Cafébaas krijgt 120.000 euro boete voor luide muziek

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
LordoftheRing

Cafébaas krijgt 120.000 euro boete voor luide muziek

Bericht door LordoftheRing » di 09.04.2013 11:50

Uit Het Nieuwsblad van vandaag:

GENT - De Gentse rechter Jan Van den Berghe heeft dinsdag de cafébaas van Le Bleu, een danszaak in de Gentse Overpoort, veroordeeld tot een celstraf van 18 maanden en een boete van 120.000 euro.
Op 12 oktober vorig jaar stelden controleurs vast dat de muziek in Le Bleu, een danscafé midden in de Overpoortstraat, meer dan 94 decibel haalde, een stuk boven de toegestane 90 dB.

Waslijst

Op zich is dat niet zo'n zware overtreding, maar Boone heeft al een hele waslijst aan veroordelingen voor geluidsoverlast. In 2011 zat hij zelfs vijf dagen in de cel nadat hij een celstraf van 18 maanden had gekregen. In beroep werd die straf echter weer teniet gedaan.
Boone werd dinsdag opnieuw veroordeeld. Rechter Van den Berghe noemde de cafebaas 'een hardleerse, onverbeterlijke milieucrimineel'.

'Ondanks vier eerdere veroordelingen voor geluidsinbreuken blijft u gewoon verder doen. U overtreedt bewust de geluidsnormen om met luidere muziek een bepaald cliënteel te lokken en meer winst te maken.'

'U vervalst de concurrentie tegenover uw collega's die zich wel aan de normen houden. Bovendien kost geluidsoverlast de maatschappij handenvol geld aan middelen voor controles en behandeling van gezondheidsklachten zoals tinitus.'

Boone werd veroordeeld tot 18 maanden effectieve celstraf en een boete van 60.000 euro. Zijn bvba kreeg ook nog eens een boete van 60.000 euro. Of hij opnieuw beroep aan zal tekenen is nog niet duidelijk.

Het Openbaar Ministerie vroeg dinsdag nog de onmiddellijke aanhouding van de cafébaas, maar daar ging de rechtbank niet op in.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 130409_018
Volg mijn verhaal op rinustinnitus.blogspot.be

Frits

Re: Cafébaas krijgt 120.000 euro boete voor luide muziek

Bericht door Frits » di 09.04.2013 13:18

Ik vind het wel een mooi verhaal. Het blijkt dus
dat je in België niet zomaar een hoop lawaai kan
maken.
Hoe het met geluidsoverlast van cafés in Nederland
is weet ik niet. Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee.

Laten we hopen dat het besef doordringt dat het ver-
dragen van hard geluid voor mensen zo z'n grenzen heeft.
Hartelijke groet,

Frits

de redder

Bericht door de redder » di 09.04.2013 17:27

Hier hebben we ook normen, alleen worden ze niet nageleefd.

De laatste keer (2 jaar terug) was ik in een discotheek waarbij het naar binnen gaan de muziek al vrij hard stond maar
des te later op de avond des te harder de muziek ging...
Am i part of the decease or am i part of the cure.

LordoftheRing

Bericht door LordoftheRing » di 09.04.2013 18:43

Daar blijf je toch niet?
Volg mijn verhaal op rinustinnitus.blogspot.be

Plaats reactie