IS EEN MRI NIET TE LUID?

Moderators: moderator, forumadmin

Tess

IS EEN MRI NIET TE LUID?

Bericht door Tess » zo 20.09.2009 11:40

Volgende week donderdag krijg ik een MRI, nu ben ik ontzettend bang voor het lawaai wat zo'n ding produceert. Wat is jullie ervaring hiermee?

Groeten Tess

Kees

Bericht door Kees » zo 20.09.2009 12:10

Er staan diverse ervaring over op dit forum.

Hopelijk reageren deze mensen ook op je vraag en kunnen ze hun ervaring melden.
Die waren heel divers meen ik me te herinneren.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

opa cor

Bericht door opa cor » zo 20.09.2009 14:08

Ik vind die geluiden best meevallen. Ik heb al diverse malen een dergelijke scan gehad maar had geen enkele last. Ik vond het een rustig getik.
Dus ik zou me er maar niet te druk over maken.
Gewoon rustig liggen en aan mooie dingen denken.

succes vr.gr opa cor

shannon

Bericht door shannon » zo 20.09.2009 14:18

Ik heb afgelopen vrijdag in het UZA een MRI-scan ( 3 tesla) gehad.
Ik vond het ondanks oordoppen en een hoofdtelefoon een behoorlijk lawaai.

suus204

Bericht door suus204 » zo 20.09.2009 18:38

Ik heb een aantal maanden geleden een MRI-scan. De betreffende KNO-arts had mij hier helemaal niet op voorbereid.
Gelukkig wist ik dat zo'n ding errug veel herrie maakt, dus heb ik zelf voor gehoorbescherming gezorgd. De koptelefoon van het ziekenhuis was niet veel soeps..Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het helemaal geen prettige ervaring vond. Ik vind dat doktoren goed af moeten wegen of je iemand met T en H bloot moet stellen aan zo'n lawaai. Zoiets moet uitvoerig met de patient besproken worden.
De periode erna (ongeveer 2 weken) heb ik door die scan een keiharde piep in mijn oren gehad en was de H ook verergerd. Gelukkig nam het daarna weer af tot de normale situatie. Overigens is er bij mijn scan niets aan het licht gekomen, maar dat had de arts ook niet verwacht, zei hij doodleuk...Kortom geen prettige ervaring maar aan de andere kant heeft het mij ook weer gerustgesteld doordat ze niets 'ergs' hebben gevonden.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » ma 21.09.2009 08:50

Ja, die dingen maken best wel wat herrie maar als je dat van tevoren weet kun je je er op instellen (even het 'verstand op nul' zeg maar!).
Die onderzoeken doen ze echter niet voor niks en zijn erg belangrijk om dingen op te sporen of uit te sluiten...

Sterkte!
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Aad

Bericht door Aad » do 29.10.2009 23:37

Vandaag bij het MRI centrum in Amsterdam een MRI ondergaan, kon daar terecht binnen 2 dagen, afspraak via KNO arts was afgelopen dinsdag gemaakt. Woon vlak bij Rotterdam maar daar was een langere wachttijd.

Heb zelf ook beschermende oordopjes ingedaan en daarover de hoofdset van het instituut, beetje veel misschien want ik kon de dame die de test uitvoerde haast niet verstaan door de koptelefoon.

Was blij dat ik het gedaan heb want de test duurde 5 kwartier en het geluid was behoorlijk hard, was voor mij de eerste keer een MRI.

Onderzoek heeft uitgewezen voorlopig dat de pulserende tinnitus (ruisen en hartslag duidelijk te horen in linker oor) te wijten is aan een bloedvat welke tegen het gehoor oorgaan aanligt, althans zo heb ik het van het MRI instituut begrepen.
Heb de scan gezien en het bloedvat, links is duidelijk zichtbaar, op dezelfde plek aan de andere rechter kant is niets te zien, mooie techniek.

Normaal geven zij geen uitslag en gaat het resultaat binnen 1 week naar je KNO arts maar ik vroeg als er iets bijzonders/urgents was vastgesteld ze dat dan gelijk zouden vertellen en niet wachten.
Heb een uitleg gekregen van een professor daar, waarschijnlijk omdat een pulserende tinnitus minder voorkomt en hij geinteresseerd was, althans dit was mijn indruk van hem.

Nu verder zien wat de KNO arts hiermee aan kan.

Kees

Bericht door Kees » vr 30.10.2009 20:17

Dat zou wel mogelijk kunnen zijn,
maar dat wordt dan wel een grote operatie met de mogelijkheid
dat je hierdoor ook weer extra Tinnitus zou kunnen oplopen.

Door het opereren kunnen er weer andere beschadigingen
ontstaan die op hun beurt weer Tinnituis kunnen gaan geven.

Dat moet je dan wel heel goed bespreken als dit een oplossing zou kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Kees op zo 01.11.2009 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

Johan

Bericht door Johan » za 31.10.2009 15:20

Ik heb tweemaal een mri en ct-scan gehad.
Het klopt dat de mri veel lawaai maakt.Sommige komen boven de 100db . Bij de mri had ik altijd mijn oordoppen in, daarover een koptelefoon.
Het hangt ook af hoelang je onder de mri moet. Dus voor de zekerheid extra oorbescherming.
Desnoods zou ik watjes in mijn oren doen.

Groeten,

Johan

sen

Bericht door sen » za 31.10.2009 15:58

Je kunt het aan geven,dat je er misschien last van hebt,maar ik kreeg een koptelefoon op met muziek,en het was te doen,bij het op staan,moest ik effe blijven zitten,dacht dat hebben we ook weer gehad :-)
ooo volgens mij ben je al geweest
groet joze

Aad

Bericht door Aad » zo 01.11.2009 12:59

Kees schreef:
Dat zou wel mogelijk kunnen zijn,
dat je hierdoor ook weer extra Tinnitus zou mkunnen oplopen.

ontstaan die op hun beurt weer Tinnituis kunnen gaan geven.

Dat moet je dan wel heel goed bespreken als dit een oplossing zou kunnen worden
Ik heb geen idee hoe dit eventueel kan worden verholpen, in ieder geval de oorzaak van het pulserend geluid in het oor is aangetoond.

Misschien schlinkt het bloedvat wel en is er geen direkt kontakt meer met het gehoor oorgaan, maar dat zal wel niet.

Heb later deze maand nog een CT scan en een afspraak met de KNO arts, zal hier laten weten hoe zoiets eventueel kan worden opgelost.

Aad

janneke63

is een MIR niet te luid?

Bericht door janneke63 » wo 04.11.2009 18:07

Hallo onlangs had ik een autoongeval en van de enorme schok heb ik tinnitus overgehouden en heb daarvoor ook een MIR gekregen,eerst geven ze U oordopjes en dan een helm op en toch is dit nog goed luid was blij toen dit gedaan was duurt ong 30 min.Maar is wel...als het stil is niet te doen met dat ruisen.
:cry:

udo j

Bericht door udo j » wo 04.11.2009 22:00

hallo janeke, Ik vond de mri ook veel te luid ondanks ik doppen in had.
Wat jou T betreft zou chiropratie mischien jou kunnen helpen?
ivm nek. of heb je dat al geprobeert?
mvg udo

Igor

Bericht door Igor » zo 20.12.2009 22:22

Kees schreef:Dat zou wel mogelijk kunnen zijn,

ontstaan die op hun beurt weer Tinnitus kunnen gaan geven.

Dat moet je dan wel heel goed bespreken als dit een oplossing zou kunnen worden.
Komen er eigenlijk vaal positieve resultaten uit de bus? Want meestal lees ik dat na zo'n operatie de tinnitus erger wordt... :? :(

En zo'n gekneld bloedvat, kan dit ook zorgen voor een oordruk & hyperacusis ipv tinnitus (zoals bij mij het geval is)?

Mvg

Kees

Bericht door Kees » ma 21.12.2009 19:15

Igor schreef:
Kees schreef:Dat zou wel mogelijk kunnen zijn,

ontstaan die op hun beurt weer Tinnitus kunnen gaan geven.

Komen er eigenlijk vaal positieve resultaten uit de bus? Want meestal lees ik dat na zo'n operatie de tinnitus erger wordt... :? :(

En zo'n gekneld bloedvat, kan dit ook zorgen voor een oordruk & hyperacusis ipv tinnitus (zoals bij mij het geval is)?

Mvg

Zo heb ik het er niet neergezet.

Ik schreef "het zou kunnen" dat de Tinnitus eventueel erger wordt door de operatie.

En ik ga er vanuit dat de arts die dit eventueel zal gaan doen dit ook met jouw dan goed doorspreekt.
Groeten,

Kees.

Plaats reactie