ervaring met stoppen met Deanxit en Rivotril?

Moderators: moderator, forumadmin

Linda1972

Bericht door Linda1972 » za 05.02.2011 11:37

Hallo Amélie,

Dr De Ridder heeft mij ook deanxit en rivotril voorgeschreven en bij mij heeft het geholpen!

Momenteel ben ik aan het afbouwen met de rivotril. Sinds eind juli 2010 gebruikte ik 0,5 mg en vanaf eind oktober ben ik aan het afbouwen. Dat doe ik heel geleidelijk, slechts met 0,02 per week.

Dit doe ik mbv druppels die ik heel nauwkeurig kan doseren. Een apotheker in ons dorp was zo vriendelijk dit voor mij uit te zoeken en hij heeft mij uitgelegd hoe ik dat het beste kan doen.

Waar het op neer komt is dat 1 druppel rivotril gelijk is aan 0,1 mg tabletvorm. Je hebt hiervoor een recept nodig voor Rivotril (clonazepam) 2,5 mg/ml. Door op te lossen in water kan je de dosis nog nauwkeuriger maken. Ik zal een voorbeeld geven:

0,48 mg is gelijk aan
- 4 druppels die je in een klein bekertje met sap doet (dus 4x0,1 = 0,4)
- dan 1 druppel oplossen in 10 ml water. Hiervan neem je met een spuitje 8 ml. (= 0,08)
- doe de oplossing bij het beetje sap en je hebt dus 0,48

Als je 0,06 wilt, dan neem je 6 ml met een spuitje uit de oplossing enz.

Je kan zo dus heel nauwkeurig doseren in de snelheid dat jij het wilt.
Ik heb alles in een schema staan. Stuur me even een PB als je dit schema wilt gebruiken.

Met de deanxit bouw ik pas af als ik gestopt ben met de rivotril. Maar wat ik van dr De Ridder begreep, is dat je bijv. de 1e week één dag geen deanxit inneem, de tweede week twee dagen niet enz. Dan duurt het dus zeven weken. Nauwkeuriger kan je de deanxit niet doseren. Let er wel op dat je de deanxit minimaal 6 maanden hebt gebruikt, althans dat geldt voor mij. Neem anders even contact op via de mail met de secretaresse van dr De Ridder, Marina Pieterse.

Succes met afbouwen en laat me even weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,

Linda

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » za 05.02.2011 13:52

Dat afbouwschema klinkt goed, zeker omdat Rivotril onder de pammetjes valt (Clonazepam). Pammetjes moet je langzaam afbouwen, je tijd ervoor nemen. Ze zijn wel wat verslavend, vandaar dat ik de druppelvorm van Linda erg goed vind!

Linda, goede apotheker heb je!

herci
Contacteer:

Bericht door herci » za 05.02.2011 23:00

ik heb 10 maanden deanxit genomen , 1 pil per dag. Ben er van de ene dag op de andere mee gestopt. Wel een zeer neerslachtig gevoel in het begin en tinnitus weer naar het vroegere niveau. Maar verder geen problemen. Rivotril wil ik ook afbouwen, neem nu 0.5 mg per dag. Maar de laatste week neem ik 3/4 van een pil. Ik probeer het een week of 2 zo. En dan misschien een halfje...ik zie wel.

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » za 05.02.2011 23:50

Dat laatste kan ook prima, Herci. Advies: blijf tenminste 1 week op ieder 1/4 dat er af gaat.

De andere geeft inderdaad dat gevoel van neerslachtigheid, maar kun je net als xanax (in niet te hoge dosering) wel makkelijker stoppen. Angstremmers werken net anders dan medicijnen uit de -pamgroep.
0,5 is niet veel. Je gaat dus goed! :cool:
Laatst gewijzigd door Vertrokken op za 05.02.2011 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

sen

Bericht door sen » za 05.02.2011 23:50

Kun je dit niet bespreken met je behandeld arts of je huisarts
Vind dit dat wij onze mening daar over mogen geven
We zijn geen artsen
Iedereen reageerd anders met minderen dus
Kijk uit bespreek het met iemand die er verstand van heeft
Sorry mede forumleden

Ik kom nu eenmaal uit de zorg
En blijf met deze dingen altijd allert

Sen

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » za 05.02.2011 23:52

Ik ook, Sen ;-)
Met deze doses kun je nog wel advies geven als je weet wat het middel doet. Hogere doses of andere pillen niet. Tenminste, ik niet.

Ik neem toch aan dat afbouw/stop met een arts besproken is ;-)

sen

Bericht door sen » zo 06.02.2011 00:27

Hoop wel dat ze dit bespreek met haar arts
Ik wil alleen maar waarschuwen

Zaak voor de arts
Deze heeft het gegeven
En kan ook zeggen hoe verder

Welterusten allemaal

Sen

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » zo 06.02.2011 11:42

Amélie, het probleem met deze pillen is dat beide verslavend zijn ... Dat is niet erg, maar bouw inderdaad af in overleg met je dokter. En bouw niet op zonder overleg ;-)
Verslaafd ben je meteen al, maar is dat zo erg? Dat moet je je afvragen ... Je kunt ook verslaafd zijn omdat het zonder niet gaat, je krijgt ze niet voor niets voorgeschreven!

Waar je wel voor moet waken, is dat je van twee hele opeens naar 1/2 gaat. Dat is teveel afbouw ineens. Dan ga je naar 1 1/2 en maakt in overleg met je dokter een schema.

= = = = = =

De reden dat ik op dit topic inga, is dat ik liever 'voorlichting' geef dan dat mensen er zelf mee gaan rommelen. Dit om situaties die gevaarlijk kunnen zijn, juist te voorkomen. Kalmeringstabletten en angstremmers zijn geen snoepgoed, dus je moet er bewust mee omgaan.
Ik weet voor deze pillen wel redelijk hoe je afbouwt, in welk schema. Maar zodra je op 2 tabletten zit, zeg ik verder ook niet wat je moet doen (alleen dat je dan niet even naar 1/2 kunt, dat is teveel afbouw, daarmee verstoor je de balans in je lichaam. Echt, overleg dat!)

Het begon met de afbouw die een apotheker gemaakt had, en daar kun je dus wel op vertrouwen. Maar bedenk: iedereen is anders, ieders lichaam reageert anders.
Ik denk dat iedereen hier wel genoeg verantwoordelijkheidsgevoel heeft om niet op eigen houtje te gaan experimenteren, maar juist als men toch al afbouwt, kan advies beter zijn dan niets zeggen.
Maar Sen heeft absoluut gelijk: wat een dokter voorschrijft, daar moet je een dokter feitelijk ook afbouw voor laten regelen! ;-)

herci
Contacteer:

Bericht door herci » zo 06.02.2011 20:38

Marjolein, je neemt idd veel rivotril. Ik ben ooit begonnen met een kwartje van 0.5 mg, dus eigenlijk 0.125mg. Na één jaar zat ik al op één pil van 0.5mg en dan merkte i: dit is helemaal geen oplossing. Dus ik weigerde om meer te nemen. Al neem ik mijn rivotril om 18u00 's avonds ik ben soms om 02u00 nog klaarwakker.

Ik zou zeggen, doe het heeeel langzaam..verwacht niet dat je ermee kan stoppen in 6 maanden. En die artsen weten gewoon dikwijls niet waarover ze spreken. Probeer te minderen met een kwartje per keer...neem het vb 2 weken, na 2 weken evt. nog een kwartje minder.

Die deanxit heeft me een 3-tal slechte maanden bezorgd, ik stond op het punt om ook her te beginnen maar het heeft geen zin, je kan die rommel niet voor de rest van je leven slikken. Neem om de 2 dagen één pilletje, dan om de 3 en bijt gewoon door. Doe het natuurlijk niet samen. Stop eerst met deanxit. Als dat gelukt is en je voelt je weer zoals ervoor, dan pas met rivotril. Deanxit stoppen zal natuurlijk je tinnitus wel op het vroegere niveau brengen. (als het daar al een effect op had)

Maar het is blijven slikken voor de rest van je leven of ermee stoppen. Je hebt maar 2 keuzes.
Succes en volhouden. Kies misschien een periode die niet te zwaar belastend is. Vb een vakantieperiode ofzo.

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » zo 06.02.2011 20:52

herci schreef:Marjolein, je neemt idd veel rivotril.
Ik slik veel, maar geen rivotril, Herci :-P

Je bedoelt Amélie (maakt verder niet uit, maar voor de duidelijkheid ;-)
Goeie tips trouwens!

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » zo 06.02.2011 21:06

Marjolein :-D , ik zou vooral LANGZAAM afbouwen met de Rivotril.

Op dit moment is je hele breinchemie ingesteld op je huidige dosis Rivotril. Dat brengt met zich mee dat het waarschijnlijk helemaal geen werking meer heeft. Je zou dus inderdaad net zo goed kunnen stoppen. Maar dat betekent wel dat je dat slechts heel geleidelijk moet aanpassen. Anders krijg je juist de omgekeerde werking.

Er zijn standaard-afbouwschema's waarbij het in een aantal weken wordt afgebouwd. Ik zou daar zelfs nog een extra marge inbouwen, omdat je het al zo lang gebruikt, omdat je het toch al zwaar hebt, en op ontwenningsverschijnselen zit je niet te wachten.

Het verschil tussen 2mg en 1.75mg is vrijwel onmerkbaar. Je kan denken aan twee weken 1.75mg, dan twee weken 1.5mg, et cetera...

Verder is het prima om op "zware dagen" een extraatje te nemen. Je hoeft niet Spartaans te leven of jezelf te straffen. Als je, over het gemiddelde, maar telkens een klein beetje minder neemt.

Zelf ben ik ook afgebouwd. Ik nam het vooral voor het slapen. Ik neem nu soms nog 0.25mg, meestal één keer per week, vaak na het weekend als ik weer moet werken. Ik weet dat het met die lage dosis meer een placebo is die eigenlijk niets doet, maar ik heb er toch steun aan.

Heel veel succes en post vooral je voortgang in dit topic!
A

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » zo 06.02.2011 23:18

Haha, Amélie heeft een nieuwe naam! :-P

herci
Contacteer:

Bericht door herci » ma 07.02.2011 10:00

WOEPS :lol:
Heb momenteel zodanig veel aan m'n hoofd (naast T en H) dat het allemaal veel te snel gaat..;en dan maak ik zo'n fouten :P

LK

@Amélie

Bericht door LK » wo 09.02.2011 22:53

we hebben ze allemaal voorgeschreven gekregen in Antwerpen,
ik heb de deanxit nooit genomen omdat ik niet depressief ben en dan ook niet geloof in enige werking hiervan...
Rivotril heb ik 2 jaar geleden genomen voor het slapen, 0,5 mg hielp voor een aantal weken, maar na 3 maanden ben ik er mee gestopt.
Er zijn er velen op het forum die ervan af zijn.
Nooit onmiddelijk mee stoppen! want dan vlieg je tegen het plafond..
Vraag eens aan de huisarts voor een afbouwschema..denk er aan het lukt bij de meesten. kijk ook eens naar:
http://www.bcfi.be/Folia/2002/F29N10B.cfm
ganse uitleg erover en afbouwschema's..
Ik heb het vervangen door een kop hete melk en melatonine (natuurlijk slaaphormoon) en als ik midden in de nacht wakker wordt, terug een kop hete melk met valeriaan.. en zo lukt het mij behoorlijk om van de slaapmedikatie helemaal af te blijven.
Het zou niet mogen dat er artsen Rivotril voorschrijven voor een lange periode.Deze medikatie is daar niet voor gemaakt!!
Onthou goed dat je na een tijd terug evn goed slaapt en de T ervaring dezelfde gaat zijn als voor de Rivotril.
Tijdens de afbouw heb je sowieso een tijd meer last!!
Groeten LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

Jessy

Bericht door Jessy » wo 09.02.2011 23:07

Ben ik niet helemaal met je eens LK (voorschrijven bedoel ik).

Ik denk dat niemand voor het gemak slaapmiddelen neemt. Als je je uurtjes slaap kan maken ben je veel meer mans dan als je nachten hebt lopen spoken. Laat staan als je weken loopt spoken. Soms is het gewoon zo erg dat je medicatie voor langere tijd nodig hebt, ik slik meer dan een half jaar alprozelam. Ik moet er niet aan denken dat mijn huisarts 4 maanden geledcen gestopt had met dit voor te schrijven.

Ben nu aan het minderen, gelukkig ja, maar wel nu ik er klaar voor ben.

Liefs Jessy

Plaats reactie