medicatie en tinnitus

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

HarryM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13.04.2017 11:54

medicatie en tinnitus

Bericht door HarryM » vr 21.04.2017 11:34

Ik heb ruim twintig jaar tinnitus. Bekende oorzaak: teveel lawaai gemaakt. Ik heb echter driemaal in mijn leven medicatie gekregen waarbij als bijwerking ook oorsuizen stond vermeld, en steeds vermeerderde het volume van mijn tinnitus. Heeft iemand anders ook ervaring dat het volume van de tinnitus is toegenomen door gebruik van medicatie? Zou dat volume weer teruggebracht kunnen worden als je stopt met medicatie?

wings of love
Berichten: 82
Lid geworden op: do 07.04.2016 18:20

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door wings of love » vr 21.04.2017 11:47

Yep!!Heb het nu 23 jaar en ook ik heb dat ervaren.
Heb nu geen medicatie meer maar het oorsuizen neemt helaas niet af!
Het enigste wat helpt(misschien een open deur) is RUST...op ieder gebied.
Mijn mazzel is dat ik niet meer werk!Scheelt karrevrachten stress!

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Frits » vr 21.04.2017 13:02

HarryM schreef:Zou dat volume weer teruggebracht kunnen worden als je stopt met medicatie?
Het is te proberen. Maar realiseer je wel dat je die medicatie ergens
voor gebruikt. Wat kan de schade zijn als je er me stopt?
En het is nog maar de vraag of je tinnitus minder zal worden.

Beter is om te gaan overleggen met de voorschrijvend arts of er nog
andere mogelijkheden zijn.
Hartelijke groet,

Frits

Johnpon
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Johnpon » za 22.04.2017 10:46

Ja, bij mij is het verergert door benzo's. (lorazepam, zolpidem en clonazepam).
Ik weet niet in hoeverre verbetering nog zal op treden als ik minder of ze niet meer inneem.
Lorazepam ben ik aan het afbouwen. Opvallend is wel dat zodra ik lorazepam neem mijn tinnitus erger wordt.

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Frits » za 22.04.2017 19:00

Johnpon schreef:Ja, bij mij is het verergert door benzo's. (lorazepam, zolpidem en clonazepam).
Tja, waarom zou je deze middelen dan slikken?
Medicijnen hebben allemaal onbedoelde bijwerkingen.
Je kan er dus alleen maar slechter van worden.

Afbouwen dus. Maar doe het met beleid en zo nodig
hulp.
Hartelijke groet,

Frits

Johnpon
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Johnpon » zo 23.04.2017 14:57

Lorazepam heb ik gekregen in een periode dat ik erg onrustig was, die wil ik wel afbouwen maar de psychiater vindt dit nu nog onverstandig omdat te doen. Clonazepam heb ik als probeersel gekregen, maar niet langer dan een week gebruikt en afgebouwd. Zolpidem gebruik ik nog omdat ik niet zonder medicatie kan slapen. Die tinnitus is te overheersend. Ik wil er wel van af maar weet niet hoe ik de nacht door kan komen.
De nacht is juist het moment dat ik die tinnitus even kwijt ben.

Ik heb zoveel last van tinnitus dat ik de dood als enigste optie zie. Ik kan er niet mee leven.
Voorheen had ik er minder last van zodat het dragelijk was, maar nu is het zo overheersend dat ik er veel hinder van ondervindt. Alles wat ik voor heen deed kan ik niet meer en wat resteert is niet meer de moeite waard om voor te leven.

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Frits » zo 23.04.2017 18:00

Johnpon schreef: Alles wat ik voor heen deed kan ik niet meer en wat resteert is niet meer de moeite waard om voor te leven.
Dat is wel een hele heftige uitspraak. Ik weet eigenlijk niet wat ik hierop
moet zeggen. Je hebt wel meer geschreven dat je het niet meer ziet zitten.
Maar je bereikt er niets mee. Niemand kan er iets mee.

Je schrijft dat je alle dingen die je voorheen deed niet meer kunt doen.
Dat kan waar zijn. Ik kan dat niet overzien. Maar wat dus rest is kijken
wat je nog wel zou kunnen doen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat er niets meer op de wereld is wat
voor jou enigszins de moeite waard zou zijn om voor te leven.

