TRT = controversieel

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Jean Paul

Bericht door Jean Paul » wo 10.08.2011 19:33

de redder schreef:Zeg dat maar tegen die 2 professoren Jastrebov en hasel.

Ik heb er baat bij.
lol. Moet je eens weten wat de professoren over de beurs allemaal zeggen. De TRT methode stelt in medisch opzicht natuurlijk niets voor. Maar dat geeft niet. De behandeling is ook psychologisch (dat zeggen ze ook zelf).

Maartje

Bericht door Maartje » wo 10.08.2011 19:53

Jean Paul schreef: lol. Moet je eens weten wat de professoren over de beurs allemaal zeggen.
Nou?
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

erikhier

Bericht door erikhier » wo 10.08.2011 19:57

Beste Jean Paul,

Je prikkelende bijdrage -ik waardeer dergelijke discussie zelfs als het 3x per jaar gebeurt- daagt mij nu toch wel uit:

a) JenH helpt mensen die veel last hebben daarmee beter te kunnen leven;
b) als het helpt helpt het
c) ook ik vind het nog steeds jammer dat de onderbouwingen nog teveel te wensen overlaten (ik heb het dan slechts over wetenschappelijke onderbouwingen)
d) waardoor bv. zorgverzekeringen, huisartsen, kn0-artsen de kans hebben J&H niet bewezen te achten.

e) de cognitieve counselling is niet anders dan wat in de gehele GGZ cognitieve gedragstherapie heet. Gericht op het aanleren van nieuwe gedragsmechanismen cq. andere "coping-strategieen".
Deze vorm van therapie is wel degelijk wetenschappelijk bewezen en oeverloos alsmede voortdurend wetenschappelijk onderbouwd.

f) het deel van de geluidsverrijking maakt IN MIJN OGEN zelfs deel uit van die cognitieve gedragstherapie, alhoewel anderen hier volgens mij anders over denken.

g) er is nauwelijks eenduidigheid over alleen al de ontstaansgronden van T. (er zijn dacht ik wel 12 totaal verschillende oorzaken in de literatuur genoemd)

h) bij een kwaal zonder een bewezen oorzaak is nauwelijks een medische oplossing denkbaar. Immers: dan zou die oplossing voor vele vormen van T. ontstaan door een breed spectrum aan oorzaken moeten gaan werken....

Groet,
Ik las ergens: " Het helpt vriendschap met je T te sluiten omdat ie anders meer macht over je krijgt"

Jean Paul

Bericht door Jean Paul » do 11.08.2011 14:33

erikhier schreef:Beste Jean Paul,

Je prikkelende bijdrage -ik waardeer dergelijke discussie zelfs als het 3x per jaar gebeurt- daagt mij nu toch wel uit:

a) JenH helpt mensen die veel last hebben daarmee beter te kunnen leven;
b) als het helpt helpt het
c) ook ik vind het nog steeds jammer dat de onderbouwingen nog teveel te wensen overlaten (ik heb het dan slechts over wetenschappelijke onderbouwingen)
d) waardoor bv. zorgverzekeringen, huisartsen, kn0-artsen de kans hebben J&H niet bewezen te achten.

e) de cognitieve counselling is niet anders dan wat in de gehele GGZ cognitieve gedragstherapie heet. Gericht op het aanleren van nieuwe gedragsmechanismen cq. andere "coping-strategieen".
Deze vorm van therapie is wel degelijk wetenschappelijk bewezen en oeverloos alsmede voortdurend wetenschappelijk onderbouwd.

f) het deel van de geluidsverrijking maakt IN MIJN OGEN zelfs deel uit van die cognitieve gedragstherapie, alhoewel anderen hier volgens mij anders over denken.

g) er is nauwelijks eenduidigheid over alleen al de ontstaansgronden van T. (er zijn dacht ik wel 12 totaal verschillende oorzaken in de literatuur genoemd)

h) bij een kwaal zonder een bewezen oorzaak is nauwelijks een medische oplossing denkbaar. Immers: dan zou die oplossing voor vele vormen van T. ontstaan door een breed spectrum aan oorzaken moeten gaan werken....

Groet,
Tja, te veel om op te noemen om op te reageren. Friedrich Wilhelm Nietzsche zei het al: we leren niet echt, maar stellen onszelf steeds dezelfde vraag. De kosten voor de gezondheidszorg nemen hand over hand toe, ik vind het goed dat er hoge drempels worden opgeworpen om te hoge uitgaven tegen te gaan.

Laat ik kort zijn.
Het enige dat ik onderschrijf is 'als het helpt, dan helpt het'. Analoog aan: baat het niet, dan schaadt het niet. Dus luister vooral naar je ruis en doe vooral je 'ga zo door gesprekken'.

Het bezwaarlijke is alleen dat commerciele partijen munt slaan uit de zoektocht van (vaak wanhopige) mensen voor de genezing van hun kwaal. Maar zo gaat het altijd. Deze groep is nu eenmaal een gewillig slachtoffer. De bedenkers van de methode TRT onderkennen dit notabene en benoemen dit - bij voortduring - in de door hen opgestelde literatuur.

Het spreekt voor zich dat ik van harte hoop dat iedereen verlost wordt van hun vervelende kwaal.

Plaats reactie