Mijn verhaal

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Plaats reactie
Chris40:-)

Mijn verhaal

Bericht door Chris40:-) » ma 08.02.2016 15:10

Hallo allemaal, ik had graag even mijn verhaal gedaan i.v.m. T & H sinds september 2015.

Begin september 2015 kreeg ik een zware tandontsteking rechts boven, de tand voor de wijsheidstand was al getrokken in augustus maar ik had aanhoudende diepgaande pijn.
De tandarts zag enkel dat het tandvlees rond de wijsheidstand wat rood was maar verder niets. Het duurt ook allemaal wat eer de getrokken tand is genezen klonk het.
Tot begin september dus de zware ontsteking volgde die ik tot bovenaan in mijn hersenen voelde, ik schreeuwde het letterlijk uit van de pijn. Bleek nu dat het de andere tand naast de getrokken tand was die moest ontzenuwd worden!!

Ik ben na de zware ontsteking en ontzenuwing nog een week gaan solliciteren maar begin de week erop werd ik plots 's nachts wakker van een fluitende hoge toon in beide oren die constant was. Het was het begin van heel vermoeiende weken/maanden.
Ik moet er ook bij vermelden dat ik sinds 2010 een discushernia in de nek heb met uitstraling naar nek en schouders. In augustus 2015 had ik verschillende signalen uit mijn nek dat het niet goed zat. Ik liet me afgelopen jaren altijd wel behandelen door een osteopaat maar tijdens de zomer is alles beginnen escaleren.

Ik zat helemaal niet goed meer in mijn vel tijdens de zomer door stress, opgehoopte stress eigenlijk van de afgelopen jaren waarin ik me te veel heb gegeven voor anderen en te weinig rust heb ingelast. Combi van druk leven met twee kinderen, drukke jobs, te weinig vrije tijd etc etc... Tijdens de zomer 2015 ben ik ook een paar weken met muziek bezig geweest.

Ik heb onderzoeken laten doen bij NKO arts. Bleek dat ik in beide oren een heel lichte dip heb rond 6-8 khz (ongeveer min 25db, rest van gehoor rond mijn 5-10). Ouderdomsslechthorendheid klonk het.
Ik ben vroeger in de jaren 90 nu ook wel wat met muziek bezig geweest, echt wel veel meer dan deze zomer. Ik ging in de jaren 90 ook vrij veel uit dus het is moeilijk uit te maken van waar die dipjes nu werkelijk komen.
Ik ben 40 jaar en volgens de NKO arts heb ik verder een normaal gehoor voor mijn leeftijd.

Ik ben bij chiropractor gegaan, bleek dat mijn rug op tien plaatsen geblokkeerd zat. Heel pijnlijk allemaal, het werd allemaal losgemaakt maar het suizen bleef bestaan. In mijn geval is het duidelijk wel nek-schouderlast, druk leven, stress, dipje in het gehoor, die uiterst pijnlijke tandontsteking die de emmer liet overlopen, die aan de oorzaak liggen.

Alles is op een bepaald moment ontploft. Burnout klonk het bij de dokter. Ik ben sinds drie maanden dan begonnen met TRT in België. Ruisgeneratoren ganse dagen dragen. Het is een wisselvallig parcours geweest. Bleek ook dat ik last had van bepaalde geluiden (bestek, borden, roepende kinderen o.a.) maar in lichte mate. Vanaf 85-90 db wordt het lastig bleek uit een test.

Na drie maanden TRT kan ik zeggen dat de vaste toon die ik hoorde nu enkel nog duidelijk hoorbaar is als het stil wordt. Links en rechts heb ik wel nog uitschieters in de vorm van een piep die qua volume wel zijn afgenomen. Het is wel vervelend want je wordt er altijd aan herinnerd terwijl je het wil vergeten. De lichte overgevoeligheid is gebleven maar is enkel vervelend als ik bijvoorbeeld luide muziek hoor, dan schiet de piep heel luid erboven. Zelf met oordopjes is het kantje boordje.

Voor de rest kan ik een motorfiets horen langsrijden zonder probleem of lawaai van auto's aanhoren. Ik hoop dat die overgevoeligheid toch nog iets verbeterd. Ik doe de ruisgeneratoren nu niet meer gans de dag in, telkens wel een uur of vier schat ik nu. Ik moet de ruistoon ook telkens stiller zetten om het maskeren te vermijden hetgeen juist goed is.

En dat na nog maar drie maanden TRT! Ik slaap wel elke nacht met een lichte pink noise op de achtergrond maar helemaal niet luid, zelf mijn partner stoort er zich niet aan. Zonder de pink noise fixeer ik me nog te veel op hetgeen ik nog hoor. Het is met ups en downs, soms heb ik nog zo een negatieve dag waarin ik gedachten heb die er beter niet zouden zijn maar ik trek me op aan de goede dagen die er nu wel meer en meer zijn.

Ik zat heel diep vorige zomer, zodanig dat ik het leven beu was!! Dit terwijl ik altijd een heel positief en behulpzaam persoon ben geweest. Een beetje perfectionist eigenlijk maar altijd bekommerd om anderen. Dat heeft zich helemaal tegen mij gekeerd. Dat ik een burnout zou krijgen, dat was het laatste waar ik aan gedacht had!! Ik vraag me nu natuurlijk af wat de komende maanden TRT nog qua verbetering gaan brengen. Dankzij TRT kan ik het nu wel regelmatig vergeten en het leven weer gewoon opnemen, met de nodige ups and downs.

