Gezocht: iemand met tinnitus voor nieuwe seizoen 'Sophie in de Mentale Kreukels' (NPO 3, BNN-VARA)

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Witte Geit

Gezocht: iemand met tinnitus voor nieuwe seizoen 'Sophie in de Mentale Kreukels' (NPO 3, BNN-VARA)

Bericht door Witte Geit » vr 26.01.2018 15:00

Hallo,

Momenteel zijn wij bezig met een nieuw seizoen van 'Sophie in de Mentale Kreukels' (NPO 3, BNN-VARA). In het eerste seizoen hebben we het fenomeen 'burn-out' uiteengezet. In het tweede seizoen gaan we het breder trekken, en andere stress gerelateerde aandoeningen onder de loep nemen. Eén van die aandoeningen is Tinnitus. We hopen daarmee begrip en duidelijkheid over de aandoening te creëren, en inzicht te krijgen in hoe gekmakend het kan zijn (denk bijvoorbeeld aan de aflevering over Tinnitus in 'Altijd Wat' van de NCRV). Heb je last van tinnitus, en zou je daarover een openhartig gesprek willen voeren met Sophie Hilbrand? Mail dan naar paula@wittegeit.tv. Ik beantwoord graag je vragen en kan je wat meer vertellen over het idee achter ons programma. Hartelijke groet, Paula

JanHuis

Re: Gezocht: iemand met tinnitus voor nieuwe seizoen 'Sophie in de Mentale Kreukels' (NPO 3, BNN-VARA)

Bericht door JanHuis » ma 29.01.2018 14:28

Paula zal de kandidaten wel vinden.
Misschien doe ik mee, maar vooral hoop ik dat
het een prachige, waardevolle, informatieve uitzending wordt.
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

SAKEDEVENTE

Re: Gezocht: iemand met tinnitus voor nieuwe seizoen 'Sophie in de Mentale Kreukels' (NPO 3, BNN-VARA)

Bericht door SAKEDEVENTE » do 11.10.2018 21:35

wat een ongelooflijk gelul,dat programma t komt door stress,en burnout,maar nu eerst mijn tripje naar japan

Johnpon

Bericht door Johnpon » ma 15.10.2018 16:32

tinnitus kan wel degelijk door stress gerelateerde toestanden ontstaan en/of verergeren.

SAKEDEVENTE

Bericht door SAKEDEVENTE » wo 17.10.2018 12:06

ja johnpon,maar al de jongens sdie met 100mdb dance uit de spekaers in husn susuki swift romdrijden hebben geen stress,maar krijgen 100% zeker tinnitus.wat ik bedoel is dat mrs kreukel het afdoet als de enige oorzaak.dats is verkeerde voorlichting,ik kreeg het door een door een ander veroorzaakt ongeval,de chaffeur zat te bellen, resultat,2 doden, en mijn vrouw en ik gillende herrie voor de rest van ons leven ziemaar
https://youtu.be/Ip5aWQ92ihc

Johnpon

Bericht door Johnpon » wo 17.10.2018 15:19

Ik denk dat Tinnitus als gevolg van een gehoorbeschadiging door geluidsbelasting wel de meest voorkomende oorzaak is.
Maar dat neemt niet weg dat er ook andere oorzaken zijn.

Ik weet niet of zij een burn-out als enigste oorzaak van tinnitus wil afdoen, maar ik denk dat ze dit verschijnsel in relatie tot burn-out wil behandelen omdat het programma draait om burn-out.

Als de last die men van tinnitus heeft het middelpunt van het verschijnsel is, doet het er niet toe wat de oorzaak is. Het lijden krijgt de aandacht en is een roep om een oplossing . Is deze nadruk er niet en gaat het alleen om het effect van een burn-out dan is tinnitus een waardeloos onderdeel van het programma.

Ik denk dat als je tinnitus in zijn geheel wilt behandelen dat de verschillende oorzaken er ook zeker bij horen.

Het heb de uitzending gezien. Het werd er wel behandeld maar te vluchtig, met te weinig nadruk. Jammer.
Laatst gewijzigd door Johnpon op vr 19.10.2018 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Johnpon

Bericht door Johnpon » wo 17.10.2018 18:03

De KNO arts in het programma legt nadruk op het verminderen van emotionele reacties, maar gaat voorbij aan een abnormale continuerende hersenactiviteit die ook grotendeels wordt gehoord, waar je zonder emoties enorm veel last van hebt. Dit is ook wetenschappelijk geconcludeerd.
Concentratie problemen, (in)slaapproblemen, gebrek aan stilte (er is geen normale hersenactiviteit)- autonome stress reacties etc.
Emotionele expressies kunnen dit soms doorbreken en verminderen. Zo ook brein management.

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » do 18.10.2018 19:37

Ik vond dat het wel helder werd uitgelegd, al is het jammer dat onvoldoende duidelijk werd dat tinnitus diverse oorzaken kan hebben.

Plaats reactie