Iets is mij niet duidelijk.

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Thedge

Iets is mij niet duidelijk.

Bericht door Thedge » zo 03.02.2013 16:01

Er worst aangegeven dat bijna iedereen wel in meer of mindere mate last heeft van tinnitus. Omdat de meeste mensen zich er niet druk om maken of zich er niet op focussen, levert het geen problemen op. Maar hoe ontstaat die omslag, waarom gaan sommigen er zich ineens wel op focussen?

Daarnaast wordt mij ook niet helder hoe tinnitus uit het niets kan ontstaan, zonder aantoonbare oorzaak.

de redder

Re: Iets is mij niet duidelijk.

Bericht door de redder » zo 03.02.2013 16:36

Tja, het is moeilijk. Tinnitus heeft ongeveer 200 oorzaken.

Bij mij geen gehoorschade...en ik hoor het ook niet de hele dag. De luidheid verschilt ook.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Joeri P

Bericht door Joeri P » zo 03.02.2013 18:00

Thedge schreef:Er worst aangegeven dat bijna iedereen wel in meer of mindere mate last heeft van tinnitus. Omdat de meeste mensen zich er niet druk om maken of zich er niet op focussen, levert het geen problemen op. Maar hoe ontstaat die omslag, waarom gaan sommigen er zich ineens wel op focussen?

Daarnaast wordt mij ook niet helder hoe tinnitus uit het niets kan ontstaan, zonder aantoonbare oorzaak.
Als je het model van Jastreboff goed begrijpt, dan zal je inzien dat er enkele belangrijke factoren meespelen in de perceptie van je tinnitus. De belangrijkste factor is het limbisch systeem. Dit is het systeem dat verantwoordelijk is voor je gevoelens (o.a. angst, woede, ...) . In ons akoestisch systeem slaan we geluidspatronen op. Wanneer we echter een negatief label (via ons limbisch systeem) bewust plakken op Tinnitus (omdat je schrik, angst, ... hebt), zal je autonoom zenuwstelsel dit als "gevaar" beschouwen en je Tinnitus luider doorgeven naar je hersenschors. En dat is het deel van onze hersenen waar wij mee "horen". M.a.w. je tinnitus kan dan misschien relatief "stil" klinken, toch is de perceptie luider voor mensen die zich angstig voelen t.o.v. hun tinnitus.
Hier zit het probleem echter : je hebt - onbewust - je hersenen aangeleerd dat T een gevaarlijk signaal is.
Gelukkig zijn onze hersenen wel zeer plastisch, en kunnen we onze hersenen leren dat het signaal echt onbelangrijk en natuurlijk is. Maar dat doet je niet in 1,2,3. Een therapie zoals TRT kun je hier bij helpen, om je hersensen te hertrainen.

Dit is kort uitgelegd, waarom de ene meer last heeft dan de andere. Hyperacusis is de andere kant van de medaille, de perceptie van externe geluiden ipv interne (tinnitus).
Je mist de stilte. Maar toen je stilte had, stond je er nooit bij stil. Dus je mist iets, wat je eigenlijk nooit echt hebt ervaren.

Thedge

Bericht door Thedge » zo 03.02.2013 19:19

Joeri P schreef:
Thedge schreef:Er worst aangegeven dat bijna iedereen wel in meer of mindere mate last heeft van tinnitus. Omdat de meeste mensen zich er niet druk om maken of zich er niet op focussen, levert het geen problemen op. Maar hoe ontstaat die omslag, waarom gaan sommigen er zich ineens wel op focussen?

Als je het model van Jastreboff goed begrijpt, dan zal je inzien dat er enkele belangrijke factoren meespelen in de perceptie van je tinnitus. De belangrijkste factor is het limbisch systeem. Dit is het systeem dat verantwoordelijk is voor je gevoelens (o.a. angst, woede, ...) . In ons akoestisch systeem slaan we geluidspatronen op. Wanneer we echter een negatief label (via ons limbisch systeem) bewust plakken op Tinnitus (omdat je schrik, angst, ... hebt), zal je autonoom zenuwstelsel dit als "gevaar" beschouwen en je Tinnitus luider doorgeven naar je hersenschors. En dat is het deel van onze hersenen waar wij mee "horen". M.a.w. je tinnitus kan dan misschien relatief "stil" klinken, toch is de perceptie luider voor mensen die zich angstig voelen t.o.v. hun tinnitus.
Hier zit het probleem echter : je hebt - onbewust - je hersenen aangeleerd dat T een gevaarlijk signaal is.
Gelukkig zijn onze hersenen wel zeer plastisch, en kunnen we onze hersenen leren dat het signaal echt onbelangrijk en natuurlijk is. Maar dat doet je niet in 1,2,3. Een therapie zoals TRT kun je hier bij helpen, om je hersensen te hertrainen.

Dit is kort uitgelegd, waarom de ene meer last heeft dan de andere. Hyperacusis is de andere kant van de medaille, de perceptie van externe geluiden ipv interne (tinnitus).
Dank voor de uitleg, maar dit principe begrijp ik wel. Maar waarom ervaren we in sommige gevallen als "gevaar". Ik heb zonder aanleiding ineens last gekregen van tinnitus en hyperacusis, maar niet omdat ik het ineens bewust of onbewust als een gevaar ben gaan zien. Moeilijk uit te leggen.....

Joeri P

Bericht door Joeri P » zo 03.02.2013 19:39

Omdat de eerste keer dat je bewust je tinnitus hoort, dit patroon niet opgeslagen zit in je auditief geheugen. Op dat moment wordt dat geluidspatroon opgeslagen, en er wordt eveneens een label aangehangen. In ons geval was dat dus een negatief label.

Over het onbewust deel van je hersenen heb je geen controle. Dit komt nog van ons oerinstinct, toen we nog in de natuur moesten overleven. Stel dat je in de natuur zit, en je broertje wordt opgegeten door een tijger. Wees maar zeker dat je in de toekomst het geluid van een tijger van kilometers ver zou herkennen.
Je mist de stilte. Maar toen je stilte had, stond je er nooit bij stil. Dus je mist iets, wat je eigenlijk nooit echt hebt ervaren.

Marcotinnitus

Bericht door Marcotinnitus » zo 03.02.2013 19:53

Toch blijft dat een theorie Joeri. Dat de tinnitus gelabeld wordt als gevaar. Verklaart niet waarom een tinnitus plotseling ontstaat. Ik was me al snel bewust de tinnitus als ongevaarlijk te moeten zien, maar ook dat voorkwam niet mijn forse ontregeling. De tinnitus als signaal van gevaar en de theorie van de final comon pathway, dat het waarschuwingssignaal blijft klinken als je te ver bent gegaan, doordat de onderdrukkingsfunctie door het limbisch systeem (blijvend) faalt, lijkt me meer voor de hand liggen bij de burnout tinnitus....er zijn meerdere theorieën, zaak blijft uiterArd om uit de paniekmodus te komen. Velen horen ook tinnitus als waarschuwing bij stress, neem je op tijd rust dan verdwijnt de tinnitus, neem je te laat rust dan blijft ie....

nicole

Bericht door nicole » zo 03.02.2013 23:01

De wijze waarop men met T. omgaat is erg individueel. Soms helpt het te denken: " Hoe iemand met iets omgaat, zo gaat hij/zij ook met T. om".
Ik ken er die van hun T. een levensvervulling maakten.
Ik ken er die een half mensenleven op zoek blijven naar de oorzaak van hun T.
Ik ken er die zichzelf heel erg slachtoffer voelen
Ik ken er die voortdurend op zoek zijn naar de ideale therapie
Ik ken er die overbewust met voeding omgaan
Ik ken er die zweren bij TRT j&H
Ik ken er ook die zelf de macht namen.

Nicole

Joeri P

Bericht door Joeri P » ma 04.02.2013 11:46

Marcotinnitus schreef:Toch blijft dat een theorie Joeri. Dat de tinnitus gelabeld wordt als gevaar. Verklaart niet waarom een tinnitus plotseling ontstaat.
In de zin van "het ontstaan van tinnitus" klopt het wat je zegt. Maar dat heb je ook met kanker. Er is ook geen 1 bepaalde theorie waarom kanker ontstaat. Idem met T.

Maar de topic ging over waarom mensen er last van hebben, en anderen niet. En daar volg ik je niet in, dat het een of andere theorie is. Ik heb het boek van Hazel & Jastreboff meermaals gelezen, en daar zijn echt wel jarenlange onderzoeken naar geweest om uiteindelijk tot het model van Jastreboff te komen.

dianaaaa

Bericht door dianaaaa » ma 04.02.2013 13:57

ik geloof echt niet dat het alleen maar onstaat
omdat je er opeens erg op gaat focussen
en dat het er altijd al was.

Ik heb namelijk altijd oordopjes 's nachts gedragen en
nooit iets gehoord

En bovendien merk ik dat het suizen langzaam minder wordt
(niet door gewenning, maar het geluid wordt echt minder)
Dat er wel degelijk meer meespeelt.

Ik denk dat iedereen die geluiden in het oor krijgt
er in het begin toch last van hebt, vooral als het hard is
Dat kan niet anders en het lijkt mijn ook normaal dat je in het begin
gaat zoeken naar een antwoord/oplossing
Als dat niet werkt dan is acceptatie alles wat nog rest
en daar kan dit model goed bij helpen natuurlijk
Genezen is een kwestie van tijd, maar ook een kwestie van kansen (Hippocrates)

Joeri P

Bericht door Joeri P » ma 04.02.2013 14:13

dianaaaa schreef: En bovendien merk ik dat het suizen langzaam minder wordt
(niet door gewenning, maar het geluid wordt echt minder)
Dat er wel degelijk meer meespeelt.
Wanneer je autonoom zenuwstelsel het geluid minder en minder als "gevaar" en/of "angst" gaat interpreteren, dan zal je het tinnitus signaal ook stiller en stiller gaan waarnemen (= habitatie van perceptie). Dus dat komt wel degelijk door gewenning.

dianaaaa

Bericht door dianaaaa » ma 04.02.2013 14:25

Joeri P schreef: Dus dat komt wel degelijk door gewenning.
Dit komt dus niet door gewenning,

Ik heb namelijk een rinkel in mijn oor die ik vaak niet hoor door gewenning, inderdaad

Dit geluid, waar ik het over heb komt niet door gewenning, dat neemt gewoon af

Dat bedoel ik met dat niet al het geluid alleen
veroorzaakt wordt omdat je je daar op focussed
Genezen is een kwestie van tijd, maar ook een kwestie van kansen (Hippocrates)

Thedge

Bericht door Thedge » ma 04.02.2013 15:49

Volgens mij kun je zelf nooit vaststellen of het door gewenning of door afname komt. Enige wat je signaleert is dat het minder is.

Nog een stapje verder, wie levert er bewijs dat TRT echt werkt. Wellicht werkt het alleen als een placebo en heeft het niets te maken met de training zelf....

Frits

Bericht door Frits » ma 04.02.2013 18:12

Thedge schreef:Volgens mij kun je zelf nooit vaststellen of het door gewenning of door afname komt. Enige wat je signaleert is dat het minder is.
Is dat belangrijk? Als we ervaren dat het minder is geworden
is dat toch een positief resultaat?
Hartelijke groet,

Frits

Thedge

Bericht door Thedge » ma 04.02.2013 21:01

Frits schreef:
Thedge schreef:Volgens mij kun je zelf nooit vaststellen of het door gewenning of door afname komt. Enige wat je signaleert is dat het minder is.
Is dat belangrijk? Als we ervaren dat het minder is geworden
is dat toch een positief resultaat?
Dat is waar, maar ik wil graag begrijpen hoe alles in elkaar steekt. En echt niemamd lijkt het te weten.

Nu paar dagen holte ontsteking, rampzalig voor de klachten!!!

Frits

Bericht door Frits » ma 04.02.2013 21:11

Thedge schreef: Dat is waar, maar ik wil graag begrijpen hoe alles in elkaar steekt. En echt niemamd lijkt het te weten.

Nu paar dagen holte ontsteking, rampzalig voor de klachten!!!
En als niemand het weet heeft het ook weinig zin er naar
te zoeken. Dat kost alleen maar energie. Die energie kan
je beter gebruiken.

Er zijn veel wetenschappers bezig om tot een oplossing te
komen. Er is tenslotte veel geld mee te verdienen.

Berust je in je lot en maak er het beste van. Er is voorlopig
geen andere weg.

Ik weet het, holteontstekingen zijn heel vervelend.
Maar het gaat over. Verheug je daar maar op.

Sterkte
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie