Oorsuis door nekklachten

Moderators: moderator, forumadmin

Jante

Bericht door Jante » vr 26.02.2010 15:36

Een voortgangsberichtje...
Dat ik niet eerder heb gemerkt dat er zoveel verkrampt is, niet alleen in mijn nek en bij mijn schedel maar ook in mijn rug!
Hoeveel invloed het heeft, heb ik afgelopen etmaal weer mogen meemaken. Om de een of andere reden had ik gisterennacht een enorme spanning in mijn lijf, ik werd aan een stuk door wakker en kreeg zelfs een nieuwe verkrampingspijn rechtsboven in mijn borstkas (de kant waar mijn nek ook het stijfst is). DUS ik werd ook wakker met enorm lawaai en een snijdend hoge piep. Een verschil van dag en nacht met de relatief erg goede dag ervoor. Deze dag was hel om door te komen.. Wel manueel therapie gehad, dezelfde nekplek zat weer vast en ook mijn ruggewervels waren pijnlijk verstijfd.
Vannacht van de weeromstuit (uitputting) goed en ontspannenn geslapen... en ja hoor het lawaai was vanochtend weer erg zacht! Van volume 8/9 naar 3 zeg maar. Ik ben weer op deze aarde.

Eigenlijk had ik dit al lang kunnen weten! Regelmatig heb stressdromen, dat ik te laat ben om het vliegtuig te halen of dat ik voor 100 mensen een diner moet maken en ze komen al binnen terwijl ik nog keihard werk... Dat soort dromen komen speciaal als ik me ontspan. Altijd na zo'n droom word ik verkrampt en met extreem hoog hard lawaai wakker en kan ik zo'n dag wel schrappen uit m'n leven...

Ik oefen nu voorzichtig, beweeg bewust maar die nek zal een tijd duren. Bovendien: hoe voorkom ik dit soort dromen, die de verkrampingen gewoon weer terugbrengen!
In dit geval denk ik dat ik de dag ervoor angst had opgekropt door dingen die in mijn omgeving zijn gebeurd (2 mensen ernstige ziek). Ik ben er dus niet met alleen rekoefeingen en manueel therapie. Met dit soort emoties moet ik ook leren anders om te gaan. Anders is het water naar de zee dragen.

Voor mij is de tinnitus een bal met veel kanten. Lichaam, geest, emoties, alles speelt een rol en kan dus als ingang dienen. Het wordt dus een meersporenbeleid: ook TRT en ruisgenerator wil ik proberen.

Toen ik rsi had probeerde ik altijd 1 middel tegelijk te doen omdat ik anders niet wist wat hielp, maar ik ontdekte dat je gewoon niet maar 1 factor in je leven kunt varieren. Er zijn er altijd zoveel.
Dus ik ga voor breed spectrum. Maar spierspanning cq de aanpak van ErikV is voor mij wel een Eureka.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet!
Jante

Brederordie

Bericht door Brederordie » vr 26.02.2010 20:45

Vers van de pers:

Ook ik was geraakt door Erik's verhalen en heb de AP behandeling en nabehandeling gehad (nov 2009 en jan 2010)...

Altijd al last van spanningen in de nek gehad dus dacht okay doen, zéker nadat de Osteopaat had vastgesteld dat mijn atlas idd scheef stond!

Nu......
Eerder deze week realiseerde ik me dat ik in mijn bovennek een zware verdikking (van weefsel)
heb en verder onderzoek deze avond leert me dat deze verdikking zich ook verbreidt tot en met de onderkant van mijn schedel
voornamelijk richting linkeroor (waar ik sinds januari 2009 een lage brom heb een ook sinds afgelopen zomer een overgevoeligheid voor een bepaalde frequentie in het hoog/mid).

De geschiedenis leert dat ik in april 1997 (plaatselijke verdoving) en in juli 2001 (algehele narcose) dus 2x ben geopereerd aan een lipoom in mijn nek.

Wel..... of dit vet(weefsel) is langzaam terug gekomen en heeft zich uitgebreid zoals boven beschreven of dit weefsel is na de AP behandeling ontstaan...

Wat blijkt... intensieve zelfmassage op het weefsel lijkt invloed te hebben op de T en de overgevoeligheid voor de hoog/mid frequentie... not sure though!

Het vreemde: Ik merk deze verdikking/weefsel nu pas terwijl je mag aannemen dat dit toch wel in de loop der jaren mag zijn ontstaan ....
terwijl mijn Osteopaat en ook de AP behandelaar hebben beiden de verdikking niet opgemerkt....

Anyway... deze jongen gaat a.s. maandag ochtend direct naar de huisarts!!!!! Djeez wat gebeurt er toch allemaal ??
Als er iig al op die plaats (en) moet worden geopereerd zal mijn kapsel wel moeten veranderen... :-( :P

Jante

Bericht door Jante » vr 26.02.2010 22:47

Goed dat je dit allemaal hebt ontdekt!
En ook dat je naar de huisarts gaat.
Inderdaad vreemd dat de ostheopaat en de Atlasman niets merkten.

Mocht dat vetweefsel weer moeten verwijderd, wie weet wat of dan je tinnitus ook niet vermindert...
en haar groeit wel weer aan toch..

Jante

henneke

Bericht door henneke » zo 28.02.2010 20:48

Ik denk dat je met je lichaam niet zuinig genoeg kan zijn en dus heb ik uiteraard een chiropracticus
genomen die aangesloten zit bij de vereniging, je moet daar inderdaad op letten!
Maar ik denk ook, dat ook een erkend chiroprakticus niet kan voorspellen wat er allemaal los komt na zo'n behandeling,
want je zenuwgestel zit in je nek en dat werkt op je lichamelijkgestel en je psyche.
Die dromen die je beschrijft Jante, en de inwerking op je T. herken ik maar al te goed!
Ik denk vaak dat mijn lichaam me waarschuwt en het letterlijk mijn oren uitkomt!
groetjes Henneke

robbym

Bericht door robbym » do 29.04.2010 15:37

Hoi iedereen,

Ik heb een milde muziek ( 8-) ) in mijn oren en ben op aanraden van Erik meteen beginnen stretchen, trekken, buigen, yoga doen, atlasprofilax gedaan etc.

Ik moet nu na enkele maanden zeggen dat ik vooruitgang boek, ookal gaat het soms enkele dagen
weer wat minder als ik wat overstretched heb zoals op dit moment (rugspier verrokken).
Maar wat jullie misschien vooral hoop kan geven: het is me al enkele keren gelukt om na een stretchsessie
(gevolgd door een ontspanningsoeffening) mijn tinnitus te doen verdwijnen. En niet voor 10 of 20% maar voor 100%.

Ik voel me net een ui die ik laag voor laag afhelp van een gespannen omhulsel.
Het is met vallen en opstaan, maar ik denk dat dit voor mij een groot deel van de genezing is!
Kan iedereen aanraden het in ieder geval te proberen!

ErikV

Bericht door ErikV » zo 16.05.2010 20:22

Beste robbym,

Ik ben blij voor je dat je vooruitgang boekt. Hou vol en ga door. Ik herken wat je schrijft.
Ik ging er ook 100% voor met als gevolg zo nu en dan een blessure.
Ik ben blij als maar een iemand van zijn T afkomt door wat ik heb geschreven.
Niemand anders dan jijzelf gaat je weer van die last afhelpen.

Suc6,
Erik

Kees

Bericht door Kees » zo 16.05.2010 20:31

Het kan misschien ook bindweefsel zijn, maar een arts zal toch
moeten gaan bekijken wat dit precies is en of het kwaad kan.

Bindweefsel is in principe een onschuldig iets.

Sterkte toegewenst maandag.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

ErikV

Bericht door ErikV » wo 16.06.2010 09:44

Zo. Het is al weer even geleden dat ik een update heb gegeven van de situatie. Ik blijf bezig met het werken aan een soepeler rug en nek. Van de tinnitus ben ik al weer een tijd verlost maar door de steeds verder toegenomen beweeglijkheid van de nek en rug en de daarbij behorende verlaging van de spierspanning, ervaar ik een stilte die ik al heel erg lang niet meer ervaren heb. Er is een verschil tussen het niet hebben van tinnitus en het ervaren van totale stilte. Dat laatste is zo'n rustgevende onwerkelijke ervaring dat ik alleen maar kan concluderen dat er een aanloopperiode is naar het ervaren van hinderlijk geluid. Een periode dat er eigenlijk al iets mis is maar dat dit niet als zodanig wordt ervaren.
Ik heb veel mails gehad van mensen die willen weten wat ik precies heb gedaan om van mijn klachten af te komen. Omdat dit moeilijk is om in een mailtje te vatten vraag ik me af of ik mensen een plezier zou kunnen doen met het geven van een soort 'workshop'. Het is niet mijn bedoeling om me op te dringen maar als dit zo is dan zou ik dat graag horen. We kunnen dan, afhankelijk van de mate van interesse, kijken hoe we dat in het juiste vat zouden kunnen gieten.
Het valt me op dat ik ook veel herkenning krijg als ik mijn klachten en de remedie omschrijf maar dat ik daarna diezelfde mensen hun heil weer zie zoeken in acupunctuur, Tibetaanse klokken en al wat meer.
Het is mijn overtuiging dat bij veel mensen de sleutel tot genezing bij henzelf is te vinden. Er is geen makkelijke manier om er vanaf te komen. Een ander gaat je er niet vanaf helpen. (denk ik)

Brederordie

Bericht door Brederordie » wo 16.06.2010 12:14

Hey Erik, erg tof om jouw relaas te lezen...

Ik, for all, ben zéker geïnteresseerd aan zo'n evt. "workshop".
Heb zelf wel al een neck-stretcher aangeschaft maar eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik er nog te weinig mee doe... Krijg iig nu weer ff tijd :?

Groeten,
Gert.

Jante

Bericht door Jante » za 19.06.2010 18:57

Hoi Eric

Ik had jouw spoor door jouw verhaal ook ontdekt, maar het zwakte een beetje af toen de manueel therapeut mij wegstuurde met de mededeling dat ik na haar 2 behandelingen geen beperkingen meer had in mijn nek en rug.
Bijna meteen boekte ik een grote vooruitgang via de TRT in Gent, en daarna met rivotril die ik in 'verbouwingslawaainood' na een noodkreet aan Udo van hem kreeg. (Ben Udo nog steeds erg dankbaar!)
Ondertussen krijg ik het zelf van de huisarts.

Ik ga nog steeds een verhaal schrijven over de stormachtige ontwikkelingen deze laatste maanden. Ik durf te zeggen dat ik aan genezen ben maar het is met vallen en opstaan (en momenteel vallen).

Terugkomend op jouw aanbod: ik ben altijd blijven voelen dat stretchen wel degelijk óók belangrijk is. Zo'n workshop kan een goede nieuwe impuls zijn. Waardevol!
Als ik in de gelegenheid ben, doe ik graag mee.
Hangt wel ook af van hoe ver het is, want voor reizen ben ik nog afhankelijk van mijn vriend.

Groet, Jante

Jan90

Bericht door Jan90 » do 08.07.2010 20:32

hallo,

ik heb ondertussen anderhalve maand een piep in mijn rechteroor. in het begin dacht ik dat het door gehoorschade was omdat ik sinds de zomer dj ben. maar altijd goed op mijn oren gelet en oorstoppen gedragen. de KNO arts stelde thans helemaal geen gehoorschade vast en zei dat mijn oren perfect in orde waren. laatste tijd ben ik als maar meer van overtuigd dat het door mijn nek komt, ik heb ook al heel lang last van mijn rug. vroeger tijdens medisch onderzoek in de lagere school zeiden al dat mijn 1 been te lang/te kort is.. misschien daardoor.

Maar mijn nek en schouders voelen ook al heel lang stijf aan. deze week heb ik wat vakantiewerk gedaan, eerst inspanning sinds de juni examens :) veel met kasseien sleuren en kruiwagens dragen.. savonds en dag erna is de piep in mijn oor aanzienlijk harder, ik dacht telkens dat het kwam door slijpschijf en bobcat waarmee daar gewerkt wordt..
maar ik werk continu met goede oordopjes in, dus misschien komt het echt wel uit mijn nek? ik voel mij ook echt een wrak na het werken, kben een student wat niks gewend is eh =)

hard op mijn tanden bijten, over mijn schouder kijken, met mijn voorhoofd tegen mijn hand duwen,.. maakt allemaal de piep effe harder.

is dit ongeveer hetzelfde als bij jouw erik? want ik ga dan echt wel eens bij een kinesist of ostheopaat ofzo, is dat hetzelfde eigenlijk?

mvg,
Jan

ErikV

Bericht door ErikV » vr 09.07.2010 08:26

Hallo Jan,

Dat klinkt als hetzelfde wat ik had en ik denk een heleboel mensen op dit forum hebben. De sleutel tot genezen ligt in dat geval bijna helemaal bij jezelf. Als je geen trauma of aantoonbare afwijking aan je rug hebt dan kan ik alleen maar zeggen. Rekken, strekken en bewegen. Voel als je naar links en rechts kijkt eens wervel voor wervel waar het bewegen stopt. Als alles goed is loopt de beweging door tot bijna tussen de schouderbladen. Aan je verhaal te horen ben je nog niet zo oud dus het moet aanmerkelijk sneller weer goed gaan bij jou dan bij iemand die ouder is.

Mvrgr,
Erik

Jan90

Bericht door Jan90 » do 29.07.2010 21:31

Hallo,

Ik ben net bij de kinesist geweest. Hij vond het raar dat het harder piepte als ik mijn nek uiterst naar rechts draaide. Dat vond ik al raar dat hij daar nooit van gehoord had. Maar het bleek dat mijn houding al lange tijd verkeerd is bij het zitten en rechtstaan en dat ik platvoeten heb, maar dat wist ik zelf ook al. Hij heeft vanalles los gekraakt maar niks gezegd over een atlasbeentje ofzo. Ik weet niet echt hoe het verder moet van hier af. Hij heeft mij wat oefeningen meegegeven voor mijn rug te trainen maar voor de rest weet ik niet wat doen. Wat voor oefeningen ofzo heb jij verder allemaal gedaan Erik?

mvg

Ev

Orthomanuele geneeskunde

Bericht door Ev » zo 22.08.2010 19:04

Orthomanuele arts

Hallo,

Onlangs ben ik vanwege mijn lichte tinnitus naar een orthomanuele arts geweest. Ben wat zoekende, mijn tinnitus kan door 2 dingen komen:

* Een ongeluk
het begon 3 dagen na te zijn gevallen in de douche. Nek heeft misschien wastafel geraakt. Sowieso flink de grond geraakt met hoofd/nek.

* Depressie/burnout
Dit is wat vaag vastgesteld. Ik moet wel zeggen dat laatste jaren wat stress gekend heb.

Dus zoekende...

Maar wat is nu mijn vraag...

Ik ken hier wat verhalen dat tinnitus op kan lossen door de nek/rug te laten behandelen. O.a. in dit topic. Met atlasprofilax, en mijn vraag over orthomanueel arts.

Ik ben daar namelijk onlangs geweest. En die constateerde inderdaad dat hij kon zien dat mijn nek een flinke optater heeft gehad. Ook laag in de rug stonden wat wervels ' verkeerd' . Hij zou me kunnen behandelen. Geen garanties voor mijn tinnitus, maar het zou een belangrijk puzzelstuk kunnen zijn...

Maar wat nu...ik durfde nog niet de behandeling aan te gaan bij orthomanueel arts. Heb zo'n overtuiging dat de wervelkolom 1 der belangrijkste dingen van het lichaam is en lijkt me zo eng...Dat gemanipuleer aan de rug nek..Kan het kwaad, is het gevaarlijk?

Ben 25, absoluut geen verstand van...Vandaar vraag ik hier jullie mening over...Ik moet het wel aangaan vind ik, maar ben wat terughoudend...

Alvast bedankt

Frits

Re: Orthomanuele geneeskunde

Bericht door Frits » zo 22.08.2010 20:01

Allereerst als we een een oplossing hadden voor tinnnitus en hyperacusis, dan bestond dit forum niet. Maar het bestaat wel. Dus een voor iedereen afdoende oplossing is niet voorhanden.

Je noemt twee oorzaken, t.w. stress en nek/rugklachten.

Stress is voor niemand goed en voor tinnituspatiënten zeker niet. Of het de oorzaak voor jouw probleem is, dat weet ik niet.

Wat de nek/rugklachten betreft heb ik zelf wel ervaring. En heb ik mijn in leven vele malen een orthomanueel therapeut bezocht. Vooral voor rugklachten. Vaak hielp het maar vaak ook niet. Wel kan ik zeggen, je gaat er niet aan dood.
Je rug kan wel wat hebben. Dat is wel met die val gebleken. Heb je nou een rubber matje in de douche?

Wat mij in de door jouw bezochte therapeut aantrekt is dat hij eerlijk is. Hij geeft je geen garanties.

De laatste jaren ben ik regelmatig onder behandeling van een osteopaat. Vaak zet hij wat ruggewervels recht en controleert de nek. De laatste keer stond de atlas weer scheef.
Al die behandelingen hebben mij tot nu toe niet van mijn tinnitus afgeholpen. Maar dat is mijn ervaring. Het wil dus niet zeggen dat jij daar niet mee zou zijn geholpen.
Tinnitus is geen leuke aandoening. IK zou niet zo bang zijn en het toch in overweging nemen om de therapie aan te gaan.

Maar let wel ik ben geen arts. Het is jouw beslissing

Voor de rest verwijs ik je naar een quote van Kees de Vries op dit forum over osteopatie. Je moet dat maar even opzoeken en lezen.

Je bent pas 25 jaar. In jouw plaats zou ik alles proberen om te voorkomen dat je je hele leven tinnitus hebt. Het is waarlijk geen pretje.

Ik ben benieuwd. Laat nog eens van je horen hoe het gegaan is.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie