Gehoorschade na Cinema bezoek

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Bjorn-O

Gehoorschade na Cinema bezoek

Bericht door Bjorn-O » do 14.10.2010 14:36

bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GQJ30JPCK

Een 17-jarig meisje uit het Antwerpse Kalmthout heeft aan een cinemabezoek gehoorschade overgehouden. Tijdens de vertoning van de sciencefictionfilm 'Inception' zat ze mogelijk te dicht bij de luidsprekers.

Alsof een oude tv staat te zoemen: dat geluid hoort Célestine Aerden sinds vorige week vrijdag in haar hoofd. Zelf vergelijkt ze het geluid met dat van een Mosquito, een toestel dat gebruikt wordt om hangjongeren te verjagen. Het verspreidt een zeer hoog zoemgeluid dat alleen jongeren onder 25 horen.

Célestine ging vorige week in de bioscoop kijken naar de film Inception met Leonardo diCaprio.Ze zat op de achterste rij, 'niet ver van de geluidsboxen'. Op het einde van de film hoorde de scholiere een vreemde toon. 'Alleen mijn rechteroor piepte - de box hing rechts. En alleen ik had er last van, mijn vriendinnen niet.'

Ze dacht dat het gezoem wel zou verdwijnen, zoals vroeger, toen ze na een fuif af en toe haar oren voelde suizen. Maar de vreselijke toon verdween niet. Integendeel, hij bleef. Célestine trok met haar klachten naar de huisarts en die stelde tinnitus als mogelijke diagnose.

Drie keer per dag medicijn

'De haartjes in het begin van mijn slakkenhuis zijn beschadigd. Operatief kan dat niet meer hersteld worden. Ik neem nu drie keer per dag het medicijn betahistine.'

De gehoorschade heeft nu al impact op haar leven. 'Mijn huisarts raadde me af om woensdag naar het concert van Santana in het Antwerpse Sportpaleis te gaan.' Een ander voorbeeld: 'Vandaag (gisteren, nvdr.) werden we onderworpen aan een luistertest op school. Ik moest oordopjes indoen tegen de pijn. Ook bij leerkrachten die te hard praten, komen zulke beschermers van pas, net zoals tijdens de speeltijd. Als iemand aan mijn rechterkant zit, en dus als het ware tegen mijn rechteroor spreekt, doet dit best wel pijn.'

Célestine vreest dat ze de gehoorschade de rest van haar leven met zich zal meedragen. 'Ik mag niet letten op die tuut. Maar soms is het stil, en dan erger ik me er verschrikkelijk aan. Ook bij veel lawaai is het vreselijk.'

Erica47

Bericht door Erica47 » do 14.10.2010 16:42

Jak.
Hier krijg ik rillingen van ellende van.

Maar het geluid is zeker een ding dat me uit bioscopen houdt.
(Aan concerten e.d. deed ik al niet meer, maar dat heeft andere redenen).

Ik kan alleen maar hopen dat ze goede begeleiding krijgt.

Erica

Brederordie

Bericht door Brederordie » do 14.10.2010 17:39

HET IS VRESELIJK... op zo een jonge leeftijd op zo een manier hiermee te moeten worden geconfronteerd............ :-(

Frits

Re: Gehoorschade na Cinema bezoek

Bericht door Frits » do 14.10.2010 17:56

Bjorn-O schreef:bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GQJ30JPCK

Een 17-jarig meisje uit het Antwerpse Kalmthout heeft aan een cinemabezoek gehoorschade overgehouden. Tijdens de vertoning van de sciencefictionfilm 'Inception' zat ze mogelijk te dicht bij de luidsprekers.

Alsof een oude tv staat te zoemen: dat geluid hoort Célestine Aerden sinds vorige week vrijdag in haar hoofd. Zelf vergelijkt ze het geluid met dat van een Mosquito, een toestel dat gebruikt wordt om hangjongeren te verjagen. Het verspreidt een zeer hoog zoemgeluid dat alleen jongeren onder 25 horen.

Célestine ging vorige week in de bioscoop kijken naar de film Inception met Leonardo diCaprio.Ze zat op de achterste rij, 'niet ver van de geluidsboxen'. Op het einde van de film hoorde de scholiere een vreemde toon. 'Alleen mijn rechteroor piepte - de box hing rechts. En alleen ik had er last van, mijn vriendinnen niet.'

Ze dacht dat het gezoem wel zou verdwijnen, zoals vroeger, toen ze na een fuif af en toe haar oren voelde suizen. Maar de vreselijke toon verdween niet. Integendeel, hij bleef. Célestine trok met haar klachten naar de huisarts en die stelde tinnitus als mogelijke diagnose.

Drie keer per dag medicijn

'De haartjes in het begin van mijn slakkenhuis zijn beschadigd. Operatief kan dat niet meer hersteld worden. Ik neem nu drie keer per dag het medicijn betahistine.'

De gehoorschade heeft nu al impact op haar leven. 'Mijn huisarts raadde me af om woensdag naar het concert van Santana in het Antwerpse Sportpaleis te gaan.' Een ander voorbeeld: 'Vandaag (gisteren, nvdr.) werden we onderworpen aan een luistertest op school. Ik moest oordopjes indoen tegen de pijn. Ook bij leerkrachten die te hard praten, komen zulke beschermers van pas, net zoals tijdens de speeltijd. Als iemand aan mijn rechterkant zit, en dus als het ware tegen mijn rechteroor spreekt, doet dit best wel pijn.'

Célestine vreest dat ze de gehoorschade de rest van haar leven met zich zal meedragen. 'Ik mag niet letten op die tuut. Maar soms is het stil, en dan erger ik me er verschrikkelijk aan. Ook bij veel lawaai is het vreselijk.'
Tragisch. Je vraagt je af waarom de een er wel last van heeft en de ander niet.
Ze was tenslotte niet de eerste die op die plaats zat. Of zou het zo zijn dat andere bezoekers er misschien later last van krijgen?
Helaas, we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.

Of bestahistine de oplossing is, daar heb ik zo m'n twijfels over.
Hartelijke groet,

Frits

romika

Bericht door romika » do 14.10.2010 18:16

Frits schreef:Tragisch. Je vraagt je af waarom de een er wel last van heeft en de ander niet.
Ze was tenslotte niet de eerste die op die plaats zat. Of zou het zo zijn dat andere bezoekers er misschien later last van krijgen?
Helaas, we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.
Ja een naar verhaal, echt heel vervelend zeg voor dat meisje.

Maar om antwoord te geven op wat Frits net zei:
Mijn KNO-arts wist mij te vertellen dat het ook te maken heeft met het feit of iemand er gevoelig voor is.
Blijkbaar kunnen er bv een aantal mensen naast dezelfde box staan waar een bepaald geluid uitkomt.
Van dat aantal heeft een groot gedeelte nergens last van terwijl een ander er een oorsuis aan over houdt.

Dus dat kan een verklaring zijn.
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

Kees

Bericht door Kees » do 14.10.2010 19:07

Je kunt wel meerdere verklaringen opnoemen, maar daar heeft Célestine niets aan.
Zij zit met de brokken, maar ze is nog jong, dus het kan nog wel wat herstellen.

Het is bekend dat de één er gevoeliger voor is dan de ander.
Niet iedereen met een MP3-speler of een iPod krijgt last van Tinnitus.

Ook niet alle discogangers die de disco induiken in het weekend.
Net als alle housepary bezoekers, een aantal loopt het op de meesten niet.

Misschien wel op latere leeftijd, de oren hebben natuurlijk wel een optater gehad.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Brederordie

Bericht door Brederordie » do 14.10.2010 19:34

Kees schreef:Je kunt wel meerdere verklaringen opnoemen, maar daar heeft Célestine niets aan.
Zij zit met de brokken, maar ze is nog jong, dus het kan nog wel wat herstellen.

Het is bekend dat de één er gevoeliger voor is dan de ander.
Niet iedereen met een MP3-speler of een iPod krijgt last van Tinnitus.

Ook niet alle discogangers die de disco induiken in het weekend.
Net als alle housepary bezoekers, een aantal loopt het op de meesten niet.

Misschien wel op latere leeftijd, de oren hebben natuurlijk wel een optater gehad.
Zo is het Kees... helaas :(

Bjorn-O

Bericht door Bjorn-O » do 14.10.2010 23:40

Inderdaad, maar ik denk dat ze op z'on jonge leeftijd ( zoals kees zei ) nog veel kans maakt om haar oren te recupereren. Natuurlijk met de juiste oorbescherming om een volgend lawaaitrauma te besparen.

Maar wat wel goed is dat zo'n dingen meer in de media aan bod komen.
Zo zien de jongere generaties is dat ze hun oren helemaal naar de vaantjes helpen, wat ik zelf ook te laat ontdekte :-)

Maar ik denk dat we nog niet het laatste hebben gezien met T en H...
Als je zelf tegenwoordig ergens al een filmpje gaat zien waar sommige DB pieken bij bepaalde stukken al tot de +-100 DB uitschieten...

Wij denken dat wij zwak zijn met onze oren, maar onze oren zijn eigenlijk meer gewaar van het schade ( bij de meeste ) en geven ons duidelijke waarschuwingen dat we ze zwaar hebben overbelast.
Wat een normale gezonde reactie is van het lichaam als iets word geforceerd.

Ik wil niet weten hoe het gehoor gesteld gaat zijn van deze generaties binnen 20-30 jaar... Maar bon, in die tijd zal de medische wereld meer en meer wakker geschud worden. En hoe meer mensen zo'n afschuwelijke kwaal meemaken, hoe meer kans dat er meer geld word gepompt in de onderzoeken die op de moment al op gang zijn.

philipper

Bericht door philipper » vr 15.10.2010 12:50

Ik werk zelf in een cinema in het Antwerpse als jobstudent. Daardoor mag ik onbeperkt gratis films gaan zien met vrienden. Inception was 1 die ik overlaatst ook heb gezien. Het viel mij inderdaad ook op dat deze film ontzettend luid stond. Heb er achteraf ook 2 dagen last van gehad maar mijn piep is gelukkig niet veergerd.

Ben hierover wel gaan klagen bij mijn baas en hij heeft me toen verteld dat hij ervoor ging zorgen dat het geluid minder hard zou staan.

Frits

Bericht door Frits » vr 15.10.2010 13:00

Bjorn-O schreef:Inderdaad, maar ik denk dat ze op z'on jonge leeftijd ( zoals kees zei ) nog veel kans maakt om haar oren te recupereren. Natuurlijk met de juiste oorbescherming om een volgend lawaaitrauma te besparen.

Zo zien de jongere generaties is dat ze hun oren helemaal naar de vaantjes helpen, wat ik zelf ook te laat ontdekte :-)

Als je zelf tegenwoordig ergens al een filmpje gaat zien waar sommige DB pieken bij bepaalde stukken al tot de +-100 DB uitschieten...

Wij denken dat wij zwak zijn met onze oren, maar onze oren zijn eigenlijk meer gewaar van het schade ( bij de meeste ) en geven ons duidelijke waarschuwingen dat we ze zwaar hebben overbelast.

Ik wil niet weten hoe het gehoor gesteld gaat zijn van deze generaties binnen 20-30 jaar... Maar bon, in die tijd zal de medische wereld meer en meer wakker geschud worden. En hoe meer mensen zo'n afschuwelijke kwaal meemaken, hoe meer kans dat er meer geld word gepompt in de onderzoeken die op de moment al op gang zijn.
We moeten van de medische wereld geen wonderen verwachten. Ook al kan ze nog zo veel in de (verre) toekomst.
Beschadigingen aan je lichaam is toch beter te voorkomen. Je wordt er nooit echt beter van.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » vr 15.10.2010 15:38

Bjorn-O schreef:Inderdaad, maar ik denk dat ze op z'on jonge leeftijd ( zoals kees zei ) nog veel kans maakt om haar oren te recupereren. Natuurlijk met de juiste oorbescherming om een volgend lawaaitrauma te besparen.

Precies.

Met dit soort ellende zou je eigenlijk weer de publiciteit op moeten zoeken.
Steeds maar weer hameren op die belachtelijk vele decibels die steeds overal geproduceerd worden.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Tom88

Bericht door Tom88 » vr 22.10.2010 14:32

Bjorn-O schreef:...heeft aan een cinemabezoek gehoorschade overgehouden. Tijdens de vertoning van de sciencefictionfilm 'Inception' zat ze mogelijk te dicht bij de luidsprekers. alleen jongeren onder 25 horen.
Dit is precies wat er mij is overkomen! Verschrikkelijk voor haar. Ik weet precies hoe het voelt.

Ik ging als cinofiel gemiddeld 3-4 keer per week naar de bios (ik had al T maar wist niet van gevaren door hard geluid). Totdat ik naar een IMAX film ging. Dat is HARD!!!!! Links van mij een box...links is nu mijn 'probleemkant'. Ik mis de bios nog elke dag... Ga nu iets van 5 x per jaar, maar het is niet meer genieten zoals vroeger...

Sterkte voor het meisje...

Bjorn-O

Bericht door Bjorn-O » vr 22.10.2010 17:16

Tom88 schreef:
Bjorn-O schreef:...heeft aan een cinemabezoek gehoorschade overgehouden. Tijdens de vertoning van de sciencefictionfilm 'Inception' zat ze mogelijk te dicht bij de luidsprekers. alleen jongeren onder 25 horen.
Dit is precies wat er mij is overkomen! Verschrikkelijk voor haar. Ik weet precies hoe het voelt.

Ik ging als cinofiel gemiddeld 3-4 keer per week naar de bios (ik had al T maar wist niet van gevaren door hard geluid). Totdat ik naar een IMAX film ging. Dat is HARD!!!!! Links van mij een box...links is nu mijn 'probleemkant'. Ik mis de bios nog elke dag... Ga nu iets van 5 x per jaar, maar het is niet meer genieten zoals vroeger...

Sterkte voor het meisje...
op maat gemaakte met goede filter, en je kan gaan hoor. Ga centraal zitten, niet naast de boksen.
Self study is keeping open a creative mind,filling it with the sparks and information it needs.To filter thoughts that are unnecessary. And to block the grey mass of emotions that blind us from reality. ~ Myself

udo j

Bericht door udo j » vr 22.10.2010 21:29

Ik ga af en toe naar de film met opmaat gemaakte doppen in maar
ideaal vind ik het niet want met de praat gedeelte komt je piep
er boven uit door de doppen dan ben ik geneigd om te even uit te
doen maar met actie moet je ze weer als de donder in doen.

Hoeveel db weet ik niet maar verbaast met niks als het rond de 100 db licht.
mvg udo

bertheeren

Bericht door bertheeren » do 28.10.2010 22:53

Vervelend dit, hier (roosendaal) in de bioscoop is het geluid eigenlijk nooit te hard, nooit gehoorbeschadigingen gehad daar. Evenals t theater, zijn o.a. daarom ook de leukere uitgaans plaatsen.

Plaats reactie