anti depressiva

Moderators: moderator, forumadmin

bscholtz

anti depressiva

Bericht door bscholtz » wo 20.10.2010 19:25

Mijn partner heeft sinds 9 maanden last van tinnitus: een electriciteitsmast in het hoofd. Ze is ook behoorlijk depressief en heeft geen enkel vertrouwen in de toekomst of dat ze ermee om kan leren gaan. De psychiater van het LUMC (via hr De Laat, de audioloog) raadt aan antidepressiva te nemen. Bijwerking is dat dit tinnitus kan veroorzaken of verergeren. Wie heeft hier ervaring mee? Welke medicijnen, verergerde je tinnitus? ging het daarna beter of niet? Allemaal vragen waar de medici geen antwoord op weten. Een hopeloze toestand nu en we zijn naarstig op zoek naar ervaringen van anderen.

Jante jij doet TRT in Gent, hoe heb je je opgegeven? Wat doen ze daar precies?? We hebben het TRT boek van Jastroboff maar nu de cursus/therapie nog erbij.

Wie heeft info??

Kees

Bericht door Kees » wo 20.10.2010 19:33

In principe ben je bij prof. dr. ir. Jan de Laat aan het juiste adres.

Het is een autoriteit op gebied van Tinnitus.
Heb wel eens een lezing van hem gehoord.

Hij vertelde ook in die lezing dat we waarschijnlijk geen 20.000 haarcellen
in ons binnenoor (slakkenhuis) hebben maar waarschijnlijk maar 5000.

Zo hoor je nog eens wat hier en daar.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Maartje

Bericht door Maartje » wo 20.10.2010 22:52

De enige AD die geen Tinnitus als bijwerking heeft is Fluoxetine (Prozac).

Jante

Bericht door Jante » do 21.10.2010 01:29

Beste BScholz.

Wat een ellende bij elkaar.
De tinnitus kan overigens ook wel een gevolg zijn van depressie dus anti-depressiva zijn niet een gek idee.
Wat Maartje schrijft is belangrijk, natuurlijk.
Zelf heb ik nooit langdurig antidepressiva durven nemen omdat ik niet wist of er een veilige bestond. (Ik wilde ze nemen tegen de t.) Als er t ontstaat of verergert weet je niet of dat blijvend is.

Gent heb ik gewoon opgebeld, in maart. Had toen het geluk meteen een afspraak te krijgen.
Wat ze precies doen kan ik niet in 2 woorden zeggen maar onder het stickey werkgroep OBB volgt meer uitleg. Zie ook http://www.reva-slp-gent.be/nl/SLP-Dien ... /index.asp
Het komt neer op hertraining van je gehoor/zenuwstelsel via bewustmaking van hoe het werkt plus geluidsverrijking.

In principe kun je er ook een cd bestellen 'Leren om tinnitus niet meer te horen.' (15 euro) Maar ik geloof dat die moeilijk leverbaar is.
Valt iig te proberen. Via tel 0032-92692626, vragen naar de Tinnitusdienst.

Sterkte!

Jante

bscholtz

Bericht door bscholtz » do 21.10.2010 14:26

Beste Jante,

dank voor je snelle reactie. We zijn redelijk ten einde raad dus alle info en steun is heel welkom, dank. Vandaag meteen Gent gebeld, morgen kunnen we terugbellen om ea te bespreken, gelukkig niet meteen afgepoeierd.
Ik krijg de indruk dat veel mensen kampen met depressie, mijn eigen inschatting als partner is dat de depressie vooral eerst aangepakt moet worden. Zonder hoop en vertrouwen in de toekomst is wennen aan het idee van tinnitus nauwelijks mogelijk, bij mijn partner in ieder geval niet. Ze is nog steeds woedend over het hele gebeuren.

In de eerste maanden is er vanalles onderzocht waar niks uit kwam (kno, mri, scans etc.), overal werd meewarig gereageerd en we horen de laatste tijd pas dat er ook mensen zijn bij wie de T minder wordt of weggaat. Dit is ons nergens verteld en had zo veel ellende kunnen schelen denk ik. Ze gelooft het overigens nog steeds niet ook al staat het zwart op wit...
Een raar ding valt op: soms is het weg of veel minder. Waar ligt dat aan? Er is nauwelijks een peil op te trekken. Herken jij/iemand dat?

Overigens kan mijn partner alles doen in feite, het wordt nooit erger na uitgaan (wil ze overigens niet meer), alcohol, drukte etc. maakt eigenlijk allemaal niet uit er gebeurt niks, ze slaapt als een roos, ook heel vreemd.

We hebben trouwens Ede gebeld waar ze ook weer een tinnitusgroep starten, ze noemen het TRT maar dat heeft er niet veel mee te maken. Van Jastroboff hadden ze nooit gehoord, het is meer een lotgenotengroep begrijp ik. Ook goed maar geen echte TRT dus.

Betty/bscholtz

bscholtz

Bericht door bscholtz » do 21.10.2010 14:31

Maartje schreef:De enige AD die geen Tinnitus als bijwerking heeft is Fluoxetine (Prozac).
Maartje dank voor je bericht. Heb jij Prozac gebruikt? Hoe werkte dat? Iemand anders? Als Prozac geen bijwerkingen heeft waarom gebruikt niet iedereen dat dan denk ik dan.. of werkt het niet? Nou ja, de psychiater schrijft iets voor waarvan ze zelf zegt dat het bij anderen met T een verergering veroorzaakte van de T. Daar schiet je dus echt iets mee op!

Betty/bscholtz

Frits

Bericht door Frits » do 21.10.2010 15:36

bscholtz schreef:Beste Jante,

dank voor je snelle reactie. We zijn redelijk ten einde raad dus alle info en steun is heel welkom, dank. Vandaag meteen Gent gebeld, morgen kunnen we terugbellen om ea te bespreken, gelukkig niet meteen afgepoeierd.
Ik krijg de indruk dat veel mensen kampen met depressie, mijn eigen inschatting als partner is dat de depressie vooral eerst aangepakt moet worden. Zonder hoop en vertrouwen in de toekomst is wennen aan het idee van tinnitus nauwelijks mogelijk, bij mijn partner in ieder geval niet. Ze is nog steeds woedend over het hele gebeuren.

In de eerste maanden is er vanalles onderzocht waar niks uit kwam (kno, mri, scans etc.), overal werd meewarig gereageerd en we horen de laatste tijd pas dat er ook mensen zijn bij wie de T minder wordt of weggaat. Dit is ons nergens verteld en had zo veel ellende kunnen schelen denk ik. Ze gelooft het overigens nog steeds niet ook al staat het zwart op wit...
Een raar ding valt op: soms is het weg of veel minder. Waar ligt dat aan? Er is nauwelijks een peil op te trekken. Herken jij/iemand dat?

Overigens kan mijn partner alles doen in feite, het wordt nooit erger na uitgaan (wil ze overigens niet meer), alcohol, drukte etc. maakt eigenlijk allemaal niet uit er gebeurt niks, ze slaapt als een roos, ook heel vreemd.

We hebben trouwens Ede gebeld waar ze ook weer een tinnitusgroep starten, ze noemen het TRT maar dat heeft er niet veel mee te maken. Van Jastroboff hadden ze nooit gehoord, het is meer een lotgenotengroep begrijp ik. Ook goed maar geen echte TRT dus.

Betty/bscholtz
Ja, dat herken ik. Tinnitus kan zeer varieren. Maar ik weet niet of het dan echt minder is of dat je zo met iets bezig bent dat je er niet meer aan denkt.
Afleiding en ontspanning, fysiek zowel als geestelijk, zijn altijd goed. Het is eigenlijk het enige wapen dat je hebt.
En voorkom zoveel mogelijk stress. Er zijn maar weinig dingen echt belangrijk.

Die fase van boosheid herken ik wel. Maar dat gaat over.

Ede is meer dan een lotgenotengroep. Er word je geleerd om met T om te gaan. Evenals in Leidschendam. GGZ VIA Rivierduinen.

Soms gaan de dingen anders in je leven dat je had verwacht. Dat kan heel triest zijn. Maar blijf altijd hopen. Bedenk dat er momenteel veel onderzoek wordt gedaan. Ik denk dat er op den duur wel een oplossing komt.
Houd je daar aan vast, want hoop verloren is alles verloren.
Hartelijke groet,

Frits

Maartje

Bericht door Maartje » do 21.10.2010 16:57

bscholtz schreef:
Maartje schreef:De enige AD die geen Tinnitus als bijwerking heeft is Fluoxetine (Prozac).
Maartje dank voor je bericht. Heb jij Prozac gebruikt? Hoe werkte dat? Iemand anders? Als Prozac geen bijwerkingen heeft waarom gebruikt niet iedereen dat dan denk ik dan.. of werkt het niet? Nou ja, de psychiater schrijft iets voor waarvan ze zelf zegt dat het bij anderen met T een verergering veroorzaakte van de T. Daar schiet je dus echt iets mee op!

Betty/bscholtz
Ik heb zelf geen Prozac gebruikt, maar ik heb dit nagevraagd bij de apotheek, omdat ik wel AD in huis had ten tijde van mijn burnout. Ik durfde het niet te gaan gebruiken ivm de mogelijke bijwerking "oorsuizen".
Uiteindelijk ben ik dmv acupunctuur in combinatie met homeopathie van mijn depressie afgekomen.

Prozac is ook niet zonder bijwerkingen, net als andere AD. Maar er zijn geen meldingen bekend van oorsuizen. Maar dat wil niet zeggen dat je geen andere bijwerkingen kunt verwachten.
Kijk eens op www.lareb.nl

Maar, ook gezegd, dat het er als bijwerking op staat, wil niet zeggen dat je dit ook écht gaat krijgen. Ze moeten alleen verplicht, alle MOGELIJKE bijwerkingen vermelden op de bijsluiter.

Sja, het blijft een lastige keuze. En juist als je depressief bent, ben je niet in staat om keuzes te maken.

Ik wens jullie veel sterkte!

Kees

Bericht door Kees » do 21.10.2010 19:05

Fluoxetine, brrrrrrr.
Heb het totaal twee dagen gebruikt en ik was helemaal total loss van dat spul.

Elke dag één tabletje en ik was na twee dagen echt helemaal de weg kwijt van dat spul.
Dus ik zal het echt niemand aanraden gezien mijn ervaring.
Groeten,

Kees.

Maartje

Bericht door Maartje » do 21.10.2010 19:12

Kees schreef:
Fluoxetine, brrrrrrr.

Elke dag één tabletje en ik was na twee dagen echt helemaal de weg kwijt van dat spul.
Ja Kees, de ene wordt er écht ziek van, de ander heeft praktisch nergens last van.
Ikzelf heb jaren terug 2 verschillende AD's gebruikt. Van de ene ben ik een week beroerd geweest, van de andere heb ik alleen maar een week heel veel geslapen... Na een week begon ik verbetering te merken in mijn depressieve stemming. Ik knapte zienderogen op en kon het leven weer aan. En dat is ook veel waard! Dan maar even door de zure appel heen bijten..

Ik denk dat dit soort negatieve reacties het er niet makkelijker op maakt voor mensen om uiteindelijk de AD te gaan slikken. Tuurlijk weten we allemaal, en dat zal een arts er ook écht bijvertellen, dat het in het begin bijwerkingen geeft. Maar wát en in welke mate is voor iedereen verschillend!
Ik denk dat een steuntje in de rug beter op z'n plaats is!

Kees

Bericht door Kees » do 21.10.2010 19:15

Ja, dat is nu éénmaal het rare van medicijnen.

De één reageert er heel slecht op en een ander knapt er zienderogen van op.
De geleerden hebben daar ook geen echt antwoord op.
Groeten,

Kees.

Frits

Bericht door Frits » do 21.10.2010 19:33

Maartje schreef:
Kees schreef:
Fluoxetine, brrrrrrr.

Ja Kees, de ene wordt er écht ziek van, de ander heeft praktisch nergens last van.
Ikzelf heb jaren terug 2 verschillende AD's gebruikt. Van de ene ben ik een week beroerd geweest, van de andere heb ik alleen maar een week heel veel geslapen... Na een week begon ik verbetering te merken in mijn depressieve stemming. Ik knapte zienderogen op en kon het leven weer aan. En dat is ook veel waard! Dan maar even door de zure appel heen bijten..

Ik denk dat dit soort negatieve reacties het er niet makkelijker op maakt voor mensen om uiteindelijk de AD te gaan slikken. Tuurlijk weten we allemaal, en dat zal een arts er ook écht bijvertellen, dat het in het begin bijwerkingen geeft. Maar wát en in welke mate is voor iedereen verschillend!
Ik denk dat een steuntje in de rug beter op z'n plaats is!
Behalve voor rattekruid moet je open staan voor alles wat maar kan helpen. Soms moet je het gewoon maar proberen als je wat aangeboden wordt.
Als het medicijnen betreft uiteraard altijd onder toezicht van een arts.

En waar de een baat bij heeft werkt het bij de ander negatief.

Maar de kwaal is te serieus om ook maar een mogelijkheid af te wijzen.
Hartelijke groet,

Frits

Arth

Bericht door Arth » do 21.10.2010 22:27

De enige AD die geen Tinnitus als bijwerking heeft is Fluoxetine (Prozac).

inderdaad

Arth

nico

Bericht door nico » za 30.10.2010 16:26

Wat er allemaal geschreven wordt over Prozac/fluoxetine.
Wie van jullie heeft er echt langere tijd ervaring mee?
Kees zegt, dat hij na enkele dagen er al problemen mee had.
Ik gebruik dit geneesmiddel al meer dan 10 jaar.
De tinnitus is er niet door beinvloed. Mijn depressieve klachten zijn behoorlijk onder controle.

Het middel Prozac / Fluoxetine moet je 6 tot 8 weken slikken voordat het uberhaupt iets doet met je geestelijke gesteldheid. Het moet eerst in het bloed worden opgebouwd. Vaak wordt er ook nog gecombineerd met andere anti-depressiva.
Na die tijd kan je de hoeveelheid gaan aanpassen.
Als je echt psychische problemen hebt, dan heb je geen keuze.

Nico
het komt altijd anders...

Frits

Bericht door Frits » za 30.10.2010 19:36

[quote="nico"]Wat er allemaal geschreven wordt over Prozac/fluoxetine.
Wie van jullie heeft er echt langere tijd ervaring mee?
Kees zegt, dat hij na enkele dagen er al problemen mee had.
Ik gebruik dit geneesmiddel al meer dan 10 jaar.
De tinnitus is er niet door beinvloed. Mijn depressieve klachten zijn behoorlijk onder controle.

Het middel Prozac / Fluoxetine moet je 6 tot 8 weken slikken voordat het uberhaupt iets doet met je geestelijke gesteldheid. Het moet eerst in het bloed worden opgebouwd. Vaak wordt er ook nog gecombineerd met andere anti-depressiva.
Na die tijd kan je de hoeveelheid gaan aanpassen.
Als je echt psychische problemen hebt, dan heb je geen keuze.
Nico{/quote}

Niet iedereen is het zelfde Nico. Dus ook niet iedereen heeft baat bij het zelfde medicijn.
Men is gauw geneigd als men geen baat heeft bij een bepaald medicijn te denken dat het een ander ook wel niet zal helpen.. Dat is wat te simpel geredeneerd. Maar ik geloof ook niet dat Kees dat zo bedoeld heeft.
Althans ik maak dat niet op uit zijn woorden.

Als jij baat hebt met Prozac, dan zeg ik doen.
Al vind ik persoonlijk tien jaar wel wat lang. De vraag is, zijn de problemen er nog en/of zijn ze niet op een andere manier op te lossen

Misschien moet je met je arts/therapeut eens gaan overleggen of je het niet langzaam af kan bouwen. Niet op eigen houtje dus.

Je hele leven afhankelijk van een medicijn is ook niet alles. Maar dat is verder aan jou.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie