MBCT en Tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Petervanderende
Contacteer:

MBCT en Tinnitus

Bericht door Petervanderende » di 12.10.2010 09:44

Beste forummers.

Ik ben in contact gekomen met gezondheidspsycholoog Pierre Bermejo. Hij heeft zelf heel veel last gehad van ernstige tinnitus en heeft met veel succes MBCT toegepast.
Heel graag wil hij in contact komen met mensen om zijn ervaringen te delen en anderen te helpen.
Ik heb hem leren kennen a;s een zeer integer mens die graag zijn positieve ervaringen ook wil gunnen aan lotgenoten.

Meer weten. Kijk even op www.oorsuizen.info/MBCT.htm

Hns

Re: MBCT en Tinnitus

Bericht door Hns » di 12.10.2010 12:14

Petervanderende schreef:Beste forummers.

Ik ben in contact gekomen met gezondheidspsycholoog Pierre Bermejo. Hij heeft zelf heel veel last gehad van ernstige tinnitus en heeft met veel succes MBCT toegepast.
Een heel interessante benadering, ook omdat deze deels lijnrecht tegenover de zienswijze van de TRT J&H staat.
Waarom de contacten niet langs deze weg? Ik vraag het hem wel even. Ik zou er graag op willen doorgaan onder "de paraplu" van de TRT J&H deskundigen.

Ik ging ook uit van deze benadering zoals omschreven onder MBCT voordat ik TRT J&H op het spoor kwam. Goed om daar eens dieper op in te gaan.
Laatst gewijzigd door Hns op di 12.10.2010 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

sen

Bericht door sen » di 12.10.2010 17:23

Wel blij dat jij dit nu schrijft peter
ik heb Mindfulnessmeditatie gedaan
en zie hier;

http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html

sen

Hns

Bericht door Hns » di 12.10.2010 17:59

sen schreef:Wel blij dat jij dit nu schrijft peter...
Wel jammer dat dhr Bermejo niet op mijn uitnodiging ingaat die ik via de mail gedaan heb.
Namenlijk, hier verder ingaan op deze behandelmethode. Ik heb dus wel keurig een reactie gehad.
En een reactie geven....zouden meer behandelaars eens moeten gaan doen.

LK

Mindfullness

Bericht door LK » wo 13.10.2010 12:32

Volgens mij zijn, Mindfullness, Yoga, hypnose, relaxatie, meditatie, sport en andere vormen van diepe ontspanning allemaal goed om de klachten van T te minderen..Ik zou zeggen kies wat bij jou het best past.
Thuis op uw stoel zitten wachten tot het beter wordt , angstig zijn en stressen zijn allemaal verstekende factoren naar de luidheidsperceptie van de T.
Voor alle duidelijkheid: het is absoluut bewezen dat de luidheid van Tinnitus niet bepaald hoeveel de hinder ervan is.
Dus iedereen kan nog progressie maken in de omgang met T.
Groeten LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

Hns

Re: Mindfullness

Bericht door Hns » wo 13.10.2010 14:05

LK schreef:Volgens mij zijn, Mindfullness, Yoga, hypnose, relaxatie, meditatie, sport en andere vormen van diepe ontspanning allemaal goed om de klachten van T te minderen..
Mindfullness is niet te vergelijken met de andere genoemde vormen vind ik. Het is meer een levenswijze, niet iets wat je ergens of even doet.
Meditaties en ontspanningsoefeningen zijn niet specifiek Mindfullness gerelateerd, vaak kom je deze elders ook wel tegen.

Vanuit de Mindfullnessgedachte richt je je in het geval van Tinnitus juist op het geluid ipv ervoor weg te lopen. Dat maakt het juist zo interessant vind ik. Ik ben hiermee gestopt omdat vanuit de TRT J&H gedachte je juist NIET moet richten op het geluid veroorzaakt door de Tinnitus. Dat zou het alleen maar erger maken. Vanuit Mindfullness gezien zou het volledig accepteren van het geluid, en er op geen enkele manier voor weg lopen, genezend moeten gaan werken. Dit is een proces wat zich gaandeweg zal ontvouwen....

Even los van deze tegenstelling is Mindfullness een geweldig benadering voor tal van andere zaken, ik zal er tot in lengte van dagen mee door blijven gaan.

Maartje

Bericht door Maartje » wo 13.10.2010 16:08

Maar is het niet zo, dat als je vanuit Mindfullness het geluid volledig accepteert, het ook geen issue meer voor je is, en je het zodoende op de achtergrond kunt zetten? Dan heb je er uiteindelijk ook minder last van toch?
Naar mijn idee is het beginsel hetzelfde als het TRT-principe waar je ook geleerd wordt om de T niet meer irritant te vinden.

