Marktwerking in de (Hoor) Zorg onder druk.

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees de Zwerver
Berichten: 1494
Lid geworden op: vr 21.01.2011 13:52
Locatie: Tok-Tok City.

Marktwerking in de (Hoor) Zorg onder druk.

Bericht door Kees de Zwerver » di 29.11.2016 12:07

Hoi Forum,

Onderstaand bericht wilde ik graag met jullie delen.
Sorry dat het zo lang is geworden, maar ik heb het verhaal niet gemaakt....

Greetz Kees. :cool:


PERSBERICHT

Houten, 25 november 2016
Oproep aan alle branchepartijen: red de hoorzorg!

Volgens de wet die minister Schippers in 2013 invoerde moet iedereen het hoorhulpmiddel krijgen dat nodig is
om goed te kunnen functioneren.
Bijna vier jaar na invoering constateren de patiëntenorganisaties voor slechthorenden, doven
en doofblinden dat de uitvoering van deze wet onder druk staat.
De zorgen rondom de kwaliteit van de hoorzorg nemen toe.
De organisaties roepen diverse partijen, waaronder hun eigen achterban op, actie te ondernemen.

Het idee dat je het hoorhulpmiddel moet krijgen waarmee je goed kunt functioneren, is een mooi uitgangspunt.
Maar hoe werkt het in de praktijk?
Er is een protocol opgesteld om te bepalen wie welk hoorhulpmiddel nodig heeft.
Audiciens en verzekeraars moeten vervolgens met elkaar onderhandelen over de prijs die deze hoorzorg mag kosten:
de zogenaamde marktwerking.
Slechthorenden betalen voor hun hoortoestellen een eigen bijdrage van 25% bovenop het eigen risico.
Overige hoorhulpmiddelen worden 100% vergoed. Na een lobby vanuit Stichting Hoormij krijgen kinderen
tot 18 jaar sinds 2016 hun hoortoestellen altijd 100% vergoed.

Falende marktwerking
Door de macht van de verzekeraars, hun selectieve inkoop en de moordende concurrentie onder audiciens kelderen de prijzen.
Sommige verzekeraars hebben meerjarencontracten afgesloten met audiciens en houden hun prijzen gelijk.
De overige verzekeraars hebben voor 2017 de prijzen weer verlaagd met gemiddeld € 82,50 per hoortoestel
en voor de meest complexe toestellen (categorie 5-hoortoestellen) zelfs met gemiddeld € 125,-.
Wanneer de prijzen nog verder dalen, kunnen audiciens niet én een goed hoorhulpmiddel
én de aanpassing én ook nog eens vijf jaar goede hoorzorg leveren.

Dit betekent dat er moet worden getornd aan de kwaliteit en/of de keuzevrijheid of dat de hoortoesteldrager zelf
meer moet betalen voor goede kwaliteit, met name bij de complexe hoortoestellen.
In beide gevallen is de slechthorende de dupe.
Dit kan niet de bedoeling zijn van verzekerde zorg.

De eerste signalen zijn zichtbaar: in korte tijd stijging van particuliere markt van 6% naar 15%, minder keuzevrijheid,
lagere waardering nazorg, zorgweigering en volgens sommige audiologen slechter afgestelde hoortoestellen.

Oproep
De patiëntenorganisaties voor doven, slechthorenden en doofblinden roepen op tot actie.
Allereerst vragen zij zorgverzekeraars te stoppen met het steeds verder verlagen van de prijzen.
Daarnaast moeten verzekeraars en audiciens zich houden aan gemaakte afspraken over wat goede hoorzorg is.
De organisaties vragen de zorgverzekeraars en audiciens met klem om de verbeterde versie van het
hoorhulpmiddelenprotocol (versie 2.0) te omarmen en vanaf 2017 in te voeren
en samen met hen te blijven werken aan verbeteringen.
Audiciens zouden daarbij gezamenlijk de gemaakte afspraken moeten verdedigen in plaats van
elkaar alleen maar te beconcurreren.

Stop de ‘race naar het putje’
Daarnaast roepen de patiëntenorganisaties minister Schippers, politiek, ambtenaren, Zorginstituut Nederland
en andere betrokken organisaties op nog eens goed te kijken naar de marktwerking in de hoorzorg
en de ‘race naar het putje’ te stoppen.
Maak bijvoorbeeld een splitsing tussen de prijs van het hoortoestel en de uren die nodig zijn om dit hulpmiddel aan te passen.
Laat de uren vaststellen door de beroepsgroep audiciens, dan mogen zorgverzekeraars met audicienbedrijven
onderhandelen over de uurtarieven en niet meer, zoals nu, indirect tornen aan de uren die een audicien kan besteden aan zijn cliënt.

Ook kan, net als op andere terreinen zoals de thuiszorg, een minimum worden gesteld aan de tarieven.
Geef de zorgconsument via haar patiëntenvereniging een rol in het inkoopbeleid, zodat niet langer over de rug
van de zorgconsument wordt onderhandeld maar samen met de slechthorenden.
Extra betalen bovenop eigen bijdrage?

Tot slot roepen de verenigingen hun eigen achterban op zich heel kritisch op te stellen,
zowel bij aanschaf van een hoorhulpmiddel als bij het kiezen van een nieuwe zorgverzekeraar.
Weet als slechthorende dat je recht hebt op een hoortoestel waarmee jij goed kunt functioneren.
Betaal nooit meer dan de eigen bijdrage voor noodzakelijke hoortoesteleigenschappen.

Onderzoeken (Evaluatie hoorzorg Zorginstituut 2015 en CQI-audiciens en –hoortoestellen/PREM hooroplossingen) tonen aan
dat op dit moment iedereen nog binnen de verzekerde zorg een prima en adequaat hoortoestel kan krijgen.
Dit wordt door diverse audiologen bevestigd.
Tip van de patiëntenverenigingen: probeer altijd eerst twee modellen hoortoestellen binnen de verzekerde zorg.
Bieden die niet het gewenste resultaat?

Mogelijk kan de audicien dan goed beargumenteren waarom een ander hoortoestel beter is
en een ‘extra zorgaanvraag’ indienen bij de zorgverzekeraar.
Ook kan het zijn dat een andere audicien die andere merken voert een passender hoortoestel heeft.
Wie er na drie maanden niet uitkomt met de audicien(s), moet een verwijzing krijgen naar een audiologisch centrum.
Kijk voor meer informatie op http://www.hoorwijzer.nl/stappenplan.
Nu het weer tijd is om te veranderen van zorgverzekeraar, kunt u het beste kiezen voor een volwaardige
restitutieverzekering (ONVZ of Ohra) zodat u meer keuzevrijheid heeft.

Hoorhulpmiddelen in basispakket
Door te eisen dat de wet goed wordt uitgevoerd en zowel de zorgverzekeraar als de audiciens aan te spreken op hun zorgplicht,
kan een slechthorende veel geld besparen.
Bovendien draagt dit eraan bij dat hoorhulpmiddelen in het basispakket blijven.
Gaan zorgconsumenten hoortoestellen geheel zelf betalen, dan wordt het voor zorgaanbieders interessant
om de particuliere markt steeds verder uit te breiden en is het einde van de goede verzekerde hoorzorg in zicht.

Nadere informatie:
Woordvoering namens Stichting Hoormij (federatie van NVVS,
SH-Jong, FOSS), Divers Doof (federatie van FODOK, Nederlandse Dove Jongeren,
Stichting Plots- en laatdoven), Dovenschap en de Doofblinden van de Oogvereniging:
Angélique van Lynden, projectmanager auditieve hoorhulpmiddelen
030-6354002, angélique.vanlynden@stichtinghoormij.nl

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: Marktwerking in de (Hoor) Zorg onder druk.

Bericht door Frits » wo 30.11.2016 17:54

Het gaat inderdaad niet helemaal goed.
Maar bedenk dat de regeling nog niet zo oud is.
Er zal nog flink aan moeten worden geschaafd.

Goed dat er een patiëntenvereniging bestaat.
Alleen gezamenlijk kunnen we druk uitoefenen
om het ten goede te veranderen.

Lid worden heeft dus zin!
Hartelijke groet,

Frits

nicole
Berichten: 407
Lid geworden op: za 08.10.2011 12:59

Re: Marktwerking in de (Hoor) Zorg onder druk.

Bericht door nicole » wo 30.11.2016 21:26

Tja....die marktwerking.....
Maar aan de andere kant:
- laten mensen zich door de commercie ook wel aardig programmeren om vooral geen genoegen te nemen met de goede basismodellen
- probeert de commercie tegen absurde tarieven zelfs hulpverlener te spelen.. (gebruik de zoekfunktie maar eens op into ears en lees de vele reclame die bepaalde forumleden vaak maakte)
- is de concurrentie van de markt in brillen en gehoorapp. meer dan enorm
- maakt wel dat het taboe op slecht gehoor minder en minder wordt
- ook binnen de hoormarkt is dus sprake van een kloof: zij die zich dure apparaten kunnen veroorloven en zij die dat niet kunnen.

Vreemd dat terwijl deze tendens al heel lang zichtbaar is men zich NU pas hierover gaat roeren.... De stoomtrein en de TGV....

Gebruikersavatar
Kees de Zwerver
Berichten: 1494
Lid geworden op: vr 21.01.2011 13:52
Locatie: Tok-Tok City.

Re: Marktwerking in de (Hoor) Zorg onder druk.

Bericht door Kees de Zwerver » do 01.12.2016 13:06

Ja mee eens Nicole, maar er waren altijd al mensen die tegen de marktwerking in de zorg zijn geweest.
Helaas waren deze steeds "roepende in de woestijn".
Een aantal politieke partijen hadden marktwerking op zo ongeveer elk NUTS niveau en dus ook de zorg, heilig verklaart.
Dat lijkt nu voorbij.

Ook in de politiek probeert men oplossingen te vinden om de marktwerking tegen te gaan,
dan wel geheel uit te bannen (http://www.nationaalzorgfonds.nl)
Op de huidige manier verder gaan met de gezondheidszorg, inclusief de marktwerking,
maakt de zorg straks onbetaalbaar voor grote groepen Nederlanders.
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Inmiddels hebben zich al 6 partijen uitgesproken hoe het volgens hun wel zou moeten worden geregeld,
dus is er weer wat te kiezen volgend jaar in maart.
De vraag blijft dan natuurlijk wel of ze het ook gaan waarmaken.

Greetz Kees. :cool:
Stress kan altijd nog, eerst relaxen daar geniet je veel meer van.

nicole
Berichten: 407
Lid geworden op: za 08.10.2011 12:59

Re: Marktwerking in de (Hoor) Zorg onder druk.

Bericht door nicole » zo 04.12.2016 19:13

Ben dan ook enorm benieuwd met welke partijen de federatie gesproken heeft;
in hoeverre de federatie invloed heeft gehad op de standpunten van de verschillende partijen
(m.a.w. ik wil graag kunnen vertrouwen op de lobbey-kwaliteiten);

De zorg zal OOK bijna niet te betalen zijn zonder marktwerking !!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast