WERKGROEP OBB ***NIEUWS***

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

WERKGROEP OBB ***NIEUWS***

Bericht door Werkgroep OBB » za 05.03.2011 09:57

NIEUWS VAN DE WERKGROEP OBB

Onlangs is er overleg geweest tussen de NVVS (Joop Beelen, directeur), de NVVS Commissie T en H (vertegenwoordigd door Treep46), en werkgroep OBB (Jacob, Nieske). Het doet ons genoegen dat we het volgende kunnen meedelen:

• De Commissie T en H verleent haar steun aan de werkgroep bij het streven TRT volgens Jastreboff en Hazell van de grond te krijgen in Nederland.

• De NVVS is in gesprek geweest met het Tinnitus Platform. In dit platform hebben KNO-artsen, audiologen en maatschappelijk werkers zitting. Men toonde zich verrast over het initiatief van de Werkgroep OBB en is belangstellend. Men wil wel graag nadere argumentatie zien. Afgesproken is dat de werkgroep toegespitste informatie zal verstrekken. Omdat dit platform de wereld van KNO-artsen en Audiologische Centra vertegenwoordigt, hopen we vurig dat dit de opening is die uiteindelijk zal leiden tot de erkenning van TRT/J&H als werkzame therapie.

• In overleg met de NVVS bereiden we ook stappen voor ter benadering van het CVZ en zorgverzekeraars, met de bedoeling om de behandeling en hulpmiddelen in het basispakket en/of aanvullend pakket te krijgen. Een zaak van lange adem.

• Ander belangrijk nieuws is dat de informatie over tinnitus, hyperacusis en Meniére die nu op verschillende websites staat, door betrokken partijen beter zal worden afgestemd. De FENAC (Nederlandse Federatie van Audiologische Centra), www.tinnitus.nl en de NVVS, gaan hun informatie in onderling overleg oplijnen.

• Nóg belangrijker nieuws is dat daarin nieuwe informatie over TRT/J&H zal worden opgenomen.

• Er is ook overleg over een actievere rol van de Werkgroep OBB bij voorlichtingsbijeenkomsten en lotgenotencontacten.

• In de commissie T en H is een vacature voor iemand die het hyperacusis-gedeelte op zich wil nemen. Ons werkgroeplid Nieske is kandidaat voor deze functie.

Kortom: wij zijn heel blij mee met deze ontwikkelingen.
Er wordt serieus naar ons geluisterd en er is goede hoop dat we T en H uit het verdomhoekje krijgen.
Maar....we zijn er nog niet; het zal een lang traject gaan worden!
Het blijft nodig om huisartsen, KNO-artsen, audiologen, verzekeraars en dergelijke te bewerken en te vertellen wát wij willen.
Geïnteresseerde partijen zullen nog steeds op ons forum blijven rondkijken.
Dus, blijf actief, blijf posten!

Frits

Bericht door Frits » za 05.03.2011 11:52

Ik vind dit een hardstikke goed bericht.
Geld is belangrijk, vooral als je het niet hebt, maar vooral de erkening.
Men wil kennelijk naar ons luisteren en meer doen dan alleen maar
zeggen " Je zult er mee moeten leren leven".

Heel fijn, veel veel dank voor jullie inzet.

En wat de kandidatuur van Nieske betreft: Ik vind het prima!
Hartelijke groet,

Frits

Petert

Bericht door Petert » za 05.03.2011 12:08

Wat een goed nieuws! Ik vind het superpositief dat jullie de verschillende lijntjes van de partijen mogelijk aan elkaar weten te knopen. Ook dat het NVVS met de neus dezelfde richting in staat is belangrijk. Ik merkte dat bij iig mijn KNO arts respect bestaat voor de organisatie en het voelt aan alsof dat bij het tinnitusplatform hetzelfde is. Samen met de ervaringsdeskundigen van TRT heb je dan volgens mij de ingredienten om het met succes naar Nederland te halen.
maarja de lijnen zijn lang inderdaad, dus de adem zal dat ook moeten zijn. Heel veel succes in die taak in ieder geval!

Groeten,
Peter
Men kan slechts proberen te begrijpen

opa cor

Bericht door opa cor » za 05.03.2011 13:40

Ben het met vorige schrijvers eens. Prachtig bericht. Complimenten voor de OBB groep

vr.gr opa cor

AnitaOorsuis

Bericht door AnitaOorsuis » za 05.03.2011 16:20

Goede actie, ga zo door!

Groeten en veel suc6 verder,
Anita

erikhier

Bericht door erikhier » za 05.03.2011 20:41

Hoi allen !!

Heerlijk om te lezen dat er stappen worden genomen.
Tot voor kort kreeg ik op suggesties (o.a. benaderen van zorgverzekeraars tbv. evt. aanvullend verzekeringspakket; aktieve lobbey etc.) in dit forum reakties met verwijzingen wat er in de geschiedenis (letterlijk tot op zekere hoogte") al gebeurd was. Helaas bleken deze historische acties geen resultaat te hebben opgeleverd.
Goed dat men nu op koers gaat en de doelen formuleert.

Belangrijk !!!!

een hele goede avond,

erik
Ik las ergens: " Het helpt vriendschap met je T te sluiten omdat ie anders meer macht over je krijgt"

sen

Bericht door sen » za 05.03.2011 20:50

Super ,complimenten,

Sen

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

Bericht door Werkgroep OBB » di 16.08.2011 18:09

Afbeelding

Beste medeforummers,

Zoals jullie weten is werkgroep OBB in actie om de TRT/J&H in Nederland bekendheid te geven en maken we ons er hard voor,
dat deze therapie overal in Nederland verkrijgbaar en betaalbaar wordt.
Sinds de oprichting in oktober 2010 is er een ware run op gang gekomen richting de St Lievenspoort, Gent en IntoEars (Tilburg, Eindhoven).

Vandaag hebben we diegenen die hier ooit vermeld hebben TRT/J&H te gaan doen een vragenformulier gemaild.
Ten eerste omdat we nieuwsgierig zijn naar de ervaringen en vorderingen met TRT/J&H.

Maar deze vraag dient ook een tweede doel.

Zoals jullie wellicht weten, omarmt de NVVS ons initiatief en is zij in gesprek met het Tinnitusplatform.
In dit platform hebben KNO-artsen, audiologen, psychologen en maatschappelijk werkers zitting.

Werkgroep OBB heeft dit platform inmiddels van toegespitste informatie voorzien.
Tóch zijn ze sceptisch en willen ze van ons weten wát nu het verschil maakt met de huidige reguliere tinnitustrajecten die Nederland kent.
Ervaringsverhalen dus.
En daarvoor hebben we jullie hulp hard nodig!

Dus vragen we diegenen om dit formulier in te vullen en naar ons te mailen.
Hebben we iemand gemist, stuur ons dan een mailtje of een PB,
dan mailen we je het formulier alsnog.

Uiteraard gaan we vertrouwelijk met deze gegevens om en worden ze gebundeld in één overzicht.

Omdat dit platform de wereld van KNO-artsen en Audiologische Centra vertegenwoordigt,
hopen we vurig dat dit de opening is die uiteindelijk zal leiden tot de erkenning van TRT/J&H als werkzame therapie.

Hoe meer reacties we krijgen, hoe beter!

Met vriendelijke groet,

Nieske, LK, Jacob en Maartje
Werkgroep OBB

info@werkgroep-obb.nl

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

Bericht door Werkgroep OBB » di 23.08.2011 11:50

ONZE INFO IS VERNIEUWD!

ZIE HIER

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

Bericht door Werkgroep OBB » do 25.08.2011 13:01

In de Humo staat deze week een groot artikel over TRT/J&H.
Met verhalen van 2 lotgenoten en Kathleen De Waele, audioloog van St. Lievenspoort te Gent.

Het staat hier.

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

Bericht door Werkgroep OBB » di 30.08.2011 19:50

Sinds kort is deze superinformatieve site over TRT/J&H ook beschikbaar in het Nederlands.

Tinnitus en Hyperacusis, nederlandse vertaling van tinnitus.org

Klikken en lezen!

Frits

Bericht door Frits » di 30.08.2011 20:21

Werkgroep OBB schreef:Sinds kort is deze superinformatieve site over TRT/J&H ook beschikbaar in het Nederlands.

Tinnitus en Hyperacusis, nederlandse vertaling van tinnitus.org

Klikken en lezen!
Een super initiatief!
Hartelijke groet,

Frits

marjoleinepeusens

Bericht door marjoleinepeusens » do 15.09.2011 16:24

Beste actieve mensen van de OBB werkgroep,

in maart van dit jaar heb ik kort contact met jullie gehad over de TRT-methode van Jastrebof & Hazel. Ik vind het een geweldig initiatief dat jullie gaan kijken wat de beste methode is om de klachten rondom tinnitus te verminderen. Wij hebben positieve reacties met de TRT-methode. Helaas werken de zorgverzekeraars nog niet altijd mee.

Ik ben benieuwd naar jullie vooruitgangen!

Met vriendelijke groet,

Marjoleine Peusens
Bc. of Audiology

IntoEars Eindhoven

www.intoears.nl

Jacob

Bericht door Jacob » za 17.09.2011 12:03

Beste Marjoleine,
Dank voor je waarderende woorden.

En dat geldt ook voor de eerdere reacties van bovenstaande forumleden!!

Groot nieuws is er momenteel niet, wel zijn er wat kleine vorderingen te melden.
Zodra de hele werkgroep weer actief is zullen we dat wel doen.
Lid Werkgroep OBB

Werkgroep OBB
Moderator
Moderator

Bericht door Werkgroep OBB » za 25.02.2012 21:20

•TOT BESLUIT•

Beste mensen,

De werkgroep OBB is al een tijdje zwijgzaam.
De eenvoudige reden daarvoor is dat TRT volgens Jastreboff en Hazell in Nederland verkrijgbaar is geworden, en inmiddels op een flinke schaal wordt toegepast. 
Daarmee is het doel van de werkgroep bereikt. 
Lees onderstaande brief van IntoEars en je begrijpt dat de methode
zijn weg ook zonder onze bemoeienis wel zal vinden.

From: "Carlo Habets" <carlohabets@intoears.nl>
To: "'Werkgroep-OBB'" <info@werkgroep-obb.nl>
Subject: RE: nieuws voor OBB?
Date: 19 feb 2012 20:32

Beste werkgroep,
Jullie hebben besloten om de OBB op te heffen.
Ik denk dat jullie daar een goed moment voor hebben gekozen, omdat de aandacht voor tinnitusbehandelingen
en TRT in het bijzonder voldoende in het spotlight is komen te staan bij diverse belangengroepen en -personen.
Ik wil jullie bedanken voor de ondersteuning, feedback en adviezen aan IntoEars en aan mij persoonlijk.
Daardoor is mijn behandeling alleen maar beter geworden.
Ik wil jullie in het bijzonder bedanken namens de vele mensen die door jullie hun weg hebben gevonden
in hun gevecht met Tinnitus en Hyperacusis.
Ondanks dat de aandacht op het forum minder lijkt, kan ik jullie melden
dat dit in mijn praktijk niet is te merken.
Het aantal aanmeldingen is nooit zo hoog geweest.
We zijn nog steeds hard aan het werken om de capaciteit en de kwaliteit te verhogen.

Als docent aan de Fontys hogeschool heb ik gemerkt, dat een grote groep audiologen bijzonder geïnteresseerd is in TRT.
Ik heb hen veel kunnen leren over tinnitus en overgevoeligheid voor geluiden en over TRT in het bijzonder.
De opleiding stopt helaas na dit jaar, maar bij de laatste groep afstuderenden is het thema tinnitus
in de afstudeerwerken opvallend hoog vertegenwoordigd.
Ik verwacht dat hierdoor de behandeling de komende jaren in de AC's toch een positieve impuls gaat krijgen.
Nogmaals: Dank voor alles, namens mijn team, maar vooral ook namens mijn cliénten.
Groeten,

Carlo Habets
Bc. Audioloog / Audicien
Tinnitus Retraining Therapist
Muzikantencoach
IntoEars Hoorkliniek

In onze berichten hebben we de nadruk gelegd op de reële kans op verbetering
die de methode biedt, zowel voor tinnitus als, in iets meerdere mate zelfs, voor hyperacusis. 
Nadruk op de positieve kanten is nodig als je bekendheid aan zo'n methode wilt geven.
We sluiten onze ogen echter niet voor de realiteit.
Hoewel sommigen zich na behandeling genezen voelen, heeft TRT/J&H
bij anderen niet het gewenste effect.
Dat is jammer, maar geen reden om deze hele behandelmethode te veroordelen.
Het is momenteel de enige die reële kansen biedt op verbetering.
Van andere therapieën hebben we nooit overtuigende gegevens kunnen vinden. 

Aldus kwamen we tot het inzicht dat de werkgroep haar activiteiten kan afronden.
We zijn blij dat TRT volgens Jastreboff en Hazell in Nederland 'loopt'.
We bedanken jullie hartelijk voor de steun en de lovende woorden die we mochten ontvangen.
Alsmede bedanken we de NVVS en de moderatoren van dit forum voor de ons geboden ruimte.

Maartje, Nieske, LK, en Jacob

PS Het mailadres van OBB blijft nog tot dit najaar in gebruik, voor het geval iemand nog iets kwijt wil. Individueel zijn we uiteraard ook te benaderen.

Plaats reactie