Tinnitus door SSRI

Moderators: moderator, forumadmin

DaneV

Bericht door DaneV » di 02.03.2010 20:50

Hmm volgens mij ben ik erachter wat mijn klachten veroorzaakt. Ik heb samen met de SSRI ook clonazepam (Rivotril) gekregen t.b.v. de opbouwperiode. Dit heb ik de eerste 2-3 weken gebruikt, daarna abrupt gestopt. Geen last van gehad verder (dacht ik) maar na een paar dagen kreeg ik last van de tinnitus. Nog een paar dagen later kwam daar de gevoeligheid voor geluid bovenop. Ik heb het nooit gelinkt aan de Clonazepam omdat tinnitus een bekende bijwerking was van de SSRI die ik gebruikte.

Een paar dagen geleden kon ik niet slapen, dus heb ik maar een clonazepam genomen. Resultaat; tinnitus weg, gevoeligheid voor geluid ook weer weg. De dag daarna ging het beter maar langzaam kreeg ik weer de klachten. Net weer een halve clonazepam genomen en de klachten zijn weer weg.

Net even gezocht en het blijkt dat veel mensen hier last van hebben. Zelfs al hebben ze maar een paar weken benzo`s gebruikt. Ik ga nu dus maar eens proberen langzaam te minderen (gebruik nu 2x 0,25, volgende week naar 1x 0,25 enz).

Loslippig1206

SSRI´s en tinnitus

Bericht door Loslippig1206 » za 29.01.2011 22:39

Het is een eyeopener dat er melding wordt gemaakt dat SSRI´s tinnitus kunnen veroorzaken.
Vorig jaar gebruikte ik Sertraline 100mg, en op enig moment ontstond een ruis, die ondragelijk werd. Naast een aantal andere bijwerkingen was dit voor mij de aanleiding om met dit medicijn te stoppen.
Dacht ik even van al die ellende verlost te zijn, startte ineens die ruis, die ik tijdens het gebruik van de Sertraline had, opnieuw. Het was een ondragelijke ervaring, en na informatie over dit verschijnsel, kon niemand mij vertellen waar dit vandaan kwam.
Nu ben ik haast zeker van de oorzaak. Het is een onttrekkingsverschijnsel van de Sertraline.
Nu nog na ruim 6 maanden heb ik nog last van tinnitus ( het is een hels kabaal dat niets met suizen van doen heeft ).
Wat het middel precies doet om die tinnitus te laten gebeuren, is onbekend. Belangrijk is in ieder geval dat er melding van wordt gemaakt op dit forum, zodat er in ieder geval geen onzekerheid bestaat over de relatie tussen medicijn en de ruis. Voorlopig is mij niet bekend wanneer de tinnitus stopt.

Kees

Bericht door Kees » zo 30.01.2011 12:36

De universiteit van Utrecht heeft ooit eens een boekje uitgegeven
over geneesmiddelen en gehoorklachten.

Dit boekje is toen in samenwerking met de NVVS gemaakt, omdat er
veel klachten kwamen uit het veld over medicijnen die oorklachten gaven.

Uitgegeven in november 2001, wel een poos geleden, maar
er staat een hoop informatie in, ook over de SSRI's.

Ik heb het boekje zelf ook aangeschaft.
ISBN-nummer: 90-74772-57-9
publikatienummer: PUG/01-7.

Te vinden bij de Universiteitsbibliotheek van het UMC-Utecht.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Maartje

Bericht door Maartje » zo 30.01.2011 13:53

Hoi Loslippig,

Lareb heeft een paar jaar terug een inventarisatie gedaan naar antidepressiva in samenhang met tinnitus.
Lees DIT maar eens.

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

Loslippig1206

Kees en Maartje

Bericht door Loslippig1206 » zo 30.01.2011 14:32

Hallo beiden,

Aanleiding van mijn verhaal was een wanhoopsverhaal van iemand die tinnitus had en nadat die gestopt was met Citalopram was het even over, maar na enige tijd begon het weer. De verschijnselen leken zo ontzettend op de mijne dat ik het nodig vond mijn ervaring erbij te plaatsen. Dat ik last van oorsuizingen zou hebben bleek al uit de bijsluiter van de SSRI (Sertraline ).
Wat mij zo dwars zat, was het feit dat niemand in de medische wereld bekend was met het feit dat de tinnitus zomaar terug kon komen na het beëindigen van het gebruik.
Vermoedelijk een onttrekkingsverschijnsel.
Waar ik echt op zit te wachten, zijn meerdere ervaringen van dergelijke aard, zodat die naast de bijwerkingen kunnen worden gezet.

Kees

Re: Kees en Maartje

Bericht door Kees » zo 30.01.2011 16:13

Loslippig1206 schreef:Hallo beiden,

Aanleiding van mijn verhaal was een wanhoopsverhaal van iemand die tinnitus had en nadat die gestopt was met Citalopram was het even over, maar na enige tijd begon het weer. De verschijnselen leken zo ontzettend op de mijne dat ik het nodig vond mijn ervaring erbij te plaatsen. Dat ik last van oorsuizingen zou hebben bleek al uit de bijsluiter van de SSRI (Sertraline ).
Wat mij zo dwars zat, was het feit dat niemand in de medische wereld bekend was met het feit dat de tinnitus zomaar terug kon komen na het beëindigen van het gebruik.
Vermoedelijk een onttrekkingsverschijnsel.
Waar ik echt op zit te wachten, zijn meerdere ervaringen van dergelijke aard, zodat die naast de bijwerkingen kunnen worden gezet.

Je kunt je eigen ervaringen altijd zelf melden.

dat kunje doen op de site van meldpuntmedicijnen.
Groeten,

Kees.

Loslippig1206

Bericht door Loslippig1206 » zo 30.01.2011 16:56

Bedankt Kees de Vries.

Nooit heb ik tinnitus gehad en na het inzien van jouw verwijzing en je eigen website, gaat er een wereld voor mij open.
Omdat deze aandoening mij soms helemaal dwaas maakte, moest ik mijn psych bellen om hulp tegen deze ellende.
Na zoveel gelezen te hebben over tinnitus, zou de medische wereld toch goed op de hoogte moeten zijn?
Weet jij Kees, waarom mij niet is verteld dat dit soms heel erg kan zijn bij het gebruik van bekende medicijnen?

Kees

Bericht door Kees » zo 30.01.2011 18:40

Loslippig1206 schreef:Bedankt Kees de Vries.

Nooit heb ik tinnitus gehad en na het inzien van jouw verwijzing en je eigen website, gaat er een wereld voor mij open.
Omdat deze aandoening mij soms helemaal dwaas maakte, moest ik mijn psych bellen om hulp tegen deze ellende.
Na zoveel gelezen te hebben over tinnitus, zou de medische wereld toch goed op de hoogte moeten zijn?
Weet jij Kees, waarom mij niet is verteld dat dit soms heel erg kan zijn bij het gebruik van bekende medicijnen?

Als ik daar een goed antwoord op wist stond dat wel op het forum of mijn homepage.
Helaas staat het niet altijd op de bijsluiter, of dat bewust is of
dat er geen goed onderzoek naar is geweest, ik weet het niet.

Maar een hoop mensen met Tinnitus zijn hierdoor wel het "slachtoffer".
Ook een hele bekende is de Aspirine, daar komt het door het Acetylsalicylzuur wat er in zit.

Zo staan er twee lijsten van op mijn homepage.
http://www.keesdevries.eu/Lijst%20met%20medicijnen.html
Groeten,

Kees.

Plaats reactie