Veroorzaakt een mobiel een hersentumor of tinnitus?

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

jvdhammen

Veroorzaakt een mobiel een hersentumor of tinnitus?

Bericht door jvdhammen » wo 12.06.2013 16:30

Geen duidelijk bewijs voor verband tussen hersentumoren en langjarig gebruik van mobieltje
http://www.nvvs.nl/Items/nl-NL/Nieuws/V ... -mobieltje (in kort weergegeven)

Om eventuele gezondheidsschade door gebruik van mobiele telefoons aan het licht te brengen, met name tumoren in het hoofd,
wordt al langere tijd onderzoek gedaan. Op dit moment zijn gegevens beschikbaar over een gebruiksperiode van 13 jaar.
Daaruit komt geen duidelijk bewijs naar voren dat deze gebruiksduur een verhoogd risico geeft op een hersentumor of andere
tumoren in het hoofd (zoals een brughoektumor). Over de risico’s op langere termijn kan niets worden gezegd: daarvoor zijn
langere looptijden van het onderzoek nodig. Dit schrijft de Gezondheidsraad in een advies dat maandag is aangeboden aan de
staatssecretaris van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu.

Hier tegenbewijs dat wel schadelijk is:
http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikele ... iel_bellen
Er staat dat de Gezondheidsraad geen verschillend gewicht heeft toegekend aan het Deense cohortonderzoek, de onderzoeken van Hardell en het Interphone onderzoek.
Onze eerste conclusie is derhalve dat de leden van de Gezondheidsraad of:
- geen enkel onderzoek bestudeerd hebben, of
- bewust met misleiding van de lezers bezig zijn.
Het IARC (onderdeel van de WHO) heeft in haar analyse van deze drie studies al aangegeven de resultaten van het Deense onderzoek niet mee te nemen wegens 'considerable misclassification in exposure assesment' van de in het onderzoek meegenomen proefpersonen. Het komt er in feite op neer dat één groep bellers vergeleken is met een andere groep bellers, zonder enige informatie over het belgedrag mee te nemen. Ook op het Interphone onderzoek was het nodige aan te merken.

Via googlen op hersentumor en mobiel, zijn te veel wetenschappelijke bewijzen te vinden.
In verschillende landen zoals Belgie, Frankrijk, Spanje en meer mogen de jonge jeugd geen mobiel hebben of wordt geadviseerd om geen mobiel te geven.

Dus er is weer sterke lobby bezig van telecombedrijven en overheid met dit nieuws.

Gehoorproblemen: veelvuldig mobiel bellen kan oorsuizingen (tinnitus) veroorzaken
http://www.gezondheidsweb.eu/gezondheid ... eroorzaken
10 minuten bellen per dag verhoogt de kansen op oorsuizingen met 71%

Er bestonden al sterke vermoedens rond en die vermoedens worden nu door een Oostenrijkse studie bevestigd: veelvuldig
mobiel bellen kan oorsuizingen (tinnitus) veroorzaken. 10 minuten bellen per dag verhoogt de kansen op oorsuizingen met
71%, zo blijkt uit de studie.
Wie zijn mobiele telefoon vaak gebruikt, is met deze gewaarschuwd. Het kan alleszins geen kwaad om het mobieltje minstens
een deel van de dag buiten gebruik te stellen. De studie verschenen in Occupational & Environmental Medicine, een uitgave van
BMJ Publishing Group, associeert veelvuldig mobiel bellen klaar en duidelijk met chronische oorsuizingen.
Met die oorsuizingen is het een vreemd probleem. Een groot deel van de bevolking heeft er last van, zonder dat in de meeste
gevallen duidelijk is waar ze vandaag komen. Bovendien blijkt er tot dusver nog geen doeltreffende behandeling voor
oorsuizingen beschikbaar te zijn. Wie er mee zit opgezadeld, kan er dus heel veel last van ondervinden.

De onderzoekers die de studie uitvoerden, vermoedden dat tientallen miljoenen Europeanen last hebben van oorsuizingen als
gevolg van een te druk gebruik van de mobiele telefoon. Die oorsuizingen staan ook wel bekend onder de wetenschappelijke
naam tinnitus. De American Tinnitus Association schat dat alleen al in de Verenigde Staten meer dan 50 miljoen Amerikanen af
te rekenen hebben met tinnitus. Tinnitus of oorsuizingen kan de slaap verstoren, vermindert het concentratievermogen en kan
leiden tot afwezigheid op het werk.
Hans-Peter Hutter, researcher aan het Institute of Environmental Health aan de Universeit van Wenen, merkt op dat tinnitus of
oorsuizingen de kwaliteit van het leven kunnen aantasten. Hutter dringt aan op meer onderzoek om dat de tot dusver
beschikbare behandelingen geen definitieve oplossingen aanreiken. Het regelmatig gebruik van de mobiele telefoon voor
minstens vier jaar lijkt het risico op tinnitus of oorsuizingen te verdubbelen. Bovendien nemen de kansen op chronische tinnitus
toe, een vorm van de aandoening die minstens drie maanden onafgebroken voelbaar is.

Hutter vergeleek 100 patiënten die voor chronische tinnitus werden behandeld met 100 andere mensen zonder de aandoening
die door het lot werden aangeduid. De twee groepen werden gedurende een jaar gevolgd. Iedereen met een oorziekte, hoge
bloeddruk of die medicatie gebruikte, werden van de studie uitgesloten. Bijna alle deelnemers maakten gebruik van een
mobiele telefoon.
Laatst gewijzigd door jvdhammen op za 15.06.2013 20:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Frits

Re: mobiel veroorzaakt het hersentumor of tinnitus?

Bericht door Frits » wo 12.06.2013 16:53

Ik kan al die wetenschappelijke onderzoeken niet
beoordelen.Het is mijn vak niet.

Ik gebruik zelf nauwelijks een mobiele telefoon. Ik
heb dat ook nooit gedaan. Alleen maar voor SMS-berichten.
Toch heb ik dagelijks heftige tinnitus en hyperacusis.

Ik ken tientallen mensen die dagelijks veel mobiel
telefoneren. Tinnitus is hun onbekend. Gelukkig maar!

Ik vind het moeilijk om die berichten op hun waarde te
schatten. Hopelijk komt er op den duur meer duidelijkheid
door onafhankelijke onderzoeken.
Hartelijke groet,

Frits

jvdhammen

Re: mobiel veroorzaakt het hersentumor of tinnitus?

Bericht door jvdhammen » wo 12.06.2013 21:25

De 2e artikel gaat over dat mobiel tinnitus kan verergeren of veroorzaken.
Dus het kan enkel of een groep lotgenoten hiervan een probleem zouden kunnen hebben.

Iedereen kan dingen opzoeken met googlen en je kan al die artikelen lezen.
Niemand kan je verplichten om het te doen , maar je kan ook niet zomaar nieuws voor waar aannemen.

Ik zoek het wel uit, omdat ik te veel tegenstrijdigheden vind en ik heel belangrijk vindt dat we ons goed moeten voorlichten.
We worden gewoon te veel in de maling genomen en dat het geld een grote rol speelt voor mijn gevoel.
Onafhankelijke onderzoeken door overheid en medische wereld zijn er heel weinig en kijk dan wel goed welk lobby erachter zit.
Dus ik ga van meerdere onderzoeken uit, ervaringsdeskundigen en vooral wat de argumenten van beiden kanten zijn.

Ook ik merk dat ik niet te lang met mobiel moet bellen en ook met welk mobiel ik bel.
Zeker van gezondheidsraad, verwacht je dat ze met goed verhaal komen en dat er vooral naar waarheid wordt gekeken.
Ik kreeg al kriebels van deze nieuws, vandaar ik het gecheckt hebt, en zeker als je iemand meemaakt waarvoor ik mijn mobiel
uit moest doen en in de auto heb achtergelaten bij bezoek van jaren terug, van begin van mobiele tijdperk.

udo j

Re: Veroorzaakt ee mobiel een hersentumor of tinnitus?

Bericht door udo j » wo 12.06.2013 21:58

Het lijkt mij duidelijk dat telcombedrijven veel macht hebben omdat er
veel geld in om gaat.

Ik kan me voorstellen dat bellen met de telefoon tegen je oor behoorlijk je
oor binnen gaat net als een mp3 speler.

Maar dat geld dan ook voor alle telefoons. Ik hou de telefoon altijd schuin tegen
me oor. Er van af gekeerd ivm met de H.

De mobiel zet ik altijd op speaker. Ik kan duidelijk gesprekken mee luisteren als
mensen telefoneren en de beller dus goed horen wat zo de gehoorschelp binnen gaat.

Of de straling een factor speelt is nog steeds niet gebleken maar daar hebben de
bedrijven dan ook baat bij.

Met name wifi lijkt me ook niet gezond maar daar zit ik rondom in. Ik zelf heb ook wifi
maar de straling van de buren krijg je cadeau.

mvg udo

Kees

Re: Veroorzaakt ee mobiel een hersentumor of tinnitus?

Bericht door Kees » do 13.06.2013 19:18

udo j schreef:Het lijkt mij duidelijk dat telcombedrijven veel macht hebben omdat er
veel geld in om gaat.

Ik kan me voorstellen dat bellen met de telefoon tegen je oor behoorlijk je
oor binnen gaat net als een mp3 speler.

Maar dat geld dan ook voor alle telefoons. Ik hou de telefoon altijd schuin tegen
me oor. Er van af gekeerd ivm met de H.

De mobiel zet ik altijd op speaker. Ik kan duidelijk gesprekken mee luisteren als
mensen telefoneren en de beller dus goed horen wat zo de gehoorschelp binnen gaat.

Of de straling een factor speelt is nog steeds niet gebleken maar daar hebben de
bedrijven dan ook baat bij.

Met name wifi lijkt me ook niet gezond maar daar zit ik rondom in. Ik zelf heb ook wifi
maar de straling van de buren krijg je cadeau.

mvg udo

Inderdaad, de straling van de buren krijg je cadeau.
Als ik op mijn PC kijk zie ik 10 verschillende routers
op het lijstje staan die mijn PC heeft gedetecteerd.
Dus van alle 10 heb je een hoeveelheid straling die je cadeau krijgt.

Tevens is in een Zwitsers onderzoek gebleken dat UMTS wel
degelijk een hoeveelheid ongezonde straling oplevert.

Maar de macht van de providers is groot en de
veilingen hebben miljarden opgebracht voor de staat.
Dus wordt er nooit wat teruggedraaid,
dat gaat nog vele miljarden meer kosten.
\
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

jvdhammen

Re: Veroorzaakt een mobiel een hersentumor of tinnitus?

Bericht door jvdhammen » zo 25.08.2013 00:01

Er is nieuwe ontwikkelingen gaande met mobiele telefoons.
De nieuwe mobiels worden met lage sarwaarde geproduceerd, dus dit probleem gaat tot het verleden horen.

Kun je stralings-armer bellen?
Ja, dat kan.
1. Let bij de aankoop op de SAR waarden van je telefoon. http://www.sardatabase.com/
2. Gebruik de luidspreker indien mogelijk.
3. Houdt tijdens het verbinding maken de telefoon niet tegen je hoofd/ lichaam.
4. Bel niet in afgesloten ruimtes en ook niet in treinen, metro's, tram ed.

Zie de sites van Belgie. Duitsland, Frankrijk, Engeland, Oostenrijk enz helaas geeft Nederland alleen een verborgen aanwijzing
hoe met deze risicovolle techniek om te gaan. ZOEK DE RELATIEF VERBORGEN SITE VAN HET NEDERLANDSE KENNISPLATFORM
Duitse Politievakbond zal de wetenschappelijke begeleiding van de invoering van het BOS Digitalfunk – systeem nauwgezet
volgen en beveelt aan om zich ten minste te houden aan de gedragsregels van het Bundesamt für Strahlenschutz:
1. Bel indien mogelijk met het vaste net
2. Stuur bij voorkeur een SMS zodat de afstand tussen mobieltje en het hoofd relatief groot is
3. Houd mobiele gesprekken zo kort mogelijk
4. Niet telefoneren bij slechte ontvangst
5. Gebruik mobieltjes met lage SAR-waarden
6. Gebruik hands-free telefonie
7. Houd het mobieltje tijdens de verbindingsprocedure niet aan het oor omdat dan het elektromagnetisch veld dan het sterkst is

Wat wordt verstaan onder Elektro Magnetische Velden/ straling (hierna EMV)?
EMV van hoogspanningsmasten en het elektriciteitsnet noemen we EMV velden. EMV van zendinstallaties draadloze
communicatie apparatuur noemen we straling. EMV straling komt zowel binnenshuis en buitenshuis voor: draadloze
computerverbindingen, draadloze telefoons, draadloze modem, Wlan, Wifi, enz. Tegenwoordig wordt iedereen in onze
maatschappij in verschillende mate aan een uiteenlopende “cocktail” van elektromagnetische straling en velden blootgesteld.

Is de hoeveelheid EMV in het leefmilieu in de loop der jaren toegenomen?
Ja. De totale hoeveelheid is jaarlijks stijgend door alle nieuwe technieken die erbij komen, zowel buitenshuis als binnen in de
woning. Bovendien worden er nu vooral ook kunstmatige stralingsvormen gebruikt, die in de natuur zelfs helemaal niet
voorkomen. Ons lichaam heeft hier dus ook geen genetische ervaring mee.

Waarom is een mens (over)gevoelig voor EMV?
In het menselijke lichaam (ook dierlijk en plantaardig) komen allerlei vormen van uiterst subtiele elektromagnetische processen
voor. Onze gezondheid hangt daarvan af. Straling van draadloze communicatie veroorzaken daarom zwerfstroompjes en
oscillaties in het lichaam van mens, dier en plant, die de interne elektromagnetische werking van het lichaam onomkeerbaar
kunnen verstoren.

Hoe kunnen EMV de lichaamsprocessen nadelig beïnvloeden?
Elektromagnetische velden kunnen op verschillende manieren nadelig inwerken op levende organismen. Lang werd
verondersteld dat dit alleen kon gebeuren via overmatige verhitting en het opwekken van elektrische wisselstromen in het
weefsel. In toenemende mate komt er ook wetenschappelijk bewijs beschikbaar dat EMV verschillende biologische
ontregelingen kan veroorzaken.

Is deze beïnvloeding door EMV schadelijk voor de gezondheid?
Er zijn meer dan honderd bekende en wetenschappelijk beschreven biologische ontregelingen die door EMV straling en velden
kunnen ontstaan. Het is meer dan plausibel dat dit ook gezondheidsrisico's tot gevolg heeft. Naast onomkeerbare
ontregelingen zijn er ook aanwijzingen voor chronische aandoeningen en syndromen, die de levenskwaliteit ernstig kunnen
aantasten.

Welke symptomen en aandoeningen zijn tot nu toe in verband gebracht met EMV?
Stressverhoging en vitaliteitverlies zijn de twee meest opvallende symptomen die optreden bij mens en dier en ook bij planten.
Concreet kan het bij mensen gaan om een combinatie van fysieke stress en onrust, vermoeidheid, slecht slapen, aanhoudende
hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen, lichtflitsen in de ogen, tintelingen in armen en benen, oorsuizingen, hartkloppingen,
vertraagde genezingsprocessen, leukemie, kanker, Parkinson en vele andere ontregelingen.

Kan een mens de zwakke EM velden van telefoons en zenders rechtstreeks en bewust voelen?
Nee, want we hebben er geen bewust zintuig voor. Wat er het dichtst bij komt zijn de indirecte belevingen van pijn, warmte, duizeligheid ed.

Kan het kwaad als de zender van het mobieltje mij een warm oor bezorgt?
Ja, want het is niet alleen het warmer worden van het oor, er treden nog tientallen andere ontregelingen op. Daar komt bij dat
niet alleen het oor warmer wordt maar ook het achterliggende hersenweefsel. Hersenweefsel kan slecht tegen verwarming.

Hoe kun je deze verwarming voorkomen?

Korte gesprekken, gebruik een oortje, mobieltjes niet op het lijf dragen.

Hoe schadelijk zijn EM velden van zendmasten en mobieltjes op de langere termijn?

Ook dit is wetenschappelijk meer dan plausibel dat op lange termijn de hoeveelheid stress en vitaliteitsverlies
gezondheidsschade met zich mee zal brengen. Veel ervaringen wijzen op chronische klachten bij langdurige bestraling.

Kunnen mijn onbegrepen chronische klachten verband houden met EMV?
Ja, dat kan. Als u al langere tijd een of meer symptomen of aandoeningen heeft die hierboven genoemd zijn. Breng het bij uw
huisarts ter sprake, heeft die er geen kennis van, bezoek dan een andere huisarts (er is vrije keuze van huisarts)

Is Elektrohypersensitiviteit (EHS: Electro Hyper Sentsitivity) een door medici erkende aandoening?
In Nederland niet. De Wereld Gezondheidsorganisatie erkent de aandoening wel (WHO factsheet 296).

Waarom zijn veel doktoren zo onwetend over EMV?
Het zat niet in de gangbare medische opleiding. Bovendien werd elektromagnetisme in de 17de en 18de vaak geassocieerd
met kwakzalverij en homeopathie. Artsen zijn er daarom nog steeds huiverig voor. Nog onbegrepen chronische symptomen
worden door hen vaak gezien als psychosomatisch (“het zit tussen de oren”)(net zoiets als heksenverbranding).

Is deze technologie wel goed uitgetest, voordat ze op de markt kwam?
Nee, althans niet voor zover het gaat over het verband tussen straling en gezondheid. Alleen de techniek wordt verbeterd voor
gezondheidsrisico's is geen oog in NL.

Wat weten we van de werking van EMV op dieren, zoals koeien, vogels, bijen, etc.?
Langzaam ook meer dan genoeg om ook hier voorzichtigheid te betrachten. http://www.stopumts.nl/pdf/RIVM%20rapport%20(1).pdf

Wat is het verschil tussen laag– en hoogfrequente velden?
De EMV straling is een wisselspanning met een hoog aantal trillingen per seconde. Dat heet “frequentie”. Elektrische apparatuur
(zoals elektrische wekkers, het lichtnet, adapters en hoogspanningsleidingen) genereert in de nabijheid velden die met een
relatief lage frequentie trillen (50x per seconde). Draadloze apparatuur (zoals DECT- huistelefoons, draadloos internet en
GSM- of UMTS-masten) werkt daarentegen met velden uit een veel hoger frequentiegebied (van honderdduizend tot miljarden
keer per seconde. GigaHetz)

Zijn er wettelijke normen voor blootstelling aan EMV?
Nee normen zijn er niet wel richtlijnen. Die zijn er in NL alleen voor kortetermijn-blootstelling tegen overmatige verhitting van
levend weefsel. Er zijn geen normen/ richtlijnen die beschermen tegen de honderden stress en vitaliteitsontregelingen waar
iedereen aan blootgesteld is. Daarnaast zijn er ook geen richtlijnen voor synergie effecten, opstapeling van bv chemische,
medicamenteuze, landbouwgif, werkstress effecten.

Weten we al voldoende over de inwerking van EMV op onze gezondheid?

Ja, wat betreft beleidsveranderingen die manen tot voorzichtigheid. Nee wat betreft het doorzien van levende organismen in
relatie tot EMV velden/ straling. Er is relatief gezien nog beperkt inzicht in gecombineerde en cumulatieve effecten die kunnen
ontstaan bij blootstelling.

Wat is de stand van de wetenschap
Er zijn momenteel haast 18000 wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd. Die geven meer dan voldoende aanleiding om
voorzichtiger met deze risicovolle techniek om te gaan

Waarom wordt er niet meer over bekend gemaakt?
Op dit moment wordt van overheidswege alleen bekend gemaakt wat wetenschappelijk met 95% zekerheid bewezen is. De
lat wordt hiermee onbewijsbaar hoog gelegd en dat is vooral gunstig voor de industrie en de handel in elektronische
communicatie apparatuur. De overheid streeft naar het voorkómen van “onnodige onrust”. Tegelijk streeft de overheid naar
groei van de economie: ze heeft de neiging gezondheidsproblemen door EMV te bagatelliseren.

Wat kun je zelf doen om je tegen EMV te beschermen?
Probeer de blootstelling aan EMV die gedurende de 24 uur van de dag optreedt zo laag mogelijk te houden. Keuze van de
woninglocatie, inrichting van eigen huis en werkplek. Ben je echt elektrohypersensitief, dan is afscherming de enige
mogelijkheid. Afscherming tijdens de slaap lijkt het meest noodzakelijk. Daar bestaan technische middelen voor, zoals
afschermend gaas, speciale klamboes, etc. Het algemene devies is: “De zender uit of uit de zender”.

Welke waarden aan straling worden beschouwd als veilig?
Is niet eenduidig te zeggen, maar het ALARA principe, of voorzichtigheidsprincipe of het voorzorgprincipe zou gezien de
wetenschappelijke inzichten van kracht moeten zijn. Dat wil voor NL zeggen dat de richtlijnen drastisch lager moeten worden.
Het Europees parlement stelt strengere regels voor blootstelling aan EMV voor. Het is aan de landen zelf om die regelgeving
over te nemen of niet. De verschillen tussen de afzonderlijke landen zijn groot, wat wijst op veel verwarring en onduidelijkheid
op dit gebied.

Bron: http://www.stralingsrisicos.nl/index.ph ... mainmenu-2

udo j

Bericht door udo j » zo 25.08.2013 13:09

Bedankt voor deze nuttige informatie.

Ik denk dat er ook veel mensen zijn vooral jongeren die de mobiel naast hun
op het nachtkastje hebben liggen en als wekker gebruiken.

Dat lijkt me zeer schadelijk als je de mobiel overdag ook nog eens intensief gebruik.

mvg udo

Kees

Bericht door Kees » zo 25.08.2013 15:13

Doe net als ik, leven zonder mobiel.

Neem die alleen mee als ik de deur uit ga
om te fietsen of ga logeren bij familie.
Maar dan zit die in mijn broekzak.

Nu op vakantie zit de mobiel ook in mijn broekzak.
Gebruik hem ook niet, alleen om even een sms'je
naar de kids te sturen dat we goed zijn aangekomen.

Verder gebruik ik alleen thuis mijn vaste telefoonaansluiting.
Bel dus mobiel gemiddeld voor nog geen € 30,00 per JAAR.

Soms snap ik mensen ook niet, zitten dan de hele
dag met zo'n mobiel in de handen te klooien.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

dvdtje

Bericht door dvdtje » zo 25.08.2013 20:59

Hier precies zo. Mijn mobiel ligt meestal met een
lege batterij in mijn tas of in een la.
Sinds kort wekr ik niet meer, maar mocht hem op
mijn werk niet gebruiken, in de auto niet en thuis
ben ik op een vast toestel te bereiken.
Maar ook vaste telefoonaansluitingen werken vaak
met draadloze units in huis. Ik denk niet dat we in
deze tijd nog die straling kunnen ontlopen.
Groetjes, Doortje

Frits

Bericht door Frits » zo 25.08.2013 22:24

dvdtje schreef:deze tijd nog die straling kunnen ontlopen.
Nee, dat denk ik ook niet. Overal zowel binnen als buiten ons huis
is elektronica te vinden. We kunnen er niet meer buiten.
Wat de nadelige gevolgen zijn zien we pas op langer termijn.
Hartelijke groet,

Frits

hendrik1

Bericht door hendrik1 » ma 26.08.2013 09:18

Precies, maar waar ik er zelf iets aan kan doen probeer ik dat wel.

Een leuk praktisch voorbeeld van iets wat je niet kunt zien blijkbaar,
en toch ziet blijkbaar:

We hadden op het bureau in de kamer
een DECT telefoon staan, net als boven op de werkkamer.

Heel erg gemakkelijk geen snoer in huis.
Nadat we veel hadden gelezen over de DECT gingen we expirimenteren.
Dus beide DECT telefoons vervangen door "ouderwetse" draad telefoons.

Onze tienerzoon kwam thuis, liep de kamer in en zei:
"Zo, hebben jullie eindelijk een keer het bureau
zeer goed afgestoft en goed opgeruimd".
We hebben hem toen ook gevraagd om even
op de werkkamer te kijken.
En een item dito opmerking.

Toen ik aangaf dat ik alleen maar de DECT telefoons
weg had gezet, geloofde hij ons eigenlijk niet!
Ook wij hadden het gevoel dat de bureau's er opgeruimder uitzagen.
Zoals je opeens beter door een raam kunt kijken
die je net gewassen hebt.
Of een erg stoffige kast na het nat afnemen.
(reken maar dat ik dat als huisman zijnde ken en doe! :mrgreen: )

Maar we waren vooral verrast dus dat we blijkbaar
iets zagen wat we niet konden zien,
het zag er alleen maar opgeruimder uit!

Gelukkig loop ik niet in de wereld rond,
en zie dat het overal "stoffig" is.

Maar dat er meer "zichtbaar" is en dat we
eigenlijk niet echt weten,
wat het met ons doet,
daar ben ik wel van overtuigd.

Ik merk zelf bijvoorbeeld dat ik blindelings
aan kan geven wanneer we onder een hoogspanningskabel rijden.
Ik voel dat aan mijn kiezen!

Kan er prima mee leven en levert geen overlast op,
maar voor mij wel een beeld dat er dus "iets" meer is dan ik zie.

Gelukkig ben ik ook technisch wat geschoold en weet
elektromagnetische velden e.d.

Voor mij wel een bevestiging dat we ons aan meer
bloot stellen dan we eigenlijk weten.
Laat staan dat we met zekerheid weten wat het doet.

In mijn ogen ontkom je levend in de huidige wereld,
er niet meer aan.
En dus moet je er mee leren omgaan,
en je eigen weg in zoeken.
Voor mij dus uit en aan wanneer gewenst.

En ook daarover is weer iets leuks te zeggen:
Regelmatig doe ik dan de telefoon aan,
en kort daarna belt dan mijn vrouw,
of een van de kinderen.
Of komt er een SMSje binnen.

Deze unieke "service" of "provider"
heb ik blijkbaar alleen met
mijn vrouw en kinderen.
Dat wil ik ook maar zo houden denk ik.
hendrik

Frits

Bericht door Frits » ma 26.08.2013 11:47

Zo is het. Je kunt er eigenlijk niets aan doen.
Weer terug gaan naar de ouderwetse draadtelefoon.
Dat is een mogelijkheid. En waarom niet eigenlijk.
Ik heb er geen behoefte aan om al telefonerend door het
huis te wandelen.

Vroeger hadden we niets anders. Overal had je telefooncellen.
Vaak lange rijen wachtenden als iemand zo nodig een half uur
met zijn/haar geliefde moest bellen.

Misschien is er een risico dat je tinnitus kan krijgen of ménière.
Maar dat is lang niet met iedereen het geval. Ik durf haast de
zeggen de meeste mensen niet.

Er zijn mensen die last hebben van de hoogspanningskabels.
Ik niet. En de meeste mensen niet. Men heeft het plan om alle
hoogspanningskabels in de grond te stoppen. Er zal niets veran-
deren. Een laag asfalt houdt het echt niet tegen. Het magnetische
veld blijft. En wat zit er nog meer onder de grond?

Ik vraag me ook af wat de effecten zijn van sterke straalzenders
zoals bij Lopik en andere plaatsen. Ik heb er nog nooit wat over
gehoord.

We zullen er mee moeten leven. Meestal lukt dat ook wel. Of
anders verhuizen naar de Sahara. Maar dat heeft weer andere
nadelen. Al die schorpioenen.........Brrr!
Laatst gewijzigd door Frits op ma 26.08.2013 13:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Frits

dvdtje

Bericht door dvdtje » ma 26.08.2013 12:16

Het is niet alleen die hoogspanning of straling van telefoons.
Wat te denken van alle elektriciteit in huis. Niet alleen de
apparaten maar de hele bedrading, overal lekt straling.
Persoonlijk denk ik dat je het niet op moet zoeken. Ontlopen
kunnen we het niet meer, maar het beperken wel, dus geen
elektrische apparaten bij je bed. Neem zo'n ouderwetse
wekker die je op moet draaien bijvoorbeeld in plaats van een
wekkerradio en geen opladers voor telefoons en dergelijke op
je nachtkastje.
Straling hoort bij deze tijd en we zullen er mee zal moeten
leven en het accepteren, want terug naar een tijd zonder straling
en elektriciteit kan niet meer, we zouden niet eens meer willen.
Groetjes, Doortje

nicole

Bericht door nicole » ma 26.08.2013 15:20

Wellicht is emigreren naar een land zonder moderniteiten een goed idee?

Frits

Bericht door Frits » di 27.08.2013 19:49

jvdhammen schreef:Er is nieuwe ontwikkelingen gaande met mobiele telefoons.
De nieuwe mobiels worden met lage sarwaarde geproduceerd, dus dit probleem gaat tot het verleden horen.
Oh, wat heerlijk! Komt het toch nog goed.

De meeste problemen lossen zich uiteindelijk toch vanzelf op.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie