Oorsuis door nekklachten

Moderators: moderator, forumadmin

ErikV

Bericht door ErikV » di 16.02.2010 08:08

henneke schreef:Hallo Erik,
Ik heb je schrijven over de atlasprofilax behandeling met veel interesse gelezen en overweeg zelf de behandeling.Momenteel loop ik onder behandeling van een chiropracticus, die ook mijn hoofd rechtzet met 2 knakken beide kant op. Geeft dit niet hetzelfde resultaat op de atlas?
Als de Atlasprofilaxmethode zo heilzaam is, waarom wordt het dan niet algemeen uitgevoerd bij de chiropracticus?
Aangezien je beide methode hebt laten doen ben ik zeer benieuwd naar je antwoord!
groeten van Henneke
Hallo Jenneke,

Het was mijn Chiropractor die opmerkte dat mijn atlas scheef stond. Hij heeft met grof geweld geprobeerd die op zijn plaats te krijgen. Het leek wel zo'n oosterse vechtfilm. Omdat die manier van behandelen niet goed aanvoelde ben ik zelf op internet gaan zoeken. Zo kwam ik op die Atlas-Profilax behandeling. Ik baalde zo van mijn piep dat ik helemaal niet heb nagedacht over gevaren. De behandeling stelde gelukkig zo weinig voor dat er volgens mij van gevaar nooit sprake is geweest.
Ik heb wel aan mijn chiropractor verteld dat ik die behandeling had laten doen en hij contstateerde dat de atlas i.d.d. recht stond.
Omdat de Chiropractor niet veel voor me kon betekenen ben ik met die behandelingen gestopt.
Vanaf dat moment ben ik alles zelf gaan doen met verbluffend resultaat. Hoewel de piep geschiedenis is boek ik toch nog bijna dagelijks vooruitgang. Het gedeelte van mijn rug net beneden mijn schouderbladen is nu 'los' aan het komen. Iedere vooruitgang geeft zo'n bevrijdend gevoel. Het is alsof ik jaren geketend ben geweest zonder het zelf te beseffen. Ik krijg steeds meer energie en slaap als een baby. Als straks alle los is en niets meer kraakt zal ik die bevrijdingen die ik nu regelmatig ervaar nog gaan missen.

De chiropractor kan alle gewone wervels behandelen behalve de atlas. De atlas zit in een gebied omgeven met talloze spieren die hem vast houden op de plek waar hij zit.

Afbeelding

Je hele hoofd rust op die twee pindavormige plekjes boven op de atlas. Als dat scheef zit zet je het niet zo maar recht. Door de spieren rond de atlas even te onspannen glijdt hij als vanzelf in zijn natuurlijke positie.

Om terug te komen op je vraag waarom niet iedere chiropractor deze behandeling uitvoert kan ik kort zijn. Ik heb het nodige uitgeprobeert en ben tot de conclusie gekomen dat iedere groep behandelaars zijn/haar eigen waarheid heeft en een ander soort behandelaar wegzet als iemand zonder voldoende verstand van zaken. In ieder geval niet als iemand die jou van je probleem af gaat helpen. Door deze beroepsblindheid kijkt ook niemand wat hij/zij van een ander kan leren en blijft veel zoals het was.

Het gevolg is dat je zelf uit moet zoeken wat voor jou de beste oplossing voor je probleem is. Ik heb ervoor gekozen om mijn lichaam als een mechanisme te zien dat vast is gaan zitten in een verkeerde houding. Mijn behandeling gaat de hele dag door tijdens alles wat ik aan het doen ben maar werkt wel. Ik ben er nu een jaar mee bezig (na de atlas behandeling) en boek resultaten die niemand voor me kan bereiken zonder dat het me ook maar een cent kost.

Suc6 allemaal,
Erik

henneke

Bericht door henneke » wo 17.02.2010 22:00

dank je Erik, voor je duidelijke antwoord!
Ik heb voor morgen een afspraak staan met de chiropracticus en vraag hem of mijn atlas ook scheef staat[kan hij dat voelen?] Ik heb n.l. niet zoals jij eerder beschreef een hele stijve nek, maar een soort stuwing in mijn hals naar mijn hoofd toe, vooral sàvonds of als ik onder stress sta.
Ik kan dan niet goed meer denken concentreren etc. , de suis in mijn oren wordt dan ondraagelijk.
Dit kan, denk ik, door een verkeerde stand komen, maar ook door spierspanning uit het autonome zenuwstelsel , wat je niet zelf kunt reguleren.
Ik laat van me horen en ben zeer benieuwd naar andere mensen die de Atlasprofilax methode ook gedaan hebben.
Groeten Henneke

Jante

Bericht door Jante » wo 17.02.2010 22:10

Die quotes lukken mij nooit.. Het gaat steeds op de verkeerde plek staan.

Maar Erik jij schreef
Ik heb ervoor gekozen om mijn lichaam als een mechanisme te zien dat vast is gaan zitten in een verkeerde houding. Mijn behandeling gaat de hele dag door tijdens alles wat ik aan het doen ben maar werkt wel. Ik ben er nu een jaar mee bezig (na de atlas behandeling) en boek resultaten die niemand voor me kan bereiken zonder dat het me ook maar een cent kost

Erik ik vind het zo goed hoe jij bezig bent! Het zit hem ook in het woord 'gekozen'. Je hebt mij echt op een spoor gezet, ook eerder al.
Bij mij ligt de oorzaak dus kennelijk niet in vastzitten van mijn lichaam/nek, maar ik snap door jouw aanpak des te beter dat ik zelf mijn eigen dokter moet zijn. Ik heb ook aanknopingspunten en volg die sinds jouw relaas met meer vertrouwen.
Dank daarvoor!
Jante

tejo

Bericht door tejo » do 18.02.2010 10:40

erikv

ik ben heel benieuwd welke oefeningen je de dag door doet .
kan je wat oefeningen beschrijven

alvast bedankt grt tejo

ErikV

Bericht door ErikV » vr 19.02.2010 11:38

Ik heb ervoor gekozen om mijn lichaam als een mechanisme te zien dat vast is gaan zitten in een verkeerde houding.

Ik zeg gekozen omdat ik er ook voor had kunnen kiezen om een heel leger artsen af te lopen, verder niet na te denken en mijn genezing aan hen over te laten. Gezien alle berichten hier op het forum geen prettig vooruitzicht.

Ik ben eerst zaken uit gaan sluiten. Zo mankeert er niets aan mijn gehoor en heb ik geen brughoektumor. Ik had wel beperkte mobiliteit van mijn wervelkolom. Ik had harde pijnlijke strakgespannen spieren. De piep in mijn oor varieerde door mijn hoofd te draaien, er tegen te duwen en aan te trekken.
Daarbij komt dat ik precies weet wat er gebeurde toen het begon. Weten jullie wanneer je voor de eerste keer het geluid waarnam?

Je moet weten dat de gehoorzenuw niet van je oor rechtstreeks je hoofd inloopt. Hij gaat door het rotsbeen en dan tussen (volgens mij) C3 en C4 de wervelkolom in en pas vanaf daar naar de hersenen.
Ik ben ervan uit gegaan dat bij mij het probleem zat in het stukje van het rostbeen de wervels in.

Er zijn mensen die problemen lager in de nek/rug hebben en daar zenuwen afknellen. Dit uit zich vaak in tintelingen in arm en vingers. Ik denk dat de afgeknelde zenuw zich bij ons uit in het prikkelen van de gehoorzenuw en dat we daardoor een geluid horen wat er niet is.

Anyway. Eerst die atlas recht laten zetten en vervolgens alles daaronder los gemaakt en recht getrokken. Toen ik daarmee begon was mijn rug zo hard als een plank en ook mijn nek was 'dik' van de gespannen spieren.

Op het punt waar de borstwervels overgaan in de nek had ik een enorme s-bocht.

Ik begin 's morgens als ik wakker wordt. Meer ontspannen zal ik die dag niet worden. Ik masseer mijn nek en duw de wervels recht. Ik duw niet direct tegen de wervels maar tegen het omliggende spierweefsel. Net zoals bij de chiropractor laat dit een 'krakend' geluid horen. Wist je dat er maar een kracht van 25kg nodig is om een wervel te laten verschuiven? Als er niets meer kraakt ga ik douchen. Na het douchen rek ik me uit. D.w.z. helemaal lang maken met de armen uitgestrekt. Hierbij kraakt het in het gedeelte tussen de schouderbladen en de nek. daarna twisten. Voeten op een vaste plaats op de grond en naar uiterst links en rechts draaien. Ik probeer hierbij iets verder te komen dan wat prettig is. Deze laatste twee dingen doe ik ook tussen mijn computer werkt door.

Vervolgens gebruik ik op mijn werk een gymbal. ieder uur achterover er overheen liggen om zo de rug de andere kant op te krommen.
Mijn nek heb ik in een paar maanden tijd letterlijk recht getrokken met de neckpro. http://www.neckpro.com/
Als variatie op de bal gebruik ik thuis ook de backstetcher http://www.backstretcher.nl/ Ik heb de variatie met de rolletjes.

Ik let doorlopend op mijn houding als ik zit. Ik gebruik ook een gedeelte van de dag een bal om op te zitten.

Het gevolg is dat mijn nek weer helemaal 100% is. Hoe makkelijk en hoe ver kunnen jullie over je schouder kijken? en mijn rug de goede kant op gaat. Met de verbeteringen aan mijn nek nam ook de intensiteit van de piep af totdat hij uiteindelijk helemaal weg is gebleven. Als ik geen T had gekregen had ik waarschijnlijk nooit aktie ondernomen. De meeste mensen nemen de verminderde beweegelijkheid die ze door de hjaren heen krijgen voor lief en ervaren dit niet als een beperking. Het gaat ook zo langzaam dat je er aan went. Pas als je het proces versneld omdraait merk je wat je door de jaren heen ben kwijtgeraakt.

Nog even terug naar de atlas. Je kunt het zelf ook voelen. Ga met je vingers achter je oren bij het rostbeen naar beneden. Waar het rostbeen ophoud voel je zacht weefsel met direct daaronder weer twee harde puntjes. Dit zijn de uitsteeksels van de atlas. Deze zitten als het goed is aan beide kanten op precies dezelfde plek recht onder de punt van het rotsbeen. Als je je hoofd licht beweegt dan moet je deze puntjes ook licht voelen bewegen. Steekt een kant verder naar buiten of staat een puntje voor en een achter de punt van het rotsbeen dan staat hij scheef.

Ik durf de beweering wel aan dat iedereen die T heeft en het geluid kan laten varieeren door zijn hooft te verdraaien, er tegen te duwen of aan te trekken met mijn oplossing gebaad zou kunnen zijn. Ik hoop jullie weer een stukje op weg te hebben geholpen.
Erik

tejo

Bericht door tejo » vr 19.02.2010 13:07

erikv
bedankt voor je heel goede uitleg ik heb er zeker wat aan en ga wat oefeningen uit proberen

grt tejo

Jante

Bericht door Jante » vr 19.02.2010 14:08

Ik ook. Dank voor je uitleg.
Dat rotsbeen is wel een sleutel volgens mij!

Ik was gisteren bij de manueel therapeut: in tegenstelling tot de ostheopaat, die zei dat mijn nek los was, heb ik volgens haar wel degelijk beperkingen. Dat voelde ik zelf eigenlijk ook duidelijk. Zij geeft het een duwtje om het weer op zijn plek te krijgen en daarna moet ik het goed houden met oefeningen. Volgende keer gaat ze bij het rotsbeen werken, daar zit het ook vast. Ben benieuwd.
Heel klein dingetje wat ik merkte: toen ik binnenkwam kon ik niet tegen de zachte radio in de wachtkamer, toen ik naar buiten liep vond ik die ineens prettig!!
Het zit trouwens wel allemaal dicht bij de 'stressspieren' ...

Jante

Bericht door Jante » vr 19.02.2010 17:54

Deze lijn gaat maar door in mijn denken, er begint een plaatje te ontstaan.
Mijn manueel therapeut herinnerde me eraan dat alles in dit gebied met elkaar in verbinding staat. Door verkrampte nek/schouders (stressspieren!) kunnen ook kaakspieren verkrampen (wat natuurlijk weer t kan bevorderen). Ook dat dizzy gevoel in je hoofd kun je er overigens van krijgen, zei ze.
Vanuit hier redenerend is het logisch in dit geheel dat ook de sinussen kunnen gaan meedoen, zoals bij mij sinds een paar maanden het geval is. En bij sinusitis is so wie so ook een relatie met zowel tinnitus als met stress. Als je dan nog bedenkt dat gehoorspieren natuurlijk ook gewoon spieren zijn, die door allerlei invloeden verkrampt kunnen raken en vervolgens (gehoor)zenuwen prikkelen waarna er vicieuze cirkels ontstaan (net als bij rsi), dan kan hier een hele zinnige ingang zijn om op de door Erik geschetste wijze aan zowel t als h te werken.
Alles werkt op alles in.
Ik zelf kan op deze manier drie dingen verklaren die ik sinds het begin gemerkt heb:
- bewegen is belangrijk en dempt het lawaai (doorbloeding, spierontspannend)
- mijn benzoslaapmiddel zorgt zowel voor tijdelijke vermindering van de hyperacusis als voor het opengaan van de bijholtes én makkelijker praten (spierontspannende werking)
- en daarom wil ik dus nu altijd dag en nacht een warme kersenkruik om mijn nek. Dat ontspant ook de spieren en bevordert de doorbloeding.

Misschien dat dit ook de reden is dat bij sommige mensen ook live vioolmuziek helpt (ook bij mij): dat ontspant door de verfijnde klank de gehoorspieren. Bij mij vermindert dat ook vaak even de hyperacusis.

Ik ben ook maar leek, en dit is maar theorie. Mijn ervaring is dat het systeem lichaam/geest eigenlijk veel te complex is om theoretisch over na te denken, en dat je eigen lichaamssignalen een beter houvast zijn. Maar ik had al gemerkt dat er veel gelijkenissen zijn tussen de t en h- patronen, de manier waarop alles reageert, en de rsi die ik eerder had. Dit plaatje maakt alles voor mij wel iets begrijpelijk.

Dus: ik ga stretchen! En goed op mijn houding letten als ik het forum opga...
Jante

Jante

Bericht door Jante » zo 21.02.2010 17:50

Wat nou die nek zit niet vast!! Potverdrummelkes (om met Vlecht te spreken)!
De manueel therapeut heeft donderdag even op een paar verstijfde nekspieren geduwd, vrijdag heb ik twee keer een halve minuut die spieren gerekt en de twist gedaan... ik werd 's nachts wakker met extreem hoog hard gepiep en oorpijn ... bleken er grote pijnlijke plekken achter mijn oren te zitten (rotsbeen) plus spierknopen in mijn nek. Na masseren verdween de hoge pieptoon en de oorpijn. Maar mijn linkerschouder (die ooit bestraald is, dat verandert het weefsel) bleek ook flink pijnlijk. Vannacht is die pijn links de trap opgegaan naar mijn kaakgewricht dat nu verkrampt is, au... en links is de de t hoog en hard nu.

Wow , als dit geen aanknopingspunt is!!!

Alleen ik moet dus nóg voorzichtiger zijn.

ErikV

Bericht door ErikV » ma 22.02.2010 13:21

Beste Jante,

Ik zou dit als goed nieuws uitleggen. Het feit dat je invloed hebt op je T. Ook al neemt de intensiteit, tijdelijk, toe betekend dat je dus ook door manipulatie het tegenovergestlede kunt bereiken. Je hebt nog even te gaan maar ik zie licht aan het einde van ook jouw tunnel.

Suc6,
Erik

henneke

Bericht door henneke » ma 22.02.2010 20:24

Als ik alle berichten lees, zie ik dat jullie eigenljik tot dezelfde conclusie komen als ik en dat is dat spierspanning een hele grote invloed uitoefend op T. Ik ben naar de chiropracticus geweest en die vertelde mij dat mijn atlas inderdaad verkeerd stond en deze gecorigeerd.
Ik voelde later een verschil in stand en meer vrijheid, de volgende dag had ik wisselende spierpijnen en de t. nam af. Het is nu een paar dagen geleden en het neemt weer toe, ik dacht dat het verder af zou nemen,helaas.
Misschien toch beter een manueel therapeut die de knopen in de spieren meer behandeld en ook het oor gebied behandeld. ik weet het niet meer.!

Jante

Bericht door Jante » ma 22.02.2010 21:22

Erik ik ben blij met je reactie. Ik had het zelf ook zo opgevat, maar het is fijn dat jij het ook zegt. Ik voel de problemen in mijn nek/bovenrug nu heel duidelijk. Het is gek hoe die zo onopgemerkt hebben kunnen blijven, terwijl ik wel heel vaak stretchoefeningen deed. Ik realiseer me nu dat ik die nek gewoon oversloeg (niet draaien met mijn hoofd etc) omdat het te vervelend voelde. Op een of andere manier heeft die manueel therapeut ook als effect dat ik het waarneem. Ik ga verder, geinspireerd, en voorzichtig...

Henneke eigenlijk geldt voor jou volgens mij ook dat je nu duidelijk weet dat spierspanning invloed uitoefent op je t. Dat is positief, toch! Maar verwacht geen rechte lijn omhoog. Van mijn rsi-tijd weet ik dat herstel met pieken en dalen gaat. Ik kan het hier niet tekenen maar als je door alle toppen en dalen heen een lijn in het midden zou trekken zie je dat die omhoog gaat. Op die manier is bij mij de rsi overgegaan. Een keer ging er een dag goed, toen nog eens een keer, toen steeds vaker, en na een hele lange tijd vrijwel altijd.
Dus ik zou niet meteen teleurgesteld raken dat het nu slechter gaat. Zoals Erik aangeeft, het kunnen ook reacties van je lichaam zijn. Natuurlijk weet ik niet of je lichaam begonnen is te herstellen bent maar let op de grote lijn, en kijk of er meer dagen komen dat het beter gaat. Let vooral daar op! En heb veel geduld...

Ik zelf vind chiropractoren eng maar als de jouwe dit proces in gang heeft kunnen zetten zou ik niet meteen weggaan!
Groet! Jante

henneke

Bericht door henneke » wo 24.02.2010 21:37

Jante, dank je voor je berichtje!Ik had het idee dat de ruis meteen weg zou gaan , of in ieder geval snel!
Wel heb ik het gevoel of er iets in gang is gezet, het lijkt wel of mijn hele hoofd vol watte zit en de ruis is minder, terwijl het gisteren heel erg was.
Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, ik wens jullie dan ook allemaal heel veel succes in jullie helingsproces!
groetjes Henneke

Jante

Bericht door Jante » do 25.02.2010 12:44

Henneke let wel op dat er niet echt duidelijk nieuwe klachten bijkomen of de bestaande vergeren t.o.v. vwat je al had. Ik weet weinig van chiropractoren maar volgens mij moet je als dat zou gebeuren wel op de rem trappen.
Misschien kan Opa Cor je nog iets zinnigs zeggen, vanuit zijn ervaring met de chiropractor.
Groet Jante
Laatst gewijzigd door Jante op do 25.02.2010 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

opa cor

Bericht door opa cor » do 25.02.2010 16:36

Ïk heb veel baat bij de behandeling chiropractie. Ik krijg een vierwekelijkse behandeling. De opgebouwde spanning in mijn schouders en nek wordt dan door mijn behandelaarster weggehaald.
De behandeling is heel rustig. Ze doet het niet geforceerd maar heel rustig. Het is dus geen kraken. Soms hoor je wel een plofgeluidje maar dat is luchtverplaatsing.
Je moet wel opletten wie je behandeld. Er zitten ook beunhazen onder.
Kies voor een erkende, te vinden op : www.chiropractie.nl of www.stichtingchiropractie.nl. (deze links heb ik gevonden in Horen van de NVVS nr.3 juni 2007.)
Informatie over vergoedingen zie : www.chirocare.nl.

vr.gr opa cor

Plaats reactie