Zeer positieve ervaring met Vipassana meditatie

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Arie77

Zeer positieve ervaring met Vipassana meditatie

Bericht door Arie77 » di 20.12.2011 10:56

Graag wil ik u laten weten dat ik enorm veel baat heb gehad bij het volgen
van een 10daagse Vipassana meditatiecursus.
Ik lijd zo'n 10 jaar aan T (als gevolg van gehoorschade) en sinds vorig jaar verwoestte het bijna mijn leven
(na een enorme klap werd de T ineens hels, meer dan 80dB continue).

Een vriendin raadde me Vipassana aan en omdat ik radeloos was greep ik deze mogelijkheid maar aan.
Ik deed op advies van psycholoog al wel aan Mindfulness en dat hield me letterlijk de afgelopen maanden overeind.
Het populaire Mindfulness is trouwens afgeleid van Vipassana (wat veel dieper gaat en daardoor krachtiger is).
Vipassana is de sterke combinatie van ademhaling- en bewustzijnmeditatie, totaal neutraal
(geen religie, sekte, guru of mantra komt er aan te pas)
en wetenschappelijk verantwoord (voor de cynici onder u).

De zeer pittige cursus van 10 dagen (in stilte!) is de ultieme confrontatie met de mens zijn eigen geest.
Het was soms enorm afzien maar de positieve effecten zijn bij mij (nu maand later) enorm,
o.a. de Tinnitus is fors afgenomen en soms zelfs helemaal weg!
Daarnaast kan ik me door mijn dagelijkse meditaties weer concentreren, slaap als een os,
heb bakken met energie en of ik nu wel of geen piep hoor, de T heeft geen invloed meer op mijn humeur.
Mijn kinderen en vrouw hebben hun vader en echtgenoot weer terug.
Saillant detail was dat er een aantal medecursisten waren die tijdens het mediteren in stilte
er achter kwamen dat ze Tinnitus hadden....maar goed, echt iedereen was zeer positief na de cursus en straalde ook weer
(iedereen had zo zijn of haar eigen mooie ervaringen).
Ik gun dit echt iedereen. De cursus is gratis (je kunt achteraf naar eigen inzicht doneren).
Voor geinteresseerden zie http://www.pajjota.dhamma.org/index.php?id=117&L=3.
Vipassana is bedoeld voor iedereen (met of zonder kwaal) maar ik merkte dat mijn gedrevenheid om alles uit deze cursus te halen
(dankzij de T) als een enorm positieve accelerator werkte.

Ik ben herboren!

udo j

Bericht door udo j » do 22.12.2011 21:29

Mooi om te lezen en bedankt dat je dit met ons wil delen.
Ben nu met trt bezig maar sluit nooit wat uit dus ik hou
het in...gedachte :-D

mvg udo

Arie77

Bericht door Arie77 » vr 23.12.2011 12:36

Graag gedaan. Ik denk dat het vooral van belang is dat iedereen met T zich realiseert
dat er inmiddels allerlei therapieen en middelen zijn om goed te leren "leven met Tinnitus" en niet op te geven.
Belangrijk ook om altijd eerst te proberen te achterhalen wat de oorzaak is van T en dan te gaan kijken naar oplossingsrichtingen.
Soms is een simpele massage van nek al voldoende.
Goede (met name psychologische) hulp en zoveel vermijden van stress is van essentieel belang.
Omgaan met een chronische handicap vergt mentaal heel veel van een mens.
Ik lees op het forum ook veel positieve verhalen over TRT dus als dat de oplossing is dan is het goed.
Niet iedereen is "toe" aan 100 uur mediteren in 10 dagen maar die ervaring zou hoe dan ook gezond zijn voor ieder mens.
Het is fenomenaal wat een hervonden balans voor je geest en lichaam en daarna met je leven doet.

In ieder geval veel succes met de TRT!

Katelin

Bericht door Katelin » vr 23.12.2011 14:21

Interessante ervaring, Arie !
Ik heb zelfwel wat ervaring met Vipassana en Mindfulness, maar zo'n 10- daagse retraite zou toch niet voor me zijn weggelegd.
Zoals ik ook wel las op de site waarvan je de link gaf, is het wel belangrijk dat je het fysiek en geestelijk aankunt,
zo'n lange periode mediteren en in stilte zijn.

Ik zou willen dat ik zo stabiel was dat ik zoiets aankon!
Maar goed, voor nu hou ik het bij kortere oefenperiodes in mijn eigen huis!

Arie77

Bericht door Arie77 » vr 23.12.2011 14:53

Je hebt helemaal gelijk Katelin.
Er wordt inderdaad gesteld dat je in een periode van mentale onbalans niet aan zo'n cursus moet beginnen.
Er wordt dan ook van tevoren gescreend op geestelijke gesteldheid en op medicijngebruik.
Dat neemt niet weg dat ik, toen ik eraan begon, diep van binnen ten einde raad was,
eigenlijk verre van stabiel, maar meer dan vastbesloten was om er iets goeds uit te halen.

Die instelling heeft me daar veel opgeleverd. Het is pittig maar wel te doen.
Je hoeft echt geen mentale rotsblok te zijn.
De begeleiding daar houdt iedereen goed in de gaten en stelt alles in het werk
om je de dagen te laten 'uitzitten' middels praktische en mentale ondersteuning.

Er waren zo'n 110 mannen en vrouwen (van 24 tot bijna 90) en die hebben het op 2 of 3 na allemaal 'gered'.
Van de enige man die voortijds vertrok weet ik dat hij na dag 6 zo vol positieve energie zat dat hij meteen weer aan het werk wilde.
Ondanks de waarschuwing dat de 10 dagen echt het minimum zijn om je het principe van Vipassana voldoende te laten doorgronden
is hij dus voortijds afgehaakt, maar wel in een positieve 'flow'.

Vipassana werd en wordt ook gebruikt bij terminale patienten en gevangenen die de doodstraf te wachten staat.
Ook daar worden prachtige resultaten behaald door de beoefenaars.

Alles draait om acceptatie en loskomen van verlangens en afkeer (dat laatste is ook het principe van TRT volgens mij).
Er is op internet (ook Youtube) heel wat leuks te vinden over Vipassana.

Anyway, alle oefening baart kunst en ik wens ook jou alle sterkte en succes toe!

rikbik

Re: Zeer positieve ervaring met Vipassana meditatie

Bericht door rikbik » di 17.02.2015 10:32

Hoi Arie, hoe is het met je inmiddels, na al die tijd?

Ik kwam je bericht tegen omdat ik zocht op Vipassana en oorsuizen.

Ik ben namelijk twee dagen geleden uit een cursus gestapt omdat ik niet zag dat er ook maar iets van echte concentratie was bij me. De leraar deelde de mening dat dat een slecht uitgangspunt was om verder te gaan. De avond ervoor kwam er een sterk oorsuizen op, niet erg lang. Ik besteedde er geen aandacht aan. Eenmaal uit de cursus kwam er een oorsuizen opzetten dat ik nog steeds heb.

Jarenlang had soms een licht pieptoontje als het heel stil was om me heen. Nu is het behoorlijk pittig...

Frits

Bericht door Frits » di 17.02.2015 13:29

Je reageert op iemand die vier jaar geleden voor
het laatst op het forum is geweest.
De kans dat iemand dan nog reageert is erg klein.

Veel succes.
Hartelijke groet,

Frits

NES

Bericht door NES » di 17.02.2015 14:58

Geeft wat inzicht;

http://www.vipassanameditatiebreda.nl/

Sucses :cool:

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

Plaats reactie