ZORGVERZEKERAARS MAILING

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Janneke

Bericht door Janneke » zo 19.12.2010 14:51

Onderstaand verhaaltje aan mijn zorgverzekeraar gestuurd. De ruisgenerator zal ook wel wat gaan kosten. Dat ben ik vergeten zie ik nu.
Maar dat zal ik ze nog laten weten.

Al 10 jaar ben ik tinnitus- en hyperacusispatiënt. De tinnitus en hyperacusis vormen een zware geestelijke belasting voor me. Als ik met een KNO-arts of Audioloog in contact kwam werd me verteld dat er niets aan tinnitus en hyperacusis gedaan kon worden.
Via het Tinnitus- en hyperacusisforum van de NVVS (patiëntenvereniging) werd er bekendheid gegeven aan de Tinnitus Retraining Therapie van Jastreboff en Hazell. Met deze therapie worden goede resultaten bereikt volgens de kritische mensen die op dit forum actief zijn. Het werd hoogtijd hiervoor, want velen bekostigden zelf de aangeboden therapieën die niet werden vergoed.
Gelukkig is de NVVS enthousiast over genoemde TRT-therapie.
http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... php?t=4282

De TRT-J&H therapie komt nu langzaam vanuit België richting Nederland. Bij Into ears wordt de therapie al gegeven. http://www.intoears.nl/
Ik zou graag een afspraak willen maken bij Into ears om te vragen of ze ook iets voor mij kunnen doen. Er werken audiologen bij Into ears. Ik zou graag willen weten of de consulten hiervoor vergoed worden door De Friesland.
Tevens vraag ik u om d.m.v. bijgaande flyer, uitgegeven door de werkgroep OBB (Onderzoek beste behandelmethoden Tinnitus en Hyperacusisforum/NVVS) mee te werken om het jarenlange behandelprobleem van Tinnitus en Hyperacusis de goede kant op te krijgen.

opa cor

Bericht door opa cor » do 23.12.2010 19:29

Treep.
Ik ben voornemens na 1 januari e.k informatie in te winnen bij CZ.
De brief van Janneke zal ik dan als richtsnoer nemen aangevuld met mijn eigen verhaal en vragen.
Ik doe dit na 1 jan,ek opdat mijn vraagstelling niet in de hektiek van de jaarwisseling terecht zal komen.

vr.gr opa cor

opa cor

Bericht door opa cor » zo 09.01.2011 16:35

Beste medeforumleden.
Zoals beloofd heb ik bij mijn zorgverzekeraar CZ dd.3 jan ll. geinformeerd naar eventuele vergoedingen TRT therapie.
Ik ontving het volgende antwoord :

Geachte heer........Wij ontvingen de volgende aanvraag.

Diagnosecode en/of behandeling Tinnitus Retraining therapie.

Behandelingen worden getoetst aan artikel A 3.2 van Uw hoofdverzekering. Wij vergoeden behandelingen alleen als er voldoende bewijs is dat de behandeling op de lange termijn goed en veilig is. De "stand van de wetenschap en de praktijk"bepaalt wat wel en niet in het pakket zit. Wij kijken hierbij naar alle wetenschappelijke informatie, dus niet alleen die in Nederland. Uit de beschikbare medische informatie blijkt dat het hier nog niet gaat om een algemeen geaccepteerde behandeling. Dit blijkt uit een rapport van het CVZ (College voor Zorgverzekeringen) over multidisciplinaire behandelingen voor subjectieve tinnitus.
Daarom vergoeden wij deze behandeling niet.

Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten.
Een afschrift van deze brief gaat naar uw behandelend arts.

Meer informatie?
Hebt u vragen? Neem contact op met de afdeling Medische beoordelingen PZP.

Met vriendelijk groeten

Ondertekening.
....................

Teamleider PZP MBZ/Declaraties.

Tot zover de ontvangen brief van CZ.

Dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn.

vr.gr opa cor

Aanvulling voor de duidelijkheid .Ik heb een normale natura verzekering plus 50+ premie: 127,44 per maand. (daar is 9,41 coll. aftrek vanaf gedaan.) de totale premie is dus 136.85.
.
Laatst gewijzigd door opa cor op zo 09.01.2011 18:40, 3 keer totaal gewijzigd.

Ev

Bericht door Ev » zo 09.01.2011 17:35

Hoppa....Life sucks being student with T :-( :-( :-( :-(

kan wel gaan sparen :-(

hoe is dit in Belgie?

Frits

Bericht door Frits » zo 09.01.2011 20:27

Stja, daar kan je het dan mee doen. Het helpt sommige mensen misschien wel maar omdat het niet bewezen is (sick!) moet U maar pijn lijden als U het niet wilt zelf betalen.
Hartelijke groet,

Frits

Maartje

Bericht door Maartje » zo 09.01.2011 21:28

opa cor schreef: Behandelingen worden getoetst aan artikel A 3.2 van Uw hoofdverzekering. Wij vergoeden behandelingen alleen als er voldoende bewijs is dat de behandeling op de lange termijn goed en veilig is. De "stand van de wetenschap en de praktijk"bepaalt wat wel en niet in het pakket zit. Wij kijken hierbij naar alle wetenschappelijke informatie, dus niet alleen die in Nederland. Uit de beschikbare medische informatie blijkt dat het hier nog niet gaat om een algemeen geaccepteerde behandeling. Dit blijkt uit een rapport van het CVZ (College voor Zorgverzekeringen) over multidisciplinaire behandelingen voor subjectieve tinnitus.
Opa Cor, bedankt voor de moeite en helaas een ontmoedigend antwoord.
Ik denk dat we het CVZ eens moeten gaan bijscholen!

Dit antwoord zullen we in de werkgroep bespreken en bekijken of en wat we richting de CVZ moeten doen. Er is nog een hoop bij te scholen onder de heren geleerden.... :-( :-(

Wordt vervolgd zou ik zeggen.

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

opa cor

Bericht door opa cor » zo 09.01.2011 21:40

Geen dank hoor, het was ook eigen belang.

Inderdaad daar zit het op vast, hoe DVZ erover denkt.
Zal niet meevallen, want ik vrees dat de gezamenlijk zorgverzekeraars daar een dikke vinger in de (geld) pap hebben.

Maar het is wel de juiste instantie die overstag zal moeten eer er iets
loskomt. Er is dus nog werk aan de winkel.

Ben benieuwd of Janneke al antwoord heeft gekregen van haar zorgverzekeraar!

vr.gr opa cor.

Frits

Bericht door Frits » ma 10.01.2011 17:24

Maartje schreef:
opa cor schreef: Behandelingen worden getoetst aan artikel A 3.2 van Uw hoofdverzekering. Wij vergoeden behandelingen alleen als er voldoende bewijs is dat de behandeling op de lange termijn goed en veilig is. De "stand van de wetenschap en de praktijk"bepaalt wat wel en niet in het pakket zit. Wij kijken hierbij naar alle wetenschappelijke informatie, dus niet alleen die in Nederland. Uit de beschikbare medische informatie blijkt dat het hier nog niet gaat om een algemeen geaccepteerde behandeling. Dit blijkt uit een rapport van het CVZ (College voor Zorgverzekeringen) over multidisciplinaire behandelingen voor subjectieve tinnitus.
Opa Cor, bedankt voor de moeite en helaas een ontmoedigend antwoord.
Ik denk dat we het CVZ eens moeten gaan bijscholen!

Dit antwoord zullen we in de werkgroep bespreken en bekijken of en wat we richting de CVZ moeten doen. Er is nog een hoop bij te scholen onder de heren geleerden.... :-( :-(

Wordt vervolgd zou ik zeggen.

Maartje
Er zijn nogal wat Belgische deelnemers aan ons forum. Het zou interessant zijn om te vernemen wat hun ervaringen zijn met vergoedingen van hun ziektekas.
Wellicht heeft de NVVS connecties met buitenlandse zusterorganisaties. Misschien kunnen zij eens te rade gaan hoe het in het buitenland is.

Het zijn maar iedeeën maar je moet toch ergens beginnen.
Hartelijke groet,

Frits

Frits

CZ

Bericht door Frits » ma 10.01.2011 17:40

Uit het verslag van Opa Cor begrijp, ik dat CZ zijn aanvraag alleen hebben getoetst aan de basisverzekering.
Maar er is ook nog een aanvullende verzekering. Ik neem aan dat Opa Cor, zo verstandig als hij altijd is, die ook heeft.

Iedere verzekeraar heeft de vrijheid om dit pakket uit te breiden dan wel in te krimpen.
Lijkt mij dat daar toch concurrentiemogelijkheden zijn met andere verzekeraars.

Met het aanvullende pakket heeft het CVZ niets van doen. Bovendien zitten in het aanvullend pakket wel meer therapieën die niet bewezen zijn. Of is homeopatie plotseling wetenschappelijk bewezen? Dat zou dan nieuw zijn.

Hoe groot is die markt? M.a.w hoeveel T & H patiënten zijn er?

Hoeveel kan er worden bespaard door de mensen naar Tilburg te sturen?

Wat dan weer de volgende vraag oproept: Heeft Carlo zoveel capaciteit omdat aan te kunnen?

Een leuke klus omdat uit te zoeken. Maar ik wil graag meedenken.
Hartelijke groet,

Frits

opa cor

Bericht door opa cor » ma 10.01.2011 18:51

Frits.
Ik heb naast de basisverzekering de 50+ aanvulling.
In die verzekering zitten o.a hogere vergoedingenn voor bril en gehoor-toestel en alternatieve behandelingen tot 350 euro.

Daar valt blijkbaar geen vergoeding voor TRT onder.

Inderdaad zou eens gekeken kunnen worden naar de vergoedingen voor deze gehandelingen in het buitenland.
Als dat zo zou zijn heb je mogelijk handvatten om het verzekeringswezen alhier daarmee te confronteren.

Dus Belgisch forumvrienden laat het ons eens weten. !!!

vr.gr opa cor

Frits

Bericht door Frits » ma 10.01.2011 19:01

opa cor schreef:Frits.
Ik heb naast de basisverzekering de 50+ aanvulling.
In die verzekering zitten o.a hogere vergoedingenn voor bril en gehoor-toestel en alternatieve behandelingen tot 350 euro.

Daar valt blijkbaar geen vergoeding voor TRT onder.

Inderdaad zou eens gekeken kunnen worden naar de vergoedingen voor deze gehandelingen in het buitenland.
Als dat zo zou zijn heb je mogelijk handvatten om het verzekeringswezen alhier daarmee te confronteren.

Dus Belgisch forumvrienden laat het ons eens weten. !!!

vr.gr opa cor
Nee, maar de maatschappij heeft wel de vrijheid om de aanvullende verzekering uit te breiden. Daarvoor hebben ze geen toestemming nodig van het CVZ
Hartelijke groet,

Frits

WillyFaber

vergoeding TRT

Bericht door WillyFaber » di 11.01.2011 10:28

Hallo iedereen. Ik ben verzekerd bij Avero Achmea. Die willen ook niet echt over de brug komen.
Maar ik ga zo de huisarts vragen om diverse verwijsbrieven voor de audioloog, de akoesticus, de psycholoog, de logopedist en de KNOarts. (overigens mijn eigen KNOarts)
Ik splits het gewoon op en als ik gebruik moet maken van een van de disciplines bij into-ears, lever ik mijn verwijsbriefje in.
Is dat misschien een idee? Ik ben wel aanvullend verzekerd, dus dat scheelt wel natuurlijk.

Willy Faber
Voor vragen betreffende T en H en SH kun je me mailen willy_faber@hotmail.com

opa cor

Bericht door opa cor » di 11.01.2011 10:58

Frits.
Je brengt me op een idee.
Ze zijn bij CZ nog niet van me af.
Ik ga nu daar de vraag stellen waarom vergoeding niet onder mijn aanvullende verzekering ondergebracht kan worden.
Ze daarbij wijzen dat daarbij de CVZ geen zeggenschap heeft.

Ik verwacht er niets van, maar niet geschoten is bij voorbaat mis.

vr.gr opa cor

Frits

Bericht door Frits » di 11.01.2011 11:22

opa cor schreef:Frits.
Je brengt me op een idee.
Ze zijn bij CZ nog niet van me af.
Ik ga nu daar de vraag stellen waarom vergoeding niet onder mijn aanvullende verzekering ondergebracht kan worden.
Ze daarbij wijzen dat daarbij de CVZ geen zeggenschap heeft.

Ik verwacht er niets van, maar niet geschoten is bij voorbaat mis.

vr.gr opa cor
Ja, en vooral er op wijzen dat er andere therapieen inzitten die ook niet wetenschappelijk bewezen zijn. Denk maar aan homeopathie en acupunctuur en misschien wel veel meer.

Succes Opa, treiter ze maar lekker

Ik ben heel benieuwd.
Hartelijke groet,

Frits

WillyFaber

vergoedingen

Bericht door WillyFaber » di 11.01.2011 12:06

Waar staat CVZ voor? Is dat een overkoepelend orgaan van de ziektenkostenverzekeringen?

Willy Faber
Voor vragen betreffende T en H en SH kun je me mailen willy_faber@hotmail.com

Plaats reactie