Tinnitus door SSRI

Moderators: moderator, forumadmin

DaneV

Tinnitus door SSRI

Bericht door DaneV » do 18.02.2010 22:38

Hallo,
Een maandje geleden ben ik begonnen aan lexapro/escitalopram ivm angstklachten. De eerste weken ging dit prima, tot dat ik last kreeg van tinnitus. Ik maakte me er niet direct zorgen om, omdat dit nou eenmaal een bijwerking kan zijn van dit medicijn.

De tinnitus werd echter steeds erger en ik kreeg ook last van gevoeligheid voor bepaalde geluiden. Toen een lichte pijn kreeg aan mijn rechteroor begon er wel een alarmbelletje te rinkelen; dat kon geen goed teken zijn.

De psychiater die me dit heeft voorgeschreven, wist niks van deze bijwerking en kon me ook niets vertellen behalve dat dit "waarschijnlijk wel over zou moeten gaan". Aan zo`n antwoord heb ik natuurlijk niets en ben op eigen initiatief maar gestopt met de medicatie. Er zijn veel dingen die ik wil doen om van angstklachten af te komen, maar mijn gehoor (permanent) beschadigen is er daar niet een van.

Hoe dan ook; na 1 week gestopt te zijn met dit medicijn heb ik nog steeds last van beide klachten. Ik lees enkele berichten op internet dat dit wel eens blijvend zou kunnen zijn, maar ik kan er verder weinig over te weten komen.

Ik vroeg me af of hier iemand is die door gebruik van ssri`s last heeft gekregen van tinnitus of waarbij de tinnitus erger is geworden door een ssri (misschien had ik het wel al een klein beetje maar zo weinig dat het me nooit echt is opgevallen? Ik merkte het vroeger alleen als ik veel gedronken had).

Is de tinnitus of de verergering ervan over gegaan nadat je bent gestopt met dit medicijn? En heeft er misschien iemand tips voor me? Wordt nogal akelig bij de gedachte dat dit iets kan zijn waar ik mijn hele leven mee rond ga lopen :( En dat door een medicijn wat ik in eerste instantie al met veel tegenzin ben gaan gebruiken.

Jante

Bericht door Jante » do 18.02.2010 23:15

Ik kan je belangrijkste vragen helaas niet beantwoorden, maar alleen een klein beetje info geven. Ja, meer mensen hebben tinnitus opgelopen van SSRI's. Ik weet dat zich in Duitsland in 2007/2008 40 mensen hebben gemeld die zware tinnitusklachten hadden opgelopen door SSRI's. Ik weet niet of het bij hen is overgegaan.
Ik had op Internet gezocht omdat ik antidepressiva overwoog als remedie toen ik net tinnitus had gekregen. Een neuropsychiater had me gewaarschuwd: het kan helpen, maar het kan het ook juist erger maken. Op Internet vond ik dat SSRI's lange tijd als 'tinnitus-veilig'waren beschouwd (in tegenstelling tot de andere groep anti-depressiva, waarvan ik even de naam kwijt ben). Maar SSRI's bleken dus ook niet veilig.
Waar die 40 mensen zich precies hadden gemeld stond er niet bij.
Ik heb besloten geen SSRI's te gaan gebruiken en heb het onderwerp verder laten liggen. Maar als je zelf op Internet zoekt kun je hier vast wel meer over vinden.

Ik wens je sterkte en dat het overgaat.
En ook dat je van je angst afkomt. Ook ik heb in mijn leven veel last van angst gehad, dat is een heel zwaar iets. Ik vecht er nu nu gewoon geestelijk tegen maar je moet er wel heel sterk voor zijn.

Groet, Jante
Laatst gewijzigd door Jante op vr 19.02.2010 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jante

Bericht door Jante » do 18.02.2010 23:17

PS Nooit meer zoiets tegen je zin doen.....

Jante

Bericht door Jante » vr 19.02.2010 00:08

Nog een PS: ik had die neuropsychiater, die zich verdiept had in tinnitus, destijds ook gevraagd of als een antidepressivum de tinnitus zou verergeren, dat blijvend zou zijn. Zijn antwoord was"Dat weet je nooit.'
Tja meer hebben we niet... je weet het niet.
Hopen op het beste!

Kees

Bericht door Kees » vr 19.02.2010 11:12

Ik heb er ooit iets over geschreven op mijn homepage.

De faculteit farmacie van de Universiteit van Utrecht heeft er een boekje over geschreven.
Zie de informatie hierover op mijn homepage.

http://home.concepts.nl/~vr12210/genees ... achten.htm

De link op mijn homepage werkt niet meer merkte ik.
Je kunt het downloaden via de volgende link:

http://www.uu.nl/nl/faculteiten/betawet ... fault.aspx
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Maartje

Bericht door Maartje » vr 19.02.2010 11:51

Ik heb eens bij mijn apotheker nagevraagd en de enige AD zonder tinnitus als bijwerking is Fluoxetine (Prozac).
Kijk eens op www.lareb.nl

Kees

Bericht door Kees » vr 19.02.2010 16:54

Maartje schreef:Ik heb eens bij mijn apotheker nagevraagd en de enige AD zonder tinnitus als bijwerking is Fluoxetine (Prozac).
Kijk eens op www.lareb.nl

Die heb ik een keer voorgeschreven gekregen via "de Riethorst" waar ik toen TRT kreeg.

Na twee tabletjes in twee dagen dus, was ik helemaal de weg kwijt.
Ben er toen ook direct mee gestopt.

Wist van voren niet of ik van achter nog wel leefde.
Groeten,

Kees.

Tess

Bericht door Tess » vr 19.02.2010 19:30

Ik gebruik wel antidepressiva en het heeft mijn leven gered. (een ssri) Ik kan nu weer genieten van dingen en ik kan veel beter tegen de tinnitus. Eerst was ik mij de hele dag van mijn tinnitus, 5 geluiden, nu ben ik me bijna niet meer bewust van mijn t, alleen wanneer ik erover lees of eraan denk, en dan nog hoor ik het wel maar luister er niet naar.

Groeten Tess

DaneV

Bericht door DaneV » ma 22.02.2010 02:52

Nu twee weken gestopt, maar nog steeds tinnitus. Ik was al depressief maar door dat gepiep is het veel erger geworden. Ik begin mijn laatste beetje hoop op een normaal leven nu toch echt te verliezen :cry:

Heeft iemand misschien tips voor me welke stappen ik nu het beste kan ondernemen? Ik heb begrepen dat hoe eerder je ingrijpt hoe groter de kans is dat je hersteld. Of dat ook geld voor tinnitus door medicijngebruik weet ik niet?

Morgen ga ik naar de huisarts, maar ben bang dat ik daar ook niet veel wijzer ga worden.

Kees

Bericht door Kees » ma 22.02.2010 11:37

De NVVS heeft ook een boekje over medicijngebruik.
Het heet "Weet wat u slikt".

Te downloaden als PDF-file op: http://www.nvvs.nl/download/meniere/weetwatuslikt.pdf

Er staan op de site ook via het alfabet diverse medicijnen vermeld.
http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000011
Groeten,

Kees.

olufade

Bericht door olufade » wo 24.02.2010 18:29

Tess schreef:Ik gebruik wel antidepressiva en het heeft mijn leven gered. (een ssri) Ik kan nu weer genieten van dingen en ik kan veel beter tegen de tinnitus. Eerst was ik mij de hele dag van mijn tinnitus, 5 geluiden, nu ben ik me bijna niet meer bewust van mijn t, alleen wanneer ik erover lees of eraan denk, en dan nog hoor ik het wel maar luister er niet naar.

Groeten Tess
Same here

Dacht dat mn leven naar de knoppen was, dat niets ooit nog hetzelfde zou zijn. Tot ik met Seroxat begon.

Al gauw klaarde de mist op en kon ik weer genieten. Nu is de T nog slechts een vaag suisje dat ik hoor wanneer ik in bed lig en het muisstil is.

Jante

Bericht door Jante » wo 24.02.2010 18:49

Olufade, wat ontzettend goed!!
En Tess, jij ook. Je leven gered!

Het kan beide kanten opwerken dus, en jullie zaten aan de goede kant.
Het is goed dat te lezen.

Nou jij nog de goede kant op DaneV.
Ben je nog iets wijzer geworden bij je huisarts?

Groet, Jante

DaneV

Bericht door DaneV » wo 24.02.2010 20:26

De huisarts kende de bijwerking ook niet, en heeft me voor de zekerheid toch maar even doorgestuurd naar de KNO arts. Hij vond het vreemd dat ik de bijwerking nog had nadat ik met het medicijn gestopt ben. Hij maakte zich er niet zo`n zorgen over, maar omdat hij merkte dat ik er psychisch nogal last van had heeft hij een spoedafspraak voor me geregeld en kan ik daar morgen terecht.

Ik had gisteren nauwelijks last van het oorsuizen. Vandaag is het volgens mij ook wel minder dan voorheen (wel meer dan gisteren), maar ik merkte vandaag wel dat ik erg gevoelig was voor bepaalde geluiden. Net met het inruimen van de vaatwasser kreeg ik gewoon pijn aan mijn oren van de borden die tegen elkaar kletsten.

Het lijkt wel of iemand de volumeknop heeft opengezet in mijn hoofd.

DaneV

Bericht door DaneV » do 25.02.2010 19:48

Vandaag bij de KNO arts geweest. Mijn gehoor bleek uitstekend te zijn, en ze zij dat het oorsuizen hoogstwaarschijnlijk wel over zou gaan.

Ik zit toch nog te twijfelen. Ik overweeg om toch een infuustherapie te gaan doen in duitsland. Aan de ene kant zou ik moeten vertrouwen op wat de KNO arts me verteld, maar aan de andere kant ga ik een hoop spijt krijgen als ik er straks toch nog last van heb en het te laat is voor zo`n behandeling..

Weet iemand of deze behandeling zin heeft, ook al is er geen sprake van gehoorvelies?

vlecht

Bericht door vlecht » do 25.02.2010 23:59

Er is via de zoekfunctie een hoop info te vinden over deze infuustherapie. Maak daar vooral gebruik van.

Wat ik me wel meen te herinneren, is dat iemand ooit onverhoopt is afgereisd richting Duitsland, omdat ze daar te horen kreeg dat er bij haar geen sprake was van gehoorverlies en een behandeling dus geen zin had. Dit alles onder voorbehoud, dus hou me ten goede.

Groeten,

Jeroen.

Plaats reactie