neurofeedback

Moderators: moderator, forumadmin

frankswart

Bericht door frankswart » do 26.03.2009 19:36

sylvester naar welke muziek luister jij?

heb je ene linkje of dergelijke

Ben Jansen

Bericht door Ben Jansen » vr 11.06.2010 19:53

sylvester schreef:
Omdat ik het geluidsaanbod dag en nacht wil laten voortduren, heb ik mijn hoofd de laatste tijd lopen breken hoe ik 's nachts kan blijven luisteren naar muziek, geluiden etc. zonder mijn partner te storen. Dat is me tot mijn grote frustratie nog steeds niet gelukt, ondanks diverse gesloopte hoofdtelefoons en kapotgeknipte ijsmutsen etc. :D
Als ik uit dat probleem ben, zal ik e.e.a. eens beter documenteren.

Groet,
Sylvester
Kijk eens naar dit soort oplossingen. geluid via het bot.
http://www.audioboneheadphones.com/
http://www.gadgets-reviews.com/index.ph ... w&id=18527

Bernadette

Bericht door Bernadette » vr 24.12.2010 15:35

Neurofeedback heeft helaas niet geholpen bij mij.

Ik heb 12 sessies gedaan. Mijn tinnitus komt van lawaaischade. In mijn hoofd was wel verhoogde of versnelde activiteit zichtbaar. Het verlagen van deze activiteit heeft geen effect gehad.

Ik wilde dit eventjes melden hier...

Kees

Bericht door Kees » za 25.12.2010 16:43

Ik vraag me toch af of het wel echt werkt.

Bij een BAHA zit het juist achter het oor, omdat het dan het dichtst
bij het binnenoor zit, waar het geluid moet worden opgevangen.

Waarom het dan hier voor het oor zit is mij een raadsel.

Of de overdracht goed gaat is mij ook nog een vraag.
Bij een echte BAHA wordt de overdracht door een schroef gedaan dit in het
schedelbot wordtgeplaatst het hardste bot van de mens voor de geluidsoverdracht.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

eriksi

Bericht door eriksi » ma 09.04.2012 17:44

Zijn er inmiddels al meer ervaringen met neurofeedback?
Ik overweeg het, helemaal nu mijn laatste hoop AtlasProfilax niet heeft geholpen.

Alvast dank.

NES

Bericht door NES » ma 09.04.2012 19:53

Dit is weer anders Kees,luister naar muziek door.
Vertaling HiER

Oor vrij :cool:

Heb het in de vertaler gezet

Zie HIER

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

Kees

Bericht door Kees » di 10.04.2012 14:51

Ik heb hier zo mijn twijfels over.
Ten eerste zit er huid tussen, dat dempt al een stuk.

Vraag me dus af hoe hard zo'n, apparaat wel niet
aan moet staan om het geluid goed door te geven.
Het midden en binnenoor zitten erg ver van dit apparaat af.

Bij een echte BAHA wordt het echt in het bot geplaatst.
Dat geeft een veel betere overdracht.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

udo j

Bericht door udo j » di 10.04.2012 21:06

Ik vind het nog niet zo gek. Misschien kan het op den duur ook gebruikt worden voor ruisgenerators.

Velen hebben problemen met het oorstukje. Dat kan hiermee opgelost zijn.

mvg udo

NES

Bericht door NES » di 10.04.2012 21:15

Ja super dit toch udo.

Zag iemand lopen van de week ,ga deze wel effe aanhouden
En vragen waarom ze dit zo draagt.
En uitleggen waarom ik dit vraag :P :-P

Als het dit tenminste is.

Ben bedankt hebt het effe in de vertaler gezet,
Niet iedereen kan zo,n lange Engelse tekst lezen.
Laatst gewijzigd door NES op di 10.04.2012 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

udo j

Bericht door udo j » di 10.04.2012 21:34

Hier is het filmpje Nes..

http://youtu.be/_P3Cy_ZtLS0

mv gudo

NES

Bericht door NES » di 10.04.2012 21:39

Dank udo :cool:

pieter 1973

Bericht door pieter 1973 » wo 11.04.2012 20:38

sylvester schreef:
Willen Ruist schreef:Jammer dat op dit forum weinig over neurofeedback wordt gesproken.
Tinnitus is heel duidelijk een neurologisch probleem en in theorie lijkt iets als neurofeedback wellicht veelbelovend.
Immers Tinnitus geeft verhoogde hersengovenactiviteit en dmv neurofeedback krijg je deze frequenties omlaag. Merk verder op dat bv door meditatie, ontspanningstechnieken etc ook deze frequenties omlaag gaan. Gevolg in ieder geval relaxter, minder stress. Maar met heftige Tinnitus is dit moeilijk.
Iemand ervaring met Neuromics?

http://www.neuromonics.com

In VS alleen op voorschrift door officiele behandelaars. Daar ziet men er dus iets in en ze hebben net zelfs 1 miljoen dollar subsidie voor meer onderzoek gekregen. Dat krijgen ze niet als het niet zou werken!

Waarom niet in Nederland? Het lijkt erop dat we hier afhankelijk zijn van de grillen van wetenschappers op de universiteiten hier die zelf aan het experimenteren slaan als ze een potje onderzoeksgeld geregeld hebben.
Hoewel misschien niet je bedoeling, lijkt het nu alsof je hier zegt dat Neuromonics een vorm van neurofeedback is. Dat is het niet. Neuromonics berust op de TRT-beginselen, maar geeft m.i. alleen een wat andere vorm aan de inbouw van geluids- en muziektherapie in het behandelingsplan.

Je leest hier inderdaad niet zoveel over neurofeedback, brainentrainment e.d., terwijl er is bewezen dat T-lijders vaker een verhoogde deltagolf hersenactiviteit hebben en een verlaagde alphagolf activiteit. In wakkere toestand komen verhoogde deltagolfaktiviteiten eigenlijk alleen maar voor bij jonge kinderen of bij mensen met hersenbeschadigingen.
Het in wakkere toestand hebben van hogere deltagolfaktiviteit is in ieder geval niet normaal.

Hogere alphagolfaktiviteiten (staat van diepe ontspanning) hebben uitsluitend positieve uitwerkingen op mensen. Het lijkt daarom wenselijk zoveel als mogelijk in alphastaat te verkeren.

Alpha en Deltagolven staan in een zekere relatie tot elkaar. Als de alphagolfaktiviteit toeneemt, neemt de delta-aktiviteit af.
Dus (?) doe die dingen waardoor de alpha-aktiviteiten toenemen en de slechtere (?) deltagolfaktiviteiten nemen als vanzelf af.

Hoe kun je de alphagolven laten toenemen? Door middel van neurofeedback, brainentrainment e.d. Maar ook door te luisteren naar muziek met een ritme van 60 tellen per minuut (veel barokmuziek, maar ook new age). [Komt dat je niet bekend voor: Neuromonics: luisteren naar frequentie-aangepaste barok en new agemuziek. ?)

Voor de hersenen geldt: use it or lose it! Als iets van de hersenen niet gebruikt of gestimuleerd wordt, wordt dat deel (die verbindingen) 'overgenomen' door aangrenzende gebieden/verbindingen. Dit is wetenschappelijk bewezen o.a. in onderzoeken naar de fantoompijnen die iemand kan krijgen als deze een ledemaat is kwijtgeraakt. Publicaties waarin de parallel wordt getrokken tussen fantoompijn en tinnitus, zijn er legio. Kun je T hebben gekregen, omdat bepaalde frequenties (door gehoorbeschadiging) niet of in onvoldoende mate aan de hersenen worden aangeboden? Is T dan het zoeken van (een bepaald deel van de hersenen) naar een (nieuwe) stimulans? Dat is m.i. zeker niet ondenkbaar.

Gelukkig zijn de hersenen in staat om nieuwe verbindingen te maken of aanwezige verbindingen sterker te maken (plasticiteit). Daarvoor is wel noodzakelijk dat de hersenen op het te ontwikkelen gebied getraind worden. Hierop spelen TRT en vooral Neuromonics in. Stimuleer de hersenen voortdurend met geluiden (geluidsverrijking) en bied de frequenties die in onvoldoende mate (door gehoorverlies) tot de hersenen doordringen versterkt aan.

Ik ben er zeker van dat het een probleem van verkeerde hersenaktiviteit is en doe er dan ook van alles aan om mijn hersenen constant goed te stimuleren, door:

-meerdere malen per dag aan brainentrainment te doen door naar geluids(ritmes) te luisteren die mijn hersenen in alphastaat brengen [zo ontspannend, dat ik haast moeite moet doen om niet in slaap te vallen, voel me gewoon wegzakken...]

-zoveel als mogelijk met mijn ipod te luisteren naar witte ruis en/of rustige muziek (door mij bewerkt, waardoor de hoge frequenties harder klinken en dus beter doorkomen) en/of natuurgeluiden (ook hier weer met versterking van de hogere frequenties)

De effecten op mijn T zijn tot nog toe zo positief, dat ik er haast in begin te geloven dat genezing mogelijk is.
Wat je zegt klopt helemaal Sylvester, ik heb in het UZA eens 2 Q-EEG's laten nemen. De eerste keer dat ik het liet nemen was de uitslag van de Delta activiteit: "BA 11 li" - die dag had ik geen tinnitus - 2 weken later kwam ik voor een tweede Q-EEG en had ik die dag wél tinnitus: De Delta activiteit was dan: "BA 46 li". Er staat nog van alles op die uitslagen maar de verschillen van de 2 Q-EEG's waren duidelijk, k'heb het hier zwart op wit staan. Raar is dat ze me nooit neurofeedback hebben voorgesteld ipv allerlei TMS, Tens enweet ik wat nog allemaal wat ik daar uitgeprobeerd heb. :shock:

eriksi

Bericht door eriksi » wo 11.04.2012 20:47

Nu je deze uitslagen weet, kun je het toch zelf aanvragen?

pieter 1973

Bericht door pieter 1973 » vr 20.04.2012 19:49

Kees schreef:Ik heb hier zo mijn twijfels over.
Ten eerste zit er huid tussen, dat dempt al een stuk.

Vraag me dus af hoe hard zo'n, apparaat wel niet
aan moet staan om het geluid goed door te geven.
Het midden en binnenoor zitten erg ver van dit apparaat af.

Bij een echte BAHA wordt het echt in het bot geplaatst.
Dat geeft een veel betere overdracht.
Wat is een BAHA Kees?

Plaats reactie