Als je ziet wat voor pudding-achtige gel er uit de bloedbaan gehaald kan worden, lijkt het me dat dit de doorbloeding van de hersenen en het binnenoor alleen maar kan bevorderen. Ze noemen het overigens bloedklonters, zwart bloed, dode cellen en andere benamingen.
Van wat ik in zoverre gezien heb komt er nauwelijks vers bloed uit bij wetcupping, maar zeer donkere klonters. Soms een pudding-achtige substantie van een halve liter. De vraag is natuurlijk of het echt om dode cellen gaat (wat plausibel is omdat deze ca. 120 dagen nog in de bloedbaan achterblijven) of dat het gaat om vetten, chloresterol of iets dergelijks? Of komt het klonteren door het proces van het vacuum trekken? Ga naar youtube en type Hijama.
Deze therapie is me door een aantal mensen aangeraden voor tinnitus. Zelf doen ze het regelmatig om andere redenen maar mijn eerste reactie was.... "oh dat is net zoals aderlating, middeleeuwse praktijk", etc. Maar nu ik gezien heb wat er uit de bloedbaan komt, twijfel ik. (En die vergelijking met aderlating is bij nader onderzoek gebaseerd op onwetendheid want men verliest nauwelijks vers bloed)
Mogelijk binnenkort eens proberen. Maar ik ben wel benieuwd wat die pudding precies is.