WERKGROEP OBB OPROEP ACTIE ZORGVERZEKERAARS

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

WERKGROEP OBB OPROEP ACTIE ZORGVERZEKERAARS

Bericht door Werkgroep OBB » di 11.01.2011 18:58

Afbeelding

Beste mede-forummers,

De flyeractie die door de werkgroep is opgezet is mede door jullie hulp een groot succes geworden. "Orenland" is redelijk opgeschrikt en wakker geschud.
Er ontstaat een vorm van samenwerking tussen de NVVS en werkgroep OBB om ons huidige doel, TRT J&H naar Nederland te halen, te verwezenlijken.
Maar deze therapie en hulpmiddelen moeten ook betaalbaar zijn, moeten door de zorgverzekeraars opgenomen worden in hun pakket.

Forumlid Janneke heeft ons op het idee gebracht om iedereen op te roepen zijn eigen zorgverzekeraar aan te schrijven en aandacht te vragen voor dit onderwerp.
Ook Opa Cor is inmiddels gestart met een briefwisseling met zijn verzekeraar. KIJK HIER

Wij, als werkgroep vinden dit een geweldig idee en doen bij deze een oproep aan jullie allemaal om je eigen verzekering aan te schrijven.

Ikzelf heb inmiddels deze brief naar mijn zorgverzekeraar IZZ gestuurd:

Sinds anderhalf jaar lijd ik aan tinnitus. Ik heb inmiddels een traject doorlopen van huisarts, KNO-arts, acupunctuur, homeopathie, osteopathie en begeleiding door het Audiologisch Centrum.
Dit allemaal zonder positief resultaat. De klachten bleven en ik kreeg er mentaal steeds meer moeite mee om met deze vermoeiende kwaal om te gaan.
Tot ik via het Tinnitus & Hyperacusis forum van de NVVS op het spoor kwam van IntoEars, hoorkliniek, in Tilburg.

Hier bieden ze sinds kort de therapie die wereldwijd grote succespercentage's oplevert: Tinnitus Retraining Therapie, ontwikkeld door de professoren Jastreboff en Hazell. (TRT J&H)
Meer info over deze therapie vindt u hier: http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... php?t=4282

Van het audiologisch centrum heb ik een recept gekregen om hoortoestellen in combinatie met ruisgeneratoren aan te schaffen.
Hiervoor ben ik bij IntoEars binnen gestapt. Ik heb inmiddels combi-toestellen (Beltone Reach) op proef.
IntoEars biedt daarnaast ook persoonlijke coachsessies door mijn behandelend audioloog.
Deze combinatie van hoortoestellen én counseling zou voor mij kunnen betekenen dat ik voor een groot deel van mijn tinnitusklachten verlost wordt, ze mogelijk helemaal kwijt raak.

Ik wil graag van u weten wat IZZ mij gaat vergoeden voor deze therapie en hulpmiddelen.
Ik stuur u als bijlage de flyer van de werkgroep OBB die in samenwerking met de NVVS doende is om deze succesvolle therapie algemeen op de kaart te krijgen in Nederland. Ik hoop dat u deze therapie op wilt nemen in uw zorgpolis.

Wij willen jullie vragen een soortgelijke brief naar jullie eigen zorgverzekering te sturen en je best te doen ook daadwerkelijk antwoord boven tafel te krijgen.
Ook in "verzekeringenland" moet de boel eens opgeschud worden. De hoorhulpmiddelen moeten sowieso ruimer vergoed gaan worden. Er gaan geluiden rond dat de declaratiebedragen volgend jaar, net als de brillen, nog lager zullen worden. Laten we dit met z'n allen proberen te voorkomen!!!

Wij zouden het op prijs stellen als jullie ons doorgeven naar welke verzekering jullie dit schrijven sturen en wat de reacties zijn die jullie ontvangen.

Namens werkgroep OBB,
Maartje
Laatst gewijzigd door Werkgroep OBB op wo 09.02.2011 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

Bericht door Werkgroep OBB » ma 17.01.2011 18:59

Ik zie op diverse plaatsen op het forum meldingen dat mensen hun zorgverzekeraar aanschrijven.
Ik wil iedereen oproepen om dit in deze topic te melden. Dan houden we alles bij elkaar.

Voor zover ik ze heb kunnen terugvinden:

Janneke: De Friesland
Opa Cor: CZ
Treep: CZ
Maartje: IZZ

Wie volgt?

namens werkgroep OBB,
Maartje

opa cor

Bericht door opa cor » di 18.01.2011 13:18

Geplaatst: Di 18.01.2011 11:52 Bericht: CZ
Beste forumleden :

Net van CZ de volgende brief ontvangen :

"Geachte heer..........

Uw brief ontvingen wij op 14 januari 2011. U schrijft dat u het niet eens bent met onze afwijzingvan 6 januari 2011. U vraagt dit nog eens te bekijken.

De afdeling Medische beoordelingen neemt uw verzoek in behandeling. Wanneer de afdeling de genomen beslissing herziet, krijgt u van hen antwoord. Als de beslissing gehandhaafd blijft, neemt de afdeling Juridische zaken uw verzoek verder in behandeling en ontvangt u van hen bericht.

Hebt u nog vragen over deze brief etc.........

met vr. groeten ...... teamleider PZP "

Dus maar even afwachten. Ik had na de afwijzing geopperd dat, als het volgens de CVZ niet in de hoofdverzekerin mocht, zulks onverlet liet dat CZ het wel in de aanvullende verzekeringen kon opnemen.
Wordt vervolgd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vr.gr opa cor
Ik heb dit bericht, voor de overzichtelijkheid, naar dit topic gekopieerd.

Maartje

Maartje

Bericht door Maartje » di 18.01.2011 13:19

Kijk, er wordt nu in ieder geval al over gesproken...
En laat er net vandaag een brief van Treep op de mat vallen bij CZ!!

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

opa cor

Bericht door opa cor » di 18.01.2011 19:06

Treep . Die flyer en uitleg TRT J/H heb ik ook meegezonden.

Kunnen ze nu op elk bureau een exemplaar deponeren.

Ja Maartje, dat PZP team van CZ is altijd snel met antwoorden.

vr.gr opa cor

Lucia

Bericht door Lucia » di 18.01.2011 19:36

Zilveren Kruis Achmea over de bel tone.
Telefonisch: u krijgt geen vergoeding omdat u minder dan 35 db gehoorschade heeft.

Schriftelijk toch een aanvraag ingediend, kreeg ik retour met de opmerking dat ik van audiologie een verklaring moest hebben dat ze werken.
Nogmaals ingestuurd met de verklaring van audiologie en betaalbewijs.

Hun reaktie, ik moet alles terugdraaien, ook de betaling. De audicien moet de aanvraag indienen omdat het in het basispakket valt en daarop kan ik pas een reaktie verwachten.

Dit alles doe ik omdat ik van hen een verklaring nodig heb voor de aanvraag bij het UWV.

Bij het UWV kun je als werkende een vergoeding aanvragen (ook bovenop het bedrag dat door de ziektekostenverzekeraar is vergoed).
Volgens de audicien kan daar een groot bedrag vergoed worden omdat het uitgangspunt is dat je er alles aan doet om de werksituatie te handhaven cq uit te breiden.

Aanvraagformulier heet: ondersteuning bij uw visuele, auditieve of motorische handicap

Zilveren Kruis heeft de tijd na 2 weken nog steeds geen bericht terwijl het toch een aanvraag 2010 is.

Groet Lucia

Maartje

Bericht door Maartje » di 18.01.2011 19:46

Lucia, dank voor je reactie.

Begrijp ik goed dat je de toestellen al had betaald in afwachting van de reactie van Zilveren Kruis?
Die verklaring van audiologie, is dat vanuit het Audiologisch Centrum?
En wat voor verklaring heb je nodig voor het UWV? De audiologische verklaring? Of de verklaring van Zilveren Kruis dat ze wél of niet vergoeden?

Sorry voor de vele vragen, maar het is een jungle in verzekeringenland. Ik wil het begrijpen.

Maartje

Lalien

Bericht door Lalien » di 18.01.2011 19:52

En wat voor verklaring heb je nodig voor het UWV? De audiologische verklaring? Of de verklaring van Zilveren Kruis dat ze wél of niet vergoeden?
Het antwoord op die vraag is natuurlijk............ BEIDE :lol: Je ként ze toch?!
Maar serieus: je moet ze beide meezenden en liefst ook nog allerlei andere ondersteunende verklaringen (denk bijv. aan je bedrijfsarts)!
Groet, Liliane
luctor et emergo (ik worstel en kom boven)

Lucia

Bericht door Lucia » di 18.01.2011 20:40

Lalien schreef:
Het antwoord op die vraag is natuurlijk............ BEIDE :lol: Je ként ze toch?!
Maar serieus: je moet ze beide meezenden en liefst ook nog allerlei andere ondersteunende verklaringen (denk bijv. aan je bedrijfsarts)!
Groet, Liliane
Maartje, ik had ze al betaald omdat ik in eerste instantie te horen kreeg dat ik niets vergoed kreeg. Totdat de mevrouw van de apparaten en de arbo arts aangaven dat UWV wel eens zou kunnen vergoeden ook zonder gehoorschade puur voor de T.

Eigenlijk verwachtte ik niets van het Zilveren Kruis.

Bij de aanvraag van het UWF staat:
Welke voorziening wilt U: aangekruist hoortoestel

Stuur mee:
I een beslissing van uw zorgverzekeraar waarin staat of u een vergoeding krijgt
II een audiogram
IIIeen omschrijving van uw werkzaamheden
IVuw arbeidsovereenkomst (bijvoorbeeld een contract)
V de offerte (vraag hiernaar bij de winkel waar u het hoortoestel wilt bestellen)

Bij punt I loop ik dus vast. Met een telefonische mededeling u krijgt niets omdat u geen 35 db gehoorafwijking heeft kan ik dus niets.
Toen 2x de aanvraag gedaan en nu via de audicien. De zorgverzekeraar vroeg om de verklaring van audiologie.

Maar iedereen heeft bij T de tijd, ook de zorgverzekeraar grrrr...

Lalien

Bericht door Lalien » di 18.01.2011 21:01

Stuur mee:
I een beslissing van uw zorgverzekeraar waarin staat of u een vergoeding krijgt
II een audiogram
IIIeen omschrijving van uw werkzaamheden
IVuw arbeidsovereenkomst (bijvoorbeeld een contract)
V de offerte (vraag hiernaar bij de winkel waar u het hoortoestel wilt bestellen)
Dat staat inderdaad in het formulier. Ik begreep echter van mijn audicien dat het in veel tinnitusgevallen handig is extra info mee te sturen.
Dit omdat je sowieso duidelijk moet kunnen maken dat je ze voor je werk nodig hebt.

In mijn geval bijvoorbeeld heb ik het toestel links niet zozeer nodig vanwege het gehoorverlies want dat vangt mijn goede rechteroor wel op.
Maar ik heb het toestel met name nodig om de tinnitus wat meer naar de achtergrond te krijgen zodat ik me beter op het werk kan concentreren enzo.
En dan is een ondersteunende verklaring van audioloog of bedrijfsarts wel handig!

Groet, Liliane

Lalien

Bericht door Lalien » di 18.01.2011 21:02

Bij punt I loop ik dus vast. Met een telefonische mededeling u krijgt niets omdat u geen 35 db gehoorafwijking heeft kan ik dus niets.
Toen 2x de aanvraag gedaan en nu via de audicien. De zorgverzekeraar vroeg om de verklaring van audiologie.
Oja, altijd heel fijn, hoe dat in Nederland is geregeld :(

Lucia

Bericht door Lucia » do 20.01.2011 20:26

Het UWV belde vandaag. Hij stelde nog wat vragen:

Hoeveel uur ik werkte, hoeveel uur bij T en welke verbeteringen er waren.

Ik ben 8 dagen 100% ziek geweest en daarna tot een week geleden 50%.
Nu werk ik (met moeite) 6 uur per dag.

Verder vroeg hij of het een T- maskeerder was. Uitgelegd dat Bel Tone het nu T breaker noemt. Maskeren is uit. Maar het was wel wat hij bedoelde.

Hij gaf aan 2 keer EUR 700 te kunnen vergoeden.
Uitgangspunt is geen uitkering van de zorgverzekeraar en 40 urige werkweek met verbetering.
Verder adviseerde hij mij de rest te declareren bij mijn werkgever omdat de apparaten bijdragen en aangeschaft zijn om beter en meer te werken.

Mijn werkgever ziet mij al aankomen :)

Geweldig dat hij uit zichzelf contact heeft opgenomen. De eerste instantie die niet a l l e tijd heeft :lol:

Maartje

Bericht door Maartje » do 20.01.2011 21:04

Dusss Lucia,

Als jouw zorgverzekering niks vergoedt, dan komt het UWV over de brug?
Begrijp ik dat goed? Ik vind € 700 per stuk op zich een goed bedrag.
Klinkt allemaal wel hoopvol.

En kun je het voor je werkgever niet op de Arbo gooien? Ze moeten toch zorgen dat jij je werk goed kunt doen?
Zo heb ik een beeldschermbril gekocht op kosten van mijn werkgever. Want dat maakt het werken voor mij makkelijker...

Maartje

Lucia

Bericht door Lucia » do 20.01.2011 21:27

Het UWV doet ook aanvullende uitkeringen als de zorgverzekeraar gedeeltelijk vergoedt.

Dus als je werkt altijd de aanvraag UWV invullen.

Het mooie vind ik dat ik geen gehoorschade heb, aanvraag voor vergoeding doe voor een hoortoestel en een vergoeding krijg. 8)

Maartje

Bericht door Maartje » di 25.01.2011 16:03

Nou, ik vond al dat mijn verzekeraar (IZZ) lang op zich liet wachten met antwoord op mijn vragen.
Heb ik vanochtend maar eens ingelogd bij de provider zelf.... bleek de mail in de spambak te zitten... 8-)

Maar hier het teleurstellende antwoord:

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u een vraag stelt over de vergoeding van therapie/hulpmiddelen bij tinnitusklachten. Hieronder geef ik u mijn reactie.

Genoemde therapie/hulpmiddelen valt niet onder de dekking van de IZZ verzekering. De kosten die hieraan verbonden zijn, komen voor uw eigen rekening.

Het spijt me dat ik u geen positiever nieuws kan brengen.

Hebt u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan telefonisch contact met ons op, wij helpen u graag.

Tot slot wens ik u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar IZZ

Verder hebben ze de brochure "hulpmiddelen" bijgevoegd.
Ik ga me eerst maar eens goed inlezen, vervolgens heel boos maken en dan klim ik eens in de telefoon.

Als je toch weet wat ik per maand betaal aan die verzekering met het uitgebreidste pakket....
:badred: :badred: :badred:

Wordt vervolgd.

Maartje

Plaats reactie