Concerta / Methylfenidaat verlicht Tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

Mart070

Concerta / Methylfenidaat verlicht Tinnitus

Bericht door Mart070 » do 07.02.2008 16:18

Beste allemaal. Zoals ik reeds in december en in januari jl. vermeld heb blijkt Methylfenidaat ( concerta - ritalin ) inderdaad een gunstig / positief effect te hebben op Tinnitus.
Ik gebruik dit medicijn (concerta 72mg) nu precies 3mnd (13weken). Gisteren 6 februari 2008 heb ik een uitgebreid gesprek gehad met mijn behandelende artsen, en ik blijk niet de enige te zijn!!!!.
Ik heb al eerder bericht dat er samen met mij nog 2 Tinnitus patienten daar behandeld mee werden. Niet voor de Tinnitus zelf maar wel uit de Psychische voortvloeisels daarvan. Echter had ik daar nog geen reactie / uitsluitsel van mijn arts op vernomen.
Gisteren 6 febrari 2008 werd mij meegedeeld dat deze patienten die nu ook 4 weken aan de Methylfenidaat / Concerta zaten, dit zelfde effect als ik hadden.
Ook bij hun werden 20 min na inname van dit medicijn de klachten voor 80% minder. De Tinnitus gaat niet weg maar verdwijnt wel geheel naar de achtergrond waardoor het dagelijkse leven je veel gemakkelijker afgaat.
De verklaring van mijn behandelend arts is dan ook, dat de prikkels in de hersenen beter geleid / omgeleid worden waardoor deze niet meer als stoorzender ervaren worden.
Helaas heb ik van de fabrikant van dit medicijn ( Janssen Cilag ) nog niets mogen vernemen. Echter blijven we hoopvol.

Gr. Mart070

Dian71

Bericht door Dian71 » zo 23.03.2008 14:00

Hallo Mart,

Ik ben blij om te horen dat jij zoveel baat hebt bij dit medicijn!
Sinds gisteren ben ik voor het eerst op deze site omdat te kijken of ik ideeen op kan doen om mijn moeder te helpen. Het gaat op dit moment erg slecht met haar. Ze is aan 1 oor doof sinds haar geboorte en heeft aan haar andere oor, door de ziekte van Menniere, al jaren last van erge oorsuizen. Nu zij de afgelopen weken gehoorapparaatjes aan het proberen is gaat het alleen maar bergafwaarts met haar. Volgens de huisarts zijn al haar zenuwen overbelast. Ook hoort zij nu opeens haar eigen hartslag ontzettend hard en is haar bloeddruk flink gestegen.
Voor de ziekte van Menniere slikt zij al jaren bethahistine (dit heeft geen effect op haar T.) en nu krijgt zij oxazepam erbij.
Weet jij (of iemand anders) misschien of er mensen met de ziekte van Menniere zijn die Concerta/methylfenidaat slikken? En of zij er ook baat bij hebben?
Ik heb mijn moeder al even op de hoogte gebracht van dit medicijn, maar zij geeft aan dat dit alleen aan 'ADHD-ers' gegeven wordt....

Alvast bedankt voor je reactie!
Dian

NooitStil

Re: Concerta / Methylfenidaat verlicht Tinnitus

Bericht door NooitStil » zo 30.03.2008 17:00

Mart070 schreef:Beste allemaal. Zoals ik reeds in december en in januari jl. vermeld heb blijkt Methylfenidaat ( concerta - ritalin ) inderdaad een gunstig / positief effect te hebben op Tinnitus.
Ik gebruik dit medicijn (concerta 72mg) nu precies 3mnd (13weken). Gisteren 6 februari 2008 heb ik een uitgebreid gesprek gehad met mijn behandelende artsen, en ik blijk niet de enige te zijn!!!!.
Ik heb al eerder bericht dat er samen met mij nog 2 Tinnitus patienten daar behandeld mee werden. >>>WW ingekort<<<Gr. Mart070
Best Mart070,

We zijn intussen een dikke maand verder, dan uw berichtgeving.
Hoe gaat het? Helpt het nog? Geen bijwerkingen? Gaarne een reactie!
Misschien ook iets voor de anderen om uit te proberen!
Met vr.gr. WW

Piggelmee

concerta

Bericht door Piggelmee » ma 07.04.2008 19:46

Hallo Mart
Welke nevenverschijnselen bedoel je die je had door je Tinnitus?
Hoe kwam je uberhaupt aan je T?
Hoe lang heb je de T al, hoe is het ontstaan en welke arts is er zo bij de tijd om jou dit middel te verstrekken? Heb je ook ADHD?
Allemaal vragen waar wij allen erg benieuwd naar zijn, denk ik zo.
Benieuwd naar je reactie! Groetjes, piggelmee

H@rry

ritalin en tinnitus

Bericht door H@rry » di 29.04.2008 13:25

Sinds ik ritalin gebruik, nu zo'n twee en halve maand, is bij mij de ervaringsintensiteit (zeg maar 'volume') juist eerder verdubbeld. Kan dat door de ritalin komen?

1thea

Bericht door 1thea » do 18.12.2008 20:35

Hallo Mart,

Mijn vraag is heb je deze medicijnen op advies van de huisarts gekregen?

Gr Thea

humanoïde

Bericht door humanoïde » di 23.12.2008 17:51

h@rry
Ritalin en dergelijke zijn net als caffeïne pepmiddelen.
Caffeïne maakt bij veel mensen de tinnitus tijdelijk erger,
dus dat dit bij jou met Ritalin/Concerta het geval is is niet verwonderlijk.

Ik denk dat benzo's zoals Xanax en Valium misschien wel tinnitus tijdelijk kunnen verminderen,
maar de meeste medicamenten zijn vaak niet geschikt om langdurig te gebruiken wegens de nadelen die eraan verbonden zijn.

Al wegen de voordelen in zeldzame gevallen toch op tegen de nadelen,
waardoor langdurig gebruik gerechtvaardigd kan zijn :evil:
Laatst gewijzigd door humanoïde op di 23.12.2008 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees

Bericht door Kees » di 23.12.2008 19:00

De NVVS geeft een brochure uit "Weet wat u slikt".
Een boekje over medicijnen die Tinnitusd kuinnen geven of bevorderen.

Dat kun je downloaden via de NVVS-site of bestelllen via dezelfde site.
Downloaden kan via http://www.nvvs.nl/download/meniere/weetwatuslikt.pdf

Bestellen kan via: http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000141
Het kantoor is wel gesloten tot 5 januari 2009.

De lijst is ook direct te zien via: http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000011

Ook op mijn eigen homepage staan enkele medicijnlijsten van
medicijnen die Tinitus kunnen geven of vergergeren.

http://home.concepts.nl/~vr12210/

Leesvoer genoeg dus voor de komende feestdagen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Henk-E

Bericht door Henk-E » ma 29.12.2008 14:52

Mart070 schreef:Beste allemaal. Zoals ik reeds in december en in januari jl. vermeld heb blijkt Methylfenidaat ( concerta - ritalin ) inderdaad een gunstig / positief effect te hebben op Tinnitus.
Ik heb al eerder bericht dat er samen met mij nog 2 Tinnitus patienten daar behandeld mee werden. Niet voor de Tinnitus zelf maar wel uit de Psychische voortvloeisels daarvan. Echter had ik daar nog geen reactie / uitsluitsel van mijn arts op vernomen.
Gisteren 6 febrari 2008 werd mij meegedeeld dat deze patienten die nu ook 4 weken aan de Methylfenidaat / Concerta zaten, dit zelfde effect als ik hadden.
Ook bij hun werden 20 min na inname van dit medicijn de klachten voor 80% minder. De Tinnitus gaat niet weg maar verdwijnt wel geheel naar de achtergrond waardoor het dagelijkse leven je veel gemakkelijker afgaat.
De verklaring van mijn behandelend arts is dan ook, dat de prikkels in de hersenen beter geleid / omgeleid worden waardoor deze niet meer als stoorzender ervaren worden.
Helaas heb ik van de fabrikant van dit medicijn ( Janssen Cilag ) nog niets mogen vernemen. Echter blijven we hoopvol.

Gr. Mart070
Hoi Mart,

Er zijn meer mensen die er baat bij hebben.
Zie http://tinnitussupport92262.yuku.com/topic/471?page=1
A friend of mine takes dexa-amphetamine for ADD, I think it's called dexadrine in the US. He has been on it for years - as I knew him before he was diagnosed and he was all over the place, could never hold a job down for very long and hit the alcohol very hard. Since being on his medication, he (long ago) gave up smoking, doesn't drink, trains in martial arts, has a respectable steady job, marriage, etc - the difference is quite amazing.

A few times in the past he asked if I wanted to try his medication to see if it had a positive effect on my tinnitus and I always declined, thinking it would increase it because it's a form of speed. I take 1.5mg - 2 mg of clonazapam around 7pm that allows me to watch TV at low volume and sometimes I'll take 1mg of xanax or clonazapam after midnight if I can't sleep.

A few weeks ago he remarked that since I got tinnitus he's noticed that I don't focus well or concentrate on things as well-- such as normal conversations or TV and he said that he was like that before he was diagnosed, but with his dexa-amphetamine medication he can focus perfectly working and problem solving in an office filled with up to a hundred call centre operators all talking at the same time.

But I explained that it was because of the loudness and the reactive aspect of my tinnitus that prevents me from concentrating and working in a noisy environment, and not because of a naturally agitated brain like his.

But then I began thinking that maybe my brain is agitated and that's why it's creating tinnitus - but from a physical cause -- sudden hearing loss -- not a psychological one.

Anyway today I agreed to try his dexadrine to see if his theory would work. I took one 5 mg pill and I felt absolutely nothing. About an hour later I asked for another and waited 30 min and still I didn't feel anything - no difference in my tinnitus. I asked him how many he was prescribed and he told me he takes 4x5mg twice per day - 20mg at breakfast and 20mg at lunch (4-5hrs apart), but when he began 15 yrs ago he was on much lower dosages.

I thought that was a lot but he told me some people are on much higher prescription dosages! He suggested I take 3 more 5mg pills and if that didn't work - then I could be sure that the medication would be of no value for tinnitus. Anyway, at that stage my tinnitus was raging because of my own voice in conversation, his wife watching TV and his young daughter playing video games etc . It was a bit too much for me because I usually avoid those situations 99% of the time and stay home alone. So I agreed and took 3 more - 45mg total.

Well about 20 minutes later into a conversation, he suddenly asked about my tinnitus. Tinnitus? For the first time in 6 years I was sitting in a noisy room that had my tinnitus so vibratingly loud I was about to explode and realised I had totally forgotten about the noise in my ear/head.

After he asked, I listened --still in the lounge room with TV medium volume, mother and daughter playing, and it was just a weak background hiss, instead of the usual loud, clashing cymbals vibrating inside my head. Really, I couldn't believe the difference it made!

I was amazed at the difference it made on my tinnitus -- even shocked. I have been prescribed just about every benzodiazapine and there is no comparison. At best they (benzo's) just take the edge off and they are not useful during the day when it's the noisest, because the amount I need to function in a daily communicative, environment almost equates to the amount that puts me to sleep. They sort of cancel each other out.

But I found that dexa-amphetamine - of all things pushed my tinnitus so far in the background that I could actually turn on the car radio on the way home and the car noise and noise of the traffic didn't have any effect on my tinnitus!

Does anybody know if tests have been done on tinnitus patients using this drug (class)? I know it's a highly controlled drug here (Aust) and probably in the US - but there was no "whoopie!" effect for me-- just the relief and elation of not being subjected to the chronic tinnitus I have.

It's been over 8 hrs since taking the medication and still I am not noticing the tinnitus, the relief is astonishing.

I better add that I am/was an anti-drug person. I stopped drinking alcohol and pot smoking at 21yrs (now 52yrs) and I didn't take any benzodiazapine until 2 yrs after my ENT and doctor reccomended them, because I thought I could get by simply toughing it out each day.

I would be interested to find out if anyone else has had this kind of relief with dexadrine/dexa-amphetamine? Eg. a ADHD/Tinnitus sufferer? Also, if it's an individual reaction and depends on the cause (if known?) of one's tinnitus? Also, if the clonazapam from the previous night may have any synergistic effect on the dexadrine eg maybe a new tinnitus drug would invlove both compunds?

James
en

what I have to say is somewhat disturbing to me,but i cannot ignore any
longer what i believe is perhaps a strange link to the alleviation of
tinnitus.I am 42 years old and about a year ago had a sudden onset of
tinnitus in both my ears. I had my hearing tested and was told I had
mild to moderate high frequency hearing loss which was what i was
told"consistant with my type of tinnitus" ...High pitched and about an 8
on a scale of 1-10,I was suicidal at first,but with help of time and
some anti aniexty drugs,I began to learn to live with it. I have been
very sensative to background noise,have trouble hearing where sounds are
coming from and in general some trouble understanding people talk in
crowded noisey places.I have trouble concentrating and have never since
been able to listen to music with the same love and sensability. Its
been hell,however I continued to try to find
answers...zanax,klonapin,prednisone,...accupucture,ginko,magnesium.....poit­less
visits to the ENT,...MRI....2 tinnitus clinics and masker of which I
had some temporary residual inhibition which generally returns within
minutes and sometimes worse..nothing changed this sound of a steel mill
in my ears. Its very depressing at times and sometimes i can block it
out a bit with general activity,but is always there and loud.....Now for
the interesting dark side.....I have recently experimented with a very
dangerous street drug know as methamphetamines commonly known as SPEED
or CRYSTAL.I want to say right off the bat that this is a very dangerous
drug and SPEED KILLS ,even the heathiest of bodies...it is very
psycologically addictive,and its up there with the worst of the hard
drugs...cocaine ,heroin,crack...i need not be lectured. I would advise
no one to ever try this thing. Its promotes a very artificial feeling
of well being at a very high price. Now for my real point. Each time I
have done this,I notice as and aside that I am completely unaware of my
tinnitus. i became more and more curious and actully made the experience
an experiment in the awareness of my tinnitus. Within 1/2 hours usually
the tinnitus lulls to a 2 and the continues to completely disappear.
More remarkably is that my hearing becomes acute,background noise lulls,
I hear the sound of rain out of distant rooms,and music has pure tones
again. i have even tested my hearing on the masking machine I was given
and am clearly able to hear the high frequency that I normally now
cannot hear and the low frequencys are clearly audible even at close to
the bottom of the volume.this is not a hullicination..this is real...and
for the 6-10 hours this last....Its quite remarkeable..but now the bad
news....when I have crashed and recovered the noise comes back with a
vengeance.....Now my lame,lay theory.....this drug releases a natural
chemical in your brain called Dopamine,it floods it at first and is
responsible for the feeling of euphoria....later as the drug wears off
the brain is depleted of normal Dopamine levels. Could Dopamine levels
be a factor in the course of tinnitus? Take this story for what is
worth,but I plan to find out more about Dopamine in the brain and would
welcome any comments,other than judgement about my drug use, on
knowledge of Methampetamines.. and Dopamine

Kees

Bericht door Kees » ma 29.12.2008 19:25

Graag even de vertaling erbij.
Door mijn Tinnitus is Buitenlands talen lezen exit. bij mij.

Geld voor alle engelse teksten die geplaatst worden.

Mensen zet dan ook even de vertaling erbij voor de
mensen die buitenlandse talen niet (meer) machtig zijn.
Groeten,

Kees.

Henk-E

Bericht door Henk-E » ma 29.12.2008 20:17

Kees schreef:Graag even de vertaling erbij.
Door mijn Tinnitus is Buitenlands talen lezen exit. bij mij.

Geld voor alle engelse teksten die geplaatst worden.

Mensen zet dan ook even de vertaling erbij voor de
mensen die buitenlandse talen niet (meer) machtig zijn.
Sorry Kees ik zal de hoogtepunten eruit halen.

Het gaat over een jongen met tinnitus die een vriend had met adhd.
Die vriend vroeg ofdat de jongen eens een keer het medicijn voor zijn ADHD wilde proberen.(dexadrine/dexa-amphetamine).

Toen hij het probeerde viel het geluid van de tinnitus helemaal naar de achtergrond. Hij lette er helemaal niet meer op, hij hoorde het helemaal niet meer. Hetzelfde verhaal als bij Mart.

Ook het 2de stukje gaat over methamphetamines wat dus ook in Concerta zit. Alleen deze man gebruikte de straatdrugs Speed.
Maar ook bij hem verdween de tinnitus helemaal naar de achtergrond of zelfs weg. Hij vertelde wel dat als de drugs uitgewerkt was, hij even iets harder terugkwam.

Er zijn dus nu meerdere verhalen mbt adhd medicamenten en het verminderen van de perceptie van het geluid, waardoor het dus niet meer storend is.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » ma 29.12.2008 23:18

Ik heb in de afgelopen jaren al een heel scala aan middelen etc voorbij zien komen waarbij mensen baat hebben gehad. Hieruit is mij wel duidelijk geworden dat er enerzijds veel verschillende oorzaken zijn voor t. en anderzijds veel verschillende -mogelijke- oplossingen. Dit zal er ongetwijfeld eentje van zijn. En voor degene waarbij het helpt: gefeliciteerd! Ik gun iedereen z'n oplossing/verlichting!
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Kees

Bericht door Kees » di 30.12.2008 19:49

Ja, maar dat was al wat langer bekend dat bepaalde medicijnen voor ADHD
soms wel eens willen helpen tegen Tinnitus.

Maar zomaar iemands anders medicijnen gaan slikken, zoals zij dus deden
is wel heel erg dom, want je weet nooit hoe een ander lichaam hierop reageerd.

Verwijs ik maar weer even naar onze disclaimer voor alle zekerheid.
Groeten,

Kees.

Birgit

Bericht door Birgit » zo 16.10.2011 22:54

Ook hier maar even melden.

Ik heb ritalin geprobeerd 2 dagen ivm ADD.

Mijn bijna verdwenen tinnitus kwam terug op meer dan volle sterkte en is nu 2 dagen na het stoppen nog niets afgenomen.

Wees gewaarschuwd dus. Dit kan twee kanten op werken!!!

Ik lees meer verhalen op internet van mensen die van ritalin oorsuizen hebben gekregen en ook van mensen waarbij dit niet meer afnam...zelfs niet na 3 maanden stoppen.

oorzaak van mijn tinnitus: geluidstrauma (concert)

Misschien trouwens wel handig als mensen de oorzaak van hun tinnitus in het onderschrift vermelden, omdat ik vermoed dat verschillende oorzaken ook verschillende oplossingen nodig zullen hebben.

davidjonathan

Bericht door davidjonathan » di 13.11.2012 14:48

Ik ben sinds een paar weken gebruiker van ritalin (methylfenidaat) ook ivm ADD. Na een verhoging van de dosis is er een constante hoge piep in mijn (linker) oor gekomen. Daarvoor had ik ook wel eens een dergelijke toon maar die was veel meer op de achtergrond en niet zo storend als nu.

Nu hoop ik dat het vanzelf weer verdwijnt maar natuurlijk ben ik bang dat het chronisch blijkt. Ik baal er wel van, ook omdat dit niet bij de bekende bijwerkingen staat.

Ik twijfel om met deze medicatie door te gaan, tot nu toe gebruik ik het wel nog steeds.

Mijn oorzaak van tinnitus lijkt dus Ritalin te zijn. Daarvoor had ik nooit echt het idee tinnitus te hebben.

Plaats reactie