Nagaan wat je nog wel kan doen waar je bevrediging in kan vinden. Dat
zou jouw taak moeten zijn
Het gaat om zingeving. Wat wil je nog doen met je leven. Ondanks je be-
perkingen.
Misschien is dat een mooi onderwerp om met je therapeut bespreken.
Hartelijke groet,

Frits

Johnpon
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Johnpon » ma 24.04.2017 10:19

Doezelen en Slapen is wat ik graag doe. Maar dat kan niet dag en nacht.
Natuurlijk zijn er dingen die ik graag zou willen doen, maar dat lukt nu ook niet meer.
Er blijft zo weinig over en dat vind ik niet de moeite waard. Een therapeut heb ik niet. Alleen een psychiater die mij tot nu toe niet veel goeds heeft gebracht. Verder een huisarts die fouten maakt en niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Niet mee denkt.

nicole
Berichten: 407
Lid geworden op: za 08.10.2011 12:59

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door nicole » di 25.04.2017 20:04

Verstandig om eens uitvoerig met jouw psychiater te gaan spreken. Misschien kun je iemand die jou goed kent ter ondersteuning meenemen?

Johnpon
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Johnpon » wo 26.04.2017 14:14

Bedankt. Dat ga ik doen.


Ik heb ook een te hoge bloeddruk geconstateerd 96/159
Ik weet niet in hoeverre een hoge bloeddruk tinnitus kan verergeren, het lijkt mij toch wel verstandig om daar ook iets aan te doen.

Bloeddruk verlagers als: Nebivolol, Isradipine, Lacidipine en Olmesartan lijken geen tinnitus te veroorzaken of te verergeren.

nicole
Berichten: 407
Lid geworden op: za 08.10.2011 12:59

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door nicole » do 27.04.2017 00:29

Een lagere bloeddruk zou zelfs je Tinnitus kunnen verminderen....
Praat erover met je arts zou ik zeggen

kneister
Berichten: 43
Lid geworden op: do 19.01.2017 19:48

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door kneister » vr 28.04.2017 13:18

Je bloeddruk is momentopname, om een goed beeld te krijgen, moet je je bloeddruk veelvuldig meten op verschillende momenten op de dag. 1 meting zegt nog niet veel!

Johnpon
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Johnpon » za 29.04.2017 09:23

Dat heb ik ook gedaan. zelfs over een langere periode. Steeds te hoog.
Volgens mijn huis arts is het niet schrikbarend, maar wel te hoog.
Ik eet normaal al weinig zout, gebruik knoflook pillen en drink bietensap, maar dat help niet genoeg.

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door Frits » za 29.04.2017 12:01

Johnpon schreef: Ik eet normaal al weinig zout, gebruik knoflook pillen en drink bietensap, maar dat help niet genoeg.
Ik denk dat de huisarts wel gelijk heeft. Het is niet schrikbarend.

Eigenlijk is het ook wel logisch dat het te hoog is.
De situatie waarin je nu verkeert veroorzaakt heel
veel stress. En dat werkt bloeddrukverhogend.

Ik zou me er maar niet zo druk om maken. Want dat
werkt op zich ook weer stressverhogend. Probeer dat
een beetje te voorkomen. Hoe moeilijk dat misschien
ook is.

En dat steeds maar weer meten daar zou ik maar mee
stoppen. Ook dat werkt stress in de hand.

Ik heb de bloeddruk ook zelf een tijdje moeten opnemen.
Je wordt er gek van. Altijd zie dat het weer te hoog is.
Ik ben er radicaal mee gestopt. Dat geeft een beetje rust
in de tent.
Meten is weten maar als je aan de situatie niets kan
veranderen heeft het weinig zin.

Dus............ mijn advies is stoppen met meten en iets
leuks gaan doen. Er is mooi weer in aantocht dus lekker
naar buiten.

Heb een beetje vertrouwen het komt allemaal weer goed.
Hartelijke groet,

Frits

kneister
Berichten: 43
Lid geworden op: do 19.01.2017 19:48

Re: medicatie en tinnitus

Bericht door kneister » za 29.04.2017 20:47

He Johnpon,
Ben het met Frits eens, de verhalen die je de laatste tijd plaatst hier op het forum geven het beeld dat je momenteel veel last hebt van je tinnitus en dus ook daardoor waarschijnlijk stress, wat je bloeddruk kan laten stijgen. probeer meer te ontspannen, ook al is dit lastig met die piep, blijf gezond eten dan kan je bloeddruk verbeteren. de waarden die je eerder noemde had ik ook een paar keer ongeveer, 95-160, dat was bij mij toen ik meer stress had een paar maanden terug, de laatste 2 metingen had ik pas terug en die waren weer "normaal", 80-150.
Kom op John het gaat beter worden, geloof dat, tis "mindfuck xl " die tinnitus dat weet jij als de beste, maar het kan verbeteren, denk positief en de rest volgt, klinkt erg goeroe weet ik maar het is de manier denk ik, ga je goed man!
Gr Mike

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten