld door de werkgroep - we moeten zelf ook goed weten waar we het over hebben :-) - maar het is uiteraard vooral Jantes werk.
Wie anders?

Je tweede vraag is moeilijk algemeen te beantwoorden. Hyperacusis kan tamelijk snel gaan. In Gent kreeg iedere Nederlander een 'gestripte', dus kortere behandeling. Die was toch heel effectief, zo je hier en daar kon lezen. Het zal ongetwijfeld per geval verschillen.
Ik zal vragen of onze ervaringsdeskundigen er nog iets meer over kunnen vertellen.

Ev

Bericht door Ev » wo 01.12.2010 11:45

Voor mij is er verwarring gesticht, wat misschien morgenavond als vraag kan worden gebruikt voor INTO-EARS...

Waarin, gaan zij zich onderscheiden van andere Audiologische Centra, en denken dat zij betere resultaten behalen?

Deze vraag rijst mij op, vanwege een recente opmerking hier op het forum.

In de trant van: Elke (of vele) AC's in Nederland past Jastreboff toe, alleen mogen ze zich zo niet noemen omdat ze de specifieke opleiding niet hebben gevolgd....

Dit staat toch echt haaks op mijn beeld wat afgelopen tijd is ontstaan (o.a. Gent), zij zijn toch uit om je voor een groot gedeelte te genezen ipv mee leren leven?

Well, food for thought...

Voor mij persoonlijk, als alle AC's deze uitvoering doen, waarom zou ik dan naar Gent/intoEars gaan?

Sorry, schrijf mn hele gedachtegang op :-D

annelies1980

Bericht door annelies1980 » wo 01.12.2010 12:26

Hm, in Gent zeggen ze wel altijd dat ze je niet kunnen genezen.

Zij proberen om de pieken en dalen die je hebt door tinnitus te verminderen zodat je goeie periodes langer worden en de periodes met last verkleinen.
Maar geen last meer dat durven ze niet beloven.
Verlies jezelf niet in het geluid

nieske
Contacteer:

Bericht door nieske » wo 01.12.2010 14:55

JV, Als je hyperacusis hebt is dit makkelijker en sneller te genezen m.b.v. ruisgeneratoren, bij mij was dat ong. 7mnd.
Voor tinitus is er een langere periode nodig voor verbetering en dat kan inderdaad zomaar 1,5 tot 2 jaar zijn dat je de ruisgeneraten moet dragen.
In principe als je daar ong. 3 keer naar toe ben geweest gaat de rest vanzelf, als je maar trouw en gemotiveerd je ruisgeneratoren draagt.
In hoeverre het zal verbeteren en hoe snel, is per persoon verschillend.
5 jaar lichte T en heftige H gehad, inmiddels genezen dankzij TRT-J/H.
Lid van de Werkgroep OBB

kireseth

Bericht door kireseth » wo 01.12.2010 15:04

Maar wat ís dan het verschil tussen Gent en IntoEar en de andere TRTbehandelingen die wel in Nederland worden gegeven? Ev stelt ook mijn vraag dus.

nieske
Contacteer:

Bericht door nieske » wo 01.12.2010 15:31

Ik heb destijds voor TRT volgens de Jastrebof en Hazell methode gekozen omdat zij echt iets constructiefs doen aan je T of H (de counseling en de ruisgeneratoren).
Het mee leren omgaan TRT wat ze hier in Nederland geven dat wist ik wel voor mezelf.
Na 4 jaar kon ik wel aardig omgaan met mijn H.
Ik wou echt een verbetering en dat is voor mij erg goed gelukt.
Hoe het bij into ears gaat weet ik niet. Zij werken ongeveer volgens de J/H methode, maar in hoeverre weet ik niet.
Morgen is er een info-bijeenkomst er zal wel een verslag komen op het forum, hou het maar in de gaten.
5 jaar lichte T en heftige H gehad, inmiddels genezen dankzij TRT-J/H.
Lid van de Werkgroep OBB

kireseth

Bericht door kireseth » wo 01.12.2010 15:36

Dank je wel Nieske, dat is verhelderend.
Net als jij heb ik er wel mee leren omgaan, maar enige verbetering zou zeer welkom zijn.

Jacob

Bericht door Jacob » wo 01.12.2010 18:02

kireseth schreef:Maar wat ís dan het verschil tussen Gent en IntoEar en de andere TRTbehandelingen die wel in Nederland worden gegeven? Ev stelt ook mijn vraag dus.
Into Ears werkt geheel volgens het neurofysiologisch model van Jastreboff. Ze gebruiken ook de bijbehorende protocols en checklists. Ook passen ze het principe van de geluidsverrijking toe. Wat dat betreft zijn ze 100% J&H.

Voor het 'aanspreken' van het limbisch systeem, je zou kunnen zeggen; het meest vage en persoonlijke aspect van de methode, onderzoeken ze meer mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dat ze daar groot gelijk in hebben. Juist op dit niveau zijn er geen eensluidende voorschriften voor iedereen. Hier komt het aan op de persoonlijke kwaliteiten van de behandelaar. Die moet een methode vinden waarin haar of zijn krachten het best tot hun recht komen.
Jante zegt ook herhaaldelijk in haar uitleg dat het vertrouwen dat de behandelaar weet te winnen cruciaal is.

Als het goed is zit het eventuele verschil vooral in het verschil tussen personen. Bij IE realiseren ze zich dat heel goed.

Ev

Bericht door Ev » wo 01.12.2010 18:26

ok...maar liegen de andere ACs dan als ze beweren dat ze ook Jastrebof hanteren, maar daar geen opleiding hebben gevolgd dus die naam niet gebruiken?

en ik zou ook graag de succesrate van 80% uitgekristalliseerd zien..Wat bedoelen ze daarmee?

yes...kritisch...maar tis bijna 2 december, hopelijk een dag van vele ophelderingen :cool:

kokkra

Bericht door kokkra » wo 01.12.2010 19:35

Ben het met je eens EV .............het wordt hoe langer hoe meer een soort jubelstemming...even rustig afwachten op de info-avond en hoe alles zich uitkristaliseerd. Natuurlijk geweldig dat positieve geluid maar het is ook nuttig de "nuchtere"hollander te blijven en kritische vragen te blijven stellen. Zoals die er ook waren met Almere!!?? Gaat diezelfde vragenlijst ook mee naar Tilburg?Kan hier helaas, ondanks de uitnodiging, niet aanwezig zijn maar er zal ongetwijfeld een terugkoppeling komen van een van de forumleden

Jacob

Bericht door Jacob » wo 01.12.2010 20:56

Ev schreef: ok...maar liegen de andere ACs dan als ze beweren dat ze ook Jastrebof hanteren, maar daar geen opleiding hebben gevolgd dus die naam niet gebruiken?
en ik zou ook graag de succesrate van 80% uitgekristalliseerd zien..Wat bedoelen ze daarmee?

yes...kritisch...maar tis bijna 2 december, hopelijk een dag van vele ophelderingen :cool:
Altijd goed om kritisch te zijn, maar eerst lezen kan ook helpen. Het staat al uitgelegd in onze INFO stick:
Meer in het algemeen zijn de trainingen die in Nederland onder de noemer TRT worden gegeven, niet gericht op het oplossen van de klachten, maar op ermee omgaan: 'leren leven met'. Dit kan de last die mensen van hun aandoening ervaren, doen verminderen. Ook doet het contact met 'lotgenoten' velen goed. Echter, de voor TRT zo wezenlijke geluidsverrijking wordt niet toegepast, en de klachten zelf verbeteren meestal niet. De naam TRT is hier in feite onjuist en wekt verwarring.
Die 80% is een gemiddelde score van alle klinieken van Jastreboff in de USA over een periode van 3 tot 5 jaar. Er staan uitgebreide verslagen van tests en grafieken van metingen in het boek van Jastreboff en Hazell. En ik ga ze echt niet allemaal voor je overtypen hoor :-)

Wat betreft de 'jubelstemming'; het is inderdaad wel zo verstandig om niet te hard van stapel te lopen en niet teveel verwachtingen te wekken. Anderzijds is het zo dat je toch een soort 'fuzz' moet veroorzaken om een beroepsgroep met taaie opvattingen over T & H in beweging te krijgen. Dat is steeds een dilemma. Het belangrijkste is dat er nu hoop is. In een wereld van mensen als wij, die met hun T en H nooit iets anders dan hopeloosheid aangepraat kregen.

Maartje

Bericht door Maartje » wo 01.12.2010 21:00

Kritisch blijven is altijd goed! Moeten we ook zeker doen!!

Ik heb ervaringen bij het AC en had het gevoel daar niet vooruit te komen. Aardige gesprekken gehad met een aardige maatschappelijk werker. Een ruismaskeerder op proef gehad van een audioloog. Maar op een of andere manier had ik er niks aan.
Ik heb ze daar zelfs uit moeten leggen wat TRT J&H inhoudt.

Nu ben ik bij Into Ears Tilburg onder behandeling. Heb inmiddels 2 sessies gehad, ben met geluidsverrijking begonnen. Steeds zo'n beetje een uur de tijd om de audioloog het hemd van het lijf te vragen. Ik krijg duidelijke antwoorden en op deze manier kan ik de T beter een plaats geven. Hij geeft me het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt en dát geeft me al heel veel rust. Ik merk dat ik er mentaal nú al beter tegen kan. Ik voel dat ik er van opknap.

En dan hebben we toch al heel veel bereikt, toch?

Maar neemt niet weg dat ieder persoon anders is en iedere situatie anders.
Ik ben benieuwd naar morgenavond! En laten we daar de kritische vragen stellen!!

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

Ev

Bericht door Ev » wo 01.12.2010 21:08

Meer in het algemeen zijn de trainingen die in Nederland onder de noemer TRT worden gegeven, niet gericht op het oplossen van de klachten, maar op ermee omgaan: 'leren leven met'.
Ok nu zonder nog iets te lezen;)...

Om mijn punt op te helderen

TRT-Jastrebof is een therapie die gericht is op het oplossen van klachten en niet het 'leren leven met'.

dus, zou IntoEars en Gent op dat gebied van een doorsnee AC moeten onderscheiden?

Correct?

:cool:

Lalien

Bericht door Lalien » wo 01.12.2010 21:10

Is de geluidsverrijking niet het verschil?
luctor et emergo (ik worstel en kom boven)

Plaats reactie