Update 24/2/16

Interessante ontwikkelingen ivm mijn problemen. Ik ben bij een kaakchirurg geweest omdat ik nog al mijn verstandskiezen heb waarvan de onderste af en toe licht ontsteken. Blijkt nu dat ik een overbelast kauwstelsel heb (op MRI is de kaakstructuur wel in orde), spieren (vooral masseter) die overbelast zijn van jaren tandklemmen, bewegen van de kaken zonder het zelf te beseffen. Ik moet twee onderste verstandskiezen laten wegnemen alsook twee andere tanden bovenaan (o.a. diegene waarover ik in het begin van het verhaal spreek, de tand die oorspronkelijk moest ontzenuwd worden waardoor ik de zware tandontsteking kreeg) die achterin de mond gelegen zijn. Daarboven is blijkbaar een cyste te zien die er ook uit moet. Mogelijks verklaart dit wel nek- en schouderproblemen, eventueel ook gehoorproblemen maar dat is onzeker.
Laatst gewijzigd door Chris40:-) op wo 24.02.2016 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

moderator
Site Admin
Site Admin

Re: Mijn verhaal

Bericht door moderator » ma 08.02.2016 16:22

deze tekst is door mij aangepast.
De tekst liep zonder witregels achter elkaar door.
Niet te lezen door onze doelgroep dacht ik.
Graag daar mee rekening houden.

met groeten.

jahn

Bericht door jahn » wo 10.02.2016 11:50

Dank je voor je verhaal, Chris.
Je noemt veel factoren die invloed hebben.
Dat kan het ingewikkeld maken.
Des temeer wordt ik blij van de ontwikkelingen die je beschrijft,
mede door trt.
Je verhaal kan helpend zijn voor anderen.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Bericht door Chris40:-) » vr 12.02.2016 10:43

jahn schreef:Dank je voor je verhaal, Chris.
Je noemt veel factoren die invloed hebben.
Dat kan het ingewikkeld maken.
Des temeer wordt ik blij van de ontwikkelingen die je beschrijft,
mede door trt.
Je verhaal kan helpend zijn voor anderen.
Bedankt voor jouw reactie Jahn,

Het is een samenloop van omstandigheden. TRT helpt voornamelijk om de constante piep (nu vooral nog hoorbaar op stille momenten) even te vergeten. Het is er nog altijd maar na een aantal maanden TRT is het wel beduidend stiller. Je kan de draad terug opnemen maar je wordt er wel nog dagelijks aan herinnerd. De lichte hyperacusis is er wel nog altijd. Vnl. vervelend als ik luide muziek hoor of als mensen schreeuwen. Ik lees wel overal dat dit nog kan verbeteren op termijn. Een avondje stappen zit er voorlopig niet in, zelf met doppen heb ik nog last (de piep die het geluid wil overstemmen). Ik luister wel dagelijks naar muziek op lage niveaus om de oren weer gewoon te laten worden aan geluiden.

Groeten! ;-)

Bericht door Chris40:-) » zo 07.08.2016 17:46

Het is even geleden dat ik nog op het forum ben geweest. Laatst ben ik naar een kaakchirurg gegaan om de bovenste wijsheidstanden te laten trekken en een cyste te laten verwijderen. Alles goed verlopen, geen vermindering van tinnitus op dat moment maar de TRT retraining heeft me al heel goed geholpen. Het is weliswaar met vallen en opstaan maar ik kan vandaag, na ongeveer een tien maanden zeggen dat de tinnitus naar de achtergrond is verdrongen. Geen afzonderlijke piepjes meer die heel vervelend waren maar een heel fijne suistoon die enkel nog hoorbaar is als ik ga slapen. Ik zet op mijn gsm een lichte white noise op die zelf mijn partner niet stoort en daarmee is het probleem opgelost. Ik blijf wel nog met chronische spierpijnen zitten na de burnout vorig jaar (soort fibromyalgie, misschien was dat wel de oorzaak van de tinnitus, wie zal het zeggen). Ik probeer zoveel mogelijk te relaxeren en te bewegen. Ik doe de oortjes van de TRT behandeling wel nog dagelijks in, voornamelijk op het werk, kantoorjob, waar het soms een stil kan zijn. Ergens is het ook nog omdat ik er me veiliger mee voel. Ik hoop natuurlijk dat het nog gaat verminderen en uiteindelijk zal weggaan maar ja....Ik slaag er ook in om het dagelijks te vergeten en eindelijk mijn leven weer op te nemen. Op termijn aanvaard je gewoon dat het er is, het komt en gaat nu bij momenten, die "gaat" is dan eerder dat het zodanig stil is dat het niet echt stoort. De hyperacusis is duidelijk ook verbeterd, het geroep van mijn kinderen is bij momenten niet meer storend. Ook kan ik weer naar muziek luisteren. Laatst ging ik naar een optreden in openlucht en ik kon het verdragen op de zijkant, naast de speakers. Tussen de speakers durfde ik eigenlijk niet en ik vrees dat het daarvoor nog te vroeg is maar ik ben al blij met deze lichte verbetering. Ook borden die een knetterend geluid maken zijn minder storend. Het is er nog maar in heel lichte mate. Ook daar hoop ik dat het nog verder verbeterd maar dit is helemaal leefbaar voor mij.

moderator
Site Admin
Site Admin

Bericht door moderator » zo 07.08.2016 22:41

zie a.u.b. mijn eerdere reactie hierboven.
Graag meer witregels en kortere zinnen.
Wil je je tekst aanpassen?

met groeten.

jahn

Bericht door jahn » ma 08.08.2016 21:55

Chris, ik lees goeie ontwikkelingen!
Geweldig de dingen te lezen die beter gaan
En de geluiden van de kinderen beter verdragen,
top!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie