Collectieve rechtszaak tegen Mosquito

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
vragen

Collectieve rechtszaak tegen Mosquito

Bericht door vragen » wo 17.09.2014 16:55

We hebben er 700 euro voor nodig om een rechtszaak te starten tegen de Mosquito en aanverwante producten. Help jij ons mee? Geef het door!

http://www.rechtspraak.nu/dossiers/mosq ... en-worden/
Laatst gewijzigd door vragen op wo 17.09.2014 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

jahn

Re: Collectieve rechtszaak tegen Mosquito

Bericht door jahn » wo 17.09.2014 19:20

Wil je het nader toelichten?
Hoe-wat-waar-wie?
Zijn andere wegen overwogen/geprobeerd?
(Radar, NVVS, Consumentenbond, ........ ).
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » wo 17.09.2014 19:40

Helaas doet de link het bij mij niet.
Hartelijke groet,

Frits

vragen

Bericht door vragen » wo 17.09.2014 21:03

Als het goed is werkt de link nu wel. Ik wil proberen deze toestellen verboden te krijgen. Overigens ben ik van mening dat alle apparaten verboden moeten worden dat gehoorschade kan geven. Op een simpele mp3 speler zitten Europese regels op. Zo mag een mp3 speler maximaal volume leveren van 85dB. Maar op apparaten waaraan iedereen in het publiek kan worden blootgesteld zitten geen regels op. Dus je kunt in theorie je stereo zo hard zetten dat mensen in je omgeving gehoorschade oplopen. Hoogfrequent geluid van 80dB kan al funest zijn voor je gehoor, zo schrijft een audioloog. Zie pagina 8 op http://wbl.nu/uploads/files/5567cb27a2b ... ologie.pdf .

Bedoelde artikel:

Daarbij is een hoogfrequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een intensiteit van 80 dB blijkt al een permanente gehoor beschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaaibeschadiging. Degeneratie van deze haarcellen leidt tot verval van betrokken gehoorzenuwen, met gevolgen voor de centrale auditieve verbindingen.[13] De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet)stelt dat de werkgever aan de werknemer.

Via de Consumentenbond hebben we contact gehad en die zou een onderzoek gaan doen. Helaas heb ik daar al een geruime tijd niets meer van gehoord. Radar wil hier helaas niets van weten. Ze zouden een item besteden via de nieuwsbrief, zo had mevrouw Hertsenberg mij beloofd maar helaas komt zij haar belofte niet na om moverende redenen. De NVVS houdt zich aan het artikel van de Volkskrant waarin staat dat het geluid niet schadelijk is. Echter daarin is slechts één apparaat getest met een bepaalde volume. Dit terwijl van onze zuiderburen geluidsdruk test metingen heb gekregen. De opgegeven specificaties kloppen vaak ook niet die de fabrikant opgeeft.

Het is voor mij lastig om jongeren te bereiken. Zij hebben het meeste last van deze hoge pieptonen. Echter mijn indruk is dat jongeren een gehoorbeschadiging niet zo erg vinden? Beetje cru gezegd? Zij stappen veelal zonder oordoppen de dicotheek binnen en staan veel te dicht bij de geluidsboxen. Zo was de muziek bij het Veenhoop Festival keihard. Het geluid vervormde zelfs. Kameraad van mij had geen oordoppen in terwijl de medewerkers dat wel hadden. Hij had daarna last van wattige oren. Ik zelf niet omdat ik oordoppen in had gedaan.

Plaats reactie