rivotril

Moderators: moderator, forumadmin

Ron

Re: rivotril

Bericht door Ron » do 06.02.2014 14:47

Kun je er zonder medicijnen wel goed mee omgaan? Ik niet. Ritvotril, daar kon ik niet op slapen en werd er ook niet duf van. Het deed werkelijk niets met mij. Zo zie je maar weer, dat de een van de ander verschilt. Oxazepam had ook maar weinig effect, behalve als ik merkbaar erg gespannen was, dan ontstond er relaxatie en zorgde ervoor dat tinnitus wat dragelijker was, maar niet minder. Behalve als ik het combineerde met alcohol, maar dat is, slecht voor het gehoor. Ik ben zelf een erg rustig persoon, dus dan is het verschil tussen de oorspronkelijke toestand en de (door het middel) gerealiseerde toestand erg klein.

Ik word van tinnitus (deze is vaak hevig, sterk aan beide kanten aanwezig, waardoor ik anderen moeilijk kan verstaan) erg moe, vooral ook omdat dit in negatieve zin het gemoed beïnvloed. Een goede nachtrust zorgt er voor dat ik er beter mee om kan gaan en er zijn wel eens dagen (na een goede nachtrust) dat het sterk verminderd is. Het is voor mij belangrijk dat ik neurofysiologisch gezien ben geoptimaliseerd zodat ik mentaal sterker ben. Unwinding and rewire.

Ik heb werkelijk alles geprobeerd maar bijna niets hielp om het dragelijker te maken. Ik neem seroquel ook niet altijd in en een nacht overslaan kan soms positief werken, echter is een goede slaap voor mij meestal noodzakelijk. Ik heb verschillenden alternatieve en regulaire middelen geprobeerd, maar meestal zonder resultaat.

Tryptofaan, hydroxytryptofaan (5-HTP) en Melatonine zijn alleen effectief als ze ook daadwerkelijk worden gebruikt (bijv. omgezet in serotonine of 5-hydroxytryptamine (5-HT) en/of deel uitmaken van het proces) en dus de voorwaarde daarvoor aanwezig zijn, maar dat is niet altijd het geval. Het (neurale-systeem) is geen apparaat waar je een muntje in gooit en altijd gaat werken. Hierdoor werk iets (middel, methode) de ene keer wel of beter dan de andere keer, want het is van meer factoren afhankelijk.

Door valeriaan en hypericine inclusief aanverwante stoffen kon ik niet beter slapen, de werkten niet. Sint-janskruid is wel een goed middel om te ontgiften vanwege de stimulatie van het lever-enzymsysteem cytochroom P450. Dus niet gebruiken samen met medicijnen die hierdoor worden verwijderd of serotonineheropnameremmers of productie-stimulators i.v.m. serotoninesyndroom.

Als ik seroquel gebruik dan slaap ik goed, soms wel meer dan 10 uur en kan ik met de tinnitus meestal wel goed om gaan en er zijn wel eens dagen dat ik het bijna niet meer hoor. Ik merk wel (neuraal gezien) dat na dat ik het de vorige dag heb in genomen om beter te slapen, er de volgende dag een bepaalde remming aanwezig is, want geestelijke activiteiten worden een beetje geremd en treed er soms sufheid op als ik me geestelijk erg druk maak.

Dat is t.a.v. tinnitus positief, maar niet als ik me geestelijk moet inspannen om erg complexe problemen op te lossen. Wat sufheid betreft, de ene keer ben ik wel en de andere keer ben ik niet een beetje suf, zombie-achting voor een bepaalde tijd, want dit wordt, minder. Het is maar hoeveel je er van neem, op welk tijdstip je gaat slapen en opstaat (slaapduur), alsmede de toestand in je hersenen op dat moment dat je het neemt.

Het voordeel van seroquel ten opzichte van Ritvotril (het is weliswaar geen vergelijkbaar middel) is dat er geen gewenning optreed en dus blijft werken, daarnaast is het niet echt verslavend, maar het is wel onduidelijk in welke mate het een blijvende verandering in het neurale structuur veroorzaakt. Ik gebruik het al jaren en ik heb me laten controleren op suikerziekte en andere mogelijke neven effecten, maar er is niets gevonden. Het middel heeft wel invloed op de suiker en vet-stofwisseling zodat je op je voeding moet letten.

Ik leef natuurlijk liever zonder dit soort middelen en heb verschillende pogingen ondernomen om er mee te stoppen. Dat kan wel en is niet zo moeilijk, maar dan
kom ik weer in die toestand terug waarvoor ik het ging gebruiken en dat is minder aangenaam. Dus na een periode van onthouding neem ik het vanwege de ellende maar weer in. Ik vroeg me daarom af hoe het anderen vergaat inzake het wel of niet gebruik van dit soort middelen.

Ik probeer hier een beetje mijn ervaring te beschrijven, zodat anderen zich meer of minder kunnen vinden in het gebruik er van. Dit ten aanzien van hun eigen standpunt gezien hun eigen neurofysiologische toestand door het gebruik van dit soort middelen.

Gaarne had ik een soort database van ervaringen inzake het gebruik van dit soort middelen t.a.v. tinnitus, zodat je beter kunt bepalen wat men gezien vanuit de eigen-wezenlijkheid zou kunnen proberen of laten etc.

udo j

Bericht door udo j » zo 09.02.2014 13:25

Het enige wat ik je kan adviseren (maar misschien heb je dat al) is een ruis die je s'nachts
op zet zodat je een beetje van je T wordt afgeleid.

Ik heb een paar jaar geleden iets gebruikt wat nervensaft heet. ik moest het in duitsland bestellen
wabt hier was het niet meer verkrijgbaar.

Hielp wel maar ook dat effect werd op den duur minder en ik las ergens dat het je lever beschadigt dus
nietecht een aanrader.

mvg udo

moderator1

Bericht door moderator1 » zo 09.02.2014 13:30

Ron, Ik heb je bericht aangepast. Graag meer spatie gebruiken zodat
het leesbaarder is.

met vriendelijke groet

Kees

Bericht door Kees » zo 09.02.2014 16:23

Misschien trap ik een open deur in.
Maar het is en blijft toch een kwestie van "Ermee leren omgaan".

Probeer meer ontspanning te zoeken.
Rust en regelmaat zijn voor ons toch zeer belangrijk.

Probeer je op andere dingen te concentreren dan de Tinnitus.
Denk aan de leuke dingen die je in je leven heb meegemaakt.

Medicatie is ook niet altijd de oplossing.
Je schreef ook over Melatonine.
Ik heb daar persoonlijk hele goede ervaring mee.
Gebruik het ook niet om in te slapen maar om beter door te slapen.
Slik het dus als ik het bed in stap.

De ervaringen zijn ook das tal die medicijnen cocktails ook vaak maar tijdelijk helpen.
Ontspanning en afleiding zijn het beste om er beter mee te leren omgaan.

Lukt dat niet, dan zijn er genoeg instanties om hulp te bieden.
Ze staan met bosjes vermeld op dit forum.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Frits

Bericht door Frits » zo 09.02.2014 17:09

Kees schreef: De ervaringen zijn ook dat tal van die medicijnen cocktails ook vaak maar tijdelijk helpen.
Ontspanning en afleiding zijn het beste om er beter mee te leren omgaan.
Zo is het Kees. De meeste medicijnen zijn benzodiazepines. En die
helpen maar tijdelijk. Zeker als je ze dag in dag uit gebruikt.
Naar verloop van tijd ontstaat er wel een gewenning en kan je er
maar moeilijk van af komen.

Als je het zelf niet kan zoek dan hulp. Ik noem ze maar weer eens

http://www.ggmd.nl en http://www.kentalis.nl Maar er is nog wel meer.

Ik dacht dat Ron in het verleden ook wel bezig is geweest met TRT
volgens Jastreboff en Hazell. Hoe is het daar mee?

Verder afleiding zoeken en nog eens afleiding zoeken!
Je moet zorgen dat je geen tijd hebt voor je tnnitus.
Hartelijke groet,

Frits

Ron

Bericht door Ron » ma 10.02.2014 10:17

Bedankt voor de correctie, ik zal er op letten.

Ondanks de acceptatie wat betreft mijn toestand, situatie, blijf ik zoeken en streven naar betere oplossingen, want ik ben niet blij dat ik tinnitus heb en weet (heb de nodige ervaring) dat ik daar in verandering kan brengen. Dus vandaar het belang van informatie en uitwisseling van gegevens zoals bijv. op dit forum in de hoop er wat mee te kunnen doen.

Het is beter om naar welzijn te streven en dan om bij het tegendeel stil te staan. Het is voor sommige mensen niet goed om te berusten in hun lot, want dit zou voor hen mogelijk een levens-einde kunnen betekenen. Hoop doet immers leven. Je kunt de een niet met de ander vergelijken zoals hier op het forum (mogelijk onbewust) wel wordt gedaan.

Ik heb de nodige ervaring, wat betreft middelen en methoden, maar er kan altijd meer bij. Ik blijf streven naar verbetering en ik weet dat dit mogelijk is.

Ik gebruik geen benzodiazepines. Melatonine is eigenlijk alleen effectief als er een meetbaar tekort is. Ik heb 3 en 5 mg melatonine gebruikt maar zonder succes. Melatonine van 0,1 milligram heeft geen bewezen effect (placebo). Als je denkt dat het wel helpt moet je het niet laten.

Wat betreft instanties inzake het tinnitus probleem: die zijn er niet waar ik woon en ik beschik niet over de middelen, mogelijkheid om deze elders te bezoeken. Bij overige instanties is te weinig know how. In het verleden ben ik o.a. wel bij de Ridder etc. geweest en dat heeft geholpen. Echter, het meeste heb ik altijd zelf moeten doen en doe ik nog, want er is geen hulp of steun.

Ik wordt hier op het forum vaak vergeleken met een andere Ron die waarschijnlijk andere inloggegevens heeft.

Frits

Bericht door Frits » ma 10.02.2014 12:34

Het is goed dat je naar welzijn streeft. Dat doet iedereen.

De vraag is hoe je dat dan doet. Er is helaas nog geen voor iedereen
afdoende therapie. Hoogstens kan je wat bijverschijnselen verminderen.
En proberen het een plaats te geven in je leven. Velen lukt dat.

Je schrijft dat je de nodige ervaring hebt met middelen en methoden.
Om de tinnitus te verminderen? Heeft het geholpen?
Als dat zo is dan willen we daar graag kennis van nemen.

Ik heb al jouw berichten vlug nagelopen en ik kan me niet voorstellen
dat er nog een tweede Ron in het spel zou moeten zijn. Als je je registreert
met een naam die al bestaat dan wordt dat aangegeven. Althans daar ga
ik van uit.
Als het anders is dan is dat zaak voor de moderator omdat het uit te
zoeken.

Als een middel voor jou niet werkt kan je dat niet placebo noemen.
Bij een andere werkt dat misschien wel.
Rivotril noem je toch ook geen placebo? En dat doet jou ook niets.
Hartelijke groet,

Frits

Ron

Bericht door Ron » wo 12.02.2014 13:14

Zie voor info melatonine wetenschappelijke publicaties op internet.

Wat medicatie betreft: dit is vanwege het individuele verschil maatwerk, want je kunt daarover meestal (zeker wat tinnitus ervaring betreft) geen universele uitspraken doen.

Mijn ervaring inzake bijv. ritvotril en seroquel heb ik hier al genoemd in de hoop (gezien vanuit het individuele verschil) dat een ander er wat aan heeft.

Ik heb natuurlijk wel data inzake andere persoonlijk ervaringen wat betreft het gebruik van middelen en methoden, maar dit is binnen het door mij aangegeven kader niet interessant voor anderen. Daarnaast is het onnodig om de data van anderen te herhalen. Dat maakt het allemaal onoverzichtelijk.

Dat tinnitus wel is te verminderen (bij mij althans) berust op het feit dat er momenten en zelfs dagen zijn dat het er bijna niet meer is.

Ik ben geen wachter en acht persoonlijk onderzoek ten behoeve eigen welzijnsstatus erg belangrijk.

Gezien vermindering van tinnitus, alsmede onaangename beleving en gemoedstoestand mogelijk is, acht ik het belangrijk om er wat mee te doen.

Dat de ander berust in iets wat mogelijk is te veranderen en alleen door eigen onderzoek kan worden gerealiseerd is een eigen keus, maar dit is t.a.v. een mogelijk verbetering van de eigen toestand een stagnatie wat niet als zijnde juist mag worden opgevoerd. Want de een is de ander niet.

treesje85

Bericht door treesje85 » di 08.04.2014 23:08

Heb ook een maand rivotril gebruikt (1 pilletje voor het slapengaan).
Had niet zo veel effect op de luidheid van tinnitus, maar kon wel makkelijker inslapen.
Ik heb het afgebouwd en een aantal weken er wel wat last van gehad, namelijk in de midden van de nacht wakker worden.
Nu volgens de arts kan het bij sommige patiënten wel degelijk helpen indien het iets met de zenuwen te maken heeft en is het mogelijk dat de tinnitus door inname van de medicatie verdwijnt
, dus ik zou het steeds opnieuw proberen.

Johnpon

Bericht door Johnpon » do 09.02.2017 11:40

Ik kan niet slapen op rivotril 1mg en het maakt tinnitus ook erger.
Jammer want ik lees zoveel positieve berichten over rivotril.

wings of love

Bericht door wings of love » do 09.02.2017 16:45

Lieve mensen...een tijdje geleden heb ik het hier al eens gezegd.
Natuurlijk is het geen feest om tinnitus te hebben...maar nu na 23 jaar kan ik zeggen
dat ik het wel "hoor" maar dat ik er echt geen hinder meer van heb.Dat heb ik niet
zomaar kunnen accepteren daar is een hele zoektocht en innerlijke strijd aan vooraf
gegaan...Als je daar meer over wil weten...ik help en steun jullie graag met veel waardevolle
tips.Dat doe ik geheel kosteloos en zonder bijbedoelingen...elke werkdag ben ik tussen
10 uur en 12 uur 's morgens tel.te bereiken...kijk maar !!06-44422550 Geert.

SAKEDEVENTE

Bericht door SAKEDEVENTE » zo 13.09.2020 15:15

ik wil er af,ben in een jaar van van 1 naar 4x 1.5 mg gegaab\n,ik slaapwel maar als ik snachts moet plassen val ik ,ik wilgaan afbouwen naar 1 x 1.5 hoeveel tijd kost me dat?ik heb geen horloge maar tijdgenoeg....
email dellaertlaan@gmail.com

de arts zei:je moet er mee leren leven, op mijn vraag wie kan me dat leven leren, kreeg ik geen antwoord

Plaats reactie