Leven met hyperacusis op "één" België, do 3 feb

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

pieter 1973

Bericht door pieter 1973 » vr 04.02.2011 11:42

Dank voor je getuigenis Ludo. Hopelijk gaat het altijd maar meer en meer in de actualiteit komen betreffende tinnitus en hyperacusis. Misschien komt de geneeskunde dan eens echt op gang voor een effectief middel te ontwikkelen waarbij t&h ongelukkigen écht baat bij hebben in plaats van hen wandelen te sturen. Zelf ben ik ook een groot muziekliefhebber/verzamelaar (geweest) maar vanwege tinnitus komt daar alleen nog maar meer stof op ipv ze te draaien.

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » vr 04.02.2011 12:36

Heb de hele uitzending gezien.
Je geeft een goed beeld van hoe te leven met H. (en T), LK. Het lijkt me niet eenvoudig - pas door het te zien, begrijp je er meer van. Mijn complimenten!
(Het tikken met dat plastic bord op de zachte ondergrond had van mij weer niet gehoeven, dat raakt aan m'n misofonie ;-))

Een goede waarschuwing voor muzikanten en concertbezoekers, maar je ziet nu al dat men niet luistert. Ongelooflijk! Iemand met een geluidstrauma die opkomt voor meer decibellen :?

Enne ... Plastic Bertrand (Ca plane pour moi is het enige nummer dat ik ken :) ) is natuurlijk wat bekender, dus die zullen ze daarom sneller genoemd hebben.

herci
Contacteer:

Bericht door herci » vr 04.02.2011 13:03

Hns

Bericht door Hns » vr 04.02.2011 13:48

herci schreef:Hier opnieuw te bekijken: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... 4/1.955932
Herci; dank voor deze link.

LK; die drummer heeft wel een punt. Een drumstel zonder versterking gaat idd al
snel over de 100 db heen. En vanaf 70 db kun je al schade oplopen.....

Iedereen zou dus altijd met oordoppen e.d. in uit moeten gaan. Dat zal nooit gebeuren, en dus.....

Gr, Hns

LK

die drummer gaat niet over de 100 dBA leq

Bericht door LK » vr 04.02.2011 16:35

de norm die Schauvliegen voorstelt is:
maximum 100 dBA Leq gemeten over 15 minuten
en tot 115 dBC Leq gemeten over 15 minuten.

Kijk eens goed naar de meter bij die drummer...
Bovenaan komen de piek waarden in het groot die regelmatig pieken over de 100 dB
onder de piekwaarde staat in het klein de gemiddelde dBA waarde, die bijna de ganse tijd onder de de 94 dB blijft , en het is die waarde waar het in het wetsvoorstel over gaat... zet daar nu een bassist en gitarist bij dan zal het in het slechtse geval dubbel zo luid worden dat is dan 93 dB + 3 dB = 97 dB A
geen enkel probleem bij de voorgstelde limiet.
Trouwens twee Belgische festivals: Marktrock en Maanrock zijn deze zomer nooit over de dbA 100 geweest gemeten 15 minuten lang..
De rijksuniversiteit van Gent hebben beiden festivals 3 dagen lang gemeten..
Het drum fragment is puur misleiding van de media en publieke opinie..
Groeten,LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

Hns

Re: die drummer gaat niet over de 100 dBA leq

Bericht door Hns » vr 04.02.2011 18:40

Maar dit is een niet versterkte meting. Het podiumgeluid wordt nog versterkt + het zaalgeluid = kans op T&H.
Overigens worden die pieken wel steeds waargenomen, al is het niet constant.

Als het vanaf 70 dB al gehoorschade op kan leveren, is dit sowieso een discutabel voorgesteld limiet,
alsof het daarmee klaar zou zijn. Mensen denken dan "veilig" te zijn wat gewoon niet zo is.

Gr, Hns

LK

volledig mee eens , maar

Bericht door LK » vr 04.02.2011 19:21

volledig mee eens , maar lager dan 100 dBA zal de limiet nooit gaan.
dan zijn we bij de besten van Europa buiten Duitsland 99 en wonder boven wonder Italie 95 dB.
Ik zou zeggen voor alle zekerheid de oordoppen nog niet uitlaten als je gevoelige oren hebt...
Wist je dat mensen met blauwe ogen en blond haar gevoeliger zijn aan de oren? Lopen vlugger een geluidstrauma op..
Blijkt uit statistieken...
Groeten LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

Maartje

Re: volledig mee eens , maar

Bericht door Maartje » vr 04.02.2011 19:39

LK schreef:volledig mee eens , maar lager dan 100 dBA zal de limiet nooit gaan.
dan zijn we bij de besten van Europa buiten Duitsland 99 en wonder boven wonder Italie 95 dB.
Ik zou zeggen voor alle zekerheid de oordoppen nog niet uitlaten als je gevoelige oren hebt...
Wist je dat mensen met blauwe ogen en blond haar gevoeliger zijn aan de oren? Lopen vlugger een geluidstrauma op..
Groeten LK
Goh LK, doen Italianen toch iets goed?? :P
En die zijn vaak niet blond, dus minder kans op geluidstrauma's....
Ik ga toch mijn haren maar eens verven, of helpt dat niet meer achteraf?? 8-)

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

Hns

Re: volledig mee eens , maar

Bericht door Hns » vr 04.02.2011 21:04

LK schreef:Wist je dat mensen met blauwe ogen en blond haar gevoeliger zijn aan de oren? Lopen vlugger een geluidstrauma op..
Groeten LK
Logisch. Het is heel dom om zonder oordopjes te gaan feesten. En ja, blond.....zucht.

Als we het dan toch over statistieken hebben.....

Hoe groot is eigenlijk de kans dat je "iets" oploopt bij concerten e.d. Zijn daar cijfers over bekend?

Gr, Hns

sen

Bericht door sen » vr 04.02.2011 21:12

Franky zegt dat het.....
Het fimpje waar Franky aan het woord is zegt genoeg,dus.....
.........,ja uitzending
Hoeveel mensen hebben deze uitzending gezien

:gaf2:
Pfffffffff

Hns

Bericht door Hns » za 05.02.2011 15:00

Er wordt gezegd dat 50% (of zegt hij 15?) van de bezoekers
na het uitgaan een suis of fluit hoort. Maar dat zegt niets over
blijvende schade.

Vandaar mijn vraag of daar cijfers over bekend zijn.....

Gr, Hns

olufade

Bericht door olufade » za 05.02.2011 16:39

Met alle respect, maar aan 100db kan je volgens mij geen rockfestival organiseren.

We moeten ook opletten dat we de betutteling niet al te ver gaan doordrijven.

Roken is ook ongezond, maar niemand verplicht je om te roken.

Niemand verplicht je ook om naar een festival of rock concert te gaan.

Ga je erheen dan weet je dat je tot 103db (dat lijkt mij een aanvaardbaar maximum) te verwerken kan krijgen. Neem dan ook voorzorgen, en draag oordoppen. Die je dit niet, tja dan moet je de mogelijke gevolgen maar dragen.

Het is vooral belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden over de gevaren, en dat er dan zelf hun conclusies uit kunnen trekken.

Kees

Bericht door Kees » za 05.02.2011 18:23

olufade schreef:Met alle respect, maar aan 100db kan je volgens mij geen rockfestival organiseren.

We moeten ook opletten dat we de betutteling niet al te ver gaan doordrijven.

Roken is ook ongezond, maar niemand verplicht je om te roken.

Niemand verplicht je ook om naar een festival of rock concert te gaan.

Ga je erheen dan weet je dat je tot 103db (dat lijkt mij een aanvaardbaar maximum) te verwerken kan krijgen. Neem dan ook voorzorgen, en draag oordoppen. Die je dit niet, tja dan moet je de mogelijke gevolgen maar dragen.

Het is vooral belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden over de gevaren, en dat er dan zelf hun conclusies uit kunnen trekken.

Tsja, dat wordt dan na 5 minuten helaas weer wegwegen.
Wordt dan een duur kaartje.

98 dB - 7 min.
101 dB - 3,5 min.
104 dB - 1.5 min.
107 dB - nihil
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Cinetonic

Bericht door Cinetonic » za 05.02.2011 21:44

Volgens mij zou er gewoon meer moeten gedaan worden om het geluid meer voort te dragen. Alle speakers staan steeds op het podium maar nooit bv. extra speakers halverwege het terrein. Zo zou je het volume lager kunnen zetten en zou het toch verder goed te horen zijn.

Als ze dan toch nog zo'n hoge geluidsnormen zouden aannemen kunnen ze beter gigantische billboards op de terreinen plaatsen met reclame voor oordoppen en met een imponerende slogan zodat je ze ook werkelijk gaat dragen.

LK

100 dB A is de norm in 7 Europese landen

Bericht door LK » zo 06.02.2011 10:09

spijtig dat zelfs op dit forum waar ongeveer 40% van de bezoekers een bepaalde gradatie van Hyperacusis heeft er nog mensen zijn die geloven dat 103 dBA op een festival gedurende 4 dagen geen probleem is voor de oren...
Groeten LK

Plaats reactie