TRT - Minder 'bezig' zijn met luidheid T... maar hoe meet ik de luidheid van mijn tinnitus?

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Plaats reactie
Jan64

TRT - Minder 'bezig' zijn met luidheid T... maar hoe meet ik de luidheid van mijn tinnitus?

Bericht door Jan64 » vr 15.09.2017 07:25

Beste mensen,

Al geruime tijd volg ik TRT. Ben getriggerd door de uitspraak: 'Severity of tinnitus and its impact on life does not correlate with its psychoacoustical characterisation'. Zie pag 18 van het boek Tinnitus Retraining Therapy van Jastroboff en Hazell. Dus hoe luid het is maakt niet uit hoeveel impact het heeft.

WIl dat graag geloven...

Maar ik ben er wel mee bezig en sinds mijn piep luider (door een avond met meer geluid) is geworden, lijkt het alsof ik weer helemaal met TRT overnieuw moet beginnen. Ik zit steeds te analyseren of het luider is geworden, misschien inmiddels alweer hersteld door de tijd, lasertherapie en oor-acupunctuur (daar is het de vorige keer ook beter van geworden). Of dat ik me er nu meer op richt en ik de T daardoor luider waarneem.

Nu dacht ik als als onderdeel van mijn retraining te bepalen wat de luidheid is van mijn T. Immers onder artsen gaat het beeld dat het veel zachter is dan velen denken. Prof. De Ridder zegt in een Youtube-filmpje dat de luidheid vaak maar enkele decibellen is... Als het weinig blijkt te zijn dan kan ik denken, het is geen big deal, anderen hebben er veel meer last van dus waar doe ik moeilijk over...

Door het 'objectief' vast te stellen, hoop ik dat ik minder zit te luisteren naar mijn piep... Is het nu luider of zachter..? En dat flink aantal keren per dag... alles wat aandacht krijgt wordt groter... dus minder aandacht wordt het kleiner... Gewoon om de week of zo het 'objectief' vaststellen. Maar hoe doe je dat? En dan ook mijn voortgang 'monitoren'. Dus van een flink aantal keren per dag naar 1 keer per week (maand...) gericht de luidheid vaststellen, lijkt mij winst!

Graag jullie advies,

Dank alvast,

Jan

Johnpon

Re: TRT - Minder 'bezig' zijn met luidheid T... maar hoe meet ik de luidheid van mijn tinnitus?

Bericht door Johnpon » zo 22.10.2017 15:34

Als de luidheid niet bepalend is dan was er ook niet zo mee bezig denk ik?

Voor mij is de luidheid en het soort toon wel bepalend voor de mate het de aandacht trekt en daardoor zou beteken dat je er meer last van zou hebben. De druppel valt in een plas niet op, maar vele druppels vormen wel een plas.

Bepalend is wel het de reactie je er bij hebt. Ik wordt er onrustig van. Dan wil ik er voor weg vluchten maar dat lukt niet en kan ik niks meer dan huilen. Dat lucht soms wel op.

De cirkel van aandacht en je negatieve reactie er op moet weg, maar dat ik zooooooooo moeilijk. Ik wens dat ik het kon verdringen.

Jan64

Re: TRT - Minder 'bezig' zijn met luidheid T... maar hoe meet ik de luidheid van mijn tinnitus?

Bericht door Jan64 » zo 22.10.2017 20:21

Hallo Johnpon, dank voor je reactie! We zijn het met elkaar eens dat luidheid wel belangrijk is. Ik ben weer begonnen met de ruisgeneratoren (eigenlijk gehoorapparaten (de Widex Dream) met white noise) en dat scheelt zeker! Misschien ook wat voor jou. Ik heb ook hypnotherapie gehad, dan leer je je geluid anders te zien, te labelen. Bijv. dat je 'geluid' je er aan herinnert om actief te worden. Dus een andere betekenis te verbinden aan het geluid. Moeilijk maar het kan. Veel sterkte toegewenst! Jan

Johnpon

Bericht door Johnpon » do 26.10.2017 12:03

Ik heb in het verleden op proef twee hoor apparaten met ruisgeneratoren geprobeerd. Mijn gehoor is eigenlijk nog te goed voor een gehoorapparaat en die ruisgeneratoren maakte het alleen maar erger. Dus ik had er niet zo veel aan. Misschien had ik ze achteraf gezien toch moeten houden want de proef tijd was tekort en mogelijk dat je er later misschien wel wat aan zou kunnen hebben?

Hypnotherapie wilde ik ook eens proberen, maar hoorde hier en daar dat het niet werkt.

Jan64

Bericht door Jan64 » do 26.10.2017 12:22

In het begin zijn die ruisgeneratoren/gehoorapparaten wel wennen, ik denk dat er veel verschil zit in de ruisgeneratoren. Handig is om de ruis qua luidheid zelf in te kunnen stellen. Je oren moeten er iig niet 'moe' van worden.
Bij hypnotherapie zit er veel verschil tussen de therapeuten... Zelf heb ik het van Jos van Boxtel (www.mindspring.nl) gehad, en erg goed bevallen.

Plaats reactie