LK

Mindfullness

Bericht door LK » wo 13.10.2010 16:35

Volgens mij gaat het volledig in tegen TRT. TRT wil dat je absoluut aan zoveel mogelijk dagelijkse geluidsverrijking doet en naar alles zoveel mogelijk luistert maar zeker niet naar de T...
Lijkt me de volledig tegenovergestelde benadering..
Volledig nieuw, daar mag je ons zeker van op de hoogte houden...
Groeten LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

Hns

Bericht door Hns » wo 13.10.2010 19:29

Maartje schreef:Maar is het niet zo, dat als je vanuit Mindfullness het geluid volledig accepteert, het ook geen issue meer voor je is, en je het zodoende op de achtergrond kunt zetten? Dan heb je er uiteindelijk ook minder last van toch?
Naar mijn idee is het beginsel hetzelfde als het TRT-principe waar je ook geleerd wordt om de T niet meer irritant te vinden.
Klopt idd. Alleen nu moet je je volledig richten op het geluid. De emoties, negatieve denkpatronen, paniekgevoelens, alles wat daarmee
boven komt moet je vervolgens laten zijn zoals het is. Als je er verder niet over nadenkt, maar alles volledig accepteert komt er rust en is het idd geen issue meer.

Met name dit richten op het geluid is niet wat TRT J&H voorschrijft volgens mij. Daar leer je een meer cognitieve benadering. Ik lees ook meestal dat je vooral
afleiding moet gaan zoeken, of andere geluiden aan moet bieden, er niet mee bezig moet zijn..... Vluchtgedrag volgens de Mindfullness gedachte.

Hns

Re: Mindfullness

Bericht door Hns » wo 13.10.2010 19:40

LK schreef:Lijkt me de volledig tegenovergestelde benadering..
Volledig nieuw, daar mag je ons zeker van op de hoogte houden...
Een interessante tegenstelling zit er idd in, daarom wou ik ook graag hierop doorgaan n.a.v. het eerst geplaatste bericht....

Maar het is niet nieuw, en wordt ook niet specifiek als behandelmethode gebruikt voor Tinnitus. Het is hier voor het eerst dat iemand
daar mee komt volgens mij. Als gezegd is het meer een manier van omgaan met alles in de breedste zin van het woord. Een soort levenshouding vind ik het.
Er worden wel zeer opmerkelijke resultaten mee gehaald, en nu schijnbaar dus ook t.a.v. Tinnitus. De filosofie achter Mindfullness is echter al zo oud als de weg naar Rome.

sen

Bericht door sen » wo 13.10.2010 20:07

Ik heb hier al eerder over gehad,hans lang geleden,maar dat was niet echt positief
inderdaad er anders mee om gaan ,het je zelf het eigen maken
het niet meer horen,bewust zijn,das me aardig gelukt,dus.

http://www.nouddehaas.nl/mindfulness.htm

lezing over mindfulness
Bekijk de video (72 minuten)

In Medisch Contact van 20 juli 2007 verscheen

sen

LK

Bericht door LK » do 14.10.2010 09:14

Dat is wat ik bedoelde de filosofie achter mindfullness bevat niet echt iets nieuws, het is een verzameling van een aantal bestaande therapieen in een nieuw verpakking gestoken en aangepast aan deze tijd.
Maar in het Oosten zijn deze therapieen al jaren gekend.
Begrijp me niet verkeerd, daar is niks mis mee, volgen als je je daar goed bij voelt.
Uit ondervinding weet ik wel dat de meeste onder ons hun het best voelen als ze niet met de T bezig zijn, er niet naar luisteren maar focussen op andere leuke dingen...
Met alles bezig zijn maar niet met hun T, vandaar vind ik deze benadering nogal vreemd.Persoonlijk als ik begin te luisteren naar het gesis en gebrom in mijn oren hou ik het niet lang vol..
Vandaar dat nog steeds mijn ruisgeneratoren zo goed hun werk doen...
Groeten LK

Hns

Bericht door Hns » do 14.10.2010 21:05

LK schreef:Uit ondervinding weet ik wel dat de meeste onder ons hun het best voelen als ze niet met de T bezig zijn, er niet naar luisteren maar focussen op andere leuke dingen...
Met alles bezig zijn maar niet met hun T, vandaar vind ik deze benadering nogal vreemd.
Zeker vanuit de TRT J&H gedachte is dit ook vreemd, daarom wou ik ook graag een discussie.
Echter na het lezen van wat aanverwante onderwerpen in deze laat ik het maar even voor wat het is.

Groet,

Hns

Jante

Bericht door Jante » vr 15.10.2010 00:26

Ik ken iemand die genezen is van zware t en h door Mindfullness.
Voor mij werkte het niet.

Maar ik zie niet echt de tegenstelling met TRT/J&H.
Ik zie het zoals Maartje het schreef: door het geluid te accepteren is het er op een bepaalde manier niet meer. Dat werkt door in je hersens.

Op de TRT-cd die in Sint Lievenspoort is gemaakt, staan ook dit soort oefeningen: een aantal keer per dag helemaal stilstaan bij en proberen waar te nemen hoe je je voelt (in brede zin, geluid, spanning etc) en daarbij proberen te ontspannen. Voor mij is dat pure Mindfullness, toegespitst op TRT.
(En deze oefening vind ik ook het moeilijkste ervan).

De kern is steeds hetzelfde: het geluid niet uit de weg gaan!

Groet, Jante

Frits

Bericht door Frits » ma 18.10.2010 18:14

Dat is ook zo Jante. Mindfullness is het heden. Je gedachten focussen op iets. Dat kan zijn je ademhaling maar ook geluid. In feite is het mediteren. Niet met een mantra maar op het geluid wat je hoort.

Mij lukt het soms. Maar kort. Langer dat 2 a 3 minuten houd ik het niet vol.

Toch maar blijven proberen. Het is niet verkeerd als het niet lukt.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie