Wat ik niet snap bij TRT...

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Plaats reactie
Katelin

Wat ik niet snap bij TRT...

Bericht door Katelin » vr 02.12.2011 20:52

Ik ben nog maar net begonnen met lezen over de basisprincipes van TRT (J&H), maar ik vraag me toch al iets af.

- De basis is dat je 24 uur per dag aan geluidsverrijkng doet onder de T. grens. Maar ik heb overdag thuis normaal gesproken vaak de radio aanstaan (radio 1, dus voornamelijk gesprekken), of ik ben klusjes aan het doen, of zit achter de computer. En dan hoor ik de T. meestal niet vanwege de ander geluiden. Ik heb blijkbaar een niet zo luide piep. Zou ik dan volgens de TRT-theorie toch nog een extra ruis moeten aanbrengen in mijn leefomgeving? Maar dan is er nog meer kans dat ik de T. helemaal niet meer hoor.
En als je de straat opgaat, dan zijn er toch ook al vanzelf allerlei geluiden die, in mijn geval, het piepen overstemmen, daar kan ik niks aan veranderen.

Ik vraag mij dus af of ik wel die TRT goed zou kunnen toepassen; ik denk overigens dat ik volgens de indeling van J&H in categorie 1 val.

de redder

Bericht door de redder » za 03.12.2011 12:06

Hoi Katilin,

Hoe moet ik dit uitleggen.

Ik heb begrepen dat bij normale geluiden je hersens bewust met
geluiden omgaan. Bij de ruis niet.

Ik hoop dat ik dit goed verwoord heb.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Katelin

Bericht door Katelin » zo 04.12.2011 08:31

Hoi Martin, bedankt voor je reactie.
Ik snap wel het verschil tussen ' ruis' en andere geluiden, maar wat ik niet snap is hoe je geluidsverrijking toepast bij een heel zachte piep ( zoals die van mij meestal) . Want ik hoor de piep overdag alleen als het heel stil is en ik thuis ben. Maar als ik zachtjes de radio aanheb of ik ben buiten dan hoor ik 'm niet. En als ik 's nachts heel zacht een ruis opzet dan hoor ik de piep soms ook al niet meer. Maar soms is het juist wel vrij hard en dan lukt het me niet o erdoorheen te slapen.
Laatst gewijzigd door Katelin op ma 05.12.2011 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Maartje

Bericht door Maartje » zo 04.12.2011 11:31

Hoi Katelin,

Ik denk dat jij je niet zozeer met geluidverrijking moet bezig houden,
want op deze manier ben je alleen maar nog meer aan het focussen op je eigen piep.
Lees dit een paar keer goed door,
en laat die focus op je piep los.
Ga gewoon door met leven zoals je hiervoor al deed,
lekker radio aan, slapen met of zonder ruis als je dat prettig vind.

Succes, Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

Katelin

Bericht door Katelin » zo 04.12.2011 18:50

Hoi Maartje,
Dank voor je advies. Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik ben de afgelopen weken in een 'stroom'gekomen van informatie vergaren, om maar controle te krijgen over dit nieuwe 'fenomeen' dat op m'n pad kwam, de T. Ik dacht : als ik er maar vlug bij ben en 'de goede stappen'zet, dan wordt het niet chronisch. Waarschijnlijk werkt mijn werkwijze alleen maar averechts.
Ik denk dat het voor mij zinvoller is om zo goed mogelijk te proberen m'n slapeloosheid( en de angst daarvoor ) wat te verminderen, dan ben ik al een heel eind.

Dank voor jouw inzicht !

sen

Bericht door sen » zo 04.12.2011 20:20

Katelin kijk effe bij Mindfulness.
Je zelf resetten,je
Aandacht van de piep en rust voor je gaba.
Slaap je ook beter

Veel informatie

http://www.aandacht.be/NL/documents/art ... enhuis.pdf

http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html

Doe de bodyscan in bed,geeft je rust aan je lichaam

Kijk ook effe naar je voeding;

http://www.kerkenregister.com/voedsel-k ... nitus.html

Het is veel,maar misschien kun je er wat mee.

Sen

Katelin

Bericht door Katelin » ma 05.12.2011 10:20

Hoi Sen,

Bedankt voor de reactie.

Ja, Mindfullnes ga ik weer eens oppakken! Ik heb zo'n 8 weekse cursus gedaan en heb daarvan ook nog de cd's en een boek.

Wat voeding betreft ben ik al jaren bezig met uitzoeken en uitproberen wat wel en niet goed valt voor m'n darmen ( ik heb ME/CVS). Dus ik eet al grotendeels biologisch, weinig vlees, weinig suikers, weinig tarwe etc.

Schroef

Bericht door Schroef » wo 04.01.2012 22:04

Eigenlijk heb je dus al "natuurlijk" geluidsverrijking op de momenten dat je buiten bent etc. Je zou kunnen proberen om op de momenten dat je de "natuurlijke" geluidsverrijking niet hebt, een cd'tje op te zetten met natuurgeluiden of een waterfonteintje aan te zetten...

de redder

Bericht door de redder » do 05.01.2012 12:17

En dan het programma dat je gratis kan downloaden voor de pc.

Het heet airfreshener.

Er staan heel wat geluiden op die je zelf kan selecteren.

http://www.peterhirschberg.com/mysoftware.html
Am i part of the decease or am i part of the cure.

marjoleinepeusens

Bericht door marjoleinepeusens » wo 20.06.2012 21:40

Beste Katelin,

Als afronding van mijn studie Audiologie heb ik onderzoek gedaan naar tinnitusklachten. Een van de belangrijkste dingen die ik daarvan geleerd heb is dat je er, zoals eerder gezegd werd, niet te veel aandacht aan moet besteden. Als dat goed lukt wordt het geluid "iets wat erbij hoort". Denk bijvoorbeeld aan het gevoel van je horloge om je pols, of het gevoel dat je hebt als je een horloge een paar dagen niet draagt.

Makkelijker gezegd dan gedaan, toch? Ik vergelijk het meestal met een theelichtje. In daglicht valt het theelichtje niet op, maar in het donker wel. Terwijl het theelichtje niet feller schijnt.
Doe de dingen die je leuk vindt en pak ook je rust. En geef je oren ook rust! Op momenten dat je echt last hebt, kun je wat achtergrondgeluid gebruiken of je mindfullness oefeningen doen.

Marjoleine Peusens
Bc of auddiology

Plaats reactie