Oordoppen: Filterz of Comfoor?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
jaapjaap

Oordoppen: Filterz of Comfoor?

Bericht door jaapjaap » za 01.11.2008 18:53

Dag,

ik ben op zoek naar oordoppen die voldoende beschermen tijdens uitgaan. Nu ga ik binnenkort naar de KNO-arts en daarna waarschijnlijk voor advies naar een audiologisch centrum ivm mijn T, maar ik wil alvast oordoppen laten maken want ik gewoon kunnen uitgaan, dus het liefst wil ik de oordoppen zsm laten maken.
Maar welke moet ik nu kiezen. Ik heb twee eisen/wensen:
1. Moet voldoende dempen met uitgaan
2. Het liefst niet, nauwelijks, zo min mogelijk zichtbaar.

Ik heb er veel op oa dit forum over gelezen en daar viel vaak de naam comfoor met zwarte filter, die rond 40db zou dempen. Die zou je dan in motoruitvoering kunnen krijgen waardoor die minder opvalt.
Maar filterz oordoppen zijn speciaal gemaakt voor uitgaan en zijn daarom denk ik het minst zichtbaar. Punt is dat die wel minder dempen.

Weet iemand bijv hoe niet opvallend die comfoor motoruitvoering is? of nog beter misschien foto's?

Tweede vraag: ik lees ook veel dat je juist weer niet te veel moet beschermen omdat je daardoor dan niet meer tegen harde geluiden kunt. Tot hoe ver moet je dan in db met uitgaan beschermen?

Groetjes Jaap

qtip

Bericht door qtip » za 01.11.2008 19:01

voor de duidelijkheid...

doppen bieden geen garantie, ook met doppen kan je t verergeren door concerten, parties etc.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

NielZ

Re: Oordoppen: Filterz of Comfoor?

Bericht door NielZ » zo 02.11.2008 11:21

Ja, dat klopt. Als je oordoppen 25 DB dempen, en de ruimte waar je bent meer dan 105DB, dan loop je nog steeds kans op extra schade. Maar die kans is wel aanzienlijk lager.
jaapjaap schreef:Tweede vraag: ik lees ook veel dat je juist weer niet te veel moet beschermen omdat je daardoor dan niet meer tegen harde geluiden kunt. Tot hoe ver moet je dan in db met uitgaan beschermen?

Groetjes Jaap
Klopt, min of meer. Oordoppen sluiten je af van geluiden, en dat is ook de bedoeling van oordoppen. Je oren raken echter 'gewend' aan deze reductie van het geluid. Ze raken snel gewend aan de rust, de trein op de achtergrond niet, het zoemen van de ventilatie niet.

Als je de oordoppen weer uitneemt, komen ze ineens weer in aanraking met al die geluiden die eerst niet meer te horen waren, of veel zachter klonken. Op dat moment lijken geluiden dus vaak wat harder, en dus ook wat irritanter.

Maar ook aan dat wen je weer. Je kan dan dus na het uit doen even wat slechter tegen geluid, maar dat is een tijdelijk wennings verschijnsel, en niet iets dat permanent blijft ofzo.
Net als van licht naar donker lopen, je ogen moeten even aan bijde wennen, maar eenmaal gedaan, werken ze prima =).

jaapjaap

Bericht door jaapjaap » zo 16.11.2008 13:30

qtip schreef:voor de duidelijkheid...

doppen bieden geen garantie, ook met doppen kan je t verergeren door concerten, parties etc.
maar als je toch niet naast de boxen gaat staan, je doppen neemt met een filter van 40dB, dan zou je toch zeggen dat je wel voldoende beschermd bent en het niet kan verergeren?

Plaats reactie