5-htp versus l-tryptofaan

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
qtip

5-htp versus l-tryptofaan

Bericht door qtip » di 28.07.2009 09:39

iemand van l-tryptofaan overgestapt op 5-htp?

ik lees nl verschillende dingen over 5-htp.

met name dat het effectiever is dan l-tryptofaan, maar ook dat het gevaarlijk kan zijn omdat het al in je buik en lever, ipv je hersenen, omgezet wordt in serotonine.

graag jullie ervaringen!
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Kees

Bericht door Kees » di 28.07.2009 18:46

Geen idee, ik slik al jaren geen medicijnen meer en dat bevalt me prima.

Alleen nog 4 tabletjes Melatonine voor het slapen gaan en zzzzztttttttttt. :)
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » wo 06.01.2010 12:30

Sinds een maand slik ik nu 5-HTP en ik slaap er inderdaad een stuk beter door. Was in de aanbieding bij de Tuinen. Een tijdlang die melatonine geprobeerd en dosis verhoogt van 3-4 naar 10-12 maar dat doet niets bij mij.

Is een natuurlijk produkt en kan mij niet voorstellen dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn. Dan zou het toch niet zomaar vrij verkocht mogen worden.

Geertje

Bericht door Geertje » do 07.01.2010 07:48

Helaas is niet alles ongevaarlijk ook al is het op natuurlijke basis en vrij te verkrijgen.

Kijk maar naar St Jans kruid. Mag ook in een aantal gevallen absoluut niet worden gebruikt en ook niet in combinatie met bepaalde medicijnen waaronder de anticonceptiepil.

Ieder moet voor zich uitzoeken en ondervinden wat wel of niet werkt.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » do 07.01.2010 09:45

Ik heb uiteraard flink gegoogeld op 5-htp en ben nauwelijks iets tegen gekomen over kwalijke bijwerkingen. Verder slik ik niets wat de werking nadelig zou kunnen beinvloeden. Nb ik slaap er beter door, op Tinnitus heeft het geen invloed. Het betere slapen doet er wel weer goed aan.

Kees

Bericht door Kees » do 07.01.2010 13:57

Dit vond ik op internet.
In dit produkt zit ook St-Janskruid verwerkt.

http://www.smeetsengraas.nl/ortholon/br ... 3god-CDWLg

http://www.bodybuilding.nl/usa/supplements/trypto.htm
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » do 07.01.2010 14:09

Op Internet is veel te vinden inderdaad. Ik gebruik liever geen combi-produkten omdat ik dan niet weet welke substantie nu wat doet en welke niet. Ik slaap duidelijk beter met die 5-htp.

Lang geleden een aantal malen St-Janskruid geprobeerd maar daar werd ik erg opgefokt van, dus na een aantal weken gestopt. Op Internet kom je meer negatieve verhalen over St-Janskruid tegen. Mbt 5-htp nauwelijks.

qtip

Bericht door qtip » do 07.01.2010 23:14

ik hou het toch maar op tryptofaan...

Gevaren van 5-htp: perifeer serotonine

Serieuzer is de bijwerking die Life Extensionist Steve Harris via UseNet publiek heeft gemaakt.(12) Volgens Harris zet een deel van 5-htp niet in de hersenen maar in de lever om in serotonine. Vooral als je er B6 bijneemt verloopt die omzetting vlot.

Die 'perifere' serotonine is ronduit gevaarlijk: het activeert bloedplaatjes om te stollen en vernauwt kleine bloedvaatjes. Daardoor kunnen de bloedvaten die het hart van zuurstof voorzien dichtslibben of andere bloedvaatjes het begeven. Mensen met hart- en vaatziekten moeten daarom verre blijven van 5-htp, stelt Harris. Maar ook voor gezonde mensen is het gebruik van 5-htp misschien niet verstandig. Veel onderzoekers gebruiken niet voor niets stoffen als Carbidopa. Die blokkeren het omzettingsproces in het lichaam.

Harris adviseert daarom om alleen 5-htp te gebruiken zonder B6 en met Carbidopa - of anders helemaal niet. Voor L-Tryptofaan geldt dit allemaal niet, voegt Harris er nog aan toe. Die stof kan alleen in de hersenen omzetten in serotonine.
Bron:
http://www.bodybuilding.nl/usa/supplements/trypto.htm
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » vr 08.01.2010 00:14

Hou het toch hierbij. Slaap eindelijk weer goed en mijn stemming is ook verbeterd. Behalve mijn oorproblemen heb ik verder geen serieuze gezondheidsklachten en slik verder ook niets. En wie is dan die Steve Harris? Maar ben het met je eens dat wat je ook slikt je dat nooit zondermeer moet doen en goed moet Googelen op de alle werkingen. En dan kom ik mbt 5-htp toch nauwelijks wat negatiefs tegen.

Heb even wat verder gegoogeld en die Life Extension club van die Steve Harris gevonden. Ze verkopen gewoon 5-htp in alle soorten en maten:

http://search.lef.org/search/default.as ... RY=5%20htp

qtip

Bericht door qtip » vr 08.01.2010 19:48

ja idd beetje inlezen kan geen kwaad.

vragen

Re: 5-htp versus l-tryptofaan

Bericht door vragen » do 09.10.2014 20:23

Ik gebruik het nu ook. En lees net dat het wel één nadelige bijwerking heeft. Ben daar wat bang voor omdat de Tuinen juist werkt met een hele hoge doses met vitamine b6?

Plaats reactie