TRT

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Plaats reactie
Keesjo

TRT

Bericht door Keesjo » do 31.03.2016 15:58

hoi allemaal,
mijn naam is Kees en heb sinds een goed half jaar last van oorsuizen. hoewel het moeilijk is om aan te geven hoe luid het is kan ik wel zeggen dat het mijn leven behoorlijk beïnvloed en dan met name juist wanneer ik rust wil hebben na het werk bijvoorbeeld.
ik denk erover om TRT te gaan volgen maar lees verschillende, verouderde ervaringen. kan iemand mij helpen door recente ervaringen te delen? ben opzoek naar advies over een kliniek waar momenteel de beste resultaten behaald worden.

Frits

Re: TRT

Bericht door Frits » do 31.03.2016 19:16

Welkom Kees.

We beschikken niet over een vergelijkend warenonderzoek inzake TRT.

Het GGMD, zie http://www.ggmd.nl geeft trainingen voor het leren omgaan
met tinnitus en hyperacusis. Ik en ook anderen hebben wel positieve ervaringen.
Adelante in Hoensbroek geeft ook uitstekende trainingen.
Zie http://www.Adelante-zorggroep.nl
Maar als je niet in het zuiden woont is dat niet echt handig.

TRT naar het model van Jastrebof en Hazell, dus coaching en geluidsverrijking,
wordt alleen gegeven door IntoEaers. Ook in het zuiden van het land. Zie http://www.intoears.nl

Intoears is een commerciële organisatie. Dus wordt het meestal niet
vergoed door de zorgverzekeraars. Maar ze doen wel goed werk.
Voor de overige instellingen dien je een verwijzing van je huisarts of
KNO-arts te overleggen.

Het is sowieso goed om eerst een KNO-arts te raadplegen om te kijken of er iets
bijzonders aan de hand is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

Keesjo

Bericht door Keesjo » vr 01.04.2016 16:44

Dankjewel Frits,

Via de huisarts ben ik bij een KNO arts geweest. Deze heeft eerst een oordrukmeting gedaan en een audiologisch onderzoek. Daarna een MRI scan van de oor zenuwen i.v.m. een mogelijk tumor daarop. Medisch bleek alles in orde.

Het is moeilijk om een behandelaar te kiezen want wat bij de één werkt, helpt bij de ander niet en ook de reisafstand weegt mee. Van de kliniek Sint Lievenspoort in Gent lees ik goede berichten terwijl men over IntoEars minder positief is.

bedankt voor je antwoord en ik ga ermee aan de slag.

groet Kees

Sher01

Bericht door Sher01 » zo 03.04.2016 17:29

Beste Kees en Frits,

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Sinds een aantal maanden heb ook ik helaas last van oorsuizen. Het begon met een constante piep in 1 oor, daarna werd het een suis en nu lijkt het wel of er constant tintelingen door mijn hoofd te horen zijn. Naar de KNO arts geweest, MRI gehad om een mogelijke brughoektumor uit te sluiten en vervolgens naar huis gestuurd met de mededeling dat zij verder niks voor mij kon doen.
De huisarts gaf aan dat een audiologisch centrum inderdaad hulp kan bieden om met het geluid om te leren gaan, maar bij verdere navraag, blijkt er bij de meeste centra een wachttijd van 5 maanden te zijn. Terwijl juist nu, nu de diagnose gesteld is, hulp echt welkom zou zijn, het is voor mij gekmakend en ik merk dat mijn leven momenteel echt helemaal in het teken staat van het geluid en de emoties.
Inmiddels heb ik alles wat er maar zo'n beetje te lezen valt over tinnitus op internet gelezen en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk lastig vind om te bepalen waar je nou het beste geholpen kunt worden.
Zelf lijkt de TRT behandeling bij InSentis in België me positief, maar ik lees daar op dit forum niet zoveel over.
Iemand daar recente ervaringen mee?
Alle informatie is welkom!

Sharon

Frits

Bericht door Frits » zo 03.04.2016 18:08

Sher01 schreef:
Inmiddels heb ik alles wat er maar zo'n beetje te lezen valt over tinnitus op internet gelezen
Sharon
Beste Sharon, daar moet je dus maar mee stoppen.
De huisarts heeft je een goed advies gegeven, ga dat maar doen.
Het heeft geen enkele zin om maar eindeloos te blijven zoeken.
Voor adressen van audiologische centra kijk op http://www.fenac.nl
Meestal zijn er wachtlijsten.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden. Ik heb al vaak het GGMD
genoemd. Voor adressen zie http://www.ggmd.nl
Als je in het zuiden woont kan je ook terecht bij Adelante.
Zie http://www.adelante-zorggroep.nl

Het is een rot aandoening. Maar er is mee te leven.
Neem vandaag een beslissing en ga morgen stappen ondernemen.

Sterkte er mee en blijf er toch maar een beetje de moed inhouden.
Hartelijke groet,

Frits

Sher01

Bericht door Sher01 » ma 04.04.2016 09:09

Bedankt Frits voor de informatie!
Mijn huisarts adviseerde het audiologisch centrum van het VU (ik woon in Noord-Holland), maar daar is dus een wachttijd van 5 maanden. Ik vroeg me af of de TRT methode de beste methode is om met het geluid om te leren gaan, omdat ik daar positieve dingen over lees.
Vandaar de vraag over InSentis, maar ik ga de mogelijkheden die jij noemt meteen bekijken!

Jos Meeus

Bericht door Jos Meeus » vr 15.04.2016 22:16

Ik heb 12 jaar tinnitus. Heb destijds mijn heil gezocht in Bremen en in Antwerpen. Met die hulp heb ik al die jaren goed met T kunnen leven.
Tot begin dit jaar de T veel heftiger is geworden.
Ben nu op zoek naar ondersteuning in Nederland. Heb eerst het niet vertaalde boek van TRT aangeschaft. En zie op de trt website dat er ook geen officiele trt in Nederland gegeven wordt.
Hoe zouden wij, tinnitus lijders het de verzekeringsmaatschappijen en medische wereld duidelijk kunnen maken dat ze eens echt aktie gaan ondernemen?
In het nedelands tijdschrift geneeskunde van 4 julie 2015 stond een zeer lijvig stuk over tinnitus, geschreven door een 10tal doktoren en professoren van diverse medische centra.
Met als conclusie:in nederland wordt een veelvoud aan behandelmogelijkheden aangeboden. Deze behandelingen worden slechts beperkt ondersteund door resultaten van studies van voldoende methodologische kwaliteit.
Worden er in nederland dan zoveel studies over tinnitus gedaan? Er is zelfs niet 1 instantie die er geld voor over heeft om het Trt boek te laten vertalen.

romika

Bericht door romika » di 19.04.2016 13:06

Beste Jos,

De TRT volgens concept van professor Pawel J. Jastreboff (audiologen zijn ook daar getrained) wordt wel degelijk gegeven in Nederland.
Hiervoor kan je je wenden tot de IntoEars vestigingen.
http://www.intoears.nl/home
Ook op http://www.tinnitus-pjj.com/ kan je alle info vinden. Ook onze Nederlandse audiologen die de TRT geven zijn hier opgenomen.

Dus ik zou zeggen verdiep je eens in deze informatie en neem desnoods eens contact op met een van de vestigingen van IntoEars.

In elk geval veel sterkte gewenst.

Hartelijke groet,
Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

romika

Bericht door romika » di 19.04.2016 13:13

Hallo Sher01,

Ik heb je vanmorgen een antwoord gemaild.

Hartelijke groeten,
Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

Keesjo

Bericht door Keesjo » wo 20.04.2016 20:21

Hoi allemaal,
Omdat ik vind dat ik het aan mijzelf verplicht ben verder te zoeken dan de KNO arts heb ik contact gezocht met IntoEars in Krimpen aan de IJsel. Waarom daar? Het is voor mij het dichtst bij (60Km) en denk dat zij inderdaad wel de TRT toepassen van Pawel J. Jastreboff .
Vandaag voor een intake gesprek geweest bij Dennis M. Nandoe. Sympathieke man die oprecht overkomt. Volgende afspraak over een paar weken voor nog een counseling en een ruismaskeerder voor het linker oor die ik dan 1 uur per dag moet gebruiken.
ongeveer 80 % van de cliënten heeft er op 1 of andere manier baat bij. Ik geeft het (en mezelf) een kans en hou jullie op de hoogte.

jahn

Bericht door jahn » do 21.04.2016 10:10

Dat verwoordt je treffend, Keesje,
'aan mezelf verplicht ben om verder te zoeken ...'.
Ik wens je goede ontwikkelingen met trt en
ik volg het graag.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Keesjo

Bericht door Keesjo » do 11.08.2016 20:42

Hoi allemaal,

Op 20 april liet ik jullie weten een ruis maskeerder te hebben via IntoEars in Krimpen ad. IJssel welke ik nu een paar maanden gebruik.
Eerst een uur per dag maar nu zo vaak/lang ik wil.

De maskeerder geeft een kleine ruis in het oor waardoor je je eigen ruis/piep niet meer hoort of het niet meer opvalt.
Ook versterkt hij het omgevingsgeluid een beetje.
Direct voordeel hiervan is de rust die het mij geeft als ik daar aan toe ben, einde van de dag bijv.

Of het suizen/piep ook al minder is zonder maskeerder kan ik nu nog niet zeggen. Wel ben ik er aan gaan wennen dat het soms erger is en soms minder aanwezig. Als ik erg moe ben, fysiek of mentaal, is het erger. Ook bij verkoudheid of griep nemen de klachten toe.
Als ik aan het sporten ben is het luider maar daarna, in rust, is het minder dan voor het sporten!
Grote delen van de dag heb ik er minder last van dan voorheen maar soms komt het erg hard binnen als het omgevingsgeluid wegvalt.

Over het geheel kan ik zeggen dat het beter met mij gaat dan een half jaar geleden maar vindt het moeilijk om aan te geven of dat komt door de maskeerder, de gesprekken met de audicien, de gewenning of een combinatie ervan.
Ik ga er van uit dat het nooit meer weg gaat maar wel minder kan worden, of dat ik er minder bewust van ben.

ik wens jullie het beste en tot horens.

Keesjo

jahn

Bericht door jahn » za 13.08.2016 15:35

Dat komt positief over, Keesjo.
Jouw verhaal kan ook anderen inspireren:
de combinatie van verschillende hulpbronnen
maken toch een verschil!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie