TRT = controversieel

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Jean Paul

TRT = controversieel

Bericht door Jean Paul » ma 07.03.2011 14:24

TRT wordt helaas veel te optimistisch neergezet op dit forum van het NVVS, als een soort van wondermiddel. Dat schept verkeerde verwachtingen. Medisch gezien is TRT natuurlijk controversieel omdat de therapie in beginsel bestaat uit gesprekken voeren en - eventueel - luisteren naar ruis. Doel van TRT is niets meer dan 1) angst wegnemen van de klacht, 2) wennen aan de klacht en 3) vergeten van de klacht. Bij succesvol TRT blijft de piep, maar verdwijnt de impact.

Als tinnitus samen komt met speciale vorm van hyperacusis - waarbij in sommige gevallen tinnitus en hyperacusis twee zijden zijn van dezelfde munt - kan de tinnitusklacht wel degelijk verdwijnen, tegelijkertijd met het vertrekken van de hyperacusis. TRT levert voor herstel geen bijdrage.

Helaas heb ik mijn post moeten bewerken, omdat moderators op nvvs naar eigen inzicht en voorkeur, berichten verplaatsen. Helaas, dat versterkt het amateuristische karakter van deze website.

Jean Paul
Laatst gewijzigd door Jean Paul op zo 18.09.2011 11:59, 5 keer totaal gewijzigd.

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » ma 07.03.2011 14:29

Goed bezig! Bedankt voor het plaatsen van je verhaal. :-)

Kees

Bericht door Kees » ma 07.03.2011 14:39

Ja, inderdaad, dit soort verhalen zien we ook graag op het forum.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn bij wie dit zal kunnen werken.

Ook bedankt voor het plaatsen van jouw ervaring.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Jessy

Bericht door Jessy » ma 07.03.2011 14:41

Super om te horen :cool: :cool:

Maartje

Bericht door Maartje » ma 07.03.2011 17:08

Jean Paul,

Bedankt voor dit super bericht!!!
Wat geweldig om te lezen!!
En dat met een soort van "doe-het-zelf-TRT"!
Ik hoop dat ik over een half jaar ook zo'n bericht kan plaatsen!! En velen met mij....

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

romika

Geweldig nieuws

Bericht door romika » ma 07.03.2011 20:55

Geweldig nieuws Jean-Paul!!

Hiermee zal je velen inspireren om de TRT/J&H te gaan volgen! :cool:

Liefs Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

nieske
Contacteer:

Bericht door nieske » ma 07.03.2011 21:01

Geweldig nieuws Jean Paul,

We hebben samen heel wat ge-bt. Laatste bericht was eind januari toen was je al een heel eind op weg. Ik vroeg me van de week nog af, hoe het nu met je is.
Maar wat goed om dit nu te lezen.

groetjes Nieske
5 jaar lichte T en heftige H gehad, inmiddels genezen dankzij TRT-J/H.
Lid van de Werkgroep OBB

erikhier

Bericht door erikhier » ma 07.03.2011 21:39

Jean Paul: mooi om dit te lezen !!!

Je beschrijft dat je op basis van de literatuur met je "Doe-het-zelf-TRT" bent begonnen en dat dit tot mooi resultaat leidde.

Ken ook enkele anderen die dit op deze wijze doen.

Brengt mij ogenblikkelijk op de vraag waarom de NVS c.q. de mensen van dit forum niet zelf zulke ervaringsdeskundigen in Nederland verzoeken mensen bij te staan met deze methode, eventueel onder supervisie van een deskundige.
Soms wordt wel heel erg (en in mijn ogen onterecht) de nadruk gelegd op Gent....

Groet

erik
Ik las ergens: " Het helpt vriendschap met je T te sluiten omdat ie anders meer macht over je krijgt"

romika

Bericht door romika » ma 07.03.2011 21:51

Beste Erik,

Waar dacht je dat wij mee bezig waren?
Ik dacht dat je dit wel begrepen had inmiddels?

Wij zijn niet anders dan bezig om deze therapie naar Nederland te krijgen.
En het is inmiddels in Nederland. Door IntoEars gegeven.
Helaas nog op kleine schaal.
Hopelijk wordt dit in de toekomst uitgebreid.
Dus één stap is al gezet en nu de rest nog.

Misschien moet je de topics van de Werkgroep OBB nog een keertje goed doorlezen.

Nu zeg je de dat de nadruk op Gent wordt gelegd, ten onrechte in jou ogen.

Maar ik lees net een andere reactie van je:
erikhier schreef:De werking van P. heeft net zoveel en net zo weinig wetenschappelijke onderbouwing als bijvoorbeeld het volgen van TRT (wat her en der op dit forum zowat de hemel in geprezen wordt) of IntoEars (idem) of kursussen Mindfullness (momenteel toevallig een hype; google eens en je schrikt van het aantal hits)
Wil je misschien uitleggen wat je precies bedoeld, misschien begrijp ik helemaal niets van je reactie dat zou goed kunnen hoor na een lange dag werken!

Liefs Romika

erikhier

Bericht door erikhier » ma 07.03.2011 22:00

Hoi Romika,

Vrees dat je mij niet helemaal begrepen hebt:
Kort door de bocht komt het erop neer dat ik het niet eens verbazend zou vinden wanneer iemand die op basis van TRT_theorie als "doe-het-zelver" aan de slag is gegaan en daarbij claimt sucses te hebben, de NVS de schrijver (en hij is niet de enige die zo te werk is gegaan) en andere "doe-het-zelvers" zou oproepen deze kennis te verspreiden en op deze wijze wellicht zelfs tot een konkreet low-cost-aanbod zou kunnen groeien waar veel meer nederlandse forumgenoten van zouden kunnen profiteren.
Waarom handelt men gewoonweg niet veel vraaggerichter?
Met behulp van een bereidwillige audicien zouden deze doe-het-zelvers (onder supervisie) iets moois tot stand kunnen brengen.
De verzekeraars overhalen lijkt mij een zaak van hele lange termijn.

Wat IntoEars kan kunnen anderen ook....toch?

Groet

erik
Ik las ergens: " Het helpt vriendschap met je T te sluiten omdat ie anders meer macht over je krijgt"

romika

Bericht door romika » ma 07.03.2011 22:09

Hoi Erik,

Oké dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.
Zei al na een lange dag zou dat zo maar kunnen vandaar mijn vraag aan je.

Dank je voor je uitleg in ieder geval!

Ja er is iets voor te zeggen!
Ik denk daar ook wel eens over na.

Liefs Romika

Jessy

Bericht door Jessy » ma 07.03.2011 22:38

Ik denk Erik, dat je ietsje te kort door de bocht denkt. Als het zo makkelijk zou zijn, met behulp van een aantal doe het zelvers, tjsah dat is een gat in de markt.

Maar ik denk dat er iets meer aan te pas komt, geluidsverrijking, wie betaalt eigenlijk de apparatuur, het zijn niet alleen de oortjes, maar ook de hard en software die jouw oortjes goed moeten afstellen, audiciens/audiologen mensen met een papier, psychologen voor degenen die helemaal niet uit de voeten kunnen met hun T/H, ((Beroeps-)aansprakelijkheids)verzekering, huisvesting?

We hadden het op een ander topic nog over wetenschappenlijke onderbouwing, dan gaan we toch niet doe het zelven?

Groetjes Jessy

sen

Bericht door sen » ma 07.03.2011 23:49

Jean paul super blij voor je
Je bent het levend bewijs,dat het werkt

Geniet er maar Jean Paul

Sen

erikhier

Bericht door erikhier » di 08.03.2011 00:51

Hoi Jessy,

Wat vreemd dat er nooit initiatief is genomen om eens moeite te doen een goede audicien te koppelen aan een NIP-psycholoog met T. ???
In kombinatie met -het door een ander overigens eerder aangeduide "nogal dunne"- boek kan zo'n koppel m.i. vrij gemakkelijk aan de gang.
Zeker als de NVVS alsmede dit forum zoiets DAADwerkelijk ondersteunen?

Nog niet zo lang geleden (ik spreek over enkele weken) poogde ik in een bijdrage helderheid te laten ontstaan over de vraag waarom een begeleidingsmodel (let wel: het betreft een methodiek om met T. te leren omgaan i.c.m. met audiologische (dus technische) ondersteuning.
Steeds weer vernam ik over Gent, recentelijk aangevuld met IntoEars.

Vervolgens deed ik -wederom- een poging via dit forum zicht te krijgen op de vraagzijde. Die blijkt er te zijn.
Voor een deel van de potentiele clienten betreft het slechts de kosten van de begeleiding (de technische voorzieningen worden deels vergoed).
Waarom dan als NVVS niet zelf een daadkrachtig initatief voor dit begeleidingsdeel? Waarom afwachten tot een c o m m e r c i e l e aaanbieder (IntoEars) met een aanbod komt?
Dat is wat ik niet snap.

Met mijn interventies op dit forum trachtte ik het forum te overtuigen van de noodzaak naast de "zelfhulp" door ervaringsdeskundigen de meer objectieve feiten (onderbouwingen; harde gegevens etc.) meer plek te laten hebben. De herindeling van het forum was hiervan overigens het direkte gevolg (kijk mijn berichten maar eens na).
Ik schreef pleidooien ten faveure van de verschillende behoeftes (van chatten tot en met wetenschappelijke verwijzingen).

Wanneer er zovelen T. ervaren is het mij daardoor een raadsel waarom het aanbod zo ontzettend schraal is.

Vandaar dus !

Groet

erik
(die voor de zekerheid wederom het nieuws van de werkgroep behandelingen als moedgevend benoemt)
Overigens: een "doe-het-zelver" ben ik ook, maar heb het voordeel een academische therapeutische opleiding te kunnen paren aan zo'n dertig jaar werkervaring waarbij steeds de nadruk lag op het ontwikkelen en versterken van copingstrategies.

Jessy

Bericht door Jessy » di 08.03.2011 09:12

Erik, jouw insteek is helder. Maar dan nog zal er toch iemand het voortouw moeten nemen. Ik denk dan de werkgroep OBB van haar zijde al erg goed bezig is en dat deze mensen daar al enorm veel tijd aan kwijt zijn.

Waarom zet jij van jouw kant niet een lijn uit, behalve het verzamelen van de behoeftes en het doen van voorstellen. Ik denk, zeker gezien je achtergrond (opleiding en ervaring) dat je daarvoor de vaardigheden bezit.

Ik denk als we van twee zijden (dus commercieel en niet commercieel) insteken, dat we weer een breder draagvlak krijgen, zodat verzekeraars, NVVS niet meer om T en H mensen heen kunnen?

Groetjes Jessy

Plaats reactie