Vitamine B12- tekort symptoom oorsuizing

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
jvdhammen

Vitamine B12- tekort symptoom oorsuizing

Bericht door jvdhammen » ma 23.09.2013 09:44

Bij oorsuizing symptoom ben ik op B12-tekort gekomen.
Hebben hier mensen ervaring mee, dat je tinnitus kan verlichten met injecties of tabletten?

De meest uitgebreide vitamine B12-tekort symptomenlijst op het internet!
Vitamine B12 is essentieel voor veel processen in het lichaam, zo zorgt het bijvoorbeeld voor het vervoer van zuurstof door
het bloed heen en de opbouw van DNA, vandaar dat symptomen van een vitamine B12-tekort zo divers kunnen zijn.
Indien u symptomen herkent is het belangrijk een vitamine B12-tekort uit te sluiten. Als het namelijk een vitamine B12-tekort
is dan zullen de klachten alleen maar erger worden en zullen er meer klachten bij komen.
https://vitamineb12nu.nl/vitamineb12-te ... nlijst.php

http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... eding.html

Hier wordt ook B12- en ijzergebrek oorzaak van tinnitus kan zijn:
Bloedarmoede
Bloedarmoede kunt u merken aan vermoeidheid, kortademigheid bij inspanning, duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn en
oorsuizen. Megaloblastaire anemie is een vorm van bloedarmoede die vaak veroorzaakt wordt door een tekort aan vitamine B12.
Als een tekort aan vitamine B12 de oorzaak is van de bloedarmoede, zal uw arts u dit medicijn voorschrijven.
Meestal moet u dit dan langdurig gebruiken.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1261

Ook heb ik wetenschappelijk onderzoek gevonden:
http://translate.google.nl/translate?hl ... 6bih%3D715
INTRODUCTIE:
Deze studie onderzoekt de incidentie van vitamine B12-tekort in drie groepen noise-blootgestelde patiënten: patiënten met
chronische tinnitus en lawaai-geïnduceerd gehoorverlies (Lawaaidoofheid), patiënten met Lawaaidoofheid alleen, en
onderwerpen demonstreren normaal gehoor.

Materialen en methoden:
Een groep van 113 militairen blootgesteld aan militaire lawaai werd bestudeerd. De gemiddelde leeftijd was 39 jaar. Chronische
tinnitus en Lawaaidoofheid bestond in 57 vakken. Lawaaidoofheid alleen werd waargenomen bij 29 proefpersonen en 27
proefpersonen hadden een normale audiogrammen. Alle proefpersonen werden bevraagd over geluidsbelasting en
voedingsgewoonten. Vitamine B12 serum werden gemeten.

RESULTATEN:
Patiënten met tinnitus en Lawaaidoofheid tentoongesteld vitamine B12-deficiëntie bij 47% van de gevallen (bloedspiegels <of = 250 pg / ml).
Dit was significant (P <0,023) vergeleken met Lawaaidoofheid en normale patiënten die vitamine B12-deficiëntie vertoonden in 27% en 19% respectievelijk.

CONCLUSIE:
Deze waarnemingen suggereren een relatie tussen vitamine B12-deficiëntie en disfunctie van het auditieve pad. Enige
verbetering in tinnitus en geassocieerde klachten werden waargenomen bij 12 patiënten na vitamine B12 vervangingstherapie.
De auteurs bevelen aan dat routinematig vitamine B12 serumspiegels worden bepaald bij de evaluatie van patiënten voor chronische tinnitus.

Frits

Re: Vitamine B12- tekort symptoom oorsuizing

Bericht door Frits » ma 23.09.2013 12:36

Niets nieuws. Er is over vit. B12 op dit forum al het
nodige geschreven.
Gebruik de zoekfunctie
Ik heb ook een aantal keren gewezen op onderstaande link.

http://www.stichtingB12tekort.nl
Hartelijke groet,

Frits

jvdhammen

Bericht door jvdhammen » ma 23.09.2013 13:30

Bedankt voor de website!

Ik heb zoekfunctie gebruikt, maar ik vond ze erg summier, waar ik mij af vroeg of het helpt.
Vandaar ik dit onderwerp voor meer aandacht heb opgestart, om hier meer te weten te komen.
Ik snap nog niet het verschil tussen injectie of tabletten van B12.

Frits

Bericht door Frits » ma 23.09.2013 14:04

Bij een injectie (intraveneus) gaat het rechtstreeks in de
bloedbaan. Het wordt dus niet aangetast door maagzuur.
Ook de dosis zal hoger zijn. Maar dat laatste weet ik niet zeker.

Er zijn uiteraard ook tabletten. De beste tabletten zijn
die welke je onder je tong laat smelten. Ook dan komt
het zoveel mogelijk direct in de bloedbaan en niet via de
maag. Deze gebruik ik al een aantal jaren en er is bij mij
geen tekort meer geconstateerd.

Toch blijf ik ze af en toe gebruiken. Een tekort wordt onderschat.
Ik heb zo het gevoel dat veel mensen een tekort hebben.
Evenals foliumzuur. Maar dat is weer een ander verhaal.

Er is bij mij dus geen tekort maar de tinnitus is gebleven.
De tinnitus is het gevolg van de ziekte van ménière.
Hartelijke groet,

Frits

jvdhammen

Bericht door jvdhammen » ma 23.09.2013 18:51

Frits, wat ben je toch goed! :D

Nu zag ik deze website een mooi uitleg geeft over B12 middelen:
http://www.menssana.nu/pages/nl/publica ... tekort.php
Alle patiënten (in mijn praktijk) reageren beter op het toedienen van methylcobalamine en/of adenosylcobalamine dan op
hydroxocobalamine. Methylcobalamine is, naast adenosylcobalamine, één van de uiteindelijk actieve metabolieten en niet
iedereen is in staat hydroxocobalamine te methyleren tot methylcobalamine. In de literatuur staat dat 1:10 patienten niet
kunnen methyleren. In mijn praktijk blijkt op dit moment 90% van alle patienten niet te kunnen methyleren. Over hoe het zit
met de omzetting van hydroxocobalamine naar adenosylcobalamine (adenosylering) is nauwelijks iets bekend. Helaas zijn
methylcobalamine injecties in Nederland (nog) niet verkrijgbaar. Ik bestel die nu in Italië of in Duitsland.

Oromucosale substitutie van vitamine B12: er zijn op dit moment zuigtabletten op de markt in vier verschillende vormen:
hydroxocobalamine, methylcobalamine, adenosylcobalamine (=Dibencozide) en cyanocobalamine. Er zijn ook
combinatiepreparaten. In het algemeen is de hydroxocobalamine vorm niet voldoende werkzaam (in mijn praktijk), het geeft
vaak wel een tijdelijke vooruitgang maar die is nooit over hele lijn van alle klachten. Er zijn twee effectieve eindmetabolieten:
methylcobalamine en adenosylcobalamine, welke vorm voor welke patient de beste is wordt voor elk individu in de praktijk
uitgetest. De laatste tijd geef ik elke patient bij voorkeur beide vormen (aanvulling: 12-04-2010). Het is in het algemeen het
best om Foliumzuur naast de vit.B12 ook aan te vullen. Tweederde van alle patiënten hebben vanaf het begin een tekort aan
Foliumzuur en de meeste die dat niet hadden krijgen het later ook. Als er een aangetoond teveel is aan Foliumzuur hoef je het
niet meteen aan te vullen.

Het is in mijn ogen nooit raadzaam om cyanocobalamine te geven bij een vit.B12 tekort. De cyanogroep is relatief zo sterk
aan cobalamine gebonden dat hij niet makkelijk plaats maakt voor een methyl- of een adenosylgroep. Daarom zullen de
meeste patiënten de meeste cyanocobalamine ongebruikt weer uitplassen. Van dit principe wordt gebruik gemaakt op
intensive cares in de Nederlandse ziekenhuizen in geval van een cyanide vergiftiging. Men geeft dan injecties met hoge doses
hydroxocobalamine (10.000 mcg). De hydroxylgroep laat makkelijk los en cyanide moleculen hechten zich dan graag aan de
cobalamine (en die laten niet meer los) zodat cyanocobalamine snel en makkelijk door de nieren uitgescheiden wordt. In
Nederland worden nu nog bijna standaard hydroxocobalamine injecties gegeven en in België cyanocobalamine injecties bij een
vitamine B12 tekort.

Kees

Bericht door Kees » ma 23.09.2013 19:30

Bij mij werd B12 tekort geconstateerd toen ik werd
afgekeurd bij de bloedbank wegens een te laag HB gehalte.

Een bloedonderzoek wees dit dus uit.
Sindsdien krijg ik B12 injecties bij de huisarts.

Welk soort dat is, ik zou het niet weten.
Als het B12 op is besteld de huisarts nieuwe en
die worden altijd afgeleverd bij zijn praktijk.
Maar sindsdien is het HB gehalte altijd weer ruim voldoende.
Kan ik altijd weer met een gerust hart plasma geven.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Frits

Bericht door Frits » ma 23.09.2013 19:36

Vitamine B12 tekort is een serieuze zaak. Maar ik kan
met het hele verhaal niet zo veel. Ik mis daar de kennis
voor.
Hartelijke groet,

Frits